Hindoe holocaust (beschrijving van jihad door Timoer zelf)

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Devious
Erelid
Contacteer:

Hindoe holocaust (beschrijving van jihad door Timoer zelf)

Bericht door Devious »

Ben even aan het vertalen geweest. Onderstaande beschrijving van de Jihad in India heb ik gedeeltelijk overgenomen en vertaald uit 'Legacy of Jihad' van Andrew Bostom. De schrijver van dit boek heeft tientallen juridische teksten van diverse islamitische geleerden door de hele geschiedenis heen, vertaald, of laten vertalen in het Engels, maar ook vele tientallen ooggetuigenverslagen van moslims en niet-moslims, over gruwelijke slachtpartijen, massamoorden, verkrachtingen, folteringen en onderdrukking van niet-moslims. Bostom levert hiermee onweerlegbaar bewijs dat de geschiedenis van de Islam een geschiedenis is met voornamelijk zwarte bladzijden.
Onderstaande relaas is van de beroemde massamoordenaar Timoer Lenk, ook wel bekend als Tamerlan, die als we de bevolkingsdichtheid uit die tijd in ogenschouw nemen, in de geschiedenis een plaats in mag nemen naast Hitler, Stalin en Mao. Tamerlan's bodycount wordt geschat op zo'n 17 miljoen mensen. Onderstaande verslag is van Tamerlan zelf.

HINDOE HOLOCAUST.

Afbeelding
Timoer Lenk.

De jihadcampagnes van Timoer (Tamerlan) in India. (1397-1399)

‘Op een dag steeg in mijn hart het verlangen om een expeditie te starten tegen de ongelovigen, en om een strijder voor het geloof te worden (Ghazi); want ik had gehoord dat de doder van ongelovigen een Ghazi is, en dat hij een martelaar is wanneer hij gedood wordt. Het was om deze reden dat ik mijn besluit nam, maar ik wist nog niet of ik mijn expeditie zou richten tegen de ongelovigen in China, of tegen de ongelovigen en afgodendienaren in India. Daarom zocht ik een teken in de Koran, en het vers dat zich aan mij openbaarde was deze: ‘. O profeet, strijd tegen de ongelovigen en de huichelaars en wees streng tegen hen. Hun woning is de hel en dit is een kwade bestemming!I’ (Sura 66:9)
Mijn nobele officieren vertelden me dat de bewoners van Hindustan ongelovigen en afgodendienaren waren. Uit eerbied voor het gebod van de almachtige Allah, gaf ik het bevel voor de expeditie tegen de ongelovigen…
Toen zei de prins Mohammed Sultan: ‘In het ganse India liggen goud en edelstenen voor het oprapen, en er zijn zeventien goud en zilvermijnen, en mijnen waar diamanten, robijnen en smaragden, en tin, ijzer en koper en kwikzilver worden gedolven…….. en het hele land is aangenaam en verrukkelijk. Nu, aangezien de inlanders voornamelijk polytheïsten en ongelovigen, en afgodendienaren en zonaanbidders zijn, is het volgens de geboden van Allah en Zijn profeet, gerechtvaardigd om hun land in te nemen .’

(Amir Timur, sprekende tot zijn legeraanvoerders) ‘Mijn reden om India aan te vallen is om een expeditie tegen de ongelovigen te ondernemen, en om de bewoners van dat land volgens de wet van Mohammed (moge de vrede en zegen van Allah met hem en zijn familie zijn) te bekeren tot het ware geloof, en het land te reinigen van het vuil van ongeloof en afgoderij; en opdat we hun tempels en afgoden omver mogen werpen en ghazi’s en mujahid’s zullen worden voor Allah.’

(Timur’s eerste aanval) ‘Ik bereikte de voet van de berg waarop de ongelovigen stellingen hadden genomen in bergpassen en andere versterkte posities. Ik gaf onmiddellijk orders aan mijn dappere en ervaren troepen om aan te vallen. Terwijl ze hun oorlogskreten slaakten en de takbir uitriepen vielen ze aan…… en brachten velen ter dood… Ik stuurde Ak Sultan met de boodschap dat als ze zich onvoorwaardelijk zouden overgeven, en allemaal moslim zouden worden, ik hen gratie zou verlenen, maar dat als ze dit niet zouden doen, ik hen tot de laatste man zou vernietigen..’

