Nadat SIOE Nederland met redelijk wat kabaal uit de SIOE organisatie stapte is men door gegaan onder een nieuwe naam: Vrijheidsbeweging Nederland (VBN). Dat er naast deze nieuwe naam niks veranderd is blijkt. Tijdens de afsplitsing werden andere afdelingen van SIOE beticht van censuur, omdat deze geen reacties bij geplaatste nieuwsberichten door zouden laten. Op de nieuwe website van VBN is de categorie "Vrijheid van Meningsuiting" weer van de partij, en in een op de website te lezen beschrijving over de eigen organisatie is te lezen: "VBN is van mening dat de islamitische gemeenschap in Nederland zich volledig dient te conformeren aan deze democratische rechtsstaat, waarden en normen. Ook dient de absolute vrijheid van meningsuiting en expressie volledig, zonder enige terughoudendheid, gerespecteerd te worden."
Op 19 April schreef VBN over Moslimorganisaties die ziekteverzekering als gokken zouden beschouwen. Daarbij wordt van de regering geeist dat deze keiharde maatregelen treft, en maakt moslims het verwijt dat ze zich aan moeten passen. Het gaat hier echter om een bericht in een Belgische krant, over een bespreking die in India heeft plaatsgevonden. De krant waar VBN als bron naar verwijst (Het belang van Limburg) is de enige die iets over dit onderwerp schrijft.
Verder schrijft VBN in het bericht dat in Nederland iedereen verplicht zou zijn zich te laten verzekeren, en dat bij het nalaten daarvan sancties volgen, en zelfs een boete wegens wanbetaling. In werkelijkheid hoeven mensen met een gemoedsbezwaar niet deel te nemen aan het ziekenfonds. Terwijl VBN oproept tot harde maatregelen, lijkt het onder Nederlandse moslims niet te spelen. Op het Nederlandstalige internet heb ik in ieder geval niets kunnen vinden over moslims die een ziektekostenverzekering weigeren of overwegen dat te doen. En al zouden bepaalde moslims, net als groepen andere Nederlands, gemoedsbezwaren hebben, dan maken ze daarbij gebruik van een bestaande regel.
Het schrijfsel van VBN lijkt als vanouds een erg laag betrouwbaarheidsgehalte te hebben. Uiteraard was ik niet te beroerd mijn mening en bevindingen even als reactie bij te voegen. Helaas komt mijn bericht zoals ik (en anderen) gewend zijn, niet door de censuurcommissie. De absolute vrijheid van meningsuiting en expressie waar VBN aangeeft voorstander van te zijn blijkt zoals altijd slechts van toepassing als VBN zelf aan het woord is.
Edit Kitty: Afbeelding verwijderd omdat deze zeer traag opstart en na opstarten niet zichbaar wordt.
Edit Zonde: Imageshack had problemen, werkt inmiddels weer goed:

Zoals VBN het zelf schrijft: "Een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken"