Van god los. vertaling van The end of faith van Sam Harris)

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

goldmund

Van god los. vertaling van The end of faith van Sam Harris)

Bericht door goldmund »

5 april is het zover. Dan komt de vertaling uit van: The end of faith van Sam Harris. Ik ben benieuwd.
Sam Harris in het Nederlands!

Vanmorgen kreeg ik het nieuwe exemplaar van het tijdschrift Boek in de brievenbus, en hierin wordt melding gemaakt van de Nederlandse vertaling van het boek The End of Faith: Religion, Terror, and the Future of Reason van Sam Harris, die binnenkort zal verschijnen bij uitgeverij De Arbeiderspers.

De titel van het boek wordt Van God los: De gevaren van religie en de toekomst van de rede. Het boek heeft 336 bladzijden en zal € 23,95 gaan kosten.

De beschrijving van De Arbeiderspers:

"Pas op voor Harris. Religiekritiek was een prettig tijdverdrijf, tot Harris op het podium verscheen. Deze glasheldere filosoof en nuchtere neuroloog zet een punt achter de tolerantie tegenover een primitief fenomeen dat een bron van kwaad en conflicten is voor de mens: het geloof. In Van God los worden de absurditeiten van het geloof vergruizeld onder het felle, ontwapenende licht van de rede. Aan de hand van levendige voorbeelden analyseert Harris waarom religieuze motieven, al leiden ze tot de grootste catastrofen, het in onze wereld nog vaak winnen van onze verstandelijke overwegingen. Hij toont hoe georganiseerde religie weer meer en meer doordringt in de politiek en daarmee in ons dagelijks leven, en waarschuwt
voor de gevolgen.

Honderd jaar na Nietzsches Antichrist roept Harris, zo
mogelijk nog radicaler, een halt toe aan elke vorm van
geloof, van moslims, christenen, joden of hindoes zonder
onderscheid. Bovendien schetst hij met inzichten die
hij ontleent aan de neurologie, filosofie en oosterse mystiek
de contouren van een toekomst waarin spiritualiteit
en ethiek op seculiere en humanistische leest geschoeid
zijn.

Van God los is een bestseller voor vrije geesten."

Wanneer Harris' boek is verschenen, dan is de 'duistere trilogie' van het atheïsme - de boeken van Dennett, Dawkins en Harris - compleet in het Nederlands verkrijgbaar.

Je begint je bijna af te vragen of er in Nederland nu toch sprake is van een culture war... Die culture war is reeds in het kabinet gaande: Rouvoet aan de ene kant, en Plasterk aan de andere. En waar het om gaat? Wie de morele toekomstvisie van Nederland mag ontwikkelen.
Van de website: http://tasmedes.web-log.nl/tasmedes/200 ... _in_h.html

Heeft iemand het boek al in het engels gelezen? En is het de moeite waard?
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Jammer dat ze niet een wat originelere titel hebben kunnen bedenken dan 'Van God los' Er zijn al boeken verschenen met die titel en in 2003 ook een film.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Kitty schreef:Jammer dat ze niet een wat originelere titel hebben kunnen bedenken dan 'Van God los' Er zijn al boeken verschenen met die titel en in 2003 ook een film.
Inderdaad, 'het einde van het geloof' is bedoeld als "het failliet gaan van het geloof", het luiden van de doodsklok voor alle openbaringsgeloof. Het is een oordeel over die traditionele godsdiensten, niet maar een beschrijving van wat mensen die 'van God los' zijn.

Aangezien ik met mijn eigen site hetzelfde beoogde, en ik zelfs dezelfde aanleiding had als hij tot het schrijven ervan, voelde ik me zeer aangesproken toen ik de naam Sam Harris tegenkwam. Ik heb een interview met hem in het nederlands vertaald:
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/harris.htm
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

Dat zou tijd worden. De nederlandse boekhandel blijft zwaar achter op dit gebied. Stap eens een willekeurige boekhandel binnen en bekijk waat voor religieuze en alternatieve bagger je allemaal tegen komt, het is om te huilen :cry:
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
els
Forum fan
Contacteer:

Bericht door els »

Je begint je bijna af te vragen of er in Nederland nu toch sprake is van een culture war... Die culture war is reeds in het kabinet gaande: Rouvoet aan de ene kant, en Plasterk aan de andere. En waar het om gaat? Wie de morele toekomstvisie van Nederland mag ontwikkelen.
Volgens mij is de plotselinge eruptie van atheistische visies alleen maar een reactie op de brede stroom conservatief-religieuze propaganda die al sinds de jaren tachtig of negentig wordt verspreid, en die steeds verder in alle lagen van de maatschappij doorsijpelt. Terwijl overal de godsdiensten aan het afbrokkelen zijn, financieren rijke religieuze groepen een grootscheepse propagandaslag, waardoor het lijkt alsof de godsdienst helemaal bezig is aan een coming back, terwijl het in werkelijkheid alleen maar gaat om lawaaierige doodstuipen van een gepasseerd station. Mensen hebben helemaal geen zin meer zich onder allerlei dreigementen met hel en verdoemenenis een tegennatuurlijk moraal op te laten dringen.

Ik ben toevallig van de week naar de boekhandel geweest op zoek naar een leuk nieuw boek over atheïsme, maar ik zag helemaal niks, ook dit boek dus niet. Als ik het had geweten, had ik er naar gevraagd. Ik zal binnenkort nog eens terug gaan.

Intussen gaat het goed met de reliehype, de tafels liggen vol met boeken over neoreligistisch gedreutel zoals Karen Armstrong, Geert Mak en andere nietszeggende godsdienstprijzende fabeltjesschrijvers, om over de totaal kritiekloze hallelujaboeken over de islam maar te zwijgen. Kritische boeken worden volledig uit het zicht gehouden. Toen ik wel eens vroeg naar een boek van Ibn Warraq kreeg ik notabene letterlijk te horen dat ze zulke boeken liever niet voor iedereen in het zicht in het rek zetten...

Het lijkt er veel op dat mensen bang zijn in een hoek te worden gezet als ze openlijk kritisch zijn over religie. En dat worden ze natuurlijk ook, maar dat is een onontkoombare wet. De enige manier voor godsdiensten om te overleven is namelijk dat critici zo volledig mogelijk de mond wordt gesnoerd.

Maar het is tevergeefs. De paar kritische boeken die met enige regelmaat uitkomen beschadigen het geloof in onzin meer dan de onuitputtelijke berg reliepropaganda weet op te bouwen.
Laatst gewijzigd door els op 27 mei 2007 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Ik ben wel benieuwd naar het boek van Inquisiteur Harris. Misschien moeten we er wel een geuzennaam van maken; Inquisiteur :wink:
Zijn er al mensen die dit boek zelf al hebben gelezen?
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
els
Forum fan
Contacteer:

Bericht door els »

Hahaha, ik krijg al ideeën over een aparte sectie - de inquisitie. Gaan wij ook eens aan het koppensnellen. Dat zal heel effectief zijn. (Sorry, ik ben ook atheist met een missie.) :D
goldmund

Bericht door goldmund »

Het duurt nog even wat langer met het boek. Geloof dat ze het nu in mei in de winkel willen hebben.
els
Forum fan
Contacteer:

Bericht door els »

Ah, bedankt. Ik denk dat ik er toch maar eens naar ga vragen... zodat ze op de hoogte zijn dat er belangstelling is. :wink:
goldmund

Bericht door goldmund »

Heb het boek net gekocht. Ziet er prima uit. De kaft is wel in stemmig zwart haha. Eerst nog even een ander boek uitlezen en dan begin ik eraan.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
els
Forum fan
Contacteer:

Bericht door els »

