Onderschriften.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Plons
Bevlogen

Onderschriften.

Bericht door Plons »

Die van Sko:
"A believer is not a thinker and a thinker is not a believer." - Marian Noel Sherman, M.D.
De eerste vraag die bij me naar boven komt is waarom niet beide? Geloven doe je m.i met gevoel en denken met je verstand. Ze zullen elkaar wel kunnen beinvloeden maar de mate hoeveel zal bij iedereen ook anders zijn.

(heeft ff geduurd vanwege verbindingsproblemen)
Fuck met alles.
Blueflame
Forum fan

Re: Onderschriften.

Bericht door Blueflame »

Plons schreef:Die van Sko:
"A believer is not a thinker and a thinker is not a believer." - Marian Noel Sherman, M.D.
De eerste vraag die bij me naar boven komt is waarom niet beide?
Omdat je met je verstand wel over je gevoelens kan denken, maar met je gevoelens niet over je verstand kan denken.

Mvg.
111 111 111 x 111 111 111 = 12 345 678 987 654 321
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

Plons schreef:

(heeft ff geduurd vanwege verbindingsproblemen)

Je kreeg je handboeien niet los ?
sko

Bericht door sko »

Ik denk dat geloof impliceert dat je er niet teveel over na mag denken, anders kom je met vragen die niet meer te beantwoorden zijn door dat geloof, en als je op zoek gaat naar de antwoorden zul je tegenstrijdigheden gaan vinden welke je af zullen drijven van je geloof.

Hoe meer je denkt, hoe minder je geloof dus, ignorance is bliss wat geloof betreft.

http://silversix.nu/collectatheistquotes.htm
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Geloof kan ook het antwoord zijn op allerlei vragen en die kan je best heel goed doordacht hebben. Het gaat er ook om wat voor geloof. Er zijn inderdaad heel strikte bijbelgelovers die niet willen denken omdat ze bang zijn dat hun geloof dan uiteen spat. Aan de andere kant van dit spectrum staat de zeer vrijzinnige bijbelloze ietsist. Hier tussen zit van alles en nog wat in allerlei variatie. Om te stellen dat ieder geloof het denken blokeert is zeer kort door de bocht. Verder ken ik zat ongelovigen die ik ook niet van denken verdenk. :)
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

@Sko, zoiets als wat Kitty hierboven heeft geschreven. Jou uitlegging eraan is m.i nog steeds te kort door de bocht. Mogelijk dat er zijn die m.b.t hun geloof niet zoveel nadenken maar er is veel variateit onder de gelovigen. Je onderschrift impliceerd dat gelovigen geen denkers kunnen zijn wat kort door de bocht is en generaliserend.
Fuck met alles.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Blueflame schreef:
Omdat je met je verstand wel over je gevoelens kan denken, maar met je gevoelens niet over je verstand kan denken.

Mvg.
Ja dat snap ik (zie mijn onderschrift), maar dat is geen antwoord op mijn vraag. Waarom kan een gelovige geen denker zijn?
Fuck met alles.
sko

Bericht door sko »

Kitty schreef:Geloof kan ook het antwoord zijn op allerlei vragen en die kan je best heel goed doordacht hebben. Het gaat er ook om wat voor geloof. Er zijn inderdaad heel strikte bijbelgelovers die niet willen denken omdat ze bang zijn dat hun geloof dan uiteen spat. Aan de andere kant van dit spectrum staat de zeer vrijzinnige bijbelloze ietsist. :)
Ik vraag me af wat een bijbelloze ietsist zou moeten bedacht hebben om tot de conclusie te komen dat er wel " iets" moet zijn maar dat hij niet gelooft in de al bekende goden, zoiets nodigt uit om er verder over na te denken, maar als ik mijn vrienden, die ook zoiets dergelijks aanhangen, erover doorvraag, kom ik toch tot de conclusie dat ze er niet erg over nagedacht hebben, maar dat kan exemplarisch zijn natuurlijk. En dat van de bijbelvaste gelovers, die voldoen helemaal aan het onderschrift. Maar ik blijf er nog bij dat als je gelooft, dat je op een gegeven moment moet ophouden met denken omdat je jezelf anders op een onbekend terrein gaat begeven die je afbrengt van je geloof.

http://silversix.nu/collectatheistquotes.htm
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Nouja je hebt ook nog altijd 'denken wat in je straatje past'. Selectief dus.
Fuck met alles.
Blueflame
Forum fan

Bericht door Blueflame »

Plons schreef:
Blueflame schreef:

Mvg.
Ja dat snap ik (zie mijn onderschrift), maar dat is geen antwoord op mijn vraag. Waarom kan een gelovige geen denker zijn?
Natuurlijk kan een gelovige een denker zijn ( en een heel aangenaam persoon in de omgang ). Maar als je eerst zelf geloven definieert als dat dat beleefd wordt met je gevoel, dan zit je met een probleem over het denken over geloof.

