Enigma schreef:"Ik ben er in principe voor dat alles mag waaronder niemand lijdt. Dat betekend dat we na moeten denken over wat mag en niet mag." Aldus Prof. Andries van Dantzig, emeritus-hoogleraar psychotherapie aan de Universiteit van Amsterdam in dagblad Trouw. Is zijn stelling geschikt als grond voor wetgeving? Voor het bepalen van normen en waarden?
Dit is niets anders dan de al vaker aangehaalde "Wat u niet wilt dat u geschiedt doet dat ook een ander niet" Een tekst die veel ouder is dan de bijbel. (ik meen oorspronkelijk van Confucius) Alhoewel dit mij een bijna universele en dus nog oudere stelling lijkt.
Het enige probleem is, zoals je zelf ook al noemt dat jij de referentie bent.
Een SM wil tijdens de sex graag geslagen worden. Ik ben daar bepaald geen fan van. Dus zijn grens ligt anders dan die van mij. dan is de grens bepalen dus erg moeilijk.
In die gevallen geldt de meestgemene deler. "Wat de meesten niet willen dat hun geschied dat doen we ook een ander niet" even vrij vertaald.
distiple schreef:Ik ben er echt van overtuigt dat (veel) religies een fatsoenlijk "normen en waardenstelsel" in de weg staan.
Euthanasie is daar een goed voorbeeld van.
skeptic schreef:Onze normen en waarden, zeg maar onze moraal is nog voor een groot deel gestoelt op de Christelijke godsdienst. Maar gelukkig zijn de scherpe kantjes er af gehaald door de verlichting.
Dit wordt vaker geclaimed maar de bijbel herhaald ook heel veel al eeuwen oude uitspraken die zijn dus niet authenthiek bijbels en kunnen niet voor uitsluitend christelijke waarden doorgaan.
Enigma schreef:Ik vind zelf bijvoorbeeld; "Gij zult niet stelen en doden" wel goede basiswaarden waar prima wetgeving uit voort is gekomen of deugen die dan ook niet?
Waarom wordt in de bijbel dan zoveel gemoord en opgeroepen ongelovigen of ontuchtigen te martelen. ??
Denk je dat men voor het jaar 0 niet enige rem had op het doden van anderen het stelen van anderen? Of was het toen een normen en wetteloze maatschappij. ? Er zijn vele voorbeelden die het tegendeel bewijzen.
En hoevele christenfundamentalisten in Amerika zijn niet voor de doodstraf vinden het doden van abortus doctoren een moreel goede daad.
Devious schreef:Ik dood niet omdat één of andere bovennatuurlijke Heer zegt dat het niet mag, maar ik dood niet omdat ik volledig doordrongen ben van het besef dat een maatschappij waarin gemoord mag worden een onprettige maatschappij is om in te leven.
Juist dat bedoel ik dus.
distiple schreef: Moord en stelen is in principe niet goed, maar wanneer men "moord"(eigenlijk heet het dan geen moord meer) dood uit "directe bescherming in een directe levensbedreigende situatie" (lees overleven in de eerste graad) KAN het geoorloofd zijn of een verzachtende omstandigheid zijn. Bij diefstal wanneer men steelt om te overleven(in directe vorm, niet uit "zelfverrijking") kan het ook een verzachtende omstandigheid zijn.
Juist. Maar daarligt wel een gevoelige grens. Wat te denken bij het volgende? Als ik me voorstel dat lustbezeten idioten hun lust botvieren op mijn dochter door haar bruut te verkrachten en ik ze daarbij betrap. Ik sta dan echt niet voor mezelf in. Het kan best zijn dat ik dan te ver ga en achteraf mijn gedrag zal afkeuren.
Ik ben trouwens benieuwd wat het geloof te zeggen heeft op deze grensgevallen.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche