Er zijn 21 resultaten gevonden

door Respect
14 mei 2026 00:15
Forum: Midrasj
Onderwerp: Midrasj door ChaimNimsky, open topic.
Reacties: 26
Weergaves: 22185

Re: Midrasj door ChaimNimsky, open topic.

Yours,

Ik heb de discussie op geloofsgesprek vanaf het punt dat je aangaf gelezen. Mocht ik tegen iets aanlopen dat daar beter past dan op het Freethinker forum dan weet ik waar ik terecht kan.

Dank voor het luisterend hart (een begrip dat ik eerder niet kende). Mooi.
door Respect
13 mei 2026 00:47
Forum: Midrasj
Onderwerp: Midrasj door ChaimNimsky, open topic.
Reacties: 26
Weergaves: 22185

Re: Midrasj door ChaimNimsky, open topic.

Dag Yours,

Dat is een verrassing. Je onderschrift was me eerder opgevallen. Ik verbind die aan herkenning, aan het eerste moment waarop ik ‘overvallen’ werd door de realisatie dat ik me op – wat ik noem - zijnsniveau bewust was van een ander. Dat is wel even geleden ... maar ook weer niet. Daar ...
door Respect
12 mei 2026 01:47
Forum: Midrasj
Onderwerp: Midrasj door ChaimNimsky, open topic.
Reacties: 26
Weergaves: 22185

Re: Midrasj door ChaimNimsky, open topic.

Dank voor de reacties tot nu toe.

Ik reageerde op de ‘Midrasj’ (https://freethinker.nl/forum/viewtopic.php?p=678629#p678629) omdat:
1) deze me uitnodigt kennis die ik eerder heb opgedaan te bezien en eventueel te herzien
2) deze is gestoeld in de Joodse religie.
Die laatste reden dan weer omdat ...
door Respect
11 mei 2026 01:03
Forum: Midrasj
Onderwerp: Midrasj door ChaimNimsky, open topic.
Reacties: 26
Weergaves: 22185

Re: Midrasj door ChaimNimsky, open topic.

@ChaimNimsky,

Dank voor je waardevolle, uitgebreide en gedetailleerde ‘Midrasj’.

Ik ben opgegroeid in een christelijke omgeving en tot op de dag van vandaag spelen christelijke waarden en normen, sommige meer, sommige minder, een rol in mijn leven. Jouw werk geschreven vanuit een andere ...
door Respect
08 apr 2026 22:42
Forum: Conflicten in het Midden Oosten
Onderwerp: Oorlog Midden Oosten en gerelateerd
Reacties: 769
Weergaves: 22454

Re: Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Even meer globale invalshoek, en geen reactie op iemand persoonlijk.

Chaim betekent in het Hebreeuws leven.
Is leven ook niet onlosmakelijk verbonden met medeleven, van en voor alle betrokkenen?
Er wordt nu leed aangericht, in mijn ogen disproportioneel.

Waarom zouden we in nabije toekomst niet ...
door Respect
19 mar 2026 11:15
Forum: Ethische dilemma's
Onderwerp: Ripple of Hope
Reacties: 13
Weergaves: 1006

Re: Ripple of Hope

@ HierEnNu,

Wederzijds! Dankjewel.
door Respect
18 mar 2026 10:16
Forum: agnosticisme, atheïsme en vrijdenken.
Onderwerp: Dawkins - geloofsschaal van 1 tot 7
Reacties: 142
Weergaves: 54713

Re: Dawkins - geloofsschaal van 1 tot 7

Ik wilde een korte reactie geven. Daardoor is deze onvolledig en – jouw reactie lezend - multi-interpretabel geworden.

Het ‘mijn leven’ staat niet voor niets tussen aanhalingstekens. Dat had een reden. Er is in mijn beleving juist weinig 'mijns’ aan. Ik vind het niet eenvoudig om dat goed onder ...
door Respect
18 mar 2026 01:31
Forum: Occultisme, Newage, Alpha-cursus en sektarisme.
Onderwerp: Reïncarnatie in de diverse vormen.
Reacties: 614
Weergaves: 109209

Re: Reïncarnatie in de diverse vormen.


Ik hecht echter, als de video op waarheid berust (wat ik nogmaals gezegd niet kan verifiëren), veel aan de mening van de helaas in 2018 overleden natuurkundige, wiskundige en kosmoloog Hawking.


