Nederlandstalige boeken over atheisme

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ragnarok
Geregelde verschijning

Nederlandstalige boeken over atheisme

Bericht door Ragnarok »

Ik ben geinteresseerd in niet te dikke boeken waarin op eenvoudige wijze, in het Nederlands, de redelijkheid van atheisme uitgelegd wordt, en ook ingegaan wordt op de gebruikelijke kritiek van de niet-al-te-goed-geinformeerde-doorsnee-christen op atheisme, aangaande kwesties als oorsprong van heelal/leven/bewustzijn, bronnen van moraal en zin van het leven.

Ik zou zo'n boekje graag willen geven aan iets te enthousiaste christenen uit mijn kenissenkring zodra ze me een of ander evangelisatie-boekje proberen aan te smeren.

De enige twee aan atheisme gerelateerde Nederlandstalige boeken die ik heb kunnen vinden zijn:
- Herman Philipse: "Atheistisch manifest & De onredelijkheid van religie"
- Pascal Boyer: "Godsdienst verklaard" (vert. van "Religion explained" )

Het boek van Boyer is in elk geval niet geschikt voor mijn doel. Weet iemand of het boek van Philipse hiervoor gebruikt kan worden? Of eventueel andere boeken?
Devious
Erelid
Contacteer:

Re: Nederlandstalige boeken over atheisme

Bericht door Devious »

Ragnarok schreef:Ik zou zo'n boekje graag willen geven aan iets te enthousiaste christenen uit mijn kenissenkring zodra ze me een of ander evangelisatie-boekje proberen aan te smeren.
Voor de lezer die de engelse taal goed machtig is kan ik 'Why I am not a christian' van Bertrand Russell aanbevelen.
Voor de intellectuelere lezer kan ik het boek van Herman Phillipse aanbevelen.
Boeken die door iedereen te begrijpen zijn, zijn 'Wie God verlaat heeft niets te vrezen' (De schrift betwist) en 'De bril van God' (De schrift betwist II) van Maarten t' Hart, maar de naam Maarten t' Hart veroorzaakt bij sommige christenen terstond hartkloppingen. Ik zou de boeken eerst zelf inzien voordat ik ze iemand zou voorleggen.
Een ander engelstalig boek is 'A born again skeptics guide to the bible' van Ruth Hurmence Green. (ik weet niet of ik de titel exact goed heb)
Je kunt ook op de site kijken (blauwe button rechts bovenin). Daar staan ook titels van boeken te vinden.
Het boek van Boyer is in elk geval niet geschikt voor mijn doel. Weet iemand of het boek van Philipse hiervoor gebruikt kan worden? Of eventueel andere boeken?
Als ze over internet beschikken kun je ze verwijzen naar dit forum :wink:

ciao...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Ragnarok schreef: Herman Philipse: "Atheistisch manifest & De onredelijkheid van religie"
Weet iemand of het boek van Philipse hiervoor gebruikt kan worden?
Zeer aan te raden. :D
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
els
Forum fan
Contacteer:

Bericht door els »

Wat 'Why I am not a Christian' van Bertrand Russel betreft, ik heb het vertaald, en op mijn website gezet:

Waarom ik geen christen ben

Ik weet niet of je daar nog wat aan hebt? Aangezien Hafid Bouazza had gezegd dat hij het onthullend vond, zijn er misschien meer twijfelaars die erdoor op een spoor worden gebracht. Zijn opmerking was in elk geval voor mij de aanleiding om het te vertalen, omdat er in het Nederlands zo weinig over atheïsme is te vinden dat interessant is voor het debat.

Zelf heb ik nooit een snipper gelovigheid gehad, dus ik lees het stuk met heel andere ogen.

(Commentaar op de vertaling is trouwens ook welkom. )
PietV.
Erelid

boeken

Bericht door PietV. »

Boeken die primair over atheisme gaan, zijn denk getalsmatig niet ruim voorradig.

De volgende schrijvers benaderen het geloof op hun eigen wijze. Waarbij hun atheistische visie duidelijk wordt.

Eteinne Vermeersch
Ernest Maes
Lucas Catherine

Tjeerdo.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Gerard
Bevlogen

Re: boeken

Bericht door Gerard »

tjeerdo schreef:Eteinne Vermeersch
Is hij die man die ik laatst in een Canvas documentaire serie zag. (ben de naam ff vergeten) Daar werden dieverse standpunten verwoord door hem een vrouwelijke fysicus een bisschop en nog een vrouwelijke wetenschapper?

