Om het goed te doen moet het hele idee van 'voor wat hoort wat' en ruilhandel op de schop.
Dus stel je gewoon ff voor dat we morgen wakker worden in een geldloos systeem. Waarin je je niet bezig hoeft te houden met wie waarvoor hoeveel moet doen of ontvangen. Eigenlijk hoef je je alleen maar af te vragen wat je zelf bij kunt dragen en er daarbij gewoon vanuit gaan dat iedereen doet wat ie kan.
Wat dan?
Wat ga je doen?
Wat denk je dat het gros der mensheid zal doen?
Ik stel me zo voor dat we allemaal direct denken aan.. HA, lekker rondreizen, op de bank hangen, vissen, luilekkeren etc etc.
Maar toch maar toch, dat is maar tijdelijk. Op een gegeven moment krijg je doorligplekken en kom je heus weer met graagte in beweging.
Dan ga je je met hart en ziel storten op de dingen die je leuk vindt en dingen die ertoe doen.
Er zijn nu ook zat mensen die vrijwilligerswerk doen, niet omdat ze zich zo vervelen maar omdat het nodig is.
Zonder kopzorg over geldelijk gewin kun je je op duurzaamheid richten. Samenwerken i.p.v. concurreren, zonder winstoogmerk; denk je eens in wat dat voor de farmaceutische industrie zal betekenen.
Ik zie alleen maar voordelen!
Een wereld zonder het 'voor wat hoort wat' principe... wat is daar nou concreet op tegen