Ik heb het ook gekocht, ik ben al over de helft. Het leest wel gemakkeljk weg moet ik zeggen. Sam Harris vindt geloof ik dat het nodig is dat we met een nieuwe ideologie over de omgangsvormen op de proppen moeten komen, die beter aansluit bij onze volwassenheid. Ik ben benieuwd of hij daar nog iets expliciets over gaat zeggen, want dan zou zijn boek meer zijn dan een opsomming van wat er mis is met de godsdiensten. Hij geeft wel een leuk overzicht van wat we allemaal als parate kennis bij de hand moeten hebben als we in een discussie verzeild raken.
Op een gegeven moment spreekt hij zich wel heel expliciet uit over het gevaar van een atoombom in handen van een godsdienst die de heilige oorlog hoog in het vaandel draagt (letterlijk zelfs, als je naar de saoedische vlag kijkt), wat er toe heeft geleid dat hij nu in het kamp der zeer gewelddadige en gevaarlijke atheisten is geschaard (samen met dogmatische, gewelddadige haatzaaiers zoals Richard Dawkins en Christopher Hitchens, die de wereld op scherp zetten). Ach ja, dat geeft weer voer voor een stukje. :D
Maar okee, ik heb het dus nog niet uit.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Rereformed schreef:
Kitty schreef:Jammer dat ze niet een wat originelere titel hebben kunnen bedenken dan 'Van God los' Er zijn al boeken verschenen met die titel en in 2003 ook een film.
Inderdaad, 'het einde van het geloof' is bedoeld als "het failliet gaan van het geloof", het luiden van de doodsklok voor alle openbaringsgeloof. Het is een oordeel over die traditionele godsdiensten, niet maar een beschrijving van wat mensen die 'van God los' zijn.

Aangezien ik met mijn eigen site hetzelfde beoogde, en ik zelfs dezelfde aanleiding had als hij tot het schrijven ervan, voelde ik me zeer aangesproken toen ik de naam Sam Harris tegenkwam. Ik heb een interview met hem in het nederlands vertaald:
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/harris.htm
Toen ik in het interview de beantwoording van de vraag "Waarom zijn er Palestijnse jongeren die zichzelf opblazen, en Tibetaanse jongeren niet"?(bekort) was de conclusie (v. Harris) dat het in het verschil v. godsdienst lag.
En ging ik eens dieper nadenken over de vraag "Wat is dat verschil"?
En vond ik het opmerkelijke verschil dat de 'eerste' godsdienst eist van het individu dat hij zich in dienst stelt v.d. maatschappij geleid door een leider, regerend volgens god's regels, terwijl die andere godsdienst min of meer, op het individu afgestemde regels ter bevordering van diens eigen harmonie hanteert.
Geen maatschappij bouwt terwille van een maatschappij, terwijl die ander in eerste instantie juist wel die (sterke) maatschappij met (veel) onderdanen voor ogen heeft!
Een sterk verschillende benadering die volgens mij dat verschil uitmaakt tussen 'boemm' of gelatenheid (dat een overwinning over het instinct is en tot harmonie leidt)?
En in opmerkelijk tegenstelling tot de 72 maagden in het paradijs die juist als aansporing van die instincten moet dienen?
Brent
Geregelde verschijning

Bericht door Brent »

Ik heb het boek ook gelezen (weliswaar niet in het Nederlands) en ik verbaas me er enorm over dat Sam Harris overal in commentaren als een a-theist wordt aangeduid. Dat blijkt nergens uit wat ik in het boek las. De man is gekant tegen irrationeel geloof en religie op basis van mythes en dogma's, maar lijkt zelfs enthousiast te zijn over het onderzoeken van het bewustzijn middels mystieke technieken. Er zijn zat mensen en spirituele stromingen die het opheffen van de object/subject ervaring beschouwen als de realisatie van God.

Boeddha zweeg toen hem werd gevraagd naar het wel of niet bestaan van God. Waarschijnlijk juist omdat er voorbij de object-subject ervaring niets zinnigs meer over te zeggen valt. Ik denk eerder dat Sam Harris a-theisme net zo raar en irrationeel vind als het verschijnsel religie.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Religie pretendeert het monopolie op spiritualiteit te hebben, maar dat is natuurlijk niet zo.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Plaats reactie