Xanders kijk op God, de Bijbel en het geloof

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Xander
Geregelde verschijning

Bericht door Xander »

Kochimodo schreef:
lost and not found yet! schreef:Lineke schreef:
Klopt. We zijn allemaal slecht
Psalm 14:1-3 NBV

"[1] Voor de koorleider. Van David.
Dwazen denken: Er is geen God.
Verdorven zijn ze, en gruwelijk hun daden,
geen van hen deugt.
[2] De HEER kijkt vanuit de hemel naar de mensen
om te zien of er één verstandig is,
één die God zoekt.
[3] Allen zijn afgedwaald, allen ontaard,
geen van hen deugt, niet één.

En Romeinen 3:10-12 NBV

"[10] Zo staat er ook geschreven: ‘Er is geen mens rechtvaardig, zelfs niet één,
[11] er is geen mens verstandig,
er is geen mens die God zoekt.
[12] Allen hebben ze zich afgewend,
heel de mensheid is verdorven.
Er is geen mens die nog het goede doet,
er is er zelfs niet één."

Romeinen 3:23 NBV

"Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God"

Volgens de christelijke bijbel zijn dus alle mensen slecht! :roll:

Dat klopt.Volgens de christelijke bijbel zijn alle mensen slecht.
Maar 't feit is wel dat ''t woord van God" volgens Christus zelf gerricht is aan goden.
Daarmee volgens mij bedoelende 't goede in de mens.
De hele bijbel is er dan ook op gerricht om dit goede te cultiveren om zo tot een voor ieder aanvaardbare samenleving( God's koninkrijk) te komen.
Is natuurlijk wel de vraag; Waarom was dit allemaal nodig geweest?
Had God niet gelijk alles goed kunnen maken/laten?
Deze vraag is net zo rechtvaardig als; Waarom aten de eerste mensen van de verboden
vrucht? Ze hadden ook makkelijk kunnen zeggen; o.k God wil niet dat we ervan eten dus als God dat persee wil doen we dat niet. God heeft ons al dit prachtige paradijs gegeven dus waarom zouden we tegen hem ingaan?
Het ware geloof is er dan ook op gerricht dat men een ander niet aandoet wat men zelf niet kan hebben. Dit overstijgd 't idee van een goed & kwaad en brengt ons weer terug naar 't moment voor de zondeval. ( Adam & Eva hadden er waarschijnlijk niet tegen gekunt als God van hun appel had gegeten )
Xander
Geregelde verschijning

Bericht door Xander »

O ja,

"Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd"

't is dan wel nog mogelijk om vergeven van die zonde te worden.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Xander schreef:O ja,

"Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd"

't is dan wel nog mogelijk om vergeven van die zonde te worden.
Lieve jongen, met de kruisiging zijn toch al alle zonden vergeven, waarom wordt van mij geeist dat ik dat dan ook nog moet geloven om de zaligheid te erven? Dat is toch geen onvoorwaardelijke liefde?

En waarom is de bijbel zo vreselijk ambigu, wellicht omdat het door veel onafhankelijke auteurs verzonnen is? Dan is er in de sprookjes van Andersen meer lijn te vinden.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
a.r.

Bericht door a.r. »

Dat klopt.Volgens de christelijke bijbel zijn alle mensen slecht.
Dus god schiep de mens naar Zijn Evenbeeld en is dus ook slecht?
Maar 't feit is wel dat ''t woord van God" volgens Christus zelf gerricht is aan goden.
??

Dat is in tegenspraak met je eerste uitspraak, je bent slecht of je bent het niet...toch??
De hele bijbel is er dan ook op gerricht om dit goede te cultiveren om zo tot een voor ieder aanvaardbare samenleving( God's koninkrijk) te komen.
Neenee, dat kan niet, want de mens is slecht, dus iets goeds in een een mens vinden is onmogelijk, dus die gecultiveerde samenleving is dan ook onmogelijk.

