Komkommertijd werkloze paashaas

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
doctorwho
Ontoombaar

Komkommertijd werkloze paashaas

Bericht door doctorwho »

Op zich vind ik het wel wat, maar een eitje bij het ontbijt mag dat nog wel?

Afbeelding

Moslims willen verbod paaseieren
AMSTERDAM - Moslima's in België eisen dat Kerstbomen in openbare gebouwen verdwijnen en dat er geen paaseieren meer worden. De Antwerpse vakbondsvertegenwoordiger Badia Miri vindt dat als zij geen hoofddoek mogen dragen, ook alle Christelijke symbolen weg moeten.

Miri vindt dat alleen zo 'de neutraliteit van de dienstverlening gegarandeerd kan worden' , schrijft de Gazet van Antwerpen. Miri is een van de zeven moslima's die hun hoofddoeken moesten afzetten als ze aan het loket willen blijven werken. Drie deden de doek af, vier anderen kregen een andere baan.

Toch is het verzet tegen de kledingvoorschriften, die in maart werden ingevoerd, nog steeds aanwezig. De zeven moslima's dringen nu aan op de "daadwerkelijke handhaving van de neutraliteit van de dienstverlening".

"Wij ervaren dat enkel is opgetreden tegen de moslima's. Als het stadsbestuur echt begaan is met de neutraliteit. Wij vragen een meldpunt voor alle overtredingen op de kledingvoorschriften," zo schrijft de Belgische krant.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Er is zeker wat voor te zeggen om alle religieuze uitingen in dit soort omgevingen te verbieden. Een Turkse bank in Nederland doet dat ook al. Geen hoofddoekjes, maar ook geen christelijke kruisjes of symbolen of wat voor religieuze symbolen dan ook. Vind ik niet zo'n vreemd idee. Dan ban je religie uit de werkomgeving, lijkt me een goede zaak.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Kitty,

Het verschil tussen hoofddoekjes en een kerstboom is dat een kerstboom geen persoonlijke onderdrukking symboliseert.
Bovendien eis ik cultureel ook niet dat iedereen een kerstboom in zijn huis moet hebben.
De hoofddoek staat voor de Islam, de Islam staat voor ongelijkheid tussen man en vrouw. Op hoofddoeken wordt een grote culturele druk uitgeoefend binnen de Moslimgemeenschap. De hoofddoek symboliseert dus met een vrij direkte link de rechtsongelijkheid die de Islam uitstraalt.
Het is dus appels met peren vergelijken.

...over de paashaas zullen we het hellemal niet hebben! Deze heeft nog minder banden met welk christelijk geloof dan okk dan de kerstboom.
Laatst gewijzigd door wahlers op 22 aug 2007 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
Nescio

Bericht door Nescio »

Onzin. Beide zaken hebben niet direct een christelijke lading. Zelfs veel kerken laten ze niet toe vanwege hun heidense karakter. Iets anders is bv het Kruis: dat zou inderdaad uit openbare gebouwen moeten verdwijnen.
Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper »

Precies, paaseieren en de kerstboom zijn voor oorsprong toch helemaal geen christelijke symbolen? De kerk heeft die symbolen wel opgenomen in hun eigen feesten, maar ze hebben verder helemaal niets met het Christendom te maken.

Ik ben het ermee eens dat als we hoofddoekjes verbieden, we ook dingen zoals kruizen en andere duidelijk Christelijke symbolen (of symbolen van andere godsdiensten) ook verbieden.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
Vin
Forum fan

Bericht door Vin »

Helemaal mee eens ; geen paaseieren meer verstoppen in openbare gebouwen !

:roll:
appelfflap
Banned

Re: Komkommertijd werkloze paashaas

Bericht door appelfflap »

doctorwho schreef: Moslims willen verbod paaseieren
AMSTERDAM - Moslima's in België eisen dat Kerstbomen in openbare gebouwen verdwijnen en dat er geen paaseieren meer worden. De Antwerpse vakbondsvertegenwoordiger Badia Miri vindt dat als zij geen hoofddoek mogen dragen, ook alle Christelijke symbolen weg moeten.
is nu al zo :)
de vakbond "vergeet" te vermelden dat die neutraliteit eigenlijk alleen telt voor ambtenaren die in nauw contact staan met de burgers.
maw. de poetsvrouw 's avonds mag gerust met hoofddoek blijven rondlopen en de kerstboom in de keuken mag blijven staan.
doctorwho schreef: Miri is een van de zeven moslima's die hun hoofddoeken moesten afzetten als ze aan het loket willen blijven werken. Drie deden de doek af, vier anderen kregen een andere baan.
vier anderen kregen een andere baan binnen de Antwerpse stadsdiensten. Hoe kan dit als ze geen hoofddoek zouden mogen opzetten?
opnieuw "vergeten" te vermelden?
botjes
Ervaren pen

Bericht door botjes »

Moslima's in België eisen dat Kerstbomen in openbare gebouwen verdwijnen en dat er geen paaseieren meer worden.
Typisch dat deze moslima's zo spastisch omgaan met deze zaken. Als ze problemen hebben met de cultuur en traditie van het land waar ze naar toe gaan, staat het ze geheel vrij terug te gaan naar waar ze vandaan komen.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Moet ik de kerstbomendiscussie weer van stal halen?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Ja, graag! Daar staat mij niets van bij! Al is het maar een link ofzo!

Groet!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
botjes
Ervaren pen

Bericht door botjes »

lost and not found yet! schreef:Ja, graag! Daar staat mij niets van bij! Al is het maar een link ofzo!Groet!
Ik was ook wel benieuwd. Zoeken naar 'kersbomen' leverde welgeteld twee topics op, waaronder deze. De andere was Kerstbomen zijn beledigend.. Ik neem aan dat Sararje deze bedoelt. Na even snel lezen kwam het neer op de vraag of je cultuuruitingen (met religieuse origine) in publieke en semi-publieke gebouwen (in dezen een kerstboom op een luchthaven die aanstoot gaf voor een Rabbi) wilt gaan verbieden omwille van een zo zuiver mogelijke scheiding tussen kerk en staat.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Plaats reactie