Achter de link zijn invullingen van deze drogredeneringen vooral ingevuld met Corona gerelateerde uitspraken. Overlappend naar complot redeneringen.
Die valt voor mij onder de kritische lezer en denker en wordt door mij serieus genomen, ook al zal ik hetgeen aangevoerd wordt misschien niet direct volgen, want een medisch technisch deskundige ben ik niet.
Wie goed geargumenteerde artikelen leest en aandraagt, zal ik nooit bestoken met de term Wappie.
Gegevens, waarbij voornamelijk eenmalige onderzoeken en anekdotisch materiaal gezien worden als evenwaardig aan de conclusies van vele wetenschappelijk onderzoeken, worden door mij wel extra kritisch bekeken.
Omdat in de Sociale Media veel wordt gedeeld, vaak alleen maar beeldmateriaal, zonder persoonlijke meekomende mededelingen, ontstaat de gedachte dat veel heel snel en weinig doordacht het WWW. overvliegt.
Hierin wordt de lezer bevestigt door de vele herhalingen uit steeds dezelfde soort bronnen, waardoor er een patroon zichtbaar wordt van gegevens en redenaties.
PLOKS - technieken aangaande desinformatie en ontkenning
In het artikel gespecificeerd:PLOKS
P = Pseudo-experts
L = Logische dwalingen (drogredenen)
O = Onmogelijke verwachtingen
K = Krenten uit de pap halen (selectiviteit)
S = Samenzweringstheorieën (complottheorieën)
Bekende drogredenen, die veel voorkomend binnen complottheorieën en fakenews.
De volgende zijn buitengewoon vaak herkenbaar.Bijna alle desinformatiecampagnes gebruiken dezelfde trucs. De desinformatie over covid-19 en de vaccins is daar geen uitzondering op. PLOKS is een handig overzicht van de meeste gebruikte desinformatietrucs. PLOKS is de Nederlandse vertaling van FLICC: Fake experts, Logical fallacies, Cherry picking en Conspiracy theories.
Ik heb de voorbeelden niet vermeld, om niet alles te citeren van de website en om dit topic niet onderwerp specifiek te laten zijn.- Ad Hominem
Een groep of persoon aanvallen, in plaats van in te gaan op hun argumenten:
- Ambiguiteit
Begrippen met dubbele betekenissen gebruiken om tot verkeerde conlusie te kunnen komen.
- Anekdote
Persoonlijke ervaringen of losstaande voorbeelden gebruiken, in plaats van goede argumenten of overtuigend bewijs
- Appels en peren
Aannemen dat omdat twee dingen in één opzicht overeenkomen, ze dat in andere opzichten ook doen.
- Citeerfout
Iemands woorden uit de context trekken, om diens standpunt verkeerd weer te geven
- Complottheorie
Beweren dat er een geheim plan bestaat om snode plannen uit te voeren, zoals het verbergen van een waarheid
- Doelpalen verschuiven
Na bewijsmateriaal gekregen te hebben nóg hogere levels van bewijs eisen
- Doorslaggevend wantrouwen
Een nihilistische graad van scepticisme hebben ten opzichte van officiële verklaringen zodat niets wat niet in de complottheorie past aangenomen hoeft te worden.
- Er klopt iets niet
Volhouden dat ‘er iets niet klopt’ en officiële data of onderzoeken gebaseerd moeten zijn op bedrog zelfs als (delen van) complottheorieën onhoudbaar worden
- Fake debat
Wetenschap en pseudo-wetenschap voorstellen als gelijkwaardig om een schijn van een wetenschappelijk debat te suggereren
- Feitenresistent
Ieder bewijs dat een complottheorie ontkracht duiden als deel van het complot
- Groep pseudo-experts
Groep pseudo-experts citeren om te beweren dat er geen wetenschappelijke consensus over een onderwerp bestaat
- Hellend vlak
Suggereren dat een actie of beslissing onherroepelijk grote gevolgen zal hebben
- Krenten uit de pap
Zorgvuldig selecteren van gegevens die een standpunt lijken te bevestigen terwijl gegevens die in tegenspraak zijn met dat standpunt worden genegeerd
- Logische dwalingen (drogredenen)
Argumenten waarbij de conclusie niet logisch uit de premissen volgt. Ook wel drogreden of non-sequitur genoemd
- Luie gevolgtrekking
Relevante feiten negeren bij het trekken van een conclusie
- Maar één reden
Een enkele reden veronderstellen terwijl er meerdere redenen kunnen zijn
- Misinterpresentatie
Een standpunt of actie van een tegenstander op een zodanige manier verdraaien dat een verkeerde voorstelling van zaken ontstaat
- Onmogelijke verwachtingen
Onrealistische zekerheden eisen voordat men iets wil accepteren of vertrouwen
- Opgeblazen detail
Focussen op een minder belangrijk aspect of tekortkoming en dat buiten proportie opblazen om van hoofdzaken af te leiden of deze in twijfel te trekken
- Oversimplificatie
Een situatie zodanig vereenvoudigen dat het begrip wordt vervormd, wat leidt tot verkeerde conclusies:
- Pseudo-experts
Een ongekwalificeerd persoon voorstellen als expert
- Snode bedoelingen
Er van uitgaan dat er snode motieven achter een verondersteld complot zitten
- Stropop
Het standpunt van de tegenstander verkeerd voorstellen of overdrijven om het aanvallen gemakkelijker te maken
- Tegenstrijdig
Tegelijkertijd in ideeën geloven die onderling tegenstrijdig zijn
- Toeval bestaat niet
Geloven dat niets bij toeval gebeurt zodat willekeurige gebeurtenissen geïnterpreteerd worden als veroorzaakt door het complot
- Uitvergrote minderheid
De betekenis van een kleine groep uitvergroten om belangrijkheid te overdrijven en om consensus of meerderheden in twijfel te trekken
- Valse dichotomie
Twee opties presenteren als de enige mogelijkheden terwijl er meerdere opties bestaan
- Vervolgd slachtoffer
Zichzelf zien of presenteren als slachtoffer van georganiseerde vervolging:
Deze drogredenen worden oha. vaak geciteerd.
Achter de link kun je de voorbeelden lezen, die voor elk van dit punt voor mij duidelijk herkenbaar zijn.
Het zijn er nogal wat, die je vaak bij dezelfde soort groep mensen tegenkomt, maar ook in andere goede debatten, met toch hier en daar foute redenaties qua logische redenering.
Ook kun je aldaar deze afbeelding uitvergroten.