Windhandel?

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)
Plaats reactie
skeptic
Erelid
Contacteer:

Windhandel?

Bericht door skeptic »

Duurzame energie staat nogal in de belangstelling de laatste tijd, vooral groene stroom is erg actueel. Groene stroom wordt voor het grootste deel opgewekt door middel van windtubines. Maar hoe duurzaam is windenergie in werkelijkheid?
Volgens Jorrit Dingemans, ontwikkelaar duurzame energieprojecten bij ENEC0 Energie, heeft windenergie de toekomst. Hij voorspeld dat "Windenergie alleen maar belangrijker wordt omdat over honderd jaar conventionele energiebronnen zoals aardgas en olie wel zijn uitgeput," Maar hoe kan windenergie nog een bijdrage leveren, als de conventionele energiebronnen zijn uitgeput? Op dit moment is dat nog geen probleem, want we hebben nog steeds aardgas en kolen en eventueel kernenergie om de energiecentrales draaiend te houden en dat is bij windenergie ten allen tijde noodzakelijk. Als er voldoende wind is zullen de ongeveer 1300 windmolens (aantal in januari 2002) voor ongeveer 250000 huishoudens stroom aan het lichtnet leveren en de centrales zullen dan minder energie gaan leveren.
Maar alle centrales zullen moeten blijven draaien, want als de wind gaat liggen zullen ze onmiddelijk weer bij moeten springen, er is dan geen tijd om een centrale weer helemaal opnieuw op te starten.
Maar als alle conventionele energiebronnen zijn uitgeput, waar moeten dan al die centrales op draaien? Als de wind wegvalt is het gedaan met de pret en zullen we een andere bron moeten gebruiken om nog stroom aan het net te kunnen leveren.

Op dit moment wordt anderhalf procent van de elektriciteit milieuvriendelijk opgewekt, volgens de overheid moet dat in 2010 tien procent zijn, het komt erop neer dat er in 2010 ongeveer 1500 megawatt aan energie uit wind moet worden gewonnen, de kosten daaraan verbonden bedragen volgens de overheid maximaal 1,4 miljard Euro. Op de iets langere termijn (tot 2030) zal windenergie ons tussen de 8 en 15 miljard euro gaan kosten. Maar we dienen niet te vergeten dat we dus ook al onze energie centrales draaiende moeten houden, voor het geval dat er eens een keer geen wind is en we zullen dus ook daar in moeten blijven investeren. Nee de productie van groene stroom door middel van windturbines is volgens mij weggegooid geld.

De vraag is nu welke energiebron we moeten gebruiken om ook in windarme tijden in onze energie behoefte te voorzien. Voor zover ik het kan zien moeten we niet op deze manier door gaan, maar moeten we die miljarden gebruiken om alle nu operationele windmolens, geschikt te maken voor de productie van waterstof en vervolgens er voor te zorgen dat er op zo veel mogelijk plaatsen waterstof getankt kan worden, in plaats van de nu bestaande plannen, om in het noorden tankstations te bouwen waar aardgas getankt kan worden.
(Aardgas of waterstof, in beide gevallen doet zich het zogenoemde ‘kip of ei probleem’ voor. Oliemaatschappijen zullen pas willen investeren in een alternatieve brandstofinfrastructuur voor brandstofcelauto’s (eerst misschien methanol, op langere termijn waterstof) als er een zeker aantal van dat type auto’s op de markt is gebracht. Echter, autofabrikanten kunnen geen substantiële aantallen brandstofcelauto’s op de markt brengen, zolang de infrastructuur ervoor ontbreekt. zie ook hier voor meer informatie,
Aardgas is natuurlijk prima, maar het is een tijdelijke oplossing, want ook het aardgas behoort bij die conventionele energiebronnen die uitgeput raken.
De overheid zou dus subsidie kunnen geven op de eerste aanleg van deze infrastructuur en verder moet er meer geld worden gestoken in de verdere ontwikkeling van brandstofcellen en wat vooral belangrijk is, het oplossen van de opslagproblemen van waterstof, want de toekomst is waterstof energie en windenergie kan daar wel een bijdrage leveren.

