Finland in staat van schok

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Antiscience
Banned

Gisteren in Keulen ( D ) en Nietzsche ?

Bericht door Antiscience »

http://news.de.msn.com/panorama/Article ... id=6731169

Todesliste: 17 Lehrer und Schüler sollten sterben

Foto: dpa
Köln (dpa) - Nach dem vereitelten Amoklauf auf das Kölner Georg- Büchner-Gymnasium fällt der Unterricht am (heutigen) Montag aus. Die Lehrer wollen in einer Konferenz über das weitere Vorgehen beraten.

Zwei Schüler im Alter von 17 und 18 Jahren wollten nach Erkenntnissen der Polizei am Dienstag - dem Jahrestag des Amoklaufs von Emsdetten - ein Blutbad an ihrer Schule anrichten. Nachdem der 17-Jährige ins Visier der Ermittler geraten war, hatte er sich am Freitag mit einem Sprung vor eine Straßenbahn das Leben genommen. Anschließend nahm die Polizei seinen 18 Jahre alten Komplizen fest.

Der 18-Jährige hatte laut Polizei zugegeben, gemeinsam mit dem 17- Jährigen andere Mitschüler verletzen und töten zu wollen. Der 18- Jährige sah sich als Mobbing-Opfer von Mitschülern und fühlte sich benachteiligt. Er soll am (heutigen) Montag einem Haftrichter vorgeführt werden. Bei Hausdurchsuchungen fanden die Beamten Softair- Pistolen, zwei Armbrüste mit 16 Pfeilen und eine Liste mit 17 Vornamen von Schülern und Lehrern. Die Polizei stellte auch die Computer der beiden Schüler sicher. Von der Auswertung der Dateien erhoffen sich die Ermittler weitere Hinweise auf die Motive für den blutigen Plan.

Polizei verhindert Amoklauf an Kölner Schule

«Der verhinderte Amoklauf darf nicht folgenlos bleiben», teilte ein Sprecher der Landesschülervertretung Nordrhein-Westfalen am Sonntagabend mit. Die Schüler fordern härtere Auflagen für den Besitz von Waffen sowie mehr Sozialarbeiter und Psychologen an den Schulen. «Wir finden es zutiefst erschreckend, was in diesen Köpfen vor sich ging», teilte Landesschülervertreter Johannes Struzek mit.

Dpa, 18.11.2007
Nietzsche en amok onder scholieren.

:arrow:
http://www.google.de/search?hl=de&q=Col ... uche&meta=

http://www.google.de/search?q=Amoklauf+Nietzsche

http://freigeisterhaus.de/viewtopic.php?t=20247
Marinus
Bevlogen

Re: Finland in staat van schok

Bericht door Marinus »

Ahmad schreef: Hebben jullie nu eindelijk eens door wat atheïsme, goddeloosheid, disrespect en 'vrijheid' met mensen doet? Is dit niet het ultieme bewijs dat voor Europa de tijd van waanzin voorbij is? Zien de Europeanen nu zelf niet dat de tijd rijp is voor Islam? Alleen een dwaas zou zich nog langer verzetten tegen de Waarheid en zich nog langer in deze vreselijke, duistere, goddeloze wereld begeven.
:lol: :lol: :lol:
Ja, en het met een vliegtuig een wolkenkrabber invliegen is beter dan je school overhoop schieten, omdat....... ???
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Antiscience
Banned