Hoi Yours,

Hierbij de link naar het essay "We'll meet again' over het beeld dat Kurt Gödel had over ...
door Respect
17 mar 2026 22:33
Forum: agnosticisme, atheïsme en vrijdenken.
Onderwerp: Dawkins - geloofsschaal van 1 tot 7
Reacties: 142
Weergaves: 54713

Re: Dawkins - geloofsschaal van 1 tot 7


Maar dan ga je ervaren dat je niet de persoon bent die je inbeeld te zijn. Zelf was mij dat al als kind min of meer bewust. Ik ben mijn naam niet..maar ik hecht eraan met mijn hoofd. Met onze gedachten geven wij betekenis aan alles. Het is een openbaring dat bewust te ervaren. Dan heb je nog ...
door Respect
01 mar 2026 15:10
Forum: Ethische dilemma's
Onderwerp: Ripple of Hope
Reacties: 13
Weergaves: 1006

Re: Ripple of Hope

@HierEnNU,


We verkennen dit weliswaar ieder vanuit onze eigen invalshoek,
maar het lijkt wel ergens te raken aan hetzelfde terrein. Mooi!


De tekst van bovenstaande quote lezend realiseerde ik me – in mijn beeld mede dankzij onze communicatie (dankjewel!) – dat ik deel uitmaak van een systeem ...
door Respect
25 feb 2026 22:53
Forum: Ethische dilemma's
Onderwerp: Ripple of Hope
Reacties: 13
Weergaves: 1006

Re: Ripple of Hope

@HierEnNu,

Dank voor het geven van de mogelijkheid om mijn beeld te spiegelen aan dat van jou. Leerzaam!



Met niveaus en perspectieven, doel ik meer op het volgende:

op het ene niveau ervaar ik mezelf als iemand die keuzes maakt, afweegt,
handelt, daar lijkt een 'vrije wil' praktisch en ...
door Respect
19 feb 2026 22:11
Forum: Ethische dilemma's
Onderwerp: Ripple of Hope
Reacties: 13
Weergaves: 1006

Re: Ripple of Hope


De vraag naar vrije wil en voorbestemming raakt inderdaad een fundamenteel spanningsveld. Zelf ervaar ik dat niet als een keuze tussen óf het één óf het ander. Het lijkt mij juist interessant om te onderzoeken of beide perspectieven tegelijk betekenis kunnen hebben, afhankelijk van het niveau ...
door Respect
26 jan 2026 01:32
Forum: Ethische dilemma's
Onderwerp: Ripple of Hope
Reacties: 13
Weergaves: 1006

Re: Ripple of Hope

@HierEnNu,

Hierbij een beknopte, meer intuïtieve respons. Dit mede omdat – zoals je ook constateerde – dit forum zich minder leent voor het uitweiden over gevoelsmatige zaken.

Je bericht heeft iets in me wakker gemaakt. Ik zou dat hier willen omschrijven als innige verbondenheid.
Het heeft mijn ...
door Respect
19 jan 2026 06:23
Forum: agnosticisme, atheïsme en vrijdenken.
Onderwerp: Dawkins - geloofsschaal van 1 tot 7
Reacties: 142
Weergaves: 54713

Re: Dawkins - geloofsschaal van 1 tot 7



Ik heb er zelf geen naam voor. Kende dit begrip ook (nog) niet totdat ik het had opgezocht. Ik ontken zelf ook niets. Ik ga uit van dat alles ongescheiden energie is en ik daarin het goddelijke vind. En een godsbeleving kan ook persoonlijk afgestemd zijn en op een individuele manier beleefd ...
door Respect
06 jan 2026 02:41
Forum: Ethische dilemma's
Onderwerp: Ripple of Hope
Reacties: 13
Weergaves: 1006

Re: Ripple of Hope

Beste HierEnNu,

Dank voor je bericht.

Mooi die 'Ripple of Hope' Speech (zowel de inhoud van de speech als het onder de aandacht brengen daarvan bij de lezer). Dit waarde oordeel is hier wel op zijn plek, ... vind ik. Het waarde oordeel en het plaatsen daarvan is mijn individuele keuze gestoeld in ...