1984

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
chromis
IT Tech. & Moderator

1984

Bericht door chromis »

Mischien dat sommige mensen het een tijd geleden al gehoord hebben: de bewaarplicht is in Europa ingevoerd. Dit houdt in dat rond 2007 iedere ISP (Internet Service Provider) een logsysteem moet hebben waarmee het mogelijk is om te kijken wie (dwz. welk IP adres) met wie contact heeft gehad. Actuele communicatiegegevens (inhoud) worden niet opgeslagen, dat is zowieso al niet te doen. Niet dat connectielogs bijhouden zo'n makkelijke klus is, gezien de informatie die XS4all geeft over haar dataverkeer: http://www.xs4all.nl/bewaarplicht/ - dit gaat de ISP's (lees: klanten van de ISP's) klauwen vol geld kosten, afgezien van de implicaties.

Het feit dat het min of meer technisch mogelijk is om over 2 jaar, mits je toegang hebt tot deze database, uit te zoeken met welke internetmachines je contact hebt, maakt het ook mogelijk om precies te weten met wie en wat voor initiatieven en instanties je contact hebt. Ben je redelijk begaan en actief op het internet? Kom je op meerdere fora die gaan over politieke overtuigingen, religieuze overtuigingen, of andere onderwerpen? In dat geval is het technisch mogelijk om heel makkelijk een persoonsprofiel op te stellen op basis van deze gegevens.

Ja heel leuk: we kunnen er pedofielen mee opsporen en terroristen mee pakken, alsof dergelijke mensen zich niet bewust zijn van dergelijke wetten - en er zijn technische mogelijkheden om het toch nog anoniem te kunnen doen, via proxies of systemen zoals Tor ( http://tor.eff.org ), of via freenet ( http://freenet.sourceforge.net/ ). Moraal van het verhaal: als je stout wil doen, dan gaat dat nog steeds. Mocht het internet ooit zodanig absoluut door fascisten worden geconctroleerd, dan doen "de terroristen" het lekker via de post, de portofoon met een gerichte antenne en encryptie, of welke simpele truuk dan ook.

Dergelijke systemen als freenet zijn op de wereld gebracht voor mensen die in landen leven waar je vanwege je mening in de boom wordt gehangen.

Die database wordt alleen toegankelijk voor justitie. Maar hoe ziet de wereld er over 5 jaar uit? 10? 20? 50? Wat als er ooit een enge partij aan de macht komt om welke reden dan ook? De reden waarom er zoveel joden zijn opgepakt tijdens de tweede wereldoorlog in Nederland, was toevallig expres omdat Nederland een registratiesysteem had waar dat makkelijk door mogelijk was.

Om het nog een portie erger te maken, gaat Engeland een camerasysteem invoeren om zo nummerborden te tracken. Ofwel: naast het internet weten de britten ook nog wie waar is, en op welk tijdstip.

http://politics.slashdot.org/politics/0 ... 26&tid=219

Als je dit zo leest, dan lijkt de DDR nog een paradijs dankzij de technische stand van zaken in die jaren.

Wat volgt?

Wat mij betreft redenen om je ernstig zorgen te maken.

http://www.aclu.org/pizza/images/screen.swf
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Fenomeen
Superposter

Re: 1984

Bericht door Fenomeen »

chromis schreef: Wat mij betreft redenen om je ernstig zorgen te maken.
Maar wat doe je eraan?
In de DDR kwam het volk nog in opstand.

Ik had ook nul reacties verwacht in dit topic.
Het is geen verwijt overigens, maar in zoverre vreemd omdat er ellenlange discussies hier lopen over onbenullige dwaze uitspraken die zelden iemand aangaan maar een onderwerp als dit gaat voor iedereen hier op.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

chromis schreef: Wat volgt?