Marinus schreef:
Ahmad schreef: Hebben jullie nu eindelijk eens door wat atheïsme, goddeloosheid, disrespect en 'vrijheid' met mensen doet? Is dit niet het ultieme bewijs dat voor Europa de tijd van waanzin voorbij is? Zien de Europeanen nu zelf niet dat de tijd rijp is voor Islam? Alleen een dwaas zou zich nog langer verzetten tegen de Waarheid en zich nog langer in deze vreselijke, duistere, goddeloze wereld begeven.
:lol: :lol: :lol:
Ja, en het met een vliegtuig een wolkenkrabber invliegen is beter dan je school overhoop schieten, omdat....... ???
Welke teksten van Nietzsche zouden die scholieren nou zo inspireren ?
Misschien kunnen Nietzsche-experten dat toelichten ?
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Ahmad schreef:
Rereformed schreef:Op de IRC-gallery vertelt hij van zichzelf filosoof te zijn en een waarnemer van buiten de zijlijnen (uitdrukking overgenomen van Nietzsche). Hij geeft als interesses op: existentialisme, alle boeken van Nietzsche, evolutie, schietwapens, schieten, computerspelletjes, serial killers en alles wat macaber is.
Hebben jullie nu eindelijk eens door wat atheïsme, goddeloosheid, disrespect en 'vrijheid' met mensen doet? Is dit niet het ultieme bewijs dat voor Europa de tijd van waanzin voorbij is? Zien de Europeanen nu zelf niet dat de tijd rijp is voor Islam? Alleen een dwaas zou zich nog langer verzetten tegen de Waarheid en zich nog langer in deze vreselijke, duistere, goddeloze wereld begeven.
Wel eens van 'bomgordeltjes' gehoord? :lol:
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Samante schreef:Kennelijk een jongen die, naast zichzelf, ook de hele mensheid haat.
In hoeverre geven de boeken van Nietzsche aanleiding om zo'n beeld van de mensheid te hebben?
Antiscience schreef:Welke teksten van Nietzsche zouden die scholieren nou zo inspireren ?
Misschien kunnen Nietzsche-experten dat toelichten ?
Iemand anders vroeg me dit:
Kun je mij trouwens vertellen in welk boek van Nietzsche geschreven staat dat er een letterlijke strijd gevoerd moet worden? Ik heb het in Aldus sprak Zarathoestra, noch in de Antichrist gelezen, indien waarheid, moet het dus in een ander boek van hem staan, waar ik nog niet aan toegekomen ben.

Indien bovenstaande vragen een antwoord willen krijgen op waar Nietzsche oproept tot gewelddadige strijd, is het antwoord: nergens.

Nietzsche was filosoof, geen politicus of generaal. Maar als filosoof zijnde geeft hij de mogelijkheid natuurlijk om het zo te interpreteren. Nietzsches denken is geheel anders dan de twee heersende gedachten, -ook nu nog in de westerse maatschappij-, dat de hoogste deugden zijn 'vrede met iedereen' te hebben, en dat dit bereikt kan worden door 'niet egoïstisch' te zijn. Hij is van mening dat het op de eerste plaats staan van deze zaken een gevolg is van decadentie, dwz levensmoeheid, zwakte, een verlangen naar gemakzucht, een soort uitgeblustheid, triestheid in de cultuur.

Voor hem is de kern van het gezonde leven een zich onvoorwaardelijk werpen op het leven, dwz een maximale ontplooiing van levenskracht. Vandaar de oproep tot 'worden als een kind'. Een dergelijke levensvisie cirkelt niet constant rond de vraag of iets of iemand ontzien moet worden, of iets pijn doet, of men zich schuldig maakt (zondig is). Nietzsche noemt dit basislevensprincipe 'de wil tot macht'. Wil tot macht moet je dan niet zien als enkel betrekking hebbende op politiek en oorlogen (natuurlijk heeft het daar óók betrekking op), maar op letterlijk alles wat een mens doet en denkt in het leven, dus opvatten als een levensprincipe. Dat wat het aardse leven bevestigt is positief, dat wat het aardse leven ontwijkt, aanklaagt, verbiedt, is negatief.
"Wil tot macht" is het winnen van een discussie, het onder de knie krijgen van een kunst, het instuderen van een vreemde taal, het opvoeden van een kind, het trouwen met iemand, het deel uitmaken van jouw cultuur, het aanhangen van overtuigingen, het componeren van muziek, het ontdekken van de werking van de natuur, het maken het uitvoeren van plannen aangaande de toekomst enz enz enz.

