mysterieus2000 schreef:Het was wellicht de keuze van de mens, maar die keuze werd zonder kennis van goed en kwaad gedaan. Er was dus nog geen moreel besef dat mensen kon waarschuwen wat de gevolgen van ongehoorzaamheid zouden kunnen zijn, zelfs niet latent---dat besef kwam uitsluitend en alleen met het eten van de verboden vruchten.
Als God zegt je mag van alle bomen eten, maar niet van deze want als je daarvan eet zul je voorzeker sterven, is dat dan geen waarschuwing van wat de gevolgen van ongehoorzaamheid kunnen zijn. Door toch van die boom te eten gingen ze zich schuldig voelen en zich verbergen.
Hoe wisten Adam en Eva wat 'sterven' was? Was er al dood in het paradijslijke Eden? Ik meen me te herinneren uit talloze eerdere discussies met bijbelvaste fanatici dat de mening hierover verdeeld is: sommigen zeggen dat de erfzonde de dood is---waarmee ze zich klemzetten over het feit dat een dreigement met de dood een loos begrip is; anderen wurmen zich in bochten om de dood in het paradijs aan te wijzen, maar die pogingen lopen ook spaak omdat in het paradijs natuurlijk niets of niemand dood kán gaan. Dan is het geen paradijs meer. Dus wat wordt het met jou?
Ten tweede: we zitten ook nog met die ellendige slang. God heeft dat dier zeer zeker zelf daar neergezet. Hoe kan het dat dit dier al zo listig is om de mens in de val te lokken om van de vruchten te eten?
Tenslotte: los van het feit dat we te maken hebben met een dreigement, konden Adam en Eva door gebrek aan kennis van goed en kwaad
nog steeds niet (!) een geïnformeerde keuze maken over gehoorzamen of niet. Een dreigement werkt niet als je geen moreel referentiekader hebt, dan is het gewoon een mededeling. 'Oh', zei God, 'let je wel een beetje op die boom? Niet daarvan eten, is slecht voor je.' Natuurlijk gingen ze zich na het eten schuldig voelen,
want toen hadden ze kennis van goed en kwaad en konden dus bedenken dat het niet zo slim was om tegen de wil van God in te gaan. Laat staan dat er blijkbaar een intuïtieve schaamte uit het naakt-zijn zou spreken. Je kunt ze dom noemen, maar gelijk kleine kinderen leer je ze omgaan met de gevolgen. Je flikkert ze niet uit je zorgvuldig gemaakte woonomgeving en zadelt ze niet tot in lengte van dagen op met een erfzonde, laat staan dat die erfzonde zich propageert onder de mensheid.
Waarom die boom daar stond dat weet ik niet, maar die mensen waren geen kleine kinderen. Wel zijn kinderen maar geen kleine. Het gevolg was inderdaad dat ze uit de tuin van Eden werden gezet omdat ze nu verder in staat waren ergere zonden te doen. Daarom dat ze geen toegang meer hadden tot de levensboom.
Je vergeet dat het mensen waren zonder besef van goed en kwaad. Dat zijn
per definitie kleine kinderen die dat nog moeten leren. Of ben jij van mening dat kinderen instinctief weten wat goed en kwaad is? Fysiek waren ze meer dan volwassen---Adam en Eva hadden immers snel door hoe ze kleine mensjes moesten maken. Geestelijk waren ze piepkuikens, net uit het ei.
Het wordt afgezaagd maar ik blijf het toch maar herhalen. God zadelt de mens niet op met pijn, lijden, dood en honger.
Oh jawel. Lees Gen 3 er maar eens heel goed op na:
Gen 3 schreef:15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en de vrouw, en tussen uw zaad en haar zaad; dit zal u de kop vermorzelen en gij zult het de hiel vermorzelen.
16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermeerderen de moeite uwer zwangerschap; met smart zult gij kinderen baren en naar uw man zal uw begeerte uitgaan, en hij zal over u heersen.
17 En tot de mens zeide Hij: Omdat gij naar uw vrouw hebt geluisterd en van de boom gegeten, waarvan Ik u geboden had: Gij zult daarvan niet eten, is de aardbodem om uwentwil vervloekt; al zwoegende zult gij daarvan eten zolang gij leeft,
18 en doornen en distelen zal hij u voortbrengen, en gij zult het gewas des velds eten;
19 in het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aardbodem wederkeert, omdat gij daaruit genomen zijt; want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren.
