Je zit er aan alle kanten naast.appelfflap schreef: ↑28 aug 2023 11:23wetenschappelijk onderzoek mbt racisme, discriminatie ed?
dat bestaat uiteraard, alleen staat de uitkomst en resultaat van dat onderzoek je niet aan.
jij zoekt wetenschappelijk bewijs dat racisme nauwelijks nog bestaat anno 2023. Dat ga je inderdaad nergens vinden
Ik ben nu ook wle benieuwd of jij de definitie mbt de term racisme in de Van Dale ook verwerpt
Het onderzoek waar jij het over hebt is statistisch. Het vaststellen van hoe vaak het voorkomt en in welke situaties. Dat is wel bekend.
Ik zoek geen bewijzen. Niet voor, niet tegen (het bestaan van) racisme in ons land. Ik vind dat er veel te snel en veel te lichtvaardig etiketten geplakt en stempels gezet worden.
Ik pleit voor onderzoek naar, om het zo simpel mogelijk te zeggen: "Wat bezielt die persoon om te discrimineren/" en "Wat bezielt die persoon om zich gediscrimineerd te voelen?" of anders: om zich 'racistisch behandeld' te voelen.
M.a.w. Ik pleit voor onderzoek naar de verbanden tussenmentaliteit, evt, religie en/of culturele/ maatschappelijke achtergrond, de relatie tussen de discriminerende handeling en de mentale mechanismen erachter. Niet alleen bij de 'dader', maar ook bij het 'slachtoffer'
Wat betreft de definitie van Van Dale: daar sta ik volledig achter. Ik heb die zelf trouwens als eerder aangehaald als argument voor mijn eigen stelling.
intussen wacht ik nog steeds op een inhoudelijke reactie.