Software-darwinisme?

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Pointer
Forum fan

Bericht door Pointer »

Bongobrain schreef:Ik overweeg nog steeds om mezelf uit te roepen tot software-Darwinist. Ik ben er namelijk van overtuigd dat alle software die bestaat is ontstaan via kopieerfoutjes uit een eerste werkend programmaatje en gebruikers die nieuwe functionaliteit gesaved hebben- natuurlijk zonder te programmeren. Bewijs maar eens dat dat niet kan. Of beter: begin er maar niet aan
Probeer het eens, dan veeg ik de vloer met je aan, omdat je dan gaat knoeien in mijn vakgebied.
Maar jouw animo ligt dus meer op het vlak van jouw overtuiging dat er een god bestaat, die met ons en onze wereld van alles uitspookt, wat wij dan niet mogen ontkennen op wetenschappelijke gronden. Nou, daar heeft - denk ik - niemand moeite mee.
De problemen ontstaan pas als anderen daar last van krijgen, omdat zo'n overtuiging tot onaanvaardbare directieven, regelgeving en oplichting kan leiden.
Of je in god gelooft, moet jij weten, maar vertel ons niet dat god in de bijbel geopenbaard wordt en dat die bijbel zelf gods woord is, zodat die als openbaring absoluut betrouwbaar is. De metafysica interesseert me niet, want die raakt me niet, maar uitspraken over ethiek of leefwijze die aan een doddelijke openbaring opgehangen zijn, raken me wel. De bijbel is namelijk geen metafysica. Het is tekst van talrijke auteurs die er samen een opportunistisch rommeltje van gemaakt hebben. Wetenschappelijke analyse - ook van gelovigen - toont dat aan.
Ik geef even een voorbeeldje dat binnen deze topic past.
Er wordt ontzettend veel geleuterd over het ene scheppingsverhaal waarmee Genesis begint, terwijl men over het hoofd ziet dat er twee scheppingsverhalen achter elkaar staan en dat die twee verhalen elkaar tegenspreken. Het eerste staat in Genesis 1 tot en met 2:3. De schepper wordt aangeduidt met 'God'. Die titulatuur is van groot belang, dus onthoudt dat even.
Het tweede scheppingsverhaal staat in Genesis 2:4 tot en met 2:14
Zie? Heel anders hè?
2:5-7 "- er was nog geen enkel veldgewas op de aarde, en er was nog geen enkel kruid des velds opgesproten, want de HEERE God had het niet op de aarde doen regenen, en er was geen mens om de aardbodem te bewerken; maar een damp steeg op uit de aarde en bevochtigde de gehele aardbodem - toen formeerde de HEERE God de mens van stof uit de aardbodem en blies de levensadem in zijn neus; alzo werd de mens tot een levend wezen."
De titulatuur is ingrijpend veranderd. Het eerdere 'God' is 'HEERE God' geworden. Dat is niet hetzelfde en het wijst op een andere auteur die het met de eerste niet eens was, want hij geeft een totaal ander verhaal van de schepping. Ruim voldoende voor een kerkscheuring en wederzijdse verkettering met bloedige vervolgingen over en weer. In 1942 splitste de gereformeerde kerken onderhoudende artikel 31 van de kerkenorde zich om minder frapante verschillen zich af van de Calvinistische hoofdstroom en dat werd een zelfstandige vrijgemaakt gereformeerde kerk met de Synode van Amersfoort onder voorzitterschap van de theoloog Holwerda in 1959. Dat is ook alweer gesplitst met schending van datzelfde artiekel 31 KO.