bronnen.
http://www.vvd.nl/teksten/p_ni_li.asp?I ... 12&ID=5531
http://www.windhandel.nl/motivatie.htm
http://www.xs4all.nl/~dmeijers/vwgnop/wind/winde.htm
http://archive.greenpeace.nl/ams/kewindmolens.shtml
http://www.natuurwetenschappen.nl/modul ... le&sid=314
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Overtollige capaciteit (bij harde wind ) van windmolens kan worden opgeslagen zodat wanneer er geen wind is deze reserves kunnen worden aangesproken. Het zal mij overigens niet verbazen dat we straks weer overschakelen op kernenergie.
Er was nog niet zolang geleden in Twee Vandaag een rapportage over olie. Ik geloof dat binnen 30 to 50 jaar alle olie op is. Dit is mede te danken aan de verdubbeling van de import van olie van landen zoals China en India. Amerika importeert nu al de meeste olie omdat de meeste bronnen in eigen land al opgedroogd zijn. Zo was er een olieboer die 10 jaar geleden 100 vaten per dag uit een bron haalde en nu nog maar 7.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

lanier schreef:Overtollige capaciteit (bij harde wind ) van windmolens kan worden opgeslagen zodat wanneer er geen wind is deze reserves kunnen worden aangesproken. Het zal mij overigens niet verbazen dat we straks weer overschakelen op kernenergie.
Er was nog niet zolang geleden in Twee Vandaag een rapportage over olie. Ik geloof dat binnen 30 to 50 jaar alle olie op is. Dit is mede te danken aan de verdubbeling van de import van olie van landen zoals China en India. Amerika importeert nu al de meeste olie omdat de meeste bronnen in eigen land al opgedroogd zijn. Zo was er een olieboer die 10 jaar geleden 100 vaten per dag uit een bron haalde en nu nog maar 7.
Opslaan zeg je maar heb je enig idee hoe?
als de olie zo snel opraakt, wordt het tijd dat ze er vaart achter zetten.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Kalebas
Forum fan

Bericht door Kalebas »

skeptic schreef:
lanier schreef:Overtollige capaciteit (bij harde wind ) van windmolens kan worden opgeslagen zodat wanneer er geen wind is deze reserves kunnen worden aangesproken. Het zal mij overigens niet verbazen dat we straks weer overschakelen op kernenergie. Er was nog niet zolang geleden in Twee Vandaag een rapportage over olie. Ik geloof dat binnen 30 to 50 jaar alle olie op is. Dit is mede te danken aan de verdubbeling van de import van olie van landen zoals China en India. Amerika importeert nu al de meeste olie omdat de meeste bronnen in eigen land al opgedroogd zijn. Zo was er een olieboer die 10 jaar geleden 100 vaten per dag uit een bron haalde en nu nog maar 7.
Opslaan zeg je maar heb je enig idee hoe?
als de olie zo snel opraakt, wordt het tijd dat ze er vaart achter zetten.
Inderdaad. Ik denk dat wij ons niet voldoende realiseren dat er een enorme ramp op komst is. De voortekenen zijn er al. Vooral door de snel opkomende energiebehoefte van oosterse landen zal de vraag binnen 10 jaar de maximale productie overtreffen. De energieprijzen zullen de komende jaren enorm stijgen, ik zag dat mijn energieleverancier zijn voorschotbedragen in het afgelopen najaar met 20% heeft verhoogd. Windenergie kan nu nog maar ten dele de elektriciteitsbehoefte dekken, ong. 15%. Daar waar een constante windstroom is, b.v. op Curacao, is 20% mogelijk. 100% windenergie is pas mogelijk als de elektriciteit kan worden opgeslagen. Een manier om dat te doen is d.m.v. waterstofgas.
Afbeelding
Het waterstofgas kan d.m.v. brandstofcellen weer omgezet worden in elektriciteit. Het onderstaande apparaat levert 1200Watt.
Afbeelding
De benodigde apparatuur is nog ontzettend duur, maar bij massaproductie moet de prijs flink omlaag kunnen. Voor wie wil experimenteren zijn er leuke bouwdozen en cadeautjes. Zie http://www.fuelcellstore.com
Afbeelding
Ik denk dat over zo'n 10 jaar auto's op waterstofgas opgang zullen maken. Ze produceren geen uitlaatgassen, alleen water, en maken minder lawaai.
Er zijn al experimentele uitvoeringen.
Afbeelding
Zie http://www.niburu.nl/index.php?showarti ... cleID=4968
Het schuldoffer, en wel in zijn weerzinwekkendste, meest baarbaarse vorm,
het offer van de onschuldige voor de zonden van de schuldigen!
Welk een huiveringwekkend heidendom!
(F. Nietzsche )
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Kalebas schreef: 100% windenergie is pas mogelijk als de elektriciteit kan worden opgeslagen. Een manier om dat te doen is d.m.v. waterstofgas.
Precies, dat is de toekomst en daar moeten ze aan werken, anders gaat het fout.
En bedankt voor de links. :) 8)
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Ik heb net groene stroom aangevraagd, overigens al voor het lezen van dit topic.

