cluny schreef:The Black Mathematician schreef:Maar als atheïst claim je toch ook dat de stelling dat God niet bestaat de waarheid is?
Ik zie niet in waarom christenen dan zoveel vaker hun claims waar moeten maken.
Ik geen verschil niet tussen een christen die claimt dat de ongelovige de hel staat te wachten en de atheist die claimt dat er geen leven na de dood is, voor beide claims moet je evenveel hard maken.
Nee, dat is feitelijk onjuist.
Een astronoom hoeft niet te bewijzen dat astrologie lulkoek is, de astroloog moet bewijzen dat het geen lulkoek is.
Maar wat versta je onder dat iets lulkoek is?
Dat het niet wetenschappelijk is?
Maar wat nou als de astroloog zegt: "Ik ga niet bewijzen dat astrologie wetenschappelijk is, ik ben helemaal niet geïnteresseerd of astrologie wetenschappelijk is, ik ben alleen geïnteresseerd of astrologie waar is en dat geloof ik precies op dezelfde manier zoals jij gelooft dat alles dat wetenschappelijk is waar is."
Kitty schreef:[...]
En daarnaast is het ook nog eens zo dat iemand die stelt dat iets bestaat zal moeten bewijzen dat dat waar is. Je kan nu eenmaal geen bewijs leveren van iets dat niet bestaat. Dus de atheïst hoeft hier niets te bewijzen, die bewijslast ligt toch echt bij diegene die de claim van het bestaan van iets doet.
Als wiskundige weet ik dat je soms heel goed kan bewijzen dat iets niet bestaat. Zo weet ik dat er geen positief getal bestaat dat kleiner is dan 0. Heel flauw, maar zo werkt het: wil je bewijzen dat iets niet bestaat, dan moet je aannemen dat het bestaat en vervolgens een inconsistentie afleiden. En dit is soms helemaal niet zo triviaal als mijn voorbeeld hier.
Wat jij bedoelt: je kan geen bewijs leveren van iets dat niet falsifieerbaar is. Maar dat is een hele andere vraag: waarheid is iets heel anders dan falsifieerbaarheid. Dat is ook de reden waarom Popper met dat hele begrip falsifieerbaarheid kwam. Derhalve kan iemand best beweren dat hij gelooft dat iets waar is zonder het te hoeven bewijzen.