Kijk, de gelovigen laten het niet bij : 'ik geloof in god.' Ze gaan je vertellen wat gods wil is en dat wij ons daarvan iets moeten aantrekken. Dat is een brug te ver. In god geloven en verder je mond houden, is prettig gestoord en hartstikke fijn. Het geeft kleur aan het landschap, zullen we maar zeggen. Zodra een gelovige stellingen gaat betrekken, moet die bestreden worden.
Dat kan heel vreedzaam gebeuren en persoonlijk geef ik daar ook de voorkeur aan, maar om dan te zeggen dat het gedachtegoed van de gelovige onaantastbaar zou zijn, omdat het boven ratio, rede, wetenschap verheven metafysica zou zijn, is wel erg laf.
Evangelist Johannes zegt ons dat het woord vlees geworden is en daar kan ik mee leven, want ik ben geen vegetariër. Maar als god woord wordt, dan is dat een concrete manifestatie die ik onderzoeken en bestrijden kan en dat heeft niets met metafysica te maken. Metafysica is het onkenbare en onttrekt zich aan onze waarneming, terwijl ik woorden kan lezen en horen. Metafysica praat niet met mij en schrijft mij niet.
Wie zegt in god te geloven praat geen onzin, want die persoon heeft het over zichzelf, beschrijft waar het bij hem/haar aan schort en wij worden vervuld met groot mededogen, steken de helpende hand uit. Het is niet humaan een medemens in zijn geloof gaar te laten koken. Maar wie zegt dat god bestaat, praat wel onzin, want dit roept al een beeld op en het is een bewering die nergens op slaat. Het is de gebruikelijke opmaat tot oplichting. Als ik de bewering voor waar aanneem, word ik schatplichtig en worden mij beloftes gedaan die niet worden waargemaakt.
Darwin kun je geen atheïst noemen en er zijn vele geleerden die instemmen met de moderne evolutietheorie en evengoed ook in god geloven en daarmee in het reine komen door te zeggen dat de bijbel geen wetenschappelijke pretentie heeft en dus eigenlijk een sprookjesboek is om ons ethiek bij te brengen. Dat is ook discutabel, want die bijbelse ethiek staat me evenmin aan en die is niet in overeenstemming te brengen met de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Maar het kan erger, als je een praktiserend geoloog hoort zeggen, dat het zijn overtuiging is, dat god zesduizend jaar geleden hemel en aarde geschapen heeft in exact zes dagen. Hoe is die man dan door zijn examens gekomen? Dat wilde hij wel vertellen: "geef de keizer wat des keizers is." Dat is fraude. Of kan dat wel? Kan een gelovige zeggen 'de verifieerbare waarheid is deze, maar ik geloof in iets anders, wat niet waar te nemen is' ?
Ja, we hebben goede redenen om van de ontologisch filosofie te evalueren naar de fenomenologie, maar in de geologie van meten is weten gaat die vlieger niet op.
Maar goed, ik ben nog barmhartiger dan Allah, dus als iemand zegt 'ik geloof en voel dat er iets is boven ons, maar wat en hoe weet ik niet, want dat is metafysich' , dan ga ik daar niet moeilijk over doen, als die persoon niet geholpen wil worden. Ik vind het alleen verspiling van creatieve denkkracht en er wordt al zoveel verspild. Zonde hoor.
Laatst gewijzigd door Pointer op 01 sep 2007 19:58, 4 keer totaal gewijzigd.
bongobrain
Geregelde verschijning