En dat vraag ik mij dus ook af.
Ja als god dát had gewild wel, maar god wilde dat blijkbaar dus niet... of ?
Deze vraag is net zo rechtvaardig als; Waarom aten de eerste mensen van de verboden
vrucht? Ze hadden ook makkelijk kunnen zeggen; o.k God wil niet dat we ervan eten dus als God dat persee wil doen we dat niet. God heeft ons al dit prachtige paradijs gegeven dus waarom zouden we tegen hem ingaan?
Tja de mens is toch een eigenwijs dier hé?
Het ware geloof is er dan ook op gerricht dat men een ander niet aandoet wat men zelf niet kan hebben.
Welk ware geloof heb je het over?
Dit overstijgd 't idee van een goed & kwaad en brengt ons weer terug naar 't moment voor de zondeval. ( Adam & Eva hadden er waarschijnlijk niet tegen gekunt als God van hun appel had gegeten
Het is me volkomen onduidelijk, maar dat ligt ongetwijfeld aan mijn domheid en eigenwijs denkende menszijn. Had god het nu allemaal niet een beetje simpeler kunnen maken. We zijn volgens jou immers geschapen naar Zijn evenbeeld, dan moet het toch zelfs voor mij allemaal niet zo moeilijk te begrijpen zijn?
Xander
Geregelde verschijning

Bericht door Xander »

collegavanerik schreef:
Xander schreef:O ja,

"Lieve jongen, met de kruisiging zijn toch al alle zonden vergeven, waarom wordt van mij geeist dat ik dat dan ook nog moet geloven om de zaligheid te erven? Dat is toch geen onvoorwaardelijke liefde?

Ja, je hebt een punt. Mischien is 't ook maar een gedachte voor sommigen dat ze afvallig zijn geworden.En is het een gebrek aan geloof dat hun laat zien dat ze nog steeds kinderen van God zijn.

En waarom is de bijbel zo vreselijk ambigu, wellicht omdat het door veel onafhankelijke auteurs verzonnen is? Dan is er in de sprookjes van Andersen meer lijn te vinden.
't Klopt dat de bijbel divers is.En is ook door veel onafhankelijke auteurs geschreven.
Maar ook in 't dagelijks leven komt men onafhankelijke mensen tegen , die allemaal een eigen persoonlijkheid hebben.
Toch haalt ieder persoon datgene uit haar/z'n ervaringen/ontmoetingen wat bruikbaar is voor haar/hem zelf.
Zo is het ook met de verhalen in de bijbel; het is het aangaan van een relatie met God door de opgeschreven ervaringen met God van anderen.
Laatst gewijzigd door Xander op 16 mar 2009 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Xander
Geregelde verschijning

Bericht door Xander »

Dus god schiep de mens naar Zijn Evenbeeld en is dus ook slecht?

Ik heb geen idee of dat God ook slecht is. Het gegeven is wel dat God het kwade geschapen heeft en kennis er van heeft.
't klopt God schiep de mens naar God's beeld.Maar dat was 't beeld van voor de zondeval. De keuze om tegen God's wil in te gaan heeft dat beeld verstoord.

Dat is in tegenspraak met je eerste uitspraak, je bent slecht of je bent het niet...toch??
Dat klopt.; de mens is slecht. Maar 't gaat zich om 't goddelijke zaadje wat geplant is in iemand's ziel.

[

quote]De hele bijbel is er dan ook op gerricht om dit goede te cultiveren om zo tot een voor ieder aanvaardbare samenleving( God's koninkrijk) te komen. [/quote]

Neenee, dat kan niet, want de mens is slecht, dus iets goeds in een een mens vinden is onmogelijk, dus die gecultiveerde samenleving is dan ook onmogelijk.

Wat voor de mens onmogelijk is.Is mogelijk voor God.
Geloof is 't vertrouwen op zaken die met het blote oog onzichtbaar zijn.

Het ware geloof is er dan ook op gerricht dat men een ander niet aandoet wat men zelf niet kan hebben.

't geloof dat je verlost bent van de dood & recht hebt op eeuwig leven als je leeft naar de woorden/boodschap van Christus.
Dit is ook de boodschap door 't hele oude testament.

