Onze kroonprins...

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Danthaman
Geregelde verschijning

Onze kroonprins...

Bericht door Danthaman »

Stel nou eens dat Willem Alexander atheïst zou worden (of misschien is ie het al), zou hij daar dan voor uit mogen komen? Zou er in Nederland een atheïst op de troon mogen zitten?

Zo nee, is dat dan niet een grove schending van de scheiding van kerk en staat?...

Zo ja, zou het wat uit maken? Zou het een klap zijn voor christelijk Nederland?...
Alles Is Simpel
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Het is een vrij land, maar ik denk dat Willem-Alexander er als kroonprins flink wat last mee zou krijgen. Z'n ouders komen van een christelijke traditie, zover ik weet, dus echt geapprecieerd worden zal het niet. Ik weet niet of ze hem daarvoor van de troon zouden houden. Aan één kant lijkt het me sterk, maar aan de andere kant: je weet maar nooit.

Ik krijg soms de reactie, als ik zeg dat ik geen christen meer ben: geloof kies je niet, dat is geen kwestie van weten, maar van je komaf. Het is de traditie waarin je bent geboren. Voor mij is dat geen goed antwoord, maar voor hen is het de werkelijkheid.

Een grove schending van de scheiding van kerk en staat? Ja, ik vind van wel. De scheiding van kerk en staat geeft aan dat kerk niets met politiek te maken heeft, dus men niet iemand mag veroordelen met een andere geloofsovertuiging. Ook is er de vrijheid van meningsuiting. Theoretisch allemaal heel mooi, maar in de praktijk ligt het soms wat anders, vooral voor hen die de Nederlandse staat representeren.

Zou het een klap zijn voor christelijk Nederland? Ik weet wel zeker van wel. Bij de traditionele kant zal het waarschijnlijk gezien worden als 'verraad' en bij de evangelische als een dwaalspoor van satan (hoe naïef). Ja, ik denk wel dat men er mee zou zitten en dat het zeker een poosje in het nieuws zou zijn en er verschillende boeken over geschreven zouden worden.

Persoonlijk zou 'k 't niet erg vinden als we een atheïstisch staatshoofd zouden hebben. :)
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
collegavanerik
Superposter

Re: Onze kroonprins...

Bericht door collegavanerik »

Het zou voor mij een reden zijn om monarchist te worden. Eindelijk eens een vorst die nadenkt. :king:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician »

Dit heb ik me ook altijd afgevraagd.
In de Visie van de EO worden leden van het koninklijk huis ook altijd uitgebreid gefeliciteerd met hun verjaardag, benieuwd of dat ook doorgaat bij een koning(in) die niet gelooft.
Het moet denk ik wel kunnen, maar de steun voor het koningshuis onder de bevolking zal denk ik drastisch dalen, gezien het feit dat veel christenen traditioneel het koningshuis aanhangen. Maar aan de andere kant heb je natuurlijk ook nog de kijkers van de campingzender die volgens mij ook wel oranje fan zijn.
Met Willem-Alexander zit het er denk ik nog niet in. Die heeft zelfs al belijdenis gedaan. Maar wie weet ziet hij toch nog ooit het "licht".
Shut up Murdock, crazy fool!
Zonde
Forum fan

Bericht door Zonde »

biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

nou zonde,
dan is de kans groter dat hij orthodox katholiek zou worden, en het was al een groot probleem dat Maxima katholiek wilde blijven...
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

The Black Mathematician schreef:Dit heb ik me ook altijd afgevraagd.
In de Visie van de EO worden leden van het koninklijk huis ook altijd uitgebreid gefeliciteerd met hun verjaardag, benieuwd of dat ook doorgaat bij een koning(in) die niet gelooft.
Het moet denk ik wel kunnen, maar de steun voor het koningshuis onder de bevolking zal denk ik drastisch dalen, gezien het feit dat veel christenen traditioneel het koningshuis aanhangen. Maar aan de andere kant heb je natuurlijk ook nog de kijkers van de campingzender die volgens mij ook wel oranje fan zijn.
Met Willem-Alexander zit het er denk ik nog niet in. Die heeft zelfs al belijdenis gedaan. Maar wie weet ziet hij toch nog ooit het "licht".
Zonder religisme valt het excuus ("Regeren bij de gratie gods") weg!!!
En waar moet je je dan op beroepen om je superieur boven te soortgenoten te wanen?
Púúr zelfbehoud dus om géén atheist te worden :D
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

de troon wordt geërfd. goden hebben daar niets mee te maken fbs.
wordt de kroonprins atheist dan is daar niets tegen te doen.
ok, veel commentaar en kritiek maar zonder grondwetswijziging is hij gewoon de volgende koning
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

