Kamerlid vervult functie voor koning Marokko
Moderator: Moderators
- MOODY BLUE
- Diehard
http://www.rnw.nl/nieuws/nederlands.html#5196044
Het donderdag beëdigde PvdA-Kamerlid Khadija Arib vervult een nevenfunctie voor koning Mohammed de zesde van Marokko. Arib heeft zitting in een commissie die de Marokkaanse identiteit van Marokkanen in het buitenland moet bewaken en verstevigen.
In een interview met de Wereldomroep zegt Arib dat ze haar Kamerlidmaatschap goed te verenigen vindt met haar werk voor de commissie. Volgens het kersverse Kamerlid is er geen sprake van tegengestelde belangen.
Arib heeft net als de nieuwe staatssecretarissen Albayrak en Aboutaleb een dubbele nationaliteit. Haar dubbele paspoort kwam niet ter sprake in het Kamerdebat over de regeringsverklaring donderdag. In dat debat werd ook gestemd over de motie van wantrouwen van Kamerlid Geert Wilders tegen de twee staatssecretarissen. Hij vindt dat ze uit het kabinet moeten stappen vanwege belangenverstrengeling. De motie kreeg niet de steun van de Tweede Kamer.PvdA-Kamerlid adviseert koning Marokko (2 maart 2007)
Het donderdag beëdigde PvdA-Kamerlid Khadija Arib vervult een nevenfunctie voor koning Mohammed de zesde van Marokko. Arib heeft zitting in een commissie die de Marokkaanse identiteit van Marokkanen in het buitenland moet bewaken en verstevigen.
In een interview met de Wereldomroep zegt Arib dat ze haar Kamerlidmaatschap goed te verenigen vindt met haar werk voor de commissie. Volgens het kersverse Kamerlid is er geen sprake van tegengestelde belangen.
Arib heeft net als de nieuwe staatssecretarissen Albayrak en Aboutaleb een dubbele nationaliteit. Haar dubbele paspoort kwam niet ter sprake in het Kamerdebat over de regeringsverklaring donderdag. In dat debat werd ook gestemd over de motie van wantrouwen van Kamerlid Geert Wilders tegen de twee staatssecretarissen. Hij vindt dat ze uit het kabinet moeten stappen vanwege belangenverstrengeling. De motie kreeg niet de steun van de Tweede Kamer.PvdA-Kamerlid adviseert koning Marokko (2 maart 2007)

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.
There you go man, keep as cool as you can.
Is het niet een vorm van tegengaan van integratie als je de Marokaanse identiteit van Nederlandse Marokanen gaat verstevigen? Wat houdt dit precies in?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Dat houdt concreet in dat je de invloedssfeer van de arabische cultuur tracht uit te breiden en komt er vooral op neer dat je mensen verleidt tot financiële donaties aan het eigen moederland door middel van krampachtige inzet op binding. Mij lijkt zo'n streven nu niet direcxt het belang van de Nederlandse staat.
Om soortgelijke tegenstrijdige belangen tegen te gaan wordt van zakenmensen die toetreden tot het parlement afstand te nemen van de eigen bedrijven. In zulke gevallen is het geenszins voldoende dat men wel accoord gaat omdat de eed toch wordt afgelegd. Kennelijk hebben we hier met een opmerkelijk geval van meergelijke behandeling van doen die een al te kritische belichting van mogelijke belangenverstrengeling tot op heden effectief tegengaat.
Door Gerdi Verbeet zou zo'n kritische opmerking buiten haar politieke orde worden geplaatst. Ik verwacht hier echter ruimte voor zowel die opmerking als een kritische belichting daarvan. Misschien kan er nog wel een voorbeeldfunctie van uitgaan.
Speciaal nog even voor de PvdA-stemmers en PvdA-politici die zich wèl door hun eigen programma laten aanspreken:
Om soortgelijke tegenstrijdige belangen tegen te gaan wordt van zakenmensen die toetreden tot het parlement afstand te nemen van de eigen bedrijven. In zulke gevallen is het geenszins voldoende dat men wel accoord gaat omdat de eed toch wordt afgelegd. Kennelijk hebben we hier met een opmerkelijk geval van meergelijke behandeling van doen die een al te kritische belichting van mogelijke belangenverstrengeling tot op heden effectief tegengaat.
Door Gerdi Verbeet zou zo'n kritische opmerking buiten haar politieke orde worden geplaatst. Ik verwacht hier echter ruimte voor zowel die opmerking als een kritische belichting daarvan. Misschien kan er nog wel een voorbeeldfunctie van uitgaan.
Speciaal nog even voor de PvdA-stemmers en PvdA-politici die zich wèl door hun eigen programma laten aanspreken:
Bron: Het Nederland van morgen, p.62PvdA-politici vermijden situaties waarmee de schijn van belangenverstrengeling wordt gewekt. PvdA-woordvoerders behoren geen aandelen of belangen te hebben in bedrijven die hun portefeuille raken.
equilibrist
Voor de minder gezouten mening...