Dit overstijgd 't idee van een goed & kwaad en brengt ons weer terug naar 't moment voor de zondeval. ( Adam & Eva hadden er waarschijnlijk niet tegen gekunt als God van hun appel had gegeten
Het is me volkomen onduidelijk, maar dat ligt ongetwijfeld aan mijn domheid en eigenwijs denkende menszijn. Had god het nu allemaal niet een beetje simpeler kunnen maken. We zijn volgens jou immers geschapen naar Zijn evenbeeld, dan moet het toch zelfs voor mij allemaal niet zo moeilijk te begrijpen zijn?[/quote]

Hopelijk & mischien is 't zo makkelijker te begrijpen.;
Nadat A & E tegen God waren ingegaan dacht God; 'mm ze snappen dus niet hoe het voelt/is als iemand iets doet wat je niet fijn vindt.
Daarom is ie ook tegen hun ingegaan. Want laten we eerlijk zijn; wie wil er nu uit een paradijs geschopt worden?
Deze "straf" sloot de ogen v/d mensheid voor de waarheid. (Mischien had God hetzelvde ervaren toen zij v/d appel aten vandaar die zware "straf")
Laterna is Christus gekomen om de ogen van iedereen die 't nog niet snapte weer te openen. & zo te laten zien dat er ook een andere mogelijkheid is dan een oog voor een oog en een tand voor een tand. Waar 't om gaat is dat God niet onaantastbaar is.
Als z'n schepping tegen hem in gaat doet dat hem pijn.
Laatst gewijzigd door Xander op 16 mar 2009 20:28, 4 keer totaal gewijzigd.
Xander
Geregelde verschijning

Bericht door Xander »

Sorrie voor 't slechte overzicht in m'n vorige post/antwoord.
Kost wat tijd om door te hebben hoe 't quoten in elkaar zit.
a.r.

Bericht door a.r. »

Wel oefening baart kunst, maar je hebt er idd wel een zooitje van gemaakt ja :D
Ik heb geen idee of dat God ook slecht is. Het gegeven is wel dat God het kwade geschapen heeft en kennis er van heeft.

Maar hij is toch algoed?
't klopt God schiep de mens naar God's beeld.Maar dat was 't beeld van voor de zondeval. De keuze om tegen God's wil in te gaan heeft dat beeld verstoord.
Nee want god heeft de mens geschapen naar zijn evenbeeld, dus als god algoed is, dan kon de mens dus nooit slecht zijn. En als god óók slecht is, dan is hij niet algoed. En als god algoed is, dan had hij de mens en al die nakomelingen niet op zo'n vreselijke manier gestraft omdat ze een appeltje pikten.
Dat klopt.; de mens is slecht. Maar 't gaat zich om 't goddelijke zaadje wat geplant is in iemand's ziel.
a.r. voelt even een rilling over haar rug lopen, heeft kippevel op d'r armen staan en vraagt zich af hoe oud je bent en wat jij dan vanaf je geboorte af voor slechte dingen hebt gedaan? Denk nou eens heel goed over jezelf na, misschien heb je wel een snoepje gestolen, of geld uit je moeders portomonnee, of je hebt wellicht je broertje of zusje een klap gegeven of geknepen, misschien heb je zelfs weleens gedacht dat je niet me naar de kerk wilde, of dat je moeder een "rotwijf" was, (omdat je je zin niet kreeg) maar je hebt vast ook wel eens een mooie tekening voor haar gemaakt, of iemand geholpen, je best gedaan op school, een cadeautje voor iemand gekocht of whatever..... en al die dingen zijn heel menselijk en hebben allemaal niets met god te maken. Een mens is een mens met mooie en lelijke kanten. Er is nooit een goddelijk zaadje in mij geplant, maar ik wil een zo goed mogelijk mens zijn, de wereld een beetje mooier maken ....een positief mens die, hoe dan ook altijd een lichtpuntje in zelfs de meest zwartgallige mens probeert te vinden.
Ja dát maakt het stukken aantrekkelijker allemaal. Wat heeft god allemaal al mogelijk gemaakt dan? Dat de wetenschap de afgelopen paar honderd jaar met sprongen vooruit is gegaan en dat de mensheid niet meer dood hoeft te gaan aan ziektes die jij ( en zelfs ik) niet gekend hebben omdat we daar tegen ingeent kunnen worden ( denk Tetenus, polio, pokken, difterie, mazelen, roodvonk, rode hond en de bof)
Datgene waar Christus over sprak en wat ook de boodschap door 't hele oude testament is.
Het oude testament? Heb je dát wel eens goed gelezen? :shock: Staan echt "prachtige" verhalen in , moet je maar eens even op het portal lezen:
http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... e&Itemid=1

