Mag ik even iets kwijt?

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!
Kevin
Diehard

Re: Mag ik even iets kwijt?

Bericht door Kevin »

Lucy schreef:Oké, moet eerlijk zeggen dat ik dat niet wist. Weer wat geleerd.
Ik vind het ook "marokkaans" klinken hoor... 'de idee'. Ik gebruik eigenlijk altijd het idee. Klinkt gewoon duidelijker.
Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen »

Kevin schreef:
Lucy schreef:Oké, moet eerlijk zeggen dat ik dat niet wist. Weer wat geleerd.
Ik vind het ook "marokkaans" klinken hoor... 'de idee'. Ik gebruik eigenlijk altijd het idee. Klinkt gewoon duidelijker.
Mischien dat de Marrokanen allemaal filosofen zijn? :)
IK vindt het ook niet klinken, maar als je het over een filosofische gedachte hebt, dan komt het wel iets natuurlijker over.
Ik wens u alle goeds
Optimist
Forum fan

Bericht door Optimist »

Marokkaanse filosofie:

je weet zelluf (rationalisme)
wtf moet je man (existentialisme)
HOER! (knap staaltje Freud wellicht?)
Worf: I prefer Klingon beliefs.
Kira: I suppose your gods aren't as cryptic as ours.
Worf: Our gods are dead. Ancient Klingon warriors slew them a millennia ago. They were more trouble then they were worth.
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

Krautsjo schreef:
Lucy schreef:Off-topic: Mag ik even iets tussendoor zeggen? Het ziet ernaar uit dat álle politieke partijen die nou in de Tweede Kamer zitten, niet zo best zijn... Bij heel veel partijen had ik al meteen van: daar ben ik het absoluut niet mee eens, daar ga ik écht niet op stemmen! (Ik noem geen namen, maar die SGP in het bijzonder)! Maar ook van die partijen die mij in de eerste instantie wel sympathiek leken, hoor ik nou een heleboel narigheid! Wat zal ik doen? Zal ik maar gewoon blanco stemmen, om te laten zien dat ik het er niet mee eens ben? Of heeft u nog andere tips? Alvast bedankt!
Nooit blanco stemmen, want waar je het niet mee eens bent laat je er eigenlijk niet mee zien.
Ja, dat denk ik ook altijd, maar toch zijn er mensen die dat doen! Maar dan ben je inderdaad nogal onduidelijk! :?
-'Mits goed gelezen, is de Bijbel het beste argument
voor atheïsme ooit.' (I. Asimov)
-'Ik ben tegen religie omdat dat ons voorhoudt tevreden te zijn met het niet snappen van de wereld.' (R. Dawkins)
Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen »

Lucy schreef:Off-topic: Mag ik even iets tussendoor zeggen? Het ziet ernaar uit dat álle politieke partijen die nou in de Tweede Kamer zitten, niet zo best zijn... Bij heel veel partijen had ik al meteen van: daar ben ik het absoluut niet mee eens, daar ga ik écht niet op stemmen! (Ik noem geen namen, maar die SGP in het bijzonder)! Maar ook van die partijen die mij in de eerste instantie wel sympathiek leken, hoor ik nou een heleboel narigheid! Wat zal ik doen? Zal ik maar gewoon blanco stemmen, om te laten zien dat ik het er niet mee eens ben? Of heeft u nog andere tips? Alvast bedankt!
NAtuurlijk hoor je van alle partijen een boel narigheid. Dat is de taak van de journalistiek en van concurrende partijen, Als je de SGP erger vind dan de rest zou je toch moeten overwegen een van de mindere kwaden te kiezen. ALs je niet kiest kies je toch voor 1/50 SGP vrees ik.
Ik wens u alle goeds
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

Peter van Velzen schreef:
NAtuurlijk hoor je van alle partijen een boel narigheid. Dat is de taak van de journalistiek en van concurrerende partijen, Als je de SGP erger vind dan de rest zou je toch moeten overwegen een van de mindere kwaden te kiezen. ALs je niet kiest kies je toch voor 1/50 SGP vrees ik.
Ja, dat realiseer ik me natuurlijk ook wel, dat het misschien niet (helemaal) waar zou zijn. Maar dan ben ik bang dat er misschien toch een kern van waarheid in zit. Maar ja, misschien zou ik me gewoon niet zo'n zorgen moeten maken en gewoon op mijn gevoel afgaan. Ze beweren trouwens dat het flauwekul is dat als men niet stemt, die overgebleven stem van hem naar de grootste partij gaat. Maar ik twijfel altijd of ik dat moet geloven en daarom stem ik toch maar, voor de zekerheid... :roll:
-'Ik ben tegen religie omdat dat ons voorhoudt tevreden te zijn met het niet snappen van de wereld.' (R. Dawkins)
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