Voor de minder gezouten mening...
-
VrijdenkerUItNoordAfrika
- Forum fan
Re: Kamerlid vervult functie voor koning Marokko
Wat is het bewijs?MOODY BLUE schreef:http://www.rnw.nl/nieuws/nederlands.html#5196044
Het donderdag beëdigde PvdA-Kamerlid Khadija Arib vervult een nevenfunctie voor koning Mohammed de zesde van Marokko.
-
VrijdenkerUItNoordAfrika
- Forum fan
Kitty schreef:Is het niet een vorm van tegengaan van integratie als je de Marokaanse identiteit van Nederlandse Marokanen gaat verstevigen? Wat houdt dit precies in?
De Marokkaanse identiteit wordt verstevigd, wanneer men tegen die Marokkanen zegt:
1. Je moet afstand nemen van het Marokkaanse paspoort.
2. Je moet kiezen voor de Nederlandse elftaal.
3. Je moet thuis Nederlands praten.
4. Je mag niet staan waar een portret van de Marokkaanse koning hangt ( zoals de kamerlid Khadija Arib)
5. Je mag niet naar Marokkaanse tv zenders kijken.
6. Je mag geen Marokkanen kranten lezen.
Dit werkt averechts.
Tja, mooi punt voor Wilders om zich mee bezig te gaan houden. Lidmaatschap van deze raad is niet te verenigen met het PvdA kamerlidmaatschap.
Het bericht komt trouwens van de Wereldomroep (met foto):
http://www.wereldomroep.nl/actua/nl/ned ... 70302_arib
-
VrijdenkerUItNoordAfrika
- Forum fan
Ze zei:Gerben schreef:Tja, mooi punt voor Wilders om zich mee bezig te gaan houden. Lidmaatschap van deze raad is niet te verenigen met het PvdA kamerlidmaatschap.
"Ik ben niet loyaal aan Nederland, ik ben niet loyaal aan Marokko, maar ik ben loyaal aan mijn principes. En dat zijn respect voor mensenrechten en vrouwenrechten."
Mooi gesproken. Een kamerlid vertegenwoordigt niet de mening van de Nederlandse regering.
Wilders zegt vaak dat hij vierkant achter Israel staat. Maar een Nederlandse Marokkaan of Turk mag niet eens onderhandelen met mensen uit Marokko of Turkije. Vreemd!
Als mevrouw Arib of mevrouw Albayrak zeggen dat ze vierkant achter Marokko of Turkije staan, dan gaat Wilders als een wild dier aanvallen en roepoen “dobbel nationaliteit is het probleem”.
Ik vind het wat minder fraai, er is feitenlijk netjes verwoord dat mevrouw ten aller tijde kan denken en doen wat ze wil.VrijdenkerUItNoordAfrika schreef:"Ik ben niet loyaal aan Nederland, ik ben niet loyaal aan Marokko, maar ik ben loyaal aan mijn principes. En dat zijn respect voor mensenrechten en vrouwenrechten."
Mooi gesproken. Een kamerlid vertegenwoordigt niet de mening van de Nederlandse regering.
Niets zo veranderlijk als een principe namelijk.(hoewel ik er wel van uit mag gaan dat haar respect voor mensenrechten en vrouwenrechten niet morgen de prullenbak ingaat, geen mooier belang dan eigenbelang tenslotte..)
Ik wil bij een volksvertegenwoordiger graag weten waar ik aan toe ben en ik moet er op zijn allerminst op kunnen vertrouwen dat men de partijgedachte uitdraagt.
Het is namelijk niet de eerste keer dat een politieke figuur van allochtone achtergrond een ander dat het partijstandpunt uitdraagt zodra er een "strijdig belang" aan de orde komt.
Wie herinnert zich Fatima Elatik en haar bedenkelijke acties rond de opvoering van een toneelstuk waarin zogenaamd de islam "tot het bot beledigd" werd...
Ik neem aan/hoop dat het standpunt van de pvda terzake censuur een andere dan die van Fatima is...
Overigens is het bepaald niet de weg van de muzelman om op te komen voor vrouwen- en mensenrechten dus Khadija kan van haar paspoort af als ze zou willen (afvalligen en niet moslims verliezen nl hun "recht" op de marokaanse nationaliteit ...) het feit dat ze haar paspoort behoud en zelfs een adviserende funktie heeft verraad haar dubbele tong en agenda...
Zoals Theo van Gogh al zei: "nergens word de vrijheid van meningsuiting zo goed vertegenwoordigd dan in de kerkers van de koning van marokko.."
En laat die vrijheid van meningsuiting nou toch een mensenrecht zijn...