Hoe je dat anders wilt uitleggen is mij een groot raadsel. Maar bijbelfanatici zijn altijd bijzonder creatief in de edele kunst van de
doublethink: ik zou zeggen, doe een poging.
Wanneer de eerste mens sterft is dat niet God die zegt dat hij zijn broer hem moet doodslaan. Maar is het jaloezie dat hem daartoe aanzet. Voordat hij die moord begaat zegt God : Waarom trek je zo'n kwaad gezicht ? Je zou vrolijk kunnen kijken als je maar doet wat goed is. Maar als je weigert te gehoorzamen moet je oppassen want de zonde ligt op de loer, klaar om je leven te vernietigen. Als je wilt, kan je hem echter overwinnen.
Ja, en? Het gaat helemaal niet om die arme Abel die door zijn jaloerse broer Kaïn in de pan werd gehakt. De mens had toen al gezondigd en had dus kennis van goed en kwaad (en de dood). Het gaat om de logische inconsistentie van een gevaarlijke boom te midden van onschuldige en zich letterlijk van geen kwaad bewuste schepsels.
Het tweede stuk dat je aanhaalt van Paulus. Het nieuwe testament is toch niet alleen geschreven door Paulus. je hebt de evangeliën, handelingen en brieven van Petrus, Johannes, enz...
Da's waar, daar ging ik te snel. Maar dat doet verder niets af aan mijn opinie dat het NT een sluwe pleister is om een gapend gat in het OT te repareren.
Je kan veel zeggen, maar niet dat ik de moeilijke stukken uit de bijbel uit de weg ga.
Ik kan inderdaad veel zeggen en zal herhalen dat je die stukken WEL uit de weg gaat. De bijbel is een sinister boek: bloederig en moorddadig in het OT, stiekem en terroristisch in het NT. Je vergoeilijkt massamoord onder het mom van Gods wil of 'liefde' (
tough love straalt die gozer uit!), maar zwijgt dan in alle toonaarden als we exact dezelfde redenering loslaten op (bijvoorbeeld) Hitler of een andere psychopaat. Dat is dan opeens weer anders, maar hoe anders kan je niet uitleggen---je grijpt dan in arren moede maar weer terug op de bijbel. Laat dat stomme boek nou eens liggen en geef eerlijk antwoord op de volgende vraag: vind je het normaal dat een god die
liefde predikt totaal geen bezwaar heeft tegen massale infanticide en genocide? Geen mitsen of maren: een simpel 'ja' of 'nee', graag.
Het is heel normaal dat de mooie stukken benadrukt worden, die stukken die gaan over de liefde van God voor Zijn schepping. Omdat dit de rode draad is door de bijbel. Steeds weer lees je dat God zegt, keer toch terug naar mij, zodat ik je kan zegenen. Van af Genesis tot in Openbaringen lees je dat God zegt als je mij gehoorzaamt zal ik je zegenen als je mij ongehoorzaamt zullen er allerlei vloeken over je heen komen.
Waarschijjnlijk is het niet het antwoord waar iedereen zit op te wachten. Maar het is wel de boodschap van de bijbel. Plus het aanbod om de vloek te verbreken zlefs als we ongehoorzaam zijn geweest.
Dat is toch je reinste mafiapraktijk c.q. colportage? Eerst stuurt de Capo dei tuti Capi een paar zware jongens langs die je restaurantje grondig verbouwen. Vervolgens maakt hij je duidelijk dat je 'bescherming' (tegen die vreselijke luit) moet betalen, terwijl je daar niet om hebt gevraagd. Als je weigert gebeuren er de vreselijkste dingen. Met de recente verbouwing in het achterhoofd betaal je dus maar 'bescherming'. Maar vrij ben je niet, en als je denkt dat je het wel bent, houd je jezelf erg voor de gek.
Ik merk op dat je mijn vragen over de geest hebt geknipt. Ik neem dus aan dat je het artikel hebt gelezen en het met me eens bent dat er van een bovennatuurlijke geest geen sprake kan zijn...? Verder heb ik blijkbaar niet voldoende gezondigd om te zijn belast met de erfzonde, want ook daar heb je het mes in de discussie gezet. Geen erfzonde voor mij, dus voor niemand.