Maar het is natuurlijk geen wonder dat de Nazi's in het verleden Nietzsche lazen en hem gemakkelijk voor hun karretje konden spannen, vanwege bepaalde uitspraken die hij ooit gedaan had. De tekst die mij meteen te binnen schiet als goede kandidaat ervoor is te vinden in De Antichrist, §2:

"Wat is goed? - Alles wat het gevoel van macht, de wil tot macht, de macht zelf in de mens opvoert.
Wat is slecht? - Alles wat voortkomt uit zwakte.
Wat is geluk? - Het gevoel dat de macht groeit - dat weerstand overwonnen wordt.
Niet tevredenheid, maar meer macht; niet vrede zonder meer, maar oorlog; niet deugd, maar degelijkheid (deugd in renaissancestijl, de deugd vanwege de deugd, niet vanwege één of andere moraal).
Zwakkelingen en mislukkelingen horen ten onder te gaan: eerste regel van onze mensenliefde. En men moet ze daarbij nog helpen ook.
Wat is schadelijker dan alle ondeugden? - Het daadwerkelijke medelijden met alle mislukkelingen en zwakkelingen - het christendom."

In alles is de kern van zijn filosofie een tegenstelling tot het christelijk geloof, zoals het hierboven op het eind in een conclusie van één woord samengevat wordt. Het christelijk geloof ziet hij als de verheerlijking van lijdzaamheid, de ellendige toestand tot eeuwig uitroepen, je niet verzetten, je passief schikken in het lijden, al het zwakke vergeven, geen weerstand bieden, naar het hiernamaals verlangen, het aardse leven uitroepen tot ijdelheid en zinloosheid.

De woorden uit de Antichrist op zich genomen, dus met weglating van al het andere wat Nietzsche over 'deugd' en 'gezond leven' heeft gezegd, - en dat is bijzonder veel! - zouden deze woorden ahw door iedere nazi ingelijst kunnen worden en daarmee voor al het beestachtig optreden van hen een vrijbrief geven. De Antichrist staat in Nietzsches werken toch wel op een heel bijzondere plaats: het behoort tot zijn laatste schrijven, en het is mogelijk dat bepaalde symptomen van zijn geestelijke instorting (enkele maanden later) hierin al tot uiting komen. Nietzsche is namelijk in vroeger schrijven veel bedaarder, minder fel. Maar in de Antichrist is het alsof er een bom ontploft, een soort woedeuitbarsting aan het woord is. De eerste keer dat ik het las kon ik er bijna niet doorheen komen. Ik vond het smakeloos en beschamend. Maar later las ik het opnieuw en opnieuw, en kreeg ik vaak de gedachte dat Nietzsche eenvoudig de eerste was die bepaalde waarheden waarvoor een gehele cultuur bijna 2000 jaar blind is geweest ontdekte, en zijn gedachten eenvoudig subliem waren. En omdat hij de ernst van de zaak zag, en niemand anders vond die het ook begreep, maar volledig alleen stond, werd hij op het laatst ahw gedwongen om het in steeds fellere bewoordingen neer te zetten.

"Ik breng tegen de christelijke kerk de vreselijkste aanklacht in die ooit door een aanklager in de mond genomen is...Deze eeuwige aanklacht tegen het christendom zal ik op alle muren schrijven - ik beschik over letters om zelfs blinden ziende te maken."