A.r. houdt er maar even mee op, ik heb je voorlopig genoeg stof tot nadenken gegeven, doe er je voordeel mee en neem van mij aan dat ik dit niet schrijf om je af te branden, noch om je te kwetsen!
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Xander, was juist niet Gods eerste slechte daad om een boom met de kennis van goed en kwaad in het paradijs neer te zetten, en dan de slang (duivel) ook nog vrij spel te geven om Eva te verleiden? Dat had hij ook niet kunnen doen, dan was er ook geen zondeval geweest. Daarom denk ik dat het een symbolisch verhaal is, aangezien er geen goede God is voor te stellen die een onschuldig pas geschapen mens meteen voor zo'n dilemma en verleiding plaatst, een mens nota bene die in eerste instantie geen enkel idee heeft wat goed en kwaad inhoudt. Dat is toch niet te rijmen met een almachtige, algoede, alwetende (dus ook wetende wat er zou gebeuren) God?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Hoe kan je de mens die geen kennis heeft van goed en kwaad veroordelen omdat zij geen kennis heeft van goed en kwaad? (Fundament van kinderrechtspraak)

Kennelijk is een kinderrechter rechtvaardiger dan God.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Xander
Geregelde verschijning

Bericht door Xander »

Maar hij is toch algoed?
God laat iedereen zien wat hun ware aard is. Als een soort spiegel dus.
Waar 't op neer komt is dat God zelf alles kan zijn. Hoe de relatie van ieder mens ten opzichte van God is ligt aan die persoon zelf.

Nee want god heeft de mens geschapen naar zijn evenbeeld, dus als god algoed is, dan kon de mens dus nooit slecht zijn. En als god óók slecht is, dan is hij niet algoed. En als god algoed is, dan had hij de mens en al die nakomelingen niet op zo'n vreselijke manier gestraft omdat ze een appeltje pikten.
De mens was ook niet "slecht "voor de val, God ook niet.
Dat is ook niet wat zo belangerijk is.Wat belangerijk is, is dat de relatie tussen God & mens verstoord was.

En 't was blijkbaar niet zomaar een appeltje.Het was de keuze om in te gaan tegen alles wat ze waren & hadden. 't is toch stom om tegen jezelf(beeld) in te gaan.?

[/quote]a.r. voelt even een rilling over haar rug lopen, heeft kippevel op d'r armen staan en vraagt zich af hoe oud je bent en wat jij dan vanaf je geboorte af voor slechte dingen hebt gedaan? Denk nou eens heel goed over jezelf na, misschien heb je wel een snoepje gestolen, of geld uit je moeders portomonnee, of je hebt wellicht je broertje of zusje een klap gegeven of geknepen, misschien heb je zelfs weleens gedacht dat je niet me naar de kerk wilde, of dat je moeder een "rotwijf" was, (omdat je je zin niet kreeg) maar je hebt vast ook wel eens een mooie tekening voor haar gemaakt, of iemand geholpen, je best gedaan op school, een cadeautje voor iemand gekocht of whatever..... en al die dingen zijn heel menselijk en hebben allemaal niets met god te maken. Een mens is een mens met mooie en lelijke kanten. Er is nooit een goddelijk zaadje in mij geplant, maar ik wil een zo goed mogelijk mens zijn, de wereld een beetje mooier maken ....een positief mens die, hoe dan ook altijd een lichtpuntje in zelfs de meest zwartgallige mens probeert te vinden.
Dat is mooi allemaal. Ik denk dat we hetzelvde bedoelen maar er gewoon andere woorden voor nodig hebben.
Als jij deze morele waarden die je hierboven noemd serieus neemt. Dan is dat in mijn ogen al een teken dat je je aan 't verzoenen bent met God.
Daarom hoop ik ook voor jou dat je eeuwig mag leven en dat je dit ook gelooft.

Ja dát maakt het stukken aantrekkelijker allemaal. Wat heeft god allemaal al mogelijk gemaakt dan? Dat de wetenschap de afgelopen paar honderd jaar met sprongen vooruit is gegaan en dat de mensheid niet meer dood hoeft te gaan aan ziektes die jij ( en zelfs ik) niet gekend hebben omdat we daar tegen ingeent kunnen worden ( denk Tetenus, polio, pokken, difterie, mazelen, roodvonk, rode hond en de bof)
God is in mijn ogen de bron van alle creatieviteit, barmhartigheid & lievde & en in dat licht gezien ook een hulp geweest bij de oplossingen van diverse kwalen/problemen.
Dat neemt ( zoals ik het zie)niet weg dat alle problemen voorkomen (hadden)kunnen zijn als de relatie met God nooit verbroken (wordt) was.
Je zou ook kunnen stellen dat al deze eigenschappen zoals lievde enz. ook mogelijk bestaan zonder een God.
Dat klopt, maar God heeft nog een andere eigenschap. Dat is dat ie altijd bestaan heeft en zal zijn. & dit is wat ie ook wil voor ieder van ons persoonlijk.

