Lezen Axxyanus!
Waarom denk je dat Pastafarisme het zo moeilijk heeft om zich als religieuze organisatie te laten erkennen.
Moderator: Moderators
Lezen Axxyanus!
Neutraal onderwijs houdt in dit geval in dat de school zich neutraal opstelt t.a.v. religieus onderwijs. En dus beide gelijkelijk behandelt en aanbiedt.
Pardon? Dat is niet neutraal, dat is waanzin, want er zijn zo veel verschillende religies dat het seculiere onderwijs ondergesneeeuwd zou worden bij al die religieuze mogelijkheden. Er is geen "beide". Je bedoelt denk ik iets anders dan je schrijft.
Dat ben ik met je eens.Peter van Velzen schreef: ↑16 jun 2018 03:50Pardon? Dat is niet neutraal, dat is waanzin, want er zijn zo veel verschillende religies dat het seculiere onderwijs ondergesneeeuwd zou worden bij al die religieuze mogelijkheden. Er is geen "beide". Je bedoelt denk ik iets anders dan je schrijft.
Ten opzichte van religie lijkt me wel mogelijk (voor zover de religie de wet eerbiedigd),,maar ten opzichte van religieus onderwijs niet.
Gaat mij te ver. Liever niet neutraal.Peter van Velzen schreef: ↑16 jun 2018 04:49Ten opzichte van religie lijkt me wel mogelijk (voor zover de religie de wet eerbiedigd), ,maar ten opzichte vann religieus onderwijs niet.
Een school op gereformeerde grondslag zal dat nooit doen igv. van een rooms katholiek of pagan of islamitisch geloof enz. en ook andersom zal niet gebeuren.
Ik las en reageerde wat te snel op wat Petra schreef.Peter van Velzen schreef: ↑16 jun 2018 03:50 Pardon? Dat is niet neutraal, dat is waanzin, want er zijn zo veel verschillende religies dat het seculiere onderwijs ondergesneeeuwd zou worden bij al die religieuze mogelijkheden. Er is geen "beide". Je bedoelt denk ik iets anders dan je schrijft.
Dat gaat mij dan weer wat te ver.
Omdat mensen geneigd zijn om religie enkel te bekijken door de bril van de geïnstitutioneerde religies. Maar de vrijheid van religie is een mensenrecht dus een recht voor individuen, geen groepsrecht enkel weggelegd voor de leden van specifieke instituten. Als ik morgen mijn eigen persoonlijke religie wil oprichten met zijn eigen leerstellingen dan heb ik dat mensenrecht en verwacht ik net dezelfde toegevingen voor de leden van mijn religie als de leden van reeds bestaande religies genieten. Waarom zouden toegevingen enkel aan gevestigde religies worden toegekend?
Ik ook.Maria schreef: ↑16 jun 2018 12:05Ik las en reageerde wat te snel op wat Petra schreef.Peter van Velzen schreef: ↑16 jun 2018 03:50 Pardon? Dat is niet neutraal, dat is waanzin, want er zijn zo veel verschillende religies dat het seculiere onderwijs ondergesneeeuwd zou worden bij al die religieuze mogelijkheden. Er is geen "beide". Je bedoelt denk ik iets anders dan je schrijft.
Wat uitgebreider dan jij hier doet, maar ik denk exact hetzelfde.
IMO: Neutraal is waanzin. Objectief is zinvol, mits vanuit seculiere bron.
IMO... kan ik pagina's vol schrijven met de meest prachtige ideologieën.axxyanus schreef: ↑16 jun 2018 14:20
IMO moet overal waar uitzonderingen worden toegelaten wegen iemands geloof, dat veralgemeend worden naar wegens iemands geweten. Want vrijheid van religie is wat mij betreft niet veel anders dan dat gelovigen er voor kiezen om gebruikt te maken van hun vrijheid van geweten om dat geweten te laten inspireren door een religie.
Alle mensenrechten geven THANS wettelijk het recht om o.a. mensenrechten te schenden omdat mensenrechten nu eenmaal in conflict met elkaar kunnen zijn en rechtbanken dan moeten afwegen hoe men dan binnen zo een conflict het best handelt.Petra schreef: ↑17 jun 2018 02:37IMO... kan ik pagina's vol schrijven met de meest prachtige ideologieën.axxyanus schreef: ↑16 jun 2018 14:20
IMO moet overal waar uitzonderingen worden toegelaten wegen iemands geloof, dat veralgemeend worden naar wegens iemands geweten. Want vrijheid van religie is wat mij betreft niet veel anders dan dat gelovigen er voor kiezen om gebruikt te maken van hun vrijheid van geweten om dat geweten te laten inspireren door een religie.
![]()
Vrijheid van religie geeft THANS wettelijk het recht om o.a. mensenrechten te schenden.