Nietzsche is dus vanwege zijn felheid -er komt mij geen enkele andere filosoof in gedachten die vergelijkbaar is- iemand waartoe iedere idioot die wanhopig is zich van nature aangetrokken voelt! Maar men kan ook op een geheel andere manier de woorden van Nietzsche honoreren. Bijvoorbeeld in te zien dat medelijden nooit een oplossing is, hoeft in het geheel niet te betekenen dat men noodruftige en zwakke mensen maar aan hun lot moet overlaten, en ze maar moet minachten (-integendeel Nietzsche zegt dat hij ook wel eens dit of dat voor iemand in noodf doet, maar hij doet het dan zonder dat de ander het merkt, zonder dat de ander 'dank je wel' hoeft te zeggen, want medelijden tast iemands eigenwaarde aan-), maar de ellendige situatie moet in de eerste plaats tot gevolg hebben dat je je gaat inzetten om de situatie structureel te veranderen. En in het geval van individuele nood hebben mensen in plaats van medelijden vaak aansporing om hun levensmoeheid te overwinnen nodig, of harde aanpak om sterke mensen te worden.
Of, een ander voorbeeld, in een situatie waarin bijvoorbeeld het moslimgeloof jouw cultuur dreigt aan te tasten, niet in de eerste plaats bezig te zijn met appeacement en zoveel mogelijk toegeven om je eigen gezapige leventje maar zoveel mogelijk zonder wrijving verder te kunnen leven (iets wat men bijvoorbeeld tot in den treure deed toen men met Hitler geconfronteerd werd), maar bereid zijn het uit te vechten, desnoods ten onder te gaan om je eigen waarden te verdedigen en vrij uit te kunnen oefenen.

Vandaar dat Nietzsches Zarathoestra altijd spreekt over ondergaan. Het leven moet je nooit leven alsof er een beloning in de wacht te slepen valt, of alsof het er om gaat het zolang mogelijk te kunnen rekken, maar leef het zo dat je je eigen leven tot het maximum ontplooit. En wanneer er niets meer te ontplooien valt hoef je het niet te rekken. Nietzsche was de eerste in Europa die voor euthanasie was. Zijn ideaal was dat een mens in zijn ouderdom zelf bepaalt wanneer het tijd is om te gaan, en geen slachtoffer wordt van 'levensrekkers', of enkel een last te zijn voor de omgeving. Het leven staat gelijk aan ondergaan. En de waarde die je ervan maakt kan gemeten worden in de mate van hoeveel je jezelf weggeeft ten behoeve van het grotere, het betere, en de toekomst van de mensheid.

Ik ben zelf nu vier jaar met Nietzsche bezig, en veel heeft voor mij lange tijd nodig gehad om op z'n plaats te komen. Ikzelf heb bijzonder grote moeite met bovenstaande woorden van Nietzsche (de Antichrist §2), en zou ze nooit zo hebben kunnen neerschrijven. Ik zie dat hij in principe gelijk heeft, maar ook dat het christendom dat hij beschrijft natuurlijk maar één belichting ervan is. Dus net zoals je van Nietzsche een karikatuur kan maken, kun je dat ook van het christelijk geloof maken. De karikaturen, of misschien is een beter woord de sterk eenzijdige belichting van iets is nuttig in zoverre het dient om een bepaald punt heel duidelijk te maken, iets wat men eens onder ogen móet zien. Maar meteen daarna moet men weer met nuancering bezig zijn.

Nietzsche leefde in de Viktoriaanse tijd. Hij leefde in een door-en-door gezapige en karakterloze tijd van je schijnheilig aan talloze regeltjes houden, het christendom was een uitgebluste bourgois manier van leven. Nietzsche wist bovendien niets over de verschrikkingen van de 20ste eeuw. Hij móest mensen door elkaar rammelen om gehoord te worden, om ze wakker te schudden. Het religieuze geloof van velen in onze moderne tijd is inmiddels al tot op het bot verwereldlijkt en heeft dus vele leringen van Nietzsche zonder dat men er erg in heeft gehad allang verenigd met het geloof. Tegenwoordig is het christelijk geloof bijvoorbeeld in de regel niet meer zo sexvijandig als 150 jaar geleden.

Moderne mensen doen er uiteraard goed aan niets en niemand blind te volgen. Vooral kritiekloze idolatrie van een persoon of leer zou voor moderne Europeanen die iets van de geschiedenis van de vorige eeuw afweten, iets moeten zijn dat men volledig afgeleerd zou moeten hebben. Naar mijn mening lukt dat overigens bijna iedereen, maar een 18-jarige lukt het vast het minst...