[Het oude testament? Heb je dát wel eens goed gelezen? :shock: Staan echt "prachtige" verhalen in , moet je maar eens even op het portal lezen:
http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... e&Itemid=1
Ja, klopt. Er staan echt mooie verhalen in. Je hoeft 't maar te geloven.
Ik heb de portal gelezen; Ben zelf ook geen liefhebber van oorlog en horror.
Maar er zijn ook een hoop momenten in het oude testament dat een behoefte aan rust,barmhartigheid en/of lievde beantwoord wordt door God.

De verhalen in 't oude testament zijn ook geen beschrijving van hoe God persoonlijk met ons omgaat vandaag de dag.

A.r. houdt er maar even mee op, ik heb je voorlopig genoeg stof tot nadenken gegeven, doe er je voordeel mee en neem van mij aan dat ik dit niet schrijf om je af te branden, noch om je te kwetsen![/quote]
Ja dat had je.Dank je daarvoor.
Ja, ik snap 't.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Xander schreef: Dat klopt.Volgens de christelijke bijbel zijn alle mensen slecht.
Dat is jouw interpretatie.
Om een voor ieder aanvaardbare sameneleving te creeeren heb je God helemaal niet nodig! Sterker nog, zonder religie had de mensheid een hoop ellende bespaard kunnen blijven!
Neen! Een andere meer gerechtvaardigde vraag is imo: waarom moest God zonodig een verboden vrucht in het Paradijs zetten? En bespaar me de christelijke uitleg, want die heb ik al zo'n jaar of 30 gehoord en ik kan mij in die uitleg totaal niet vinden! En waarom zo'n buitenproportionele sanctie op het eten van de verboden vrucht? Had A&E ff gewaarschuwd voor de slang. Je leert kinderen toch ook om geen snoepjes van vreemde mannen aan te nemen?
Dat is de gulden regel m'n beste. Het "ware" geloof is blindelingse slaafse geloof à là Abraham die zlefs bereid was zijn zoon te slachten voor zijn god! Of als Jezus, die zich als een lam naar de slachtbank liet leiden.
Dit overstijgd 't idee van een goed & kwaad en brengt ons weer terug naar 't moment voor de zondeval. ( Adam & Eva hadden er waarschijnlijk niet tegen gekunt als God van hun appel had gegeten )
Wat een merkwaardige redenatie! Het Paradijs was toch immders gemaakt door God en hij was toch heer en meester aldaar? Hoe hadden A&E er dan bezwaar tegen kunnen hebben als God van hun verboden vrucht (nergens in Genesis staat dat het om een appel gaat!) had gegeten?
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Xander
Geregelde verschijning

Bericht door Xander »

Kitty schreef:Xander, was juist niet Gods eerste slechte daad om een boom met de kennis van goed en kwaad in het paradijs neer te zetten, en dan de slang (duivel) ook nog vrij spel te geven om Eva te verleiden? Dat had hij ook niet kunnen doen, dan was er ook geen zondeval geweest. Daarom denk ik dat het een symbolisch verhaal is, aangezien er geen goede God is voor te stellen die een onschuldig pas geschapen mens meteen voor zo'n dilemma en verleiding plaatst, een mens nota bene die in eerste instantie geen enkel idee heeft wat goed en kwaad inhoudt. Dat is toch niet te rijmen met een almachtige, algoede, alwetende (dus ook wetende wat er zou gebeuren) God?
Het is maar hoe je er tegen aan kijkt. Je kunt ook zeggen/denken dat God door 't geven van een verbod Adam & Eva bij bracht wat het verschil tussen goed & kwaad is.
Daarmee hun meer op god's (bewustzijns)nivaue te brengen.
Dan is 't juist een erg mooie daad zijn geweest!?
:)
Xander
Geregelde verschijning

Bericht door Xander »

Dat is jouw interpretatie.