Wat mij betreft redenen om je ernstig zorgen te maken.

http://www.aclu.org/pizza/images/screen.swf
Het gaat allemaal de verkeerde kant uit, zoals je al zei, hoe ziet de wereld er over 5 jaar uit? Dit kan voor allerlei groepen en individuen een groot probleem worden als er foute lui aan het bewind komen. Maar zelfs zonder dit bewaarsysteem, kunnen er voor bepaalde mensen die veel kritiek hebben op b.v. bepaalde kerkelijke of politieke groeperingen, in de toekomst problemen ontstaan, mochten de bekritiseerden aan de macht komen.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Fenomeen schreef: Maar wat doe je eraan?
In de DDR kwam het volk nog in opstand.
Ik denk soms dat we alles te gemakkelijk pikken, maar hoe kom tegen zoiets in opstand? Enig idee?
Fenomeen schreef:Ik had ook nul reacties verwacht in dit topic.
Het is geen verwijt overigens, maar in zoverre vreemd omdat er ellenlange discussies hier lopen over onbenullige dwaze uitspraken die zelden iemand aangaan maar een onderwerp als dit gaat voor iedereen hier op.
Meestal krijg je volkomen onterecht weinig reacties op dit soort topic's, misschien het gevolg van de onmacht. Zelfde geval als bij de software patenten, ook daar weinig reacties. :?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Ik denk niet dat het een gevolg is van onmacht, eerder een vorm van misplaatst optimisme. "ach het zal allemaal zo'n vaart niet lopen", of "stel je niet aan" of "daar vinden we nog wel wat op". Idem voor de verhalen over het TCPA gebeuren; het initiatief van de industrie om je computer op hardwareniveau zodanig te versleutelen zodat je met behulp van gesloten software (lees: Windows) niet meer de controle over je eigen computer hebt en bv. beveiligde bestanden met geen enkele mogelijkheid kan openen op bepaalde tijdstippen of kopieren. "ach het zal wel meevallen wordt toch wel gekraakt". "stel je niet aan".

Nu kan ik inderdaad logisch gezien niet beweren dat het meest pessimistische scenario (1984 ofzo) zal gebeuren. Mischien loopt het inderdaad allemaal wel met een sisser af, mischien sommige dingen ook niet.

Maar ik ben mijn inziens wel van mening dat het zeer nuttig is om je van bepaalde dingen bewust te zijn.

Dat dit onderwerp niet veel antwoorden zou geven had ik ook wel ergens verwacht. Maar het kweekt in ieder geval bewustzijn bij de lezers.

Dit gaat ons allemaal aan.

Zeker als je een niet-conventionele mening hebt.

Zoals vrijdenkers.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Otter
Forum fan

Bericht door Otter »

Het klinkt allemaal alsof Openbaringen dan toch een beetje waarheid wordt... :lol: :lol:
Some minds are like concrete, thoroughly mixed up and
permanently set......
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Ja bla. Openbaringen is al zo vaak "een beetje waarheid" geweest. Al tweeduizend jaar zien mensen daarom tekenen van de eindtijd. Dat krijg je, als je vage teksten hanteert. Zo kan iedereen voorspellen. Nostradamus, had dat al heel lang geleden in de gaten.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

skeptic schreef:Ik denk soms dat we alles te gemakkelijk pikken, maar hoe kom tegen zoiets in opstand? Enig idee?
Vroeger was ik naiever en geloofde ik nog in petities oid maar ik zou nu ook niet meer weten hoe hier iets aan te doen is.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
human2005
Forum fan

Bericht door human2005 »

Volgens mij is het briefgeheim een van de meest fundamentele (klassieke) grondrechten in een liberale rechtstaat.
Met de komst van de moderne communicatietechnieken wordt over het algemeen aangenomen dat het briefgeheim betrekking heeft op het recht in het geheim met andere te communiceren, geheim voor de overheid dan en voor medeburgers die er niks mee te maken hebben.
Het bijhouden welk ip adres contact met welk andere is een aantasting van het brief/communicatiegeheim en daar mee een afbraakpoging van de Rechtstaat.
hbons