De meeste Europeanen hebben een groot scepticisme in zich, soms zo groot dat men zijn best moet doen om niet in nihilisme te vervallen. Het leven dient geleefd te worden met vitale levenskracht en visies van het grootse. Dat laatste is altijd mijn bedoeling geweest in al mijn schrijven. Nietzsche heeft voor mijzelf gewerkt als een inspirator de moed nooit op te geven, om jezelf eens een keer te gaan respecteren en eens op te houden met geklaag en passsiviteit. Ik voelde zelf dat ik door het 'virus' van het christendom volledig opgeslokt was, en dit tegengif nodig had. Wellicht heeft niet iedereen het tegengif van Nietzsche nodig. Op dezelfde manier werkt Freud: voor een vroom en fundamentalistisch gelovige wiens seksualiteit nog steeds door zeer strenge religieuze voorschriften en leringen bepaald wordt, voelt (na tientallen jaren zo geleefd te hebben) Freud aan als iemand die in zowat alles gelijk heeft. Maar voor iemand anders, die allang niet meer in zo'n benauwende denkwereld leeft voelt Freud (even kort door de bocht: alles kan worden uitgelegd als betrekking hebbende op de seksualiteit en vooral als voortvloeiend uit seksuele repressie) aan als overdreven of zelfs onzin.

@Samante en Antiscience, jullie zijn uitgenodigd eens uitgebreid kennis te maken met wat Nietzsche beoogde: ga zijn boek Aldus sprak Zarathoestra lezen. Nu er een commentaar op is, is het wellicht wat toegankelijker:
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... index.html

Ik heb dit commentaar zo willen schrijven dat het zelfs mogelijk is het boek ongelezen te laten, maar via deze tekst toch een goede indruk ervan te krijgen.

vr. gr.
Rereformed
Born OK the first time
Antiscience
Banned

Hallo Rereformed,

alvast bedankt voor de genomen moeite en zorgvuldigheid.
Ik had al eerder willen reageren, maar ik werk tegenwoordig tot 18:30.
Dus wanneer ik niet reageer of in " hit and run way " komt dat niet
door gebrek aan interesse of eventueel veronderstelde negatieve
gemoedstoestand mijnerzijds.

Zoeken naar produkten op internet, verkoop,
bemiddeling tussen firmas / consumenten en organiseren filosofisch café.
Wanneer ik thuis ben help ik mijn dochter met huiswerk,
zo blijft weinig tijd over om te denken, te schrijven.

Inayat Khan zei : " hoe actiever je wordt, hoe weiniger je denkt ! "
( Lees net een van zijn boeken. Enkele hoofdstukken gaan over
kennis van oorlog en vrede. Ik herinner mij jouw recente postings hier op FT
in dat verband. )

Tegenwoordig ben ik nog vrij actief.
Dat veranderd volgende maand. Dan mag ik maximaal
15 uur per week op € 400,- basis werken.

mvg, Jos
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Mooi stuk rereformed.

Ik heb het met plezier gelezen.
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

Wat de dader zelf betreft, is de hele draad door allerlei losjesweg gesuggereerd op basis van een paar zinnen op het internet. Ik vond dat zinloos giswerk.
Namelijk: die jongen als mens, daar weten wij niets van. Niemand heeft hem persoonlijk gekend, en niemand zal het zelf kunnen vragen. We komen daar geen stap verder mee.
Aandacht voor nabestaanden van de slachtoffers, de schoolgemeenschap enz. is meer op zijn plaats.
Rereformed, zonder critiek te geven op je bijdrage voor een kennismaking met Nietzsche, is het mijn aanvoelen dat in deze draad de beoefening van één of andere filosofische hobby niet op zijn plaats is.
De zaak gaat over dodelijke slachtoffers en hoe men verder moet met dit gegeven.

