Secularisatie van het parlement

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!
Gerard
Bevlogen

Secularisatie van het parlement

Bericht door Gerard »

Gisteren in de rubriek: Retour Brussel-Den Haag in NRC 2 artikelen
NRC schreef:God uit de school
Op de dag dat de rechter de overheidssubsidie aan de SGP verbood omdat de partij geen vrouwen toelaat, op 7 september van dit jaar, gaf Tweede-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali een interview aan het Jaarboek Parlementaire Geschiedenis. Het boek, een uitgave van het Centrum voor Parlementaire geschiedenis van de Radboud Universiteit Nijmegen, verschijnt morgen. Het thema is `God in de Nederlandse politiek'. Die is, vindt de redactie van het jaarboek, ,,terug van nooit weggeweest''.

Hirsi Ali noemt de uitspraak van de rechter over de SGP ,,een overwinning voor het seculiere deel van het volk''. Daarmee bedoelt ze niet alleen atheïsten, zegt ze, maar ook gelovigen die snappen dat kerk en staat van elkaar gescheiden moeten zijn.
Volgens Hirsi Ali zitten de kinderen van bijna al haar liberale collega's op witte, christelijke scholen. Zelfs al zijn ze atheïst of agnost. Ook de meeste VVD-kiezers sturen hun kinderen niet naar zwarte scholen. En daarom verzet haar partij zich in de Tweede Kamer tegen het afschaffen van artikel 23 uit de Grondwet, dat de vrijheid van onderwijs regelt. Dat artikel is níét liberaal, vindt Hirsi Ali. Dat de VVD daar nu kennelijk anders over denkt, noemt ze ,,een opportunistische draai''.
In het Jaarboek staat dat ze tegen fractievoorzitter Van Aartsen heeft gezegd: ,,Luister, we kunnen op de korte termijn onze achterban tevreden stellen en mooi weer beloven, maar als straks de segregatie toeslaat kunnen de kinderen van de toekomst, ondanks het feit dat ze allemaal hier geboren zijn, elkaar niet meer verstaan.'' Hij zei: ,,Daar zit wel wat in.'' (PdK)
=D> Geweldig Ayaan. =D> de kreet seculier wordt maar al te vaak als ongelovig of stokpaartje van ongelovigen uitgelegd. Seculier betekent scheiding van kerk en staat en je hebt terecht opgemerkt dat ook christenen voor seculariteit zijn of kunnen zijn.
=D> Geweldig Ayaan. =D> Laat de VVD ballen maar eens zien wat echt Liberaal is.
NRC schreef:God uit de Kamer
Protestanten en onkerkelijken domineren de Tweede Kamer, rooms-katholieken en moslims zijn juist ondervertegenwoordigd. Dat blijkt uit een eigen opgave van de religieuze gezindte van de 150 Tweede-Kamerleden, op de website www.parlement.com.

Protestanten zitten in vrijwel iedere partij, bovendien is de helft van de 44 CDA'ers protestants. D66 is de enige écht seculiere partij in de Tweede Kamer, eenmansfracties uitgezonderd. SP en GroenLinks zijn bijna-seculier. Alleen GroenLinkser Naïma Azough (islamitisch) en SP'er Arda Gerkens (gereformeerd) hebben een levensbeschouwing opgegeven.

De LPF is juist bijna een christen-democratische partij. Vier van de zeven fractieleden noemen zichzelf christen. Het onkerkelijke Tweede-Kamerlid Varela geeft op: ,,rooms-katholiek (opgevoed (streng))''.

In tegenstelling tot de Nederlandse samenleving, waar 59 procent van de volwassenen opgeeft een religie aan te hangen, zijn de onkerkelijken in de meerderheid. Is de volksvertegenwoordiging te werelds?

Mogelijk, zegt een medewerker van het parlementair documentatiecentrum, dat de website parlement.com maakt, houden Kamerleden hun religie voor zichzelf. Zij zijn niet verplicht informatie over hun geloof te verstrekken. Hoe zit het bijvoorbeeld met Kamerlid Hilbrand Nawijn? De website geeft geen informatie over zijn religieuze achtergrond, maar deze week onthult hij in HP/De Tijd dat hij eens in de drie weken naar de kerk gaat. Een protestantse. (GV)
Helaas heb ik de verhelderende staafdiagram niet kunnen vinden.
In dit artikel wordt de opmerking van Ayaan weer genegeert. Men kijkt naar religieuze achtergrond en vervolgens concludeert men bij afwezigheid van religie dat de partij seculier is. Dat er enig verband zal zijn wil ik niet bestrijden maar de 1 op 1 constatering is vals. Praat eens met Ayaan.