(Verovering van Bathnir) ‘Vanuit alle richtingen en met de razernij van leeuwen, vielen de dappere strijders van de Islam de ongelovigen aan….. binnen zeer korte tijd waren alle mensen in het fort aan het zwaard geregen, en in nog geen uur tijd waren de hoofden van tienduizend ongelovigen afgesneden. Het zwaard van de Islam was gereinigd in het bloed van de ongelovigen,en alle goederen en inkomsten, de schatten en het graan die gedurende meer dan een jaar waren opgeslagen in het fort, waren buit voor mijn soldaten….’

(aanval op de stad Sarsuti.) Al deze ongelovige hindoes werden afgemaakt, hun vrouwen en kinderen werden gevangen genomen, en hun eigendommen werden buitgemaakt door de overwinnaars. De krijgers keerden toen terug en brachten duizenden hindoevrouwen en kinderen mee, die allen mohammedanen werden en de geloofsbelijdenis deden…’

‘Op de 9de dag van de eerste maand…… marcheerde ik in de jungle en de wildernis en slachtte ik 2000 duivelse Jats (Indiaas volk). Ik nam hun vrouwen en kinderen gevangen en plunderde hun vee en hun eigendommen..’

‘Op de 29e dag rukte ik op en bereikte de rivier Jumna. Aan de andere kant van de rivier zag ik een fort…… Ik besloot om dat fort onmiddelijk in te nemen…. De volgende dat gaf ik orders dat de bekeerlingen zouden worden gescheiden van de rest en gespaard zouden worden, maar dat de ongelovigen allen met het bekerende zwaard verbannen zouden worden naar de hel, en dat de huizen van de gelovigen zouden worden gespaard, en dat de andere huizen zouden worden geplunderd en dat het fort zou worden vernietigd. Het was volbracht zoals ik het verordineerd had en een enorme hoeveelheid buit was binnengehaald.’

‘Vrijdag de 3e van de maand verliet ik het fort en rukte op naar een positie tegenover Jahan Numa waar ik de tenten opsloeg…… en ik hield een rechtzitting… we hadden meer dan 100.000 afgodendienaren en hindoes gevangen genomen, en zij waren allemaal in mijn kampement. De volgende dag ondernam de vijand een aanval op ons en de gevangenen vertoonden tekenen van blijdschap en murmureerden vol ongenoegen over ons en stonden klaar om samen te scholen en hun ketenen te breken om onze tenten te plunderen en zich daarna bij onze vijanden te voegen. Ik vroeg hun advies (de emir’s en bevelhebbers van Amir Timur) omtrent de gevangenen, en zij zeiden dat de 100.000 gevangenen op deze grote dag van strijd niet bij de voorraden mochten worden gelaten, en dat het volledig in strijd was met het islamitische oorlogsrecht om deze beeldenaanbidders en vijanden van de Islam vrij te laten. Het kwam er op neer dat er geen andere mogelijkheid was dan hen te onderwerpen aan de scherpte des zwaards….. Toen de strijders van de Islam dit bevel hoorden, trokken ze onmiddellijk hun zwaarden en brachten hun gevangenen ter dood. 100.000 ongelovigen, goddeloze afgodendienaren werden op die dag geslacht. Maulana Nasiru-d-din’Umar, een raadsman en een geleerd man, die in zijn hele leven nog nooit een mus had gedood, slachtte op mijn commando, met zijn zwaard, 15 goddeloze hindoes die zijn gevangenen waren.’
Op de 16e van de maand deden zich een aantal incidenten voor die leidden tot de plundering van de stad Delhi, en tot het afmaken van een groot deel van de ongelovige inwoners… De Hindoes verbrandden hun huizen, met hun vrouwen en kinderen, stormden naar het slagveld en werden allen gedood… Op die dag, Donderdag en Vrijdag waren bijna 15.000 turken bezig met slachten, plunderen en vernietigen…. De volgende dag, Zaterdag de 17e, verliep op dezelfde wijze, en de buit was zo overvloedig dat iedere man voor zichzelf 50 tot 100 gevangenen kon reserveren – mannen, vrouwen en kinderen. Er was niemand die minder dan 20 nam. De rest van de buit was immens, en bestond uit robijnen, diamanten, parels en andere edelstenen; juwelen van goud en zilver……… Afgezien van het stadsdeel waar de Saiyid’s, de Ulama’s en andere moslims woonden, werd de hele stad geplunderd…..’