Kunnen we ons niet beroepen op de wet tegen discriminatie? Ongelijkheid misschien?
Ik bedoel, wij moeten werken voor de centen ( nou ja de meesten dan), die personen krijgen alles toegeworpen.
De monarchie is het laatste symbool van ongelijkheid, ondergeschiktheid, superioriteit en monarchistische dictatuur.
Ophoepelen met die Wim Lex gelovig of niet!
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

appelfflap schreef:de troon wordt geërfd. goden hebben daar niets mee te maken fbs.
wordt de kroonprins atheist dan is daar niets tegen te doen.
ok, veel commentaar en kritiek maar zonder grondwetswijziging is hij gewoon de volgende koning
Iedere erfgenaam heeft als toevoeging, "Regerend bij de gratien god's" staan in zijn waslijst titels etc.! :D
En dat 'geloven',- -'god'- - púúr om machtshongerige politiek gaat en in god een pracht van een excuus, is de verklaring voor het fanatieke verdedigen van die god!
Zelfs als het om een vreemde godsdienst gaat is dat samenhokkende instinct dat tot goden leidt, sterker dan de weerzin v.d. gelovigen in die ene god!
Het is één v.d. redenen die tot uitverkoop aan de islam leidt (en het donkerbruine vermoeden dat het koningshuis tzt mogelijk ook de islam zou kunnen gaan aanhangen, als voldoende islamieten daarvoor aanwezig zijn, haha
Dat de ongelovigen op politiek gebied als los zand, nóóit de vuist kunnen maken om die 2/3 meerderheid te vormen voor een grondwetswijziging wordt al bewezen door die controverse die er tussen jou en mij heerst :D
"Het vlees is beter dan de benen" regeert de mensheid!
Nederland is er géén uitzondering op! (alleen zijn de met woorden spelende 'excuses' ervoor, wat beter bedekkend dan in andere bananen monarchieën of republieken!
In dát stramien wil 'Links' proberen te krijgen wat "Rechts angstvallig probeert te bewaren! :lol:
Die verdomde "Wilders" gooit iedere keer knuppels in het hoenderhok (boycots en olie?)waar wij zo gezellig liggen te kluiven, haha (en wordt daarvoor verrot gescholden!)
Snap je er nu iets meer van??
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Danthaman schreef:Stel nou eens dat Willem Alexander atheïst zou worden (of misschien is ie het al), zou hij daar dan voor uit mogen komen?
Ja. Naast troonopvolger is hij ook een 'gewone' Nederlander en heeft hij dus recht zijn eigen levensovertuiging te belijden
Zou er in Nederland een atheïst op de troon mogen zitten?
Ja, van mij wel.
Zo nee, is dat dan niet een grove schending van de scheiding van kerk en staat?..
Zo, nee dan is er m.i. geen schending van de scheiding van kerk en staat. Scheiding van kerk en staat houdt m.i. in dat de kerkelijke macht en de staatkundige macht niet in dezelfde handen is. Het zou eerder schending zijn van het recht op godsdienstvrijheid van WA.
Zo ja, zou het wat uit maken?
Ik kan niet inzien wat het praktisch voor verschil zou maken.
Zou het een klap zijn voor christelijk Nederland?...
Ik denk het wel. Een christelijke koning zou naar het idee van christelijk Nederland zijn taak biddend en met Gods zegen uitvoeren. :roll: Een atheistische koning daarentegen zou in hun ogen wellicht Gods toorn kunnen wekken en een oordeel over Nederland halen.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Dat kan spannender:

Stel nou eens dat Willem Alexander moslim zou worden (of misschien is ie het al), zou hij daar dan voor uit mogen komen? Zou er in Nederland een moslim op de troon mogen zitten?

Zo nee, is dat dan niet een grove schending van de scheiding van kerk en staat?...

Zo ja, zou het wat uit maken?
Danthaman
Geregelde verschijning

Bericht door Danthaman »

Nou, persoonlijk denk ik dat een atheistische kroonprins meer pijn zou doen dan een islamitische kroonprins voor veel mensen..

Hoewel...
Alles Is Simpel
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Gewoon naar een nette republiek, ben je van alle gezeik af.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Nee, dan begint het gezeik pas, want dan krijg je een verkiezingscirkus rond het staatshoofd, corrupte figuren die de optie zijn, beperkte media aandacht voor outsiders, etc.

Liever langzamerhand het vorstenhuis steeds ceremonieler maken, dan overstappen op een systeem dat net zulke diepe fouten bevat.
Plaats reactie