Als de laatste opmerking vd medewerker het hele onderzoek niet onderuit had gehaald was het voor mij als ongelovige een prettige conclusie.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
onemangang
Forum fan

Bericht door onemangang »

Ik heb me al van het begin dat Ayaan bij de VVD ging afgevraagd wat ze nou eigenlijk bij die blanke ballenclub doet. Ik heb haar zelden iets horen zeggen dat geheel conform de conservatieve lijn van de VVD was. Wel liberaal, maar dergelijke denkbeelden ondersteunen D66 en Groen links ook. De wijze waarop ze Wiegel bekritiseerd (die door vele VVDers als een soort heilige wordt beschouwd) zou toch veel VVDers tegen de borst moeten stuiten.

Maar wat ze nu zegt over secularisatie werd tijdens Paars ook al geroepen door Rogier van Boxtel. Van D66.
Als een gelovige begrijpt waarom hij het bestaan van al die 19.999 goden die de mens heeft aanbeden afwijst, volgt het begrip waarom ik 20.000 goden afwijs.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Och, ik zie het als redelijk waarschijnlijk dat Hansje Wiegel best wel tegen wat tegengeluiden kan. Als ze nu politiek gelynched wordt omdat ze Hans aanvalt, zou me dat zwaar van de VVD tegenvallen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

GH heb je ook een 'bron' van dit artikel ?

Ik heb groot respect voor de vrouw/mens Ayaan, dapper hoe ze afstand nam van haar geloof, en daar ook open over was en is.
Politiek gezien kan ze soms wat onhandig manouvreren.
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

an3sdej schreef:GH heb je ook een 'bron' van dit artikel ?
Die had ik al gegeven aan kop van mijn post: NRC maandag 21 nov.

Bij de staafdiagram stonden de bronnen http://www.parlement.com en http://www.cbs.nl genoemd.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
pieps
Forum fan

Wiegel is zielig

Bericht door pieps »

Wiegel is zielig ... NRC 23-11-1905 :

Wiegel kapittelt Hirsi Ali in brief

Door onze redacteur Egbert Kalse

DEN HAAG, 23 NOV. VVD-erelid Hans Wiegel heeft vanochtend per brief geëist dat zijn partijgenote Ayaan Hirsi Ali haar standpunten herziet. Daarmee is het conflict tussen de VVD-coryfee en het Kamerlid geëscaleerd, nadat Hirsi Ali gisteren kritiek op zijn standpunten had geuit.

Wiegel roept zijn partijgenote op haar mening over ,,de vrijheid van onderwijs, de integratie en het omgaan met ons allochtone volksdeel'' te wijzigen. Hij stelt dat Hirsi Ali met haar opstelling ,,geen bruggen slaat, maar wiggen drijft en kloven verbreedt'' en weigert een gesprek met haar als zij haar standpunt niet herziet. ,,Ik hoop dat u - in de beste liberale traditie - wilt kiezen voor verdraagzaamheid en respect voor andersdenkenden. Doet u dat niet, dan leidt dat tot een verscherping van tegenstellingen in ons volk. Doet u dat wel, dan ben ik graag bereid tot een gesprek'', aldus Wiegel.

Hirsi Ali zocht gisteren contact met Wiegel nadat deze boos had gereageerd op een interview met Hirsi Ali in het Jaarboek Parlementaire Geschiedenis 2005. Daarin had zij hem verweten ,,reactionair'' te zijn en de ,,werkelijkheid te ontkennen'' door de vrijheid van onderwijs te blijven verdedigen. Wiegel stuurde Hirsi Ali daarop gisteren al een eerste brief met ,,een welgemeend advies: niet op de persoon spelen, geen wiggen drijven, niet zo fanatiek, respect voor andersdenkenden en verdraagzaamheid: zo kunnen wij onze Nederlandse samenleving versterken en een toekomst bieden''.

Vanmorgen zei Hirsi Ali desgevraagd dat de kwalificatie 'reactionair' ,,te veel op de persoon was, te hard'', maar zij nam inhoudelijk geen afstand van het in het boek gepubliceerde interview. Zij stelde Wiegel gisteren op verzoek van VVD-fractievoorzitter Van Aartsen voor een gesprek te hebben over de kwestie. Wiegel zegt in zijn tweede brief dat het hem niet deert reactionair genoemd te worden, ,,integendeel''. Hij overweegt zich kandidaat te stellen voor het premierschap in 2007.