Bericht door bongobrain »

Pointer schreef:
Bongobrain schreef:Ik overweeg nog steeds om mezelf uit te roepen tot software-Darwinist. Ik ben er namelijk van overtuigd dat alle software die bestaat is ontstaan via kopieerfoutjes uit een eerste werkend programmaatje en gebruikers die nieuwe functionaliteit gesaved hebben- natuurlijk zonder te programmeren. Bewijs maar eens dat dat niet kan. Of beter: begin er maar niet aan
Probeer het eens, dan veeg ik de vloer met je aan, omdat je dan gaat knoeien in mijn vakgebied.
8) OK. Ik ben software-Darwinist.
Maar spaar jezelf nou die moeite, want het gaat niks opleveren. Als ik die stelling betrek (wetende dat software geprogrammeerd wordt en dat een materialistische verklaring de werkelijkheid tekort doet), kun je een redelijke verwachting hebben van de bereidheid van bongo om zich te laten overtuigen of de bereidheid om jouw bewijs te accepteren: niet. Je zult me daar niet toe kunnen dwingen. Hooguit loop je het risico dat je mij een argument verschaft wat ik kan omdraaien en inbrengen tegen ET.

De moeite die het jou - naar ik aanneem - oplevert is dat je weet dat software het product is van intelligent handelen, en meent te weten dat het leven en de ontwikkeling daarvan geen product van intelligent handelen is. Beeld je nou gewoon eens in dat iemand per se wil volhouden dat er een materialistische verklaring voor software moet bestaan; zodra het woord programmeur valt begint-ie over metafysica enz. Kun je daar echt tegen in? Kun je echt bewijzen dat het principieel onmogelijk is dat het zo gegaan kan zijn, en iemand overtuigen die niet overtuigd wil worden?
Maar jouw animo ligt dus meer op het vlak van jouw overtuiging dat er een god bestaat, die met ons en onze wereld van alles uitspookt, wat wij dan niet mogen ontkennen op wetenschappelijke gronden.
Mijn betoog is dat dat "mogen" te maken heeft met het overtreden van de eigen wetenschappelijke regels.
De problemen ontstaan pas als anderen daar last van krijgen, omdat zo'n overtuiging tot onaanvaardbare directieven, regelgeving en oplichting kan leiden.
Of je in god gelooft, moet jij weten, maar vertel ons niet dat god in de bijbel geopenbaard wordt en dat die bijbel zelf gods woord is, zodat die als openbaring absoluut betrouwbaar is.
Cymric stelde even terug zeer terecht dat de werkelijkheid is zoals die is; wat wij daarvan menen te moeten vinden, daar verandert de werkelijkheid niet van. Evenzo: God bestaat of Hij bestaat niet. Dat is de enige wezenlijke vraag. Of er wel of geen tegenstrijdigheden in de Bijbel staan, of iemand dat wel of niet gelooft, of de wetenschap daar ten onrechte van alles over meent te mogen roepen, of iemand meent Hem met een spitsvondigheid weg te kunnen redeneren, verandert daar allemaal niets aan. God bestaat of God bestaat niet, en dat geldt voor iedereen. En als die God bestaat, kon dat wel eens consequenties hebben - en die gelden dan ook voor iedereen, of ze dat nou geloven of niet.
Kijk, de gelovigen laten het niet bij : 'ik geloof in god.' Ze gaan je vertellen wat gods wil is en dat wij ons daarvan iets moeten aantrekken. Dat is een brug te ver..
Als je nou heel even doordenkt, kom je tot de ontdekking dat jij dit alleen maar kunt schrijven op basis van je eigen levensovertuiging dat God niet bestaat. Want als die gelovigen gelijk hebben met hun overtuiging dat God bestaat, heeft dat consequenties voor iedereen- ook voor ongelovigen. Dus kunnen ze niet anders dan dat ook vertellen.
In god geloven en verder je mond houden, is prettig gestoord en hartstikke fijn. Het geeft kleur aan het landschap, zullen we maar zeggen. Zodra een gelovige stellingen gaat betrekken, moet die bestreden worden.
En die absoluutheid in die laatste zin....... Maar even doordenken. Geldt die laatste zin ook voor jou? Jij hebt namelijk ook een levensovertuiging, een geloof: jij gelooft dat die God niet bestaat. Moet jij ook bestreden worden als jij stellingen betrekt op basis van jouw geloof? Of geldt dat alleen maar voor mensen met een ander geloof dan jij?
Ja, ik weet wel dat het verschil volgens jou is dat jij gelijk hebt en zij niet, maar zij vinden dus ook dat zij gelijk hebben en jij niet, dus dat schiet niet zo op.
maar om dan te zeggen dat het gedachtegoed van de gelovige onaantastbaar zou zijn, omdat het boven ratio, rede, wetenschap verheven metafysica zou zijn, is wel erg laf.
Wetenschappelijk onbeslisbaar is de term die ik zou willen gebruiken. En dat is niet laf, maar een direct en logisch uitvloeisel van de beperkingen die de wetenschap zichzelf oplegt.
Maar wie zegt dat god bestaat, praat wel onzin, want dit roept al een beeld op en het is een bewering die nergens op slaat. Het is de gebruikelijke opmaat tot oplichting. Als ik de bewering voor waar aanneem, word ik schatplichtig en worden mij beloftes gedaan die niet worden waargemaakt.
Nogmaals: wat hier staat is op geen enkele manier objectief, maar gebaseerd op jouw persoonlijke levensovertuiging. En die mag je hebben, daar is niks mis mee. Zolang je je maar realiseert dat een gelovige net zoveel recht heeft op zijn levensovertuiging als jij op de jouwe. En dat als jij meent dat een gelovige die stellingen betrekt bestreden moet worden, dat diezelfde gelovige volstrekt legitimeert om ook jou te bestrijden.
Kan een gelovige zeggen 'de verifieerbare waarheid is deze, maar ik geloof in iets anders, wat niet waar te nemen is' ?
Die verifieerbare waarheid, waar jij het over hebt, blijft hangen op een beschrijving op materialistisch niveau. Je maakt een denkfout door te stellen dat het materialistische aspect het enige is dat gekoppeld is aan waarheid. Lees nog maar eens in mijn verhaal hierboven over de pixels en de zinnen. Ik heb er geen enkel probleem mee om te stellen dat Newton de beweging van planeten goed beschrijft. En dat is op geen enkele manier strijdig met mjin overtuiging dat een God die zwaartekracht bedacht heeft.
In een wetenschappelijke context kan een God uitsluitend bewezen worden vanuit het ongerijmde
Pointer
Forum fan