Klopt. dat is ook 't mooie aan God's woord.'t is voor iedereen hetzelvde maar toch anders.

Om een voor ieder aanvaardbare sameneleving te creeeren heb je God helemaal niet nodig! Sterker nog, zonder religie had de mensheid een hoop ellende bespaard kunnen blijven!

Dat laatste is waar religie is een vijhand voor de mensheid & God geweest.
God dank kwam/komt/is Christus ons daarvan aan 't verlossen
Voor een aanvaardbare samenleving voor jou mischien niet. Maar voor een wonderbaarlijke samenleving wel?
Persoonlijk hoop & denk ik dat God overal voor nodig is.

Neen! Een andere meer gerechtvaardigde vraag is imo: waarom moest God zonodig een verboden vrucht in het Paradijs zetten? En bespaar me de christelijke uitleg, want die heb ik al zo'n jaar of 30 gehoord en ik kan mij in die uitleg totaal niet vinden! En waarom zo'n buitenproportionele sanctie op het eten van de verboden vrucht? Had A&E ff gewaarschuwd voor de slang. Je leert kinderen toch ook om geen snoepjes van vreemde mannen aan te nemen?

Ik heb geen idee wat jij onder een Christelijke uitleg verstaat, maar ik zal m'n best doen.
Het was niet zo nodig om die boom daar te planten. Het was wel nodig dat A & E het verschil tussen Goed & kwaad kenden.& daarvoor hadden ze niet v\d appel hoeven happen.!
Nee, je leert je kinderen om in de buurt te blijven zodat je ze kunt zien.
Zo kun je ook mischien ook een foto maken v/d onbekende man als ie langs komt.
dat is wat ik er uit haal.

En daarbij waren A & E niet zomaar kinderen. Ze waren naar God's gelijkenis gemaakt.

[Dat is de gulden regel m'n beste. Het "ware" geloof is blindelingse slaafse geloof à là Abraham die zlefs bereid was zijn zoon te slachten voor zijn god! Of als Jezus, die zich als een lam naar de slachtbank liet leiden.
[
i]Ja dat klopt. Ik zei dan ook 't ware geloof is er op "gerricht" dat je een ander niet aandoet wat jezelf wil dat jouw gebeurt.Mischien nog makkelijker/mooier; je geeft een ander wat je zelf zou willen ontvangen.Mischien dacht Abraham dat het een voorrecht was voor zaak om opgeoffert te worden.Mischien dacht ie wel dat'z'n zoon na de op offering rechtstreeks bij God terrecht zou komen.

Wat een merkwaardige redenatie! Het Paradijs was toch immders gemaakt door God en hij was toch heer en meester aldaar? Hoe hadden A&E er dan bezwaar tegen kunnen hebben als God van hun verboden vrucht (nergens in Genesis staat dat het om een appel gaat!) had gegeten?[/quote]
[
i]Bij wijze van spreken. Het is maar net hoe je tegen een heer & meester aankijkt.
Ik denk dat een waarlijk goeie rechtvaardige meester er met achting,respect & lievde mee omgaat als zijn leerlingen hem vragen iets niet te doen.
Mischien is dat ook wel de oorzaak geweest dat God zo reageerde; omdat ie in hun geval niet v\d vrucht zou hebben gehapt.
Klopt er staat nergens "appel". Ik heb dit woord gebruikt dit omdat 't makkelijker tikt. :wink[/i]: [
Laatst gewijzigd door Xander op 16 mar 2009 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Xander schreef:Ik heb geen idee of dat God ook slecht is. Het gegeven is wel dat God het kwade geschapen heeft en kennis er van heeft.
Je uitspraak kan men vergelijken met deze: Ik heb geen idee of dat Stalin ook slecht is. Het gegeven is wel dat Stalin het kwade systeem geschapen heeft en kennis er van heeft.