Dat wordt dus investeren in duurzame energie lijkt me, er zit niet veel anders op.
Maar ik bang (gezien de alarmerende rapporten van de vorige week) dat we er toch niet zonder kernenergie komen dus ik zie kernenergie als alternatief voor bv kolencentrales.
En ja, ik heb ook nog ooit vóór de sluiting van die dingen gedemonstreerd, maar ik kan er niet omheen dat de kaarten ietwat anders liggen nu.

Ik heb begrepen dat de totale overstap naar waterstof (nog) niet mogelijk is.
Het zou te duur/ te milieuvervuilende fabricage van waterstof zijn?
Of het waar is weet ik niet en degenen die momenteel belang hebben bij de oliehandel zullen hier ook niet blij mee zijn.
En dan krijg je vuile spelletjes.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Fenomeen schreef: Ik heb net groene stroom aangevraagd, overigens al voor het lezen van dit topic.
Ik gebruik ook groene stroom, zolang het tenminste niet duurder is dan gewone stroom.
Fenomeen schreef: Dat wordt dus investeren in duurzame energie lijkt me, er zit niet veel anders op.
Maar ik bang (gezien de alarmerende rapporten van de vorige week) dat we er toch niet zonder kernenergie komen dus ik zie kernenergie als alternatief voor bv kolencentrales.
En ja, ik heb ook nog ooit vóór de sluiting van die dingen gedemonstreerd, maar ik kan er niet omheen dat de kaarten ietwat anders liggen nu.
Er wordt natuurlijk al wel geinvesteerd in duurzame energie, maar ze zouden er wat meer vaart achter moeten zetten, denk ik. Hier nog wat info.
Tja, we kunnen niet meer zonder, dus als er niets anders meer overblijft, zullen we het wel met kernenergie moeten doen, maar dan alleen tijdelijk tot er een redelijk alernatief is.
Fenomeen schreef: Ik heb begrepen dat de totale overstap naar waterstof (nog) niet mogelijk is.
Het zou te duur/ te milieuvervuilende fabricage van waterstof zijn?
Of het waar is weet ik niet en degenen die momenteel belang hebben bij de oliehandel zullen hier ook niet blij mee zijn.
En dan krijg je vuile spelletjes.
Of het te duur is weet ik niet en het hoeft ook niet milieuvervuilend te zijn, er is nu al een behoorlijk potentieel aan windmolens en die kunnen perfect gebruikt worden voor de productie van waterstof. Zoals ze nu worden gebruikt, heeft m.i. niet zoveel rendement.
Verder zou men in woestijnen zonnepanelen kunnen plaatsen, die ook voor dat doel kunnen worden gebruikt.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik denk dat ik binnenkort weer een houtkachel koop. Ik heb nu heteluchtverwarming en mag vanaf nu 25,- extra per maand gaan betalen. Omdat het aannemelijk is dat de kosten in de toekomst nog verder zullen stijgen, zullen er meer mensen zijn die net als ik overstappen op een ander alternatief.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

lanier schreef:Ik denk dat ik binnenkort weer een houtkachel koop. Ik heb nu heteluchtverwarming en mag vanaf nu 25,- extra per maand gaan betalen. Omdat het aannemelijk is dat de kosten in de toekomst nog verder zullen stijgen, zullen er meer mensen zijn die net als ik overstappen op een ander alternatief.
Een aantal jaren geleden heb ik zelf een aantal houtkachels gemaakt en had er toen zelf ook één in de kamer staan (63 m2), het waren echte houtkachels, dat wil zeggen dat er geen asla in zat en de luchttoevoer perfect regelbaar was. Zo'n kachel bleef 16 uur aan op één lading hout, maar dan wel op een laag pittje natuurlijk.
Wie weet, zal ik nog wel weer een kachel voor me zelf moeten bouwen?
Plaats reactie