Bericht door Pointer »

bongobrain schreef:
Pointer schreef:
8) OK. Ik ben software-Darwinist.
Maak er een aparte topic van en begin met een stuk programmatekst dat door een kopieerfout (mutatie) tot een ander werkend programma is geëvolueerd.
Of anders, als dit te moeilijk voor je is, geef een stukje programmatekst - in C, C++, Visual C - waar één foutje in zit en wat desondanks nog werkt.
Laat ik even heel duidelijk stellen, dat programmeren een vak is, geen wetenschap. De regels liggen vast en zijn buitengewoon strikt. De compiler - waardoor een voor mensen leesbare brontekst in voor de machine verwerkbare digitale code wordt omgezet - loopt vast op ieder foutje in de brontekst en dan komt er dus geen werkend programma uit.

Iets heel anders is, dat ik als beeldend kunstenaar al sinds de late jaren '60 computers gebruik om er kunst mee te maken, door zelf programmatuur daarvoor te schrijven. Wat ik maak is in feite pure wiskunde en dat kun je hier zien: http://www.confrontaal.org Om nu te zorgen dat ik geen nare droge geometrie krijg, hoe complex dan ook, pas ik wiskundige technieken toe om mutaties te creëren in fractal-formules die daardoor geen fractal-formules meer zijn. Het is een soort scharrelvariant, maar zonder enig toeval, waardoor mijn werk rijker en levendig wordt en expressie krijgt. Hetzelfde verschil als tussen het geluid van een wekker en de muziek van Miles Davis of W. A. Mozart.
Evengoed moet dit zeer nauwkeurig geprogrammeerd worden, anders werkt het niet.
Dan heb je een doodgeborene, in biologische termen gesproken.
Neem nu maar gewoon van mij aan, dat ik het als schepper beter voor mekaar heb dan god. Dat is gewoon discipline van de vakman. Als ik iets maak, wordt het precies zoals ik dat wil. Of het meer of minder mooi en boeiend is, bepaalt mijn kwaliteit als kunstenaar. Je zou misschien kunnen denken, dat er bij mij iets mis is - een mutatie - omdat ik veertig jaar geleden dacht dat je met computers echte kunst kunt maken. Ach ja, je moet er extreem eigenwijs en behoorlijk getalenteerd en intelligent voor zijn, aangeboren, geen verdienste. Maar ik heb het wel als eerste ter wereld en behoorlijk goed gedaan, hè?
Dat vind ik dus wel lollig en nu amuseer ik me hiet met dit forum ook uitstekend.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

@Pointer: http://hof.povray.org . (Ken je vast al, en zo niet, dan ken je het programma bij deze.) 'Boreal' en 'The Wet Bird' zijn prachtige voorbeelden van kunst met wiskunde, zou ik graag hardcopies op A0-formaat van willen hebben.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Pointer
Forum fan