Mvg.
111 111 111 x 111 111 111 = 12 345 678 987 654 321
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

sko schreef:
Kitty schreef:Geloof kan ook het antwoord zijn op allerlei vragen en die kan je best heel goed doordacht hebben. Het gaat er ook om wat voor geloof. Er zijn inderdaad heel strikte bijbelgelovers die niet willen denken omdat ze bang zijn dat hun geloof dan uiteen spat. Aan de andere kant van dit spectrum staat de zeer vrijzinnige bijbelloze ietsist. :)
Ik vraag me af wat een bijbelloze ietsist zou moeten bedacht hebben om tot de conclusie te komen dat er wel " iets" moet zijn maar dat hij niet gelooft in de al bekende goden, zoiets nodigt uit om er verder over na te denken, maar als ik mijn vrienden, die ook zoiets dergelijks aanhangen, erover doorvraag, kom ik toch tot de conclusie dat ze er niet erg over nagedacht hebben, maar dat kan exemplarisch zijn natuurlijk. En dat van de bijbelvaste gelovers, die voldoen helemaal aan het onderschrift. Maar ik blijf er nog bij dat als je gelooft, dat je op een gegeven moment moet ophouden met denken omdat je jezelf anders op een onbekend terrein gaat begeven die je afbrengt van je geloof.
Zolang het ontstaan van het leven nog een hypothese is, is elk denkbeeld daarover mogelijk. Pas wanneer men de sleutel gevonden heeft die feilloos op het slot past, kun je zeggen dat God (welke betekenis je hieraan ook geeft) pas voorgoed ontmanteld is.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Blueflame schreef:
Natuurlijk kan een gelovige een denker zijn ( en een heel aangenaam persoon in de omgang ). Maar als je eerst zelf geloven definieert als dat dat beleefd wordt met je gevoel,

Mvg.
Ja ik verbind idd het geloof onlosmakend met gevoel, misschien ga ik daar de fout in. Moet daar ff over nadenken.
dan zit je met een probleem over het denken over geloof.
Waarom dan?
Fuck met alles.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het is vreemd dat sommigen denken dat ratio en gevoel gescheiden zijn. In mijn idee kan ratio niet zonder gevoel en gevoel niet zonder ratio. Je kan wel weigeren je ratio je gevoel te laten beoordelen. Maar elk gevoel zal je ook aan het denken zetten. Daarbij kun je uiteraard wel verkeerde denksprongen maken, maar dat is niet per se exclusief voor gelovig zijn. Ik heb ook vele niet gelovigen de meest bizarre denksprongen zien maken. Ook heb ik menig onderbuikgevoel het beeld zien bepalen van menig zelfbenoemde zogenaamde rationalist. Veronderstellen dat ratio en gevoel niet onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn is zonder meer foutief.

Indien het gevoel compleet weggevallen zou zijn bij een mens, zullen zijn denkbeelden drastisch veranderen. Ik denk dat ze er niet beter op zullen worden.

Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

Kitty schreef:Daarbij kun je uiteraard wel verkeerde denksprongen maken, maar dat is niet per se exclusief voor gelovig zijn. Ik heb ook vele niet gelovigen de meest bizarre denksprongen zien maken. Ook heb ik menig onderbuikgevoel het beeld zien bepalen van menig zelfbenoemde zogenaamde rationalist.
Inderdaad, je ziet het vooral vaak in de politiek waarin mensen hun ideologie, kosten wat het kost, overeind proberen te houden, en schuwen daar soms geen enkel middel, want doel heiligd de middelen. Het lijkt vaak alsof ze bang zijn om hun visie wijzigen, want dan zouden ze moeten ze toegeven dat ze al die tijd verkeerd zaten, en dat kan vanwege trots en angst, emotioneel zeer pijnlijk zijn ..
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

sko schreef:Ik vraag me af wat een bijbelloze ietsist zou moeten bedacht hebben om tot de conclusie te komen dat er wel " iets" moet zijn maar dat hij niet gelooft in de al bekende goden, zoiets nodigt uit om er verder over na te denken
Goede vraag, waar komt dat ietsisme toch vandaan? Ik moet toegeven dat ik me in het verleden soms ook voordeed als een ietist, als was het alleen al om er bij te horen. Mijn theorie is daarom dat het ietsisme het gevolg is van onze cultuur, dat doordrengt is met christelijk bijgeloof in de literatuur, media en films, het verlangen naar een magische paranormale werkekheid, en fanatasierijke speudo wetenschappen. Het is werkelijk overal waar je kijkt, en als je niet beter zou weten zou je denken dat het normaal is, maar dat is het niet.
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Plaats reactie