Bericht door hbons »

Fenomeen schreef:
skeptic schreef:Ik denk soms dat we alles te gemakkelijk pikken, maar hoe kom tegen zoiets in opstand? Enig idee?
Vroeger was ik naiever en geloofde ik nog in petities oid maar ik zou nu ook niet meer weten hoe hier iets aan te doen is.
Er is al een petitie aangeboden, maar dat heeft niet geholpen. Er is verder niet echt meer iets aan te doen. Ik heb een website opgericht waar je allerlei manieren vindt om de bewaarplicht straks in 2007 te omzeilen. Maar ik heb wel hulp van veel mensen nodig om dit tot een goed eide te brengen. De site is http://www.antibewaarplicht.nl. Misschien als het kabinet er achterkomt hoe onzinnig en makkelijk de bewaarplict is te omzeilen , ze eens gaan nadenken. :)
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Het wordt nog veel zotter.

Het blijkt dat Amerika toegang krijgt tot deze gegevens!

http://tweakers.net/nieuws/42508/VS-wil ... evens.html
tweakers schreef: VS willen toegang tot Europese telecomgegevens
Door Arie Jan Stapel - zondag 14 mei 2006 16:04 - Bron: EUobserver - Submitter: imapbox - Views: 16.861 - Permalink
Het lijkt erop dat de EU-verplichting tot het bewaren van telecomgegevens nog verder strekkende gevolgen gaat krijgen dan eerder was gedacht, omdat de gegevens mogelijk ook ter beschikking van de Verenigde Staten worden gesteld. In februari van dit jaar werd na felle discussies de EU-richtlijn voor de bewaarplicht van telecomgegevens aangenomen. Een week later vond in Wenen een informele bespreking over justitie- en veiligheidszaken plaats tussen hoge vertegenwoordigers van de VS en de EU. Op deze ontmoeting gaven de vertegenwoordigers van de VS aan ook graag toegang te hebben tot de opgeslagen telecomgegevens. Oostenrijk, destijds EU-voorzitter, gaf aan dat de VS op basis van de bestaande overeenkomsten toegang konden vragen tot de gegevens. De bestaande overeenkomsten houden in dat wanneer de Amerikaanse justitie zaken wil weten over burgers uit een EU-land, zij dit kan vragen aan een openbaar aanklager uit het desbetreffende land. Ook de telecomgegevens zouden op deze manier kunnen worden opgevraagd. De mogelijkheid dat de VS vrijwel onbeperkt toegang zullen krijgen tot de gegevens heeft op Slashdot al tot heftige discussies geleid. Ironisch genoeg is er in de VS zelf woedend gereageerd op de onthulling dat de regering-Bush na de 11 september-aanslagen in het geheim de telefoongegevens van miljoenen Amerikaanse burgers heeft verzameld.
Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton »

Het is inderdaad een kwalijke zaak zoals jullie aangeven, ik kreeg al argwaan toen nadat de pinpas werd ingevoerd je eerst er gratis gebruik van kon maken
en er verteld werd dat dit zo zou blijven omdat dit de bank zoveel voordeel zou opleveren aan gemak en kosten (lees: ontslaan baliemedewerkers en inkrimpen vestigingen)
Een paar jaar later werden de verhalen anders en moest er voor de service (Ja!... dus niet die Jij aan de bank levert!!) betaald worden.
Ook las je dan over onderzoeken waaruit door bepaalde banken dingen werden geconcludeerd dat je dacht van heh waar halen ze dat uit?
Niet erg moeilijk natuurlijk ze weten immers alles over de klant en zelfs waar je bent op bepaalde momenten en hoeveel geld je nodig hebt en indirect zelfs waar je het aan uit geeft.
De ellende is echter dat als zo'n systeem er is en je er deel van uit maakt, je nog verdacht word ook, als je je er dan aan ontrekt(Nog los van dat als je ergens woont waar geen
vestiging meer is je je hetzelf nogal moeilijk maakt).