Ook minister Donner (Justitie, CDA) neemt vandaag in een interview in de Groene Amsterdammer afstand van Hirsi Ali. Hij keert zich tegen haar opvatting dat een liberale islam onmogelijk is.

groetjes Pieps :roll:
Politics is the entertainment branch of industry.
Frank Zappa
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Het wordt tijd voor een hart onder de riem voor Ayaan aan.
a.HirsiAli@tweedekamer.nl
Ik zal de mijn zo meteen versturen.
Pieps het je ook de column van Frits Abrahams op de achterpagina gelezen?
Daarin zegt hij dat Ayaan inmiddels haar uitspraak gedeeltelijk heeft afgevlakt. (krant ff niet bij de hand voor de details) Zou weer een stevig staaltje van sorry politiek zijn die we de laatste tijd al zoveel hebben gezien van de regeringspartijen. Ik zal dat ook aan Ayaan toesturen.
Friedrich Nietzsche
pieps
Forum fan

Ali vs. Wiegel

Bericht door pieps »

Hoi GH ,
nee ik heb de Colum van Abrahams niet gelezen . Ik lees "m'n krantjes" op het net ( en dat is niet de volledige versie ) ... en m'n moeder schift er de voor mij interesante dingen uit , en die bewaard ze voor me :D .
Maar ik ga morgen toch even bij Paps en Mams langs ... lees ik 'm dan ff .

Met Ayaan Hirsi Ali heb ik een beetje wat dubbels . Ik vind het diep triest dat ze door religieuze fanatiekelingen bedreigd wordt . Maar aan de andere kant ; als oud-vluchteling steunt ze wel een kabinet , met name een partij , die hier het liefst de deur zo veel mogelijk dicht spijkert ( plus het sociaal beleid wat ze voorstaan , etc. etc. ) . Kortom ik voel niet bijster veel sympathie voor haar ideeengoed als geheel .
En naar het schijnt komt ze ook al weer terug op haar ferme over Wiegel . Sympathie voor Ali ? Nee , niet echt ... meer een soort van medelijden :cry: .

groet pieps :D
Frank Zappa
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Vonhoff heeft vandaag op radio 1 (standpunt.nl) duidelijk gemaakt dat hij in de discussie over het afschaffen van bijzonder onderwijs, aan de kant van Mevr. Hirsi Ali staat, en dat Hirsi Ali's ideeën hierover niet in strijd zijn met de 'liberale beginselen'.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Devious schreef:Vonhoff heeft vandaag op radio 1 (standpunt.nl) duidelijk gemaakt dat hij in de discussie over het afschaffen van bijzonder onderwijs, aan de kant van Mevr. Hirsi Ali staat, en dat Hirsi Ali's ideeën hierover niet in strijd zijn met de 'liberale beginselen'.
Heb ik ook gehoord. Prima die liberale steun voor Ayaan. Nog mooier was de brief van Ayaan als antwoord op de 2 brieven van opa Wiegel aan haar. Ik zal het morgen wel even van de NRC site halen (nu nog niet beschikbaar).
Daarin veegt ze de vloer aan met Wiegel omdat hij de terrug grijpt naar de laatste liberale minister president in 1913 ten tijde van het begin van de schoolstrijd.
Enkele zinsneden uit de brief, door mij enigzins aangepast om e.e.a. aan elkaar te smeden.
Ze stelt in haar brief, in antwoord op Wiegel, dat de werkelijkheid in Nederland is sinds 1913 sterk is veranderd. U probeert de indruk te wekken dat de liberalen dolgelukkig waren met art. 23, maar de werkelijkheid is dat deze concessie inzake het onderwijs de meerderheid van de liberalen pijn in het hart deed. Tegenwoordig wekken sommigen VVD'ers de indruk als zou art 23 een liberale verworvenheid zijn. Ze hebben het historische gelijk niet aan hun zijde.

Ook leuk : In het NRC Hoofdredactioneel commentaar. "Zo bezien wil Wiegel dit electoraat, door hem "ons allochtone volksdeel" genoemd, tonen dat de VVD ook nog een ander geluid heeft over de integratie.

Ook leuk : Fokke en Sukke
http://www.foksuk.nl/imggif.php?i=/upload/d994.gif
Afbeelding zal wel weer niet lukken. Dan maar een omschrijving.

Fokke & Sukke discusïeren op z'n wiegeliaans.

Afbeelding: Fokke (Wiegel) wijst kwaad de beschuldigende vinger naar gefrustreerde Sukke (Ayaan).