Ik vraag me af waarom jij er geen idee van hebt dat God slecht is wanneer je in dezelfde ademtocht uitspreekt dat Hij het kwade heeft geschapen.
In het geval dat iets wat geschapen is naar het beeld van God een keus voor de duivel kan maken, betekent dat dus dat wij er van mogen uitgaan dat God ook op een dag datzelfde besluit kan nemen en voor het duivelse kiest.
de mens is slecht. Maar 't gaat zich om 't goddelijke zaadje wat geplant is in iemand's ziel.
Hoe zou een goddelijk zaadje een attribuut van een slecht mens kunnen zijn. Het kan m.i. enkel betekenen dat ofwel de mens niet slecht is ofwel het woordje 'goddelijk' weinig voorstelt.
De hele bijbel is er dan ook op gericht om dit goede te cultiveren om zo tot een voor ieder aanvaardbare samenleving( God's koninkrijk) te komen.
Dat 'ieder' is overdreven. God is eeuwenlang enkel geïnteresseerd geweest in een piepklein volkje.
Alweer omgekeerd: wat voor God alle eeuwen onmogelijk was kon de mens wél bewerkstelligen. Denk maar eens aan een symfonie van Mahler, een pilletje tegen de hoofdpijn en het internet + nog een miljoen zaken.
Zoals bidden wanneer je kiespijn hebt in plaats van naar de tandarts te gaan. Je maakt mij niet wijs dat je daar vertrouwen in hebt.

Ik ook. Vooral ook omdat alles bij God altijd in de soep loopt en Hij met krakkemikkige bloedoffers iets moet oplossen.
Ik snap er echt niets van.
Blijkbaar wilde God dus zo lang mogelijk genieten van het lijden? De mens zo lang mogelijk straffen? Of is zijn bewogenheid door de gelovigen ietwat overdreven?

Zeg het maar.
Zou het echt zo kunnen zijn? Beslist niet. Ik zou meteen geweten hebben dat kennis van goed en kwaad (=als God zijn) zeer te prefereren is boven als onnozele aap rond te lopen. Ik zou nooit geloofd hebben dat God zo kleinzielig en jaloers op zijn godzijn zou zijn.
Precies. Wellicht is dat juist dat goddelijke zaadje waar je het over had.
't geloof dat je verlost bent van de dood & recht hebt op eeuwig leven als je leeft naar de woorden/boodschap van Christus.
Tsjonge, recht op eeuwig leven. En verlost van de dood, terwijl jij toch ook net als ik moet doodgaan. Wat een mens zich al niet in zijn hoofd kan halen via een goddelijk zaadje. Geweldig hoor. :lol:
Dit is ook de boodschap door 't hele oude testament.
Bijna alle christenen hebben het Oude Testament nooit in zijn geheel doorgelezen, dat blijkt maar weer.

Hopelijk & mischien is 't zo makkelijker te begrijpen.;
Nadat A & E tegen God waren ingegaan dacht God; 'mm ze snappen dus niet hoe het voelt/is als iemand iets doet wat je niet fijn vindt.
Dus God snapte toen pas dat ze dat niet snapten? Vreemd, ik snap altijd meteen dat een klein kind en mijn schoothond niet snapt dat ze dingen doen die ik niet fijn vind. Maar ik bedenk er dan altijd achteraan: ik heb het kind gewild, ik wilde ook een hond.
Daarom is ie ook tegen hun ingegaan. Want laten we eerlijk zijn; wie wil er nu uit een paradijs geschopt worden?
Deze "straf" sloot de ogen v/d mensheid voor de waarheid. (Mischien had God hetzelfde ervaren toen zij v/d appel aten vandaar die zware "straf")
Dus God had vanwege dat twee kinderen iets pietluttigs deden (iets nog pietluttigers dan mijn hond die wel eens een sandaal van me heeft afgeknabbeld) waar ze niets van snapten een vreselijk traumatische ervaring, die enkel met een straf van millennia menselijk lijden voldoende genoegdoening kon krijgen om vereffend te worden? Ik vind dat je God nogal bar en boos maakt. Het lijkt wel een karakter voor een stripverhaal.
Later is Christus gekomen om de ogen van iedereen die 't nog niet snapte weer te openen.
Niet overdrijven. Alweer duurde het 1500 jaar voor de boodschap Amerika bereikte, en bijna 2000 jaar voordat de boodschap in Papoea Nieuw Guinea aankwam.
& zo te laten zien dat er ook een andere mogelijkheid is dan een oog voor een oog en een tand voor een tand. Waar 't om gaat is dat God niet onaantastbaar is.
Als z'n schepping tegen hem in gaat doet dat hem pijn.
Tsjonge, God is dus een beetje als een kasplantje en wij hebben van die grove boerenhanden met eelt erop. Nu begrijp ik het beter.
Born OK the first time
Plaats reactie