Vandaar dat wellicht de énig zinnige vraag (voor een overheid) die overblijft is: hoe kunnen we een dergelijk individueel georchestreerde tragedie in de toekomst beter voorkomen en op het spoor komen voor het te laat is.
Wapendracht is er één element van. Dit ligt het moeilijkste in Finland omdat Finnen en wapendracht twee handen op één buik zijn (en het gaat niet enkel om het romantische jagen) Iemand mét een wapen (bezig) zien, doet geen belletje rinkelen, dat bedoel ik hiermee.
Het tweede element is zomogelijk nog moeilijker. Het zeer veel voorkomen van mentale geslotenheid. Je zeer gesloten opstellen, in Finland, is niet abnormaal. Integendeel. Je bent één van de velen. Je kan geen kwart van de bevolking preventief gaan screenen omdat ze een gesloten karakter hebben. (en ze hebben dat bijna allemaal)
De vraag, HOE een afwijkend gevaarlijk gedrag te onderkennen, minstens nét voor het te laat is, is de kernvraag inzake openbaren veiligheid.
Finland is niettegenstaande alles niet direct het land waar een moordpartijtje courant is.
Finland staat wel in de wereldtop van zeldmoorden, maar ja, wat hoort daar nog allemaal niet bij !? Belgie bvb..
Laatst gewijzigd door Willem_B op 05 dec 2007 05:32, 1 keer totaal gewijzigd.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Willem_B schreef:
Finland staat wel in de wereldtop van zeldmoorden, maar ja, wat hoort daar nog allemaal niet bij !? Belgie bvb..
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_co ... icide_rate

Ik sta er verbaasd van dat Finland zo hoog staat. Wat is de oorzaak hiervan?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Willem_B schreef:
Vandaar dat wellicht de énig zinnige vraag (voor een overheid) die overblijft is: hoe kunnen we een dergelijk individueel georchestreerde tragedie in de toekomst beter voorkomen en op het spoor komen voor het te laat is.
Dat is iid een zinnige vraag maar ik begin hier sterk het gevoel te krijgen dat de overheid nauwelijks interesse in z'n burgers heeft, behalve zijn stem dan. Ge zout ze toch een paar schoppen onder hun kont willen verkopen.
Fuck met alles.
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

lost and not found yet! schreef:
Willem_B schreef:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_co ... icide_rate

Ik sta er verbaasd van dat Finland zo hoog staat. Wat is de oorzaak hiervan?
Verbaasd ???? Ik alleszins niet. Ik betrap er mij bijna op dat ze nog een hele trap ONDER de getallen van aan de overkant van de Baltische zee staan (Letland, Litauen.. en eigenlijk het hele ex-oostblok...) Getallen die bijna het dubbel zijn van Finland, blijkbaar. En Finland zit op 1,5 x Belgie, en Belgie is al alarmerend hoog...
http://www.who.int/mental_health/preven ... erates/en/ (Ander jaar, andere getallen. Maar dit is wel rechtstreeks uit de bron.)
Er is bitter weinig maatschappelijke warmte in Finland. Ze concentreren zich in prestaties (schoolprestaties, bvb... ) Ik heb steeds de indruk gehad dat elke Fin in de éérste plaats "een mens alléén op aarde" is, en pas in de tweede plaats een sociaal wezen.
Om het met een zinnebeeld te zeggen: de Fin kan probleemloos 3 dagen nonstop zwijgen, en één keer zo hard schreeuwen dat je trommelvliezen bijna springen...
Hoe anders, dan bvb het constante sociale verkeer in Spanje.
Laatst gewijzigd door Willem_B op 04 dec 2007 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

Plons schreef:
Willem_B schreef: Dat is iid een zinnige vraag maar ik begin hier sterk het gevoel te krijgen dat de overheid nauwelijks interesse in z'n burgers heeft, behalve zijn stem dan. Ge zout ze toch een paar schoppen onder hun kont willen verkopen.
Waar slaat dat nu op.. Kan je dat inzake de Finse overheid dan concreet toelichten soms ???
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Willem_B schreef: Waar slaat dat nu op.. Kan je dat inzake de Finse overheid dan concreet toelichten soms ???
Het slaat meer op de nederlandse regering (ja, ik ben offtopic gegaan), waar (als ik me goed herinner) ook zoiets dergelijks heeft plaatsgevonden en het GEVOEL is ontsprongen uit de laksheid van de overheid om de werkelijke toedracht gaan uitzoeken om in de toekomst verdere tragedies te verkomen.