Bericht door Pointer »

cymric schreef:@Pointer: http://hof.povray.org . (Ken je vast al, en zo niet, dan ken je het programma bij deze.) 'Boreal' en 'The Wet Bird' zijn prachtige voorbeelden van kunst met wiskunde, zou ik graag hardcopies op A0-formaat van willen hebben.
Jazeker, op mijn site geef ik ook aan, dat ik zelf POV-Ray gebruik, om vanuit wat ik in het platte vlak gemaakt heb, een ruimtelijke vorm te krijgen. Dan programmeer je het eindresultaat als een denkbeeldig object, dat met een denkbeeldige camera, onder een denkbeeldige belichting en in een denkbeeldige omgeving, is opgenomen. Mijn bezwaar tegen de meeste exemplaren in POV-Ray's Hall of Fame is echter, dat het ook langs fotografische weg had gekund. Dat is dus imitatierealiteit, heel erg knap gemaakt, maar inhoudelijk voegt het niets toe aan wat al bestaat. Maar goed, ik denk dat dit nogal off topic is.
Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper »

bongobrain schreef:8) OK. Ik ben software-Darwinist.
Meen je dit letterlijk en serieus of is het schertsend bedoeld?

Ik ben zelf software ontwikkelaar. Het schrijven van software is net zoiets als het schrijven van een boek, alleen zijn de regels van de taal veel nauwkeuriger en strikter. Het schrijven van software is totaal niet te vergelijken met de evolutie van het leven, dus ik vraag me af waar je dit idee vandaan haalt en waarom je denkt dat het relevant is.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
Pointer
Forum fan

Bericht door Pointer »

Jasper schreef:

Ik ben zelf software ontwikkelaar. Het schrijven van software is net zoiets als het schrijven van een boek, alleen zijn de regels van de taal veel nauwkeuriger en strikter. Het schrijven van software is totaal niet te vergelijken met de evolutie van het leven, dus ik vraag me af waar je dit idee vandaan haalt en waarom je denkt dat het relevant is.
pak'm :P
bongobrain
Geregelde verschijning

Pointer schreef:Waar het echter ook om gaat is of het zinnig is wat iemand zegt. Er zijn mensen - daar hoor ik ook bij - die geen zin hebben om zich iets aan te trekken van onzin.
Dat geldt voor mij natuurlijk net zo hard. Ik kan ook niet goed tegen onzin. Bijvoorbeeld als mensen menen op grond van wetenschap - die a priori stelt dat evt. Goddelijke acties niet geldig zijn als verklaring - te kunnen concluderen tot het niet bestaan van een God (per definitie cirkelredenering). Vanuit wetenschappelijk perspectief is dat onbeslisbaar. De vraag is wel hoe of je dan kunt onderscheiden tussen zin en onzin op dat vlak. Vanuit dat perspectief is het de vraag of het stellen dat bijvoorbeeld het christelijk geloof onzin is ooit meer kan zijn dan een persoonlijke overtuiging. Dan nog staat het iedereen vrij om die overtuiging aan te hangen en zijn overtuiging de beste te vinden. Alleen moet dat dan ook voor alle anderen gelden.
In een wetenschappelijke context kan een God uitsluitend bewezen worden vanuit het ongerijmde
bongobrain
Geregelde verschijning

Jasper schreef:
Ik zou bijna zeggen: wat denk je zelf? Lees maar wat ik schrijf in die context.
Het schrijven van software is totaal niet te vergelijken met de evolutie van het leven, dus ik vraag me af waar je dit idee vandaan haalt en waarom je denkt dat het relevant is.
[software-darwinist-mode]
Je eerste denkfout. Software wordt niet geschreven, net zo min als dat de DNA-code in het leven geschreven is. Software ontstaat spontaan, door kopieerfoutjes, net als de DNA-code. Natuurlijk leiden de meeste kopieerfoutjes tot onwerkbare rommel, maar je kunt niet uitsluiten dat er een keer een kopieerfoutje (of een paar tegelijk- niet waarschijnlijk, maar ook niet onmogelijk) leiden tot toename van functionaliteit. (bijvoorbeeld doordat er in een commentaarregel dingen veranderen, en dat door een latere kopieerfout de commentaarregel-marker verdwijnt). Ik zeg niet dat het waarschijnlijk is, alleen maar dat dat niet theoretisch onmogelijk is. En aangezien mijn uitgangspunt is dat het beter is om software via natuurlijke mechanismen te verklaren dan via een programmeur moet het wel op die manier gegaan zijn.
[/software-darwinist-mode]