‘Ik bracht 15 dagen in Delhi door; een tijd waarin ik me goed vermaakte, koninklijke rechtszittingen hield en grote feesten gaf. Ik dacht erover na dat ik naar Hindustan was gekomen om oorlog te voeren tegen de ongelovigen, en mijn onderneming bleek zo gezegend te zijn dat ik overal waar ik ging, de overwinning behaalde. Ik had getriomfeerd over mijn vijanden. ik had minstens 100.000 ongelovigen en afgodendienaren ter dood gebracht, en ik had mijn bekerende zwaard gereinigd met het bloed van de vijanden van het geloof…….. ik vond dat ik nu niet gemakzuchtig achterover kon leunen, maar mezelf beter kon inspannen om de ongelovigen van Hindustan te vernietigen….’

‘Op de eerste Jumada-i-awwal plaatste ik de linkervleugel van het leger onder het bevel van Amir Jahan Shah, met het bevel op te rukken in de richting van de Jumna, om ieder fort, en iedere stad en dorp te veroveren, en om alle ongelovigen in het land aan het zwaard te rijgen…. Mijn moedige kameraden achtervolgden en doodden er velen, en namen hun vrouwen en kinderen gevangen, plunderden hun eigendommen en goederen, en namen voor zichzelf een enorm aantal koeien en buffels buit. Toen ik met de goedkeuring van Allah deze overwinning had behaald, stapte ik van mijn paard en wierp ik mij ter aarde om mijn dankbaarheid te betonen.
Met grote haast spoedde ik door de jungle en het struikgewas, en stond recht tegenover de ongelovigen (in Kutila). Na weinig weerstand vluchtte de vijand, maar velen werden door de zwaarden van mijn soldaten geveld. Alle vrouwen en kinderen van de ongelovigen werden buitgemaakt………, etc… Tevreden als ik was met deze verplettering van de vijand, volbracht ik in de aanwezigheid van allen mijn ochtendgebed, en dankte ik Allah…
Mijn dappere mannen toonden grote moed en eer; zij maakten van hun zwaarden banieren, en spanden zich in om de vijanden af te slachten (tijdens een reinigingsfestival aan de oever van de Ganges). Zij slachtten veel van de ongelovigen af en achtervolgden de overlevenden tot in de bergen. We vermoordden er zoveel dat hun bloed vanaf de bergen de vlakten instroomde, en aldus werden bijna allen naar het hellevuur gezonden. De weinigen die ontsnapten, gewond, uitgeput, en half dood, zochten hun toevluchtsoord in de ravijnen tussen de heuvels. Hun eigendommen en goederen, die iedere verbeelding tartten, en hun ontelbare koeien en buffels, vielen in handen van mijn zegevierende soldaten…..

Toen ik tevreden was met de vernietiging waar ik de ongelovigen aan had onderworpen, en dat het land was gereinigd van de smerigheid van hun bestaan, keerde ik triomferend terug als een overwinnaar, overladen met buit. Dezelfde dag passeerde ik de Ganges volbracht ik mijn middaggebed tussen mijn broeders, op de oever van de rivier. Ik wierp mij nederig in het stof om Allah te bedanken……
Ik besefte nu dat ik als een overwinnaar was opgetrokken van de rivier Sind tot Delhi, de hoofdstad van de koningen van India. Ik had de ongelovigen onderworpen aan de scherpte van mijn zwaard…….. ik had heel veel van de afschuwelijke ongelovigen naar de hel gezonden, en het land gereinigd van hun smerige bestaan. Ik bedankte de almachtige Allah dat ik mijn onderneming met succes had volbracht,….. waarna ik besloot koers te zetten naar Samarkand, mijn hoofdstad en paradijs….