Of dat ook voor de Finse overheid geld weet ik niet.
Fuck met alles.
a.r.

Bericht door a.r. »

Willem_B schreef:
Wat de dader zelf betreft, is de hele draad door allerlei losjesweg gesuggereerd op basis van een paar zinnen op het internet. Ik vond dat zinloos giswerk.
Namelijk: die jongen als mens, daar weten wij niets van. Niemand heeft hem persoonlijk gekend, en niemand zal het zelf kunnen vragen. We komen daar geen stap verder mee.
Aandacht voor nabestaanden van de slachtoffers, de schoolgemeenschap enz. is meer op zijn plaats.
Rereformed, zonder critiek te geven op je bijdrage voor een kennismaking met Nietzsche, is het mijn aanvoelen dat in deze draad de beoefening van één of andere filosofische hobby niet op zijn plaats is.
Ook in Nederland is het nodige te doen geweest over deze moordpartij alsook andere (plannen voor) moordpartij(en) in bijv. Duitsland. Die jongen(s) als mens(en) “kennen” wij allen idd alleen uit de media. Het terugkerend thema echter, in deze gevallen is het feit dat telkens weer Nietzsche’s naam (negatief) ter sprake komt. Op dit forum, ik meen ook in andere topics, maar zeker in deze is diverse keren gevraagd hoe het komt dat jongeren er na (o.a.) het lezen van Nietzsche toe komen om zo’n daad te plegen. Twee weken na de daad van deze jongen heeft Rereformed als bewonderaar van Nietzsche er een in mijn ogen uitstekend informatief artikel over geschreven, waarin hij op een heldere manier uitlegt wat Nietzsche’s gedachtegoed was en hoe het door sommigen bewust of onbewust misbruikt werd/wordt of zou kunnen worden. Dit schrijven afdoen alsof het slechts de beoefening van een filosofische hobby betreft, die niet ter zake doende is, terwijl er door de moordenaar een “testament” is nagelaten, waarin de woorden van Nietzsche misbruikt werden met als gevolg vele slachtoffers, doet onrecht aan Nietzsche, Rereformed, de vragenstellers op dit forum en het artikel.

De zaak gaat over dodelijke slachtoffers en hoe men verder moet met dit gegeven.
Natuurlijk, het gaat over dodelijke slachtoffers en evenzeer over de nabestaanden maar het gaat er ook over, hoe men er toe kan komen om een dergelijke daad te plegen, ook dat kan n.l. inzicht geven, hoe dergelijke moordpartijen in de toekomst wellicht te kunnen voorkomen.

Wapendracht is er één element van. Dit ligt het moeilijkste in Finland omdat Finnen en wapendracht twee handen op één buik zijn (en het gaat niet enkel om het romantische jagen) Iemand mét een wapen (bezig) zien, doet geen belletje rinkelen, dat bedoel ik hiermee.
Het is niet alleen een zinnige vraag voor een overheid, het is een zinnige vraag voor iedereen en Finnen zijn niet beter of slechter dan welke andere nationaliteit ook. Als ik zou willen heb ik, zonder wapenvergunning, morgen een wapen in huis en kan een slachtpartij aanrichten, het is slechts een kwestie van even de grens overwippen en voila. Wellicht is het in Finland zo dat Finnen en wapendracht twee handen op één buik zijn maar ik heb begrepen dat de Finse overheid inmiddels toch akkoord is gegaan met het verhogen van de leeftijd voor een wapenvergunning naar 18 jaar. Andere maatregelen zullen afgewacht moeten worden. Ik kan mij niet voorstellen dat wij daar invloed op uit zullen kunnen oefenen
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