Denk je echt dat je softwaredarwinist overtuigd krijgt?
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Als software ontstaat door kopieerfoutjes, op een darwinistische manier, dan is er dus een enkele phylogenetische boom te bouwen van *alle* software, op basis van de programmatuur. Dat is om te beginnen al de eerste eis dat een 'softwaredarwinist' zonder problemen moet kunnen vervullen.

http://tolweb.org/tree/
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

bongobrain schreef:Je eerste denkfout. Software wordt niet geschreven, net zo min als dat de DNA-code in het leven geschreven is. Software ontstaat spontaan, door kopieerfoutjes, net als de DNA-code.
Foute analogie. Software heeft geen mechanisme om zichzelf te kopiëren, en is niet onderhavig aan overerving met natuurlijke selectie. Een eenmaal ontwikkeld programma zal niet spontaan muteren en kent geen selectiedruk of interactie met andere programma's in de zin van competitie voor schaarse grondstoffen waarvan het 'overleven' van die software afhankelijk is voor het zich kan 'voortplanten'. Een eerlijke softwaredarwinist gebruikt daarom een programma als Tierra om te vergelijken met de DNA-wereld.
Denk je echt dat je softwaredarwinist overtuigd krijgt?
Gezien de kwaliteit van je voorbeelden die opvallend vaak te wensen overlaat, eigenlijk wel, ja.

Zullen we deze deeldiscussie afsplitsen naar een nieuw topic? Moderator?
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Bij deze een apart topic over dit onderwerp!
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
bongobrain
Geregelde verschijning

Even qua splitsing: chromis, zouden de eerste twee reacties in dit topic, plus mijn tweede reactie op pointer (waar het gaat over zin en onzin) weer terug mogen naar die andere draad? De hoofdlijn van die eerste twee is daar nog redelijk on topic, en zou naar mijn gevoel beter daar afgehandeld kunnen worden dan hier. En mijn tweede reactie op Pointer heeft een quote die nu nog in die andere draad staat.

O, en voor ik het vergeet: is het toelaatbaar dat ik een tweede account aanmaak onder de naam software-darwinist? Dan is in ieder geval helder wanneer het mijn bedoeling is om onzin uit te slaan en wanneer niet.
Pointer
Forum fan

Bericht door Pointer »

bongobrain schreef:Even qua splitsing: chromis, zouden de eerste twee reacties in dit topic, plus mijn tweede reactie op pointer (waar het gaat over zin en onzin) weer terug mogen naar die andere draad? De hoofdlijn van die eerste twee is daar nog redelijk on topic, en zou naar mijn gevoel beter daar afgehandeld kunnen worden dan hier. En mijn tweede reactie op Pointer heeft een quote die nu nog in die andere draad staat.
Mee eens :twisted:
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Ik zou het graag willen doen, maar vanwege limitaties van de forumsoftware en mijn rechten ben ik helaas alleen in staat om topics te splitsen. Ik kan zelf geen topics samenvoegen, of individuele losse berichten migreren naar een bestaand topic. Beheerders kunnen dat ook zo 123 niet! Ook kunnen we individuele berichten in principe niet ophakken.

Mijn verzoek is om eventuele reacties van het ander topic over dit onderwerp hier te geven, en vice versa.

Of het nou nodig is om een 2e account aan te maken is maar de vraag, maar persoonlijk hou ik je niet tegen. Hoe het beheer hier tegen over staat weet ik niet. Je kan een PB naar Devious of Skeptic sturen als je dit wil weten/vragen.
Plaats reactie