"Als jij je bek niet houdt, ga ik niet met je praten." :lol:
Friedrich Nietzsche
pieps
Forum fan

stukje van Abrahams gelezen

Bericht door pieps »

hoi Gerard,
ik heb het stukje van Abrahams gelezen . Een aantal punten van kritiek leken mij gerechtvaardigd . Bijvoorbeeld , wat Hirshi Ali , als volksvertegenwoordiger , verder doet dan ruzie maken met Allah en z'n kornuiten .
En als je dan toch iets wilt doen aan represieve religieuse toestanden , pak Jezus en Jahwe er dan ook gelijk bij . En dat doet Hirshi Ali me net iets te weinig .
In die onderwijs kwestie heeft ze natuurlijk helemaal gelijk ... en dat ze het Gekakel uit Diever conservatief en reactionair noemt lijkt me een milde qualificatie ... voor iemand waarbij vergeleken Kerstens , Kamphuis en van Binsbergen inteletuele reuzen zijn , met een rijk en diep gevoelsleven .

groetjes Pieps :D
Frank Zappa
Gerard
Bevlogen

Re: stukje van Abrahams gelezen

Bericht door Gerard »

pieps schreef:hoi Gerard,
ik heb het stukje van Abrahams gelezen . Een aantal punten van kritiek leken mij gerechtvaardigd . Bijvoorbeeld , wat Hirshi Ali , als volksvertegenwoordiger , verder doet dan ruzie maken met Allah en z'n kornuiten .
En als je dan toch iets wilt doen aan represieve religieuse toestanden , pak Jezus en Jahwe er dan ook gelijk bij . En dat doet Hirshi Ali me net iets te weinig .
EENS
pieps schreef: In die onderwijs kwestie heeft ze natuurlijk helemaal gelijk ... en dat ze het Gekakel uit Diever conservatief en reactionair noemt lijkt me een milde qualificatie ... voor iemand waarbij vergeleken Kerstens , Kamphuis en van Binsbergen inteletuele reuzen zijn , met een rijk en diep gevoelsleven .
Wiegel heeft ook gigantisch veel boter op zijn hoofd. Hij was immers The King of polarisatie in his days met van Agt en Den Uil.
Friedrich Nietzsche
ice_age
Forum fan

Bericht door ice_age »

pieps schreef:hoi Gerard,

groetjes Pieps :D
Zij zal zich vooral tegen de islam keren om de zelfde reden dat veel bezoekers op dit forum zich vooral tegen het christendom keren. De islam is waar haar roots liggen, en het is met name de islam waar zij slechte herinneringen aan heeft. Los daarvan kent zij de islam natuurlijk door en door en is daar net wat meer emancipatiewerk te verrichten dan onder de christenen (de SGP natuurlijk even niet meegerekend).

Veel bezoekers op dit forum hebben ook langere of kortere tijd in christelijke kringen verkeerd en hebben daar ook een aversie tegen het christendom aan overgehouden. Ik denk dat dat zo ongeveer het mechanisme is wat erachter zit.
Time is an illusion. Lunchtime doubly so. -- Douglas Adams
ice_age
Forum fan

Bericht door ice_age »

Wat wiegel betreft blijft het idioot dat een politicus die voor het laatst in de jaren 70 (en mischien nog in de vroege jaren 80 ?) in Den Haag gezeten heeft, nog steeds een dergelijke rol kan spelen in de VVD. Hij hoeft maar weer wat te roepen en het komt direct op het journaal en de hele VVD lijkt spontaan te verkrampen. Wat dat betreft is Hirshi Ali de eerste in die Partij die ballen toont door Wiegel te zeggen waar het op staat. Dat had 20 jaar terug al iemand moeten doen.
Time is an illusion. Lunchtime doubly so. -- Douglas Adams
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

pieps schreef:En als je dan toch iets wilt doen aan represieve religieuse toestanden , pak Jezus en Jahwe er dan ook gelijk bij . En dat doet Hirshi Ali me net iets te weinig . :D
Helemaal mee eens.
ice_age schreef:Zij zal zich vooral tegen de islam keren om de zelfde reden dat veel bezoekers op dit forum zich vooral tegen het christendom keren. De islam is waar haar roots liggen, en het is met name de islam waar zij slechte herinneringen aan heeft. Los daarvan kent zij de islam natuurlijk door en door en is daar net wat meer emancipatiewerk te verrichten dan onder de christenen (de SGP natuurlijk even niet meegerekend).
Ook mee eens maar dat betekend wel dat Ayaan haar pijlen ook best mag richten op de SGP.
Friedrich Nietzsche
Plaats reactie