Amir Sulaiman Shah… en andere amirs… zeiden: ‘Zo lang als wij jouw dienaren zijn, en in staat zijn om onze handen en voeten te bewegen, zullen we je bevelen gehoorzamen…. En u zou ons nu moeten bevelen om op te rukken tegen de ongelovigen van Siwalik, en om hen te verpletteren en uit te roeien.
Ik gaf als antwoord: ‘Mijn voornaamste reden om Hindustan te veroveren en al deze ontberingen te moeten ondergaan, is vanwege twee redenen. De eerste is om de ongelovigen uit te roeien, de vijanden van het mohammedaanse geloof; en door middel van deze oorlog beloningen te vergaren in het hiernamaals. De ander had een werelds doel; namelijk dat het leger van de Islam winst zou maken door het plunderen van de rijkdommen en welvaart van de ongelovigen: plunderen in oorlogstijd is zo legaal als het melk van de moeders van de moslims die strijden voor hun geloof, en het consumeren van iets wat legaal is, is een deugd.

‘Op de 10e Jumada-i-awwal besteeg ik mijn paard en trok mijn zwaard, vastbesloten om de ongelovigen van Siwalik te bestrijden… De ongelovige ‘Gabr’s’ waren wanhopig en vluchtten. De heilige strijders achtervolgden hen en maakten grote heuvels van de doden. Enkele hindoes, in een beklagenswaardige toestand, verwond en half dood, ontsnapten en verborgen zich in groten en holen. Een immense hoeveelheid buit die een ieders verbeelding tartte, geld, goederen, koeien, buffels, ……. Hindoevrouwen en kinderen…… vielen in de handen van mijn soldaten….’

‘Ik stak de rivier Jumna over… en ontdekte dat in dit gedeelte van Siwalik een grote en machtige raja heerste, genaamd Ratan Sen…. Vooraan zijn valei had Ratan Sen zijn troepen verzameld. Bij de eerste confrontatie werd het moreel van de hindoes gebroken en zij vluchtten, en mijn zegevierende strijders volgden hen, en hakten genadeloos op de vluchtelingen in waarbij zij de meeste doodden……. De buit… was onschatbaar…’

‘Toen ik de valei binnenreed.. werd mij verteld over de stad Nagarkot, dat een grote en belangrijke stad van Hindustan was, en dat zich in de nabije bergen bevond… Ik gaf onmiddellijk bevel… tot het aanvallen van de vijand. De amir volgde mijn bevelen op en viel de vijand aan. Bij de eerste confrontatie waren de ongelovigen al verslagen en op de vlucht gejaagd. De heilige strijders, hakten met hun zwaarden in hun handen op de vluchtelingen in, en maakten grote bergen van opgestapelde lijken. Grote aantallen werden geslacht, en een enorme hoeveelheid buit, goederen, kostbaarheden, slaven en vee in ontelbare aantallen vielen in handen van de overwinnaars, die triomfantelijk naar huis terugkeerden, overladen met kostbaarheden.’

:!: 'De opsommingen van misdaden van Tamerlan en andere islamitische heersers, zijn geenszins bedoeld om de moslimgemeenschap zwart te maken, maar zijn slechts een reactie op de evangelisatiepropaganda van sommige moslims, dat de islamitische expansie vreedzaam is verlopen. Ook is het niet de bedoeling om te suggereren dat andere religies, volken, sekten, individuen en groeperingen smetloos zijn.'
'(voor mensen van buiten dit forum :wink: . Ik maak geen onderdeel uit van een joodse samenzwering)
Laatst gewijzigd door Devious op 24 mar 2007 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Animal
Forum fan

Bericht door Animal »

Oke,
Nu begrijp ik waarom de hindoe aanhangers bij mij op het werk de moslims met hun koran zo erg haten. Ik heb ze wel eens over de massa moorden horen praten, maar kan het nu een plaats geven.
Thanks voor de info Devious.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

En dit is nog niet eens 1% van wat er zich daar heeft plaatsgevonden.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

Devious schreef:Tamerlan's bodycount wordt geschat op zo'n 17 miljoen mensen. .’
Vreemt dat dit zo onbekend is
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle »

Sebastiaan schreef:
Devious schreef:Tamerlan's bodycount wordt geschat op zo'n 17 miljoen mensen. .’
Vreemt dat dit zo onbekend is
Welkom in de wondere wereld van het nederlandse onderwijs. Een wereld die als doel heeft ons zeer schaamtevol te laten zijn over onze cultuur en iedere andere cultuur als absolute verrijking te zien.