Nu heeft de pinpas niet direkt wat te maken met het verzamelen van internetgegevens maar het systeem is dezelfde. Je kunt je werkelijk afvragen wat is het voordeel van een
soort 1984. Nu is er wel zoiets als een wet wat zegt: Organisatie vraagt om informatie. Dat alleen gezegd is echter geen reden dat het moet. En inderdaad wie gaat de gegevens
beheren, wat is daar van te verwachten.
Dit doet me denken aan zoals hier werd opgemerkt WW2 aan een lid van een gezin welke werkzaam was in de gemeente en verantwoordelijk voor de registratie, nog net voor de
bezetting bewust gegevens vernietigd en verwijderd welke Joodse verwantschap aantoonde, hardstikke fout natuurlijk in de geldende optiek. Echter deze kon het met z'n gezin nog
navertellen itt tot de rest van de familie welke die optie niet had. Als je dan bedenkt dat die persoon z'n bedrijf ten gunste van de Nazi's moest inzetten zodat hij als verrader werd
beschouwd en na de oorlog kon fluiten naar z'n bezittingen, maar het hem dat eigenlijk weinig kon schelen, Tja dan heb je wat.

Ik denk dat dit soort dingen mbt informatievergaring al gauw als Science Fiction worden gezien, maar Hee.!.!. Science Fiction is Real!!
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

...en sluit maar aan in dit rijtje:
- mobiele telefoons (signalen en goniometrische positiebepalingen van PIDs) .
- klanten kaarten (Albert Heijn, Wehkamp).
- Video camera's met gezichtsherkenning.
- Integratie van databases (o.a. op basis van SOFI nummer worden overheids, verzekerings en bankgegevens uitgewisseld of gekoppeld).

En, in de nabije toekomst:
- DNA profiling vanaf de geboorte.
- In het lichaam ingebouwde chiptechnologie (voor toegangscontrole).
- Sateliet surveliance (op beperkte schaal en wanneer de weersomstandigheden dit toelaten)

N.B. Met betrekking tot het laatste:
Het is omgekeerd voor een gewone amateur al mogelijk om in gelijkwaardige atmosferische omstandigheden te zien of de cargo deuren open staan van de in omloop zijnde space shuttle.
Met een iets grotere resolutie (en dit bestaat al, gebruikmakend van adaptieve correctie technieken!) kun je de nummerborden van auto's vanuit de ruimte lezen.

Tip voor het verzenden van geheime berichten:
Gebruik en wisselende encryptie technieken en bit-manipulatie van onschuldige foto's om het bericht in te verstoppen en anonieme email addressen (b.v. hotmail) en proxy servers en wisselende openbare servers (b.v. bibiliotheken).

p.s.:
Bedenk dat de NSA voor de meeste encryptie technieken een decoder heeft.
Bedenk dat het in Amerika strafbaar is om een encryptie techniek te ontwikkelen of te gebruiken die niet door de NSA gedecodeerd kan worden.

Verder...
De gezamelijke geheime diensten beschikken al over een arsenaal van geavanceerde technieken om bepaalde individuen in de gaten te houden (en maken hier ook gebruik van!).
In principe kun je niks meer schrijven of zeggen wat niet waar genomen kan worden.
Het enige wat ik nog kan verzinnen, als leek, wat mij redelijk veilig schijnt, is informatie uitwisselen per kladje die daarna gelijk verbrand wordt.
En dan nog! Deze kladjes moeten zo geschreven worden dat geen enkele (potentiële) camera de vingerbeweging of het geschrevene kan registreren. Voorwaar, een hele opgave in een wereld waar een speldeknop al een camera kan zijn!

Overigens ben ik niet paranoïde.
Ik zie sommige ontwikkelingen met zorg maar ook met vertrouwen tegemoet.
Sterker nog, in een aantal technieken zie ik het voordeel nog wel in!

MvG, Wim.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
Plaats reactie