Mag ik even terug komen op hun standpunten? Wat vind u van wat zij zeggen over orgaandonatie?
Dit is wat ze erover zeggen: 'De antwoorden of men voor of tegen orgaandonatie is hebben zeer sterk te maken met de visie die iemand heeft op de waarde van het menselijk lichaam. Hierbij speelt de levensbeschouwelijke of godsdienstige overtuiging een belangrijke rol. Om die reden moet de overheid terughoudend zijn met het opleggen of afdwingen van een keuze voor of tegen orgaandonatie. Dat zou ook in strijd komen met het grondwettelijke principe van de lichamelijke integriteit.
De SGP wil daarom het huidige wettelijke systeem handhaven en geen systeem invoeren waarbij keuzes worden verondersteld, zonder dat duidelijk is of iemand ook werkelijk orgaandonor wil zijn. Om het orgaantekort te verkleinen dienen er maatregelen getroffen te worden om te komen tot zorgvuldiger procedures in ziekenhuizen om bij overlijden op een verantwoorde manier te bezien of iemand in zijn leven donor wilde zijn. De visie van de naaste omgeving is hierbij van groot belang. Het gaat immers bij orgaandonatie altijd om een emotioneel zeer moeilijk moment voor de nabestaanden. Ook is het van groot belang dat er gezocht wordt naar en geïnvesteerd wordt in onderzoek naar ethisch aanvaardbare alternatieven.'

Ook hier ben ik het persoonlijk niet mee eens. Ik zie denk ik wel wat in het 'ja, tenzij-systeem' (iedereen is automatisch donor, tenzij iemand zegt het niet te willen). Natuurlijk moet je rekening houden met iemands religie of levensbeschouwing, maar met het systeem dat ik net noemde, vind ik niet dat je het afdwingt. Men kan immers altijd zeggen dat hij/zij het er niet mee eens is, toch? En je hebt erg genoeg ook mensen die er sowieso ook nooit over nadenken. Dat is heel erg, want er zijn talloze mensen aan het wachten op een nieuw orgaan.
Bij zo'n systeem hoef je in principe niet na te gaan of iemand donor wilde zijn. Dus ik vind in principe dat als de persoon meerderjarig is, de familie niet mee hoeft te beslissen over de vraag of iemand wel of geen donor wil zijn, zoals de SGP vindt. Het is immers die persoon zijn eigen lichaam en van hem alleen. Maar natuurlijk is het wel een goed idee als de familie extra emotionele ondersteuning krijgt, want het is inderdaad wel heftig.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

@Lucy:

wat is daar nu heftig aan? dood = dood, en er kunnen mensen gered worden met goede organen.

Verder ben ik het met je eens: het systeem zou moeten zijn: ja, tenzij geregistreerd nee.
Het is ronduit belachelijk dat het in een land als de onze nog steeds niet is gerealiseerd.

Maar als ik heel cynisch ben, zou ik zeggen dat de staat, pensioenbedrijven en/of verzekeringsmaatschappijen hier helemaal niet op zitten te wachten.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Optimist schreef:Marokkaanse filosofie:

Ik moest hier zo om lachen dat ik je heb gequote op facebook :lol:
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Lucy schreef: 'De antwoorden of men voor of tegen orgaandonatie is hebben zeer sterk te maken met de visie die iemand heeft op de waarde van het menselijk lichaam. Hierbij speelt de levensbeschouwelijke of godsdienstige overtuiging een belangrijke rol. Om die reden moet de overheid terughoudend zijn met het opleggen of afdwingen van een keuze voor of tegen orgaandonatie. Dat zou ook in strijd komen met het grondwettelijke principe van de lichamelijke integriteit.
Het valt me altijd op dat bij abortus er geklaagd wordt over de potentie van beginnend leven en dat dat op een of andere manier ten koste van bijna alles verdedigd dient te worden en bij orgaandonatie het menselijk lichaam opeens belangrijker is. Dit is natuurlijk hypocriet maar het komt dan ook voort uit geloof.

De lichamelijke integriteit is een persoonlijk recht en ik vind het vaag dat gelovigen zich beroepen op dat punt wanneer ze er van overtuigd dienen te zijn dat de persoon die in dat lichaam zat nu zit te genieten ergens aan een tafel van een kopje thee bij jezus. Dit draait dus om wat nabestaanden belangrijk vinden en wat belangrijk is: iemand die zit te wachten op een nieuwe long of een hart om verder te kunnen leven.

Volgens mij zijn het gewoon een stelletje trollen maar dan in real life en over onderwerpen die belangrijk zijn. Ze doen het er gewoon om... Lekker apart doen en lekker tegenstrijdig.

Ik heb het er een paar keer over gehad met gelovigen en ik ben iemand die sinds begin middelbare school niet meer bloost maar toen stond letterlijk het schaamrood op m'n kaken, vanwege dat standpunt. Hoe kan je zoiets zonder schaamte denken...
Optimist
Forum fan

Bericht door Optimist »

Kevin schreef:

Waar? Dat wil ik zien!
Worf: Our gods are dead. Ancient Klingon warriors slew them a millennia ago. They were more trouble then they were worth.
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

HenkM schreef:@Lucy:

wat is daar nu heftig aan? dood = dood, en er kunnen mensen gered worden met goede organen.
Ja, dat is helemaal waar, maar ik kan me voorstellen dat het soms naar gevonden wordt dat er in die overledene gesneden wordt, om het zo maar te zeggen. Snapt u dat? En over wat er in die laatste zin staat: ja, zo cynisch kan ik inderdaad ook vaak zijn. :twisted:
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Optimist schreef:
Kevin schreef:

Waar? Dat wil ik zien!
Op m'n persoonlijke facebook, je kan via de freethinker.nl groep daarop komen.
Optimist
Forum fan

Bericht door Optimist »

Gezien, ik ben vereerd :)
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Optimist schreef:Gezien, ik ben vereerd :)
*vind ik leuk*
Gesloten