Ik geloof trouwens dat het op europees niveau niet veel beter is met al die dhimmies. Kruistochten (die mi toch zeker een legaal karakter hadden, namelijk bescherming van je land en veiligstellen van je heligdommen) worden neergezet als de meest afschuwelijke daden van christenlijke unmenschen. Maar waarschijnlijk de grootste holocaust ter wereld, daar hoor je niets over. De islam komt sowieso bitter weinig aan bod in geschiedenisles (iig ik heb er nooit wat over geleerd). Zou ook een bijzonder onplesante eyeopener zijn en dat willen we natuurlijk niet.

Overigens worden in thailand nog dagelijks mensen vermoord door islamfanatici, maar daar hoor je NIETS over. Maar owee als Israel weer eens bezig is.
http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=295 ... S_Journaal

"De afgelopen 3 jaar werden er al 2000 mensen vermoord in Zuid-Thailand door moslims. "
The Gödelian formula is the Achilles heel of the cybernetical machine. And therefore we cannot hope ever to produce a machine that will be able to do all that a mind can do: we can never not even in principle, have a mechanical model of the mind. JR Lucas
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

marc aka controle schreef: Welkom in de wondere wereld van het nederlandse onderwijs. Een wereld die als doel heeft ons zeer schaamtevol te laten zijn over onze cultuur en iedere andere cultuur als absolute verrijking te zien.

Ik geloof trouwens dat het op europees niveau niet veel beter is met al die dhimmies. Kruistochten (die mi toch zeker een legaal karakter hadden, namelijk bescherming van je land en veiligstellen van je heligdommen) worden neergezet als de meest afschuwelijke daden van christenlijke unmenschen.
Ik denk dat je voor een groot deel gelijk hebt, maar ik vind dat het een Europeaan of Christen siert als hij/zij de verschrikkelijke misdaden die zijn gepleegd tijdens de kruistochten (pogroms, en het afslachten van vrouwen en kinderen) scherp veroordeelt.
Als wij kritiekloos worden over onze eigen geschiedenis, dan zijn we geen haar beter als de jihadontkenners.

Vriendelijke groet.
marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle »

Devious schreef:
marc aka controle schreef: Welkom in de wondere wereld van het nederlandse onderwijs. Een wereld die als doel heeft ons zeer schaamtevol te laten zijn over onze cultuur en iedere andere cultuur als absolute verrijking te zien.

Ik geloof trouwens dat het op europees niveau niet veel beter is met al die dhimmies. Kruistochten (die mi toch zeker een legaal karakter hadden, namelijk bescherming van je land en veiligstellen van je heligdommen) worden neergezet als de meest afschuwelijke daden van christenlijke unmenschen.
Ik denk dat je voor een groot deel gelijk hebt, maar ik vind dat het een Europeaan of Christen siert als hij/zij de verschrikkelijke misdaden die zijn gepleegd tijdens de kruistochten (pogroms, en het afslachten van vrouwen en kinderen) scherp veroordeelt.
Als wij kritiekloos worden over onze eigen geschiedenis, dan zijn we geen haar beter als de jihadontkenners.

