Volgens mij worden mensen meegesleept door hun emoties. Tenminste.. de meeste. Er zijn er denk ik maar weinig die het hoofd koel weten te houden.Bonjour schreef: ↑30 okt 2018 05:51 Eigenlijk moet je Nederland na de bevrijding vergelijken met een psychiatrische inrichting. Er zaten zoveel opgekropte spanningen in de mensen. Nu is het makkelijk zeggen dat iedereen rationeel had moeten handelen. Ik was laatst in Duitsland en zag een boek getiteld "Wir waren die bunker kinder". De titel vertelde me gelijk genoeg. Velen van ons houden niet van een griezelfilm. De mensen hebben het toen in het echt meegemaakt. 5 jaar lang ellende.
En wij zeggen "Jullie hebben niet netjes gehandeld". Wie zijn wij om dat te beoordelen? Ik heb nog nooit een militair voertuig of vliegtuig gezien die aan het kijken was waarop ie moest gaan schieten, met soldaten die zelf bang waren. Hoe kan ik me in de mensen van toen in de meidagen '45 inleven?
Dus dat heb ik me afgevraagd... wat is het wat ervoor zorgt dat mensen niet meer helder kunnen denken?
Hoe zit dat met dat lynchen van mensen of kaalscheren van die vrouwen? Waarom hebben sommige mensen geen rechtspositie meer?
Is het de oorlog waardoor mensen niet meer helder kunnen denken? Is het groepsgedrag? Worden mensen opgezweept en gaan er steeds meer meedoen? Zijn er nog mensen die de rug recht houden? Waarom greep de politie niet in? Wat deed de overheid?
Volgens mij was het probleem bij het kaalscheren van deze vrouwen dat de overheidsdienaren meededen waardoor het volk dacht dat het wel oké was.
Er zijn flink wat vrouwen vreselijk mishandeld alvorens de overheid op de rem trapte en ervoor zorgde dat de rechtsorde werd hersteld. Te laat, dat wel, maar ze kwam goddank wel tot dat standpunt.
Maar wat…. als de overheid dat nou niet had gedaan? Was het dan van kwaad tot erger gegaan?
Wat zou ik zelf gedaan hebben? Zou ik meegedaan hebben? Of staat erbij en kijkt ernaar? Of zou ik ertussen gesprongen zijn?
In Nanjing ging ik wekelijks naar het Massacre Museum. Zeer mensonterend. Hoe kan het toch dat mensen zo diep vallen? Vroeg ik me af. Daar heb ik flink onderzoek naar gedaan, naar de achtergrond van dat hele verhaal.
De film “the Wave”. (In boekvorm “de derde golf) heeft veel indruk op me gemaakt. Het experiment moest voortijdig worden gestopt omdat mensen steeds gekker werden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/The_Wave
Het Milgram experiment ging over gehoorzaamheid aan wat wordt ervaren als legitiem gezag, zelfs als het tegen het eigen geweten indruist. https://nl.wikipedia.org/wiki/Experiment_van_MilgramRoss legt uit dat de wil van de groep nooit individuele rechten kan en mag aantasten. Hij vertelt dat het experiment het antwoord is op de vraag hoe het kan dat mensen zo vol overgave meededen en meewerkten aan het Derde Rijk van Hitler.
Het Stanford-gevangenisexperiment ging over situationisme. https://nl.wikipedia.org/wiki/Stanford- ... experiment
Was een spraakmakend sociaal-psychologisch experiment, dat in 1971 werd uitgevoerd in de kelders van de Universiteit van Stanford. Het experiment was opgezet door Philip Zimbardo en werd door hem geduid als een bewijs van situationisme. (de externe situatie bepaalt persoonsgedrag). Werd ook voortijdig gestopt.