Kun je boeken van hem noemen of van de andere twee?
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
DetectedDestiny
Geregelde verschijning

Bericht door DetectedDestiny »

GH schreef:
Ragnarok schreef: Herman Philipse: "Atheistisch manifest & De onredelijkheid van religie"
Weet iemand of het boek van Philipse hiervoor gebruikt kan worden?
Zeer aan te raden. :D
Inderdaad.
I am the assassin, with tongue forged from eloquence
I am the assassin, providing your nemesis
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Ik heb bij het topic "citaten" al veel geciteerd uit
Leven zonder god - Elf interviews over ongeloof
Auteur = Harm Visser
Uitgegeven in 2003
ISBN90 204 0604 3
uitgeverij L.J. Veen Amsterdam/Antwerpen

OOK EEN AANRADER
:lol:
Friedrich Nietzsche
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

GH schreef:Eteinne Vermeersch; Is hij die man die ik laatst in een Canvas documentaire serie zag. (ben de naam ff vergeten) Daar werden dieverse standpunten verwoord door hem een vrouwelijke fysicus een bisschop en nog een vrouwelijke wetenschapper?

http://www.etiennevermeersch.be/artikel ... estaan_god

Titel Boek: Van antigone tot Dolly - Vermeersch

Jezus, exorcist of Messias - Ernest MAES 176 p., genaaid, 16 x 23,5
ISBN 90-72931-77-7
€ 16,00

De Joodse Bijbel
Woord van God of gevaarlijke mythe - Ernest Maes

De gelaagde religie - Lucas Catherine - ISBN- 90 -524-0351-1
Een aardige uiteenzetting, die op bepaalde punten wel voor verbetering vatbaar zou zijn.

Vermeersch was inderdaad in het desbetreffende tv-programma.

Groeten,

Tjeerdo.

NB. Lees je postvak elders eens.
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Ik ben zowaar begonnen met het vertalen van "Atheism; the Case Against God" van George H. Smith, maar het kan nog wel een aardig tijdje duren voordat die klus geklaart is.
~Als je het denken aan pappa overlaat, blijf je een kind.~
The ?uestionmark Shaped Hole :a rationalist's fairytale in the making.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Jutter schreef:Ik ben zowaar begonnen met het vertalen van "Atheism; the Case Against God" van George H. Smith, maar het kan nog wel een aardig tijdje duren voordat die klus geklaart is.
Oei, dat zal een hele klus worden, ik heb dat boek in mijn bezit en het lijkt me een hele opgave.
Wordt het een officiele vertaling, die door de auteur wodt ondersteund?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Jutter schreef:Ik ben zowaar begonnen met het vertalen van "Atheism; the Case Against God" van George H. Smith, maar het kan nog wel een aardig tijdje duren voordat die klus geklaart is.
Als je een uitgever zoekt. Vraag EPO eens. Hun idealisme is niet helemaal gebaseerd op puur winstbejag.

Tjeerdo.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

GH schreef:
tjeerdo schreef:Eteinne Vermeersch
Is hij die man die ik laatst in een Canvas documentaire serie zag. (ben de naam ff vergeten) Daar werden dieverse standpunten verwoord door hem een vrouwelijke fysicus een bisschop en nog een vrouwelijke wetenschapper?

De interviewer was Joël de Ceulaer
Vlaamse journalist voor het tijdschrift Knack en programmamaker
http://www.roulartabooks.be/CMArticles/ ... ectionID=4
roulartabooks.be schreef: Wat is de zin van het leven? Die vraag vormde het sluitstuk van de Canvas-serie Grote Vragen, die eind 2004 heel wat kijkers wist te boeien. Vier vlaamse denkers gaven daarin vijf weken lang hun visie op evenveel wezenlijke vragen - over God, geluk, samenleven, ouder worden en doodgaan.
Joël De Ceulaer, bedenker van het programma en interviewer van dienst, presenteert in dit boek de schriftelijke neerslag van de marathongesprekken die hij voor het programma voerde met kardinaal Godfried Danneels, historica Sophie De Schaepdrijver, wetenschapster Christine Van Broeckhoven en filosoof Etienne Vermeersch.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

collegavanerik schreef:De interviewer was Joël de Ceulaer
Vlaamse journalist voor het tijdschrift Knack en programmamaker
http://www.roulartabooks.be/CMArticles/ ... ectionID=4
roulartabooks.be schreef: Wat is de zin van het leven? Die vraag vormde het sluitstuk van de Canvas-serie Grote Vragen, die eind 2004 heel wat kijkers wist te boeien. Vier vlaamse denkers gaven daarin vijf weken lang hun visie op evenveel wezenlijke vragen - over God, geluk, samenleven, ouder worden en doodgaan.
Joël De Ceulaer, bedenker van het programma en interviewer van dienst, presenteert in dit boek de schriftelijke neerslag van de marathongesprekken die hij voor het programma voerde met kardinaal Godfried Danneels, historica Sophie De Schaepdrijver, wetenschapster Christine Van Broeckhoven en filosoof Etienne Vermeersch.
Inderdaad dat was 'm. Thanks :wink:
Friedrich Nietzsche
Plaats reactie