... doet onrecht aan Nietzsche, Rereformed, de vragenstellers op dit forum en het artikel.
Wat ik schrijf zou onrecht aan Nietzsche aandoen? Komaan, dat slaat nergens op.
En voor de rest zal ik het hier verder toelichten:
Rereformed weet persoonlijk zeer goed dat ik zijn bijdragen apprecieer, maar ik vind de bijdrage in deze draad niet opportuun. Wel perfect om een nieuwe draad mee te openen. Uiteraard wel.

Elk labiel mens kan over de schreef gaan, met als trigger de ene of andere uitspraak die hij ergens hoorde of las. Weze het uit Nietzsche, uit Mein Kampf, uit de Koran, uit "wij moeten met de hele wereld dood" websites, of uit een cultfilm... Dat is op zich niet essentieel, en meestal een dwaalspoor. Elk labiel persoon blijkt te dwepen met allerlei 'voorbeelden' die uit hun context zijn gerukt. Die voorbeelden bepalen de oorsprong van zijn gedrag niet. Het is via zijn gedrag pas dat hij in aanraking komt met voorbeelden die zijn fantasie stimuleren en daarna zijn gedrag nog versterken.
Essentieel is WAT er gebeurd is, en wat er HIERNA moet gebeuren.

De grondreden waarom ik de bijdrage van Rereformed (die op zich een prachtig stukje is) hier niet opportuun vind, is omdat die focust op één der mogelijke triggers en die ombuigt tot "zou de oorzaak bij Nietzsche kunnen liggen / of net niet?" terwijl die vraagstelling zelf totaal niet essentieel is binnen de tragedie "labiel persoon veroorzaakt afslachting". De dader had het boek van Nietzsche evengoed niet kunnen vinden maar wel een andere trigger. Rereformed duidt op het fout interpreteren van Nietzsche's werk, hetgeen wetenschappelijk correct is, maar dat doet er hier helemaal niet toe: een fragment is altijd wel bruikbaar buiten zijn context wanneer je een houvast ZOEKT om te gaan doden. Bruikbaarheid is iets héél anders dan juistheid.
Ze levert dan ook géén element in de richting van (kans op) voorkoming van dergelijke tragedie.
Op dit forum, ik meen ook in andere topics, maar zeker in deze is diverse keren gevraagd hoe het komt dat jongeren er na (o.a.) het lezen van Nietzsche toe komen om zo’n daad te plegen.
Precies binnen die context denk ik duidelijk geantwoord te hebben dat je moet stoppen met het aanwijzen van trigger tot oorzaak. Als iemand de aggressie om te doden in zich heeft opgebouwd, is één uit de context gerukte passage in een geschrift of liedjestekst of film al voldoende om mee te dwepen als rechtvaardiging. Want typerend voor geestelijke labiliteit is dat er steeds wel rechtvaardigingen worden verzonnen.

Mijn antwoord aangaande "...hoe het komt dat jongeren er... ...Nietzsche..." , is dan ook duidelijk maar eenvoudig: omdat in Nietzsche's werk een element uit zijn context gerukt KAN gebruikt worden. OPPORTUNITEIT, geen inhoud. Misschien zijn er wel op maat vervormde fragmenten via jongerensites in omloop? Via neo-nazi sites? Via voornoemde "de hele wereld moet dood" sites? Dat lijken mij hedendaagse bronnen om ZOGENAAMD met Nietzsche in aanraking te komen.
Aangaande het tweede deel van de vraag ...na (o.a.) het lezen... ...toe komen om zo’n daad te plegen, werd ook reeds geantwoord: Hier zit die OORZAAKS-suggestie-vraag in. En ik heb aangegeven: Neen, nooit meer dan TRIGGER.
Plaats reactie