Vriendelijke groet.
Ik ontken zeker niet dat christenen in het verleden verschrikkelijke dingen gedaan hebben. De kruistochten worden mi echter veel te vaak als agressie van christenen gezien terwijl het een reactie was. Ik denk dat er andere zaken zijn, bijvoorbeeld inquisitie en verwante vervolgingen die erger waren. Ik weet niet precies wat er zich in de kruistochten hebben afgespeeld maar ik had het voornamelijk over verdediging van land en heiligdommen. Oorlogen zijn nooit clean maar het gaat er dan om wie hem uitgelokt heeft.
The Gödelian formula is the Achilles heel of the cybernetical machine. And therefore we cannot hope ever to produce a machine that will be able to do all that a mind can do: we can never not even in principle, have a mechanical model of the mind. JR Lucas
Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli »

En de holocaust van het kasten systeem, millioenen mensen gelegitimeerd laten wegrotten?
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Atli schreef:En de holocaust van het kasten systeem, millioenen mensen gelegitimeerd laten wegrotten?
Wat heeft dat ermee te maken. Als ik de in naam van Allah gepleegde genocide veroordeel, wil dat toch niet zeggen dat ik de door de tegenpartij gepleegde misdaden goedkeur?

Vriendelijke groet.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

De Britten hebben er in hun tijd ook vele miljoenen om zeep geholpen.

http://globalavoidablemortality.blogspo ... itish.html

Dus om nu alles op de mosims te gooien...
Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli »

Devious schreef:
Atli schreef:En de holocaust van het kasten systeem, millioenen mensen gelegitimeerd laten wegrotten?
Wat heeft dat ermee te maken. Als ik de in naam van Allah gepleegde genocide veroordeel, wil dat toch niet zeggen dat ik de door de tegenpartij gepleegde misdaden goedkeur?

Vriendelijke groet.
Nee, maar dit wordt maar als te vaak vergeten, ik wil de schijn tegengaan van "het fijne hindoe geloof en die lelijke moslims"

Vriendelijke groet,
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Theoloog schreef:De Britten hebben er in hun tijd ook vele miljoenen om zeep geholpen.
En daarom mogen we van de moslims niks zeggen?
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Atli schreef:Nee, maar dit wordt maar als te vaak vergeten, ik wil de schijn tegengaan van "het fijne hindoe geloof en die lelijke moslims"
Prima uiteraard. Je zult mij het hindoeïsme niet horen ophemelen hoor?
(laat staan het Britse kolonialisme)

Vriendelijke groet..
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Waarheid betekent niet alleen dat je de waarheid spreekt over een bepaalde zaak. Het gaat om de 'gehele' waarheid.

Je moet de dingen in perspectief zien van rijken die opkomen en verzinken. Zeker heeft de jihad-gedachte een rol gespeeld in de meedogenloosheid waarmee moslimse heersers optraden. Het legitimeert die meedogenloosheid.

Maar ze zijn de enige niet die massaal mensen (specifiek de hindoes) hebben vermoord, en zoals Attli terecht opmerkt, zo brandschoon en onschuldig zijn die hindoe's zelf ook niet. Dus we moeten oppassen dat we moslims maken tot de soldaten van Mordor, slaven van het duivelse, en de rest van de wereld portretteren als witte schaapjes.

Zo is het niet geweest. De Assyriers stonden bijvoorbeeld in hun tijd ook bekend om hun wreedheid. En wat te denken van de Vandalen, Hunnen en Mongolen. Overwinnen en plunderen is een steeds terugkerende bezigheid van de mensheid.

Je zou eens uit moeten zoeken waar die weerstand voor de realiteit van de jihad onder moslims zelf vandaan komt. (zie andere draadje). Ik hoop trouwens niet dat je dat hele boek gaat opsommen.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

theoloog schreef
Zo is het niet geweest. De Assyriers stonden bijvoorbeeld in hun tijd ook bekend om hun wreedheid. En wat te denken van de Vandalen, Hunnen en Mongolen. Overwinnen en plunderen is een steeds terugkerende bezigheid van de mensheid.
Klopt maar de meeste veroveraars ging het ook om gebiedsuitbreiding, waarbij het vaak niet de mores was om de bevolking om zeep te helpen vanwege hun religie. Als religie legitimatie voor moord wordt is dit te makkelijk om daarmee de verantwoording van de groep niet ter sprake te brengen. Mobbing en groepsgedrag hebben vaak als kenmerk een gezamelijke tegenstander.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Plaats reactie