axxyanus schreef: ↑31 jul 2019 18:22
Een wet is maar een deel van de context. Als de wet nodig is om corrigerend op te treden tegen discriminatie van andere groepen dan is het gevolg van een dergelijke wet dat iemands kansen uiteindelijk minder afhankelijk zijn van uiterlijkheden zoals huidskleur of geslacht dan zonder zo'n wet en wat mij betreft is dat het soort gevolg dat nagestreefd moet worden.
Je hebt een sterk ontwikkeld wij/zij-denken. Je ziet mensen op de eerste plaats als lid van een etnische groep en pas op de tweede plaats als individu. Ik zal meegaan in je wij/zij-denkwereld en ik zal eerlijk met je zijn.
Jij hoort bij mijn etnische groep en van jou kan ik het hebben als je zegt dat je een discriminerende wet wilt invoeren tegen mensen van onze afkomst. Je bent immers bereidt om je eigen kinderen te discrimineren op basis van hun afkomst. "Je beoefent wat je preekt" om het zo te zeggen.
Maar van Tunahan Kuzu van DENK kan ik het niet hebben. Hij hoort niet bij mijn etnische groep en als hij een wet wil invoeren die mijn etnische groep discrimineert, dan behartigt hij gewoon de belangen van zijn etnische groep.
Nederlandse blanken zoals wij, Turken en Marokkanen: we zijn drie verschillende etnische groepen die binnen het territorium van de Nederlandse staat wonen.
Ik heb oprecht een grondige hekel aan het wij/zij-denken dat mensen in hokjes plaats op basis van hun afkomst, maar omdat je bereidt bent mijn familie te discrimineren op grond van hun afkomst, dwing je mij mee te gaan in jouw denkwereld.
Wat ik je nu ga vertellen, is mijn ervaring. Dus bij deze:
Turken houden elkaar voortdurend de hand boven het hoofd. Kijk naar Turkse ondernemers en het overgrote deel neemt alleen maar Turkse werknemers aan. Een Turk die zijn badkamer laat verbouwen, huurt een Turkse aannemer in en als Turken goede doelen steunen, gaat hun steun naar mensen van hun eigen etnische groep. Dit is hoe Turken in mijn wijk leven.
Net zoals Turken bij voorkeur mensen van hun eigen etnische groep in dienst nemen, doen Nederlandse blanken dit ook. Net zoals Turken bij voorkeur een aannemer van hun eigen etnische groep inhuren voor hun badkamer, doen Nederlandse blanken dit ook.
De overheid moet zich niet bezig houden met het dwingen van Turken om meer Nederlandse blanken in dienst te nemen en andersom ook niet. Het moet vanuit de mensen zelf komen. Als mijn blanke PVV buurman voortdurend ziet dat zijn Turkse Erdogan buurman zijn eigen etnische groep de hand boven het hoofd houdt en zelf een extreem-rechtse politieke partij in Turkije steunt, waarom zou hij zijn Turkse buurman dan vertrouwen?
Als je vervolgens mijn blanke buurman gaat dwingen om meer Turken aan te nemen in zijn bedrijf, dan zal hij zich beledigt voelen omdat je hem wel maar zijn Turkse buurman niet aanspreekt op eigen-volk-eerst-gedrag. Maar als hij in plaats daarvan een Nederlandse blanke achter de kassa ziet zitten bij een Turkse buurtsupermarkt, dan kan er vertrouwen groeien tussen de twee etnische groepen. En het kost tijd om vertrouwen te winnen.
Ook Wilders die een zaal "Minder Marokkanen!" laat roepen, is een signaal vanuit onze etnische groep dat ze het asociale tokkie-gedrag van veel (maar niet alle) Marokkanen spuugzat beginnen te worden. Net zoals mijn etnische groep voortdurend op groepsniveau wordt aangesproken op onwenselijk gedrag tegen andere etnische groepen, is het een goede gewoonte om Marokkanen ook op groepsniveau aan te spreken op onwenselijk gedrag tegen andere etnische groepen.
We zijn nu eenmaal verschillende etnische groepen, we denken op groepsniveau en we zullen elkaars vertrouwen moeten winnen op groepsniveau. Het is primitief, maar het is wat het is.
En ik ben bereid om in vrede samen te leven met iedereen in Nederland. Maar op het moment dat een Turk zoals Tunahan Kuzu mijn etnische groep op basis van onze afkomst wil discrimineren, stopt het voor mij. Tot hier en niet verder.
Ik wens elk mens een gelukkig en vreedzaam leven. De Nederlandse grondwet is mijn leidraad. Ik wil met geradicaliseerde mensen in gesprek gaan met als doel om hen te de-radicaliseren. Geradicaliseerde mensen zijn namelijk nog steeds voor rede vatbaar.