Lucas schreef:Confused schreef:Beste Samante,
Ik ben blij dat je mij probeert te helpen met deze woorden en ik ben het met het meeste wat je zegt ook wel eens. Toch heb ik wel een paar punten waar ik wat problemen mee heb. (In blauw)
Samante schreef:
Het christendom heeft jou verteld
Ja ja. Je speelt hier slinks in op het gevoel van Confused. Niet zo netjes. Verder is 'het christendom' een naam, een etiket voor een bepaalde geloofsovertuiging. Etiketten kunnen niet praten, dus doe ook niet alsof.
Zoals Sararje al heeft gezegd gebruik ik het etiket van de christelijke leer, en met recht. Ik geef verder Confused een nieuw inzicht waarmee hij mag doen wat hij wil. Ik vind het bepaald niet netjes en al helemaal niet fris dat mensen van jongs af aan worden geindoctrineerd met de christelijke leer, en dat daarbij gedreigd wordt met hel en verdoemenis. Niet netjes ook dat God door de christelijke leer wordt afgeschilderd als een onberekenbaar en wraakzuchtige entiteit.
over een God van liefde. En ze hebben erbij vermeld dat die God van liefde je eeuwig zou kunnen verbannen naar de hel met zijn likkende vlammen en een duivel die daar de scepter zwaait. Rechtvaardig als die zou zijn Hoezo rechtvaardig? Als iemand door rood licht rijdt geeft een rechtvaardige rechter diegene een andere straf dan wanneer iemand een ander vermoordt. Bij het geven van straf is het belangrijk dat deze straf in overeenstemming is met de misdaad die is begaan.
Lucas schreef:Dat is zeker waar, maar de overeenstemming heeft z'n grenzen. Zit er verschil in straf in Nederland tussen iemand die 250 moorden heeft gepleegd en iemand die 345 moorden heeft gepleegd? Nee, beide krijgen levenslang.
Wat is precies die vrije wil, als je door gebruikmaking van die vrije wil wordt gestraft?
Het christendom predikt over een God die als een vader zijn kroost straft. En dat durft men onvoorwaardelijke liefde te noemen. Ieder kind weet dat de liefde van de ouders vaak zeer groot is voor de kinderen, maar die liefde is NIET onvoorwaardelijk. Aangezien voorwaarden worden gecreëerd. Kinderen dienen zich te houden aan de regels van pa en ma, anders volgen er consequenties. Dat lijkt niet op de liefde van God, dat is voorwaardelijke liefde. Gods liefde daarentegen is onvoorwaardelijk, maar dergelijke zuivere en pure liefde komen we eigenlijk bij mensen niet tegen.
De christelijke God geeft mensen voor het niet in het offer van Jezus geloven eeuwig straf (en omdat alleen het christelijk geloof waar is zijn dat er heeel erg voorzichtig gezegd zeker 5 miljard, waarvan toch zeker 4 miljard nooit de kans heeft gehad in Jezus te geloven. Mijns inziens is eeuwig branden voor dit 'vergrijp' (en voor welk vergrijp dan ook) per definitie buitenproportioneel. Dit is niks voor een rechtvaardige God en al helemaal niet voor een liefdevolle God. .
Lucas schreef:Hmm, mijns inziens bekijk je het nu achterstevoren. De christelijke God heeft mensen een vrije wil gegeven. Hierdoor kunnen mensen voor of tegen Hem kiezen. Omdat God rechtvaardig is zal Hij oordelen over mensen die kiezen voor het kwaad. Omdat God een liefdevolle God is heeft Hij het offer van Jezus gegeven, zodat Hij mensen die ondanks dat ze hebben gekozen voor het kwaad toch vrij kan spreken.
God heeft het kwaad geschapen om zichzelf/ons empirisch te ervaren als liefde. In afwezigheid van angst (kwaad) bestaat ook liefde niet, er is polariteit voor nodig.
Een God die ons een vrije wil geeft oordeelt ons niet. En wat is een vrije wil, nogmaals, als daarover wordt geoordeeld? Waarom überhaupt zou een God ons een vrije wil geven, ons vervolgens veroordelen na het gebruikmaken van die vrije wil en tenslotte ons weer vergeven als we in zijn zoon Jezus geloven? Daar zit volstrekt geen logica in en ik vind het bedroevend dat een groot deel van de mensheid dit nog steeds niet doorziet. Wat dat betreft staat onze spiritualiteit onderaan de ladder.
Vraag je zelf eens af: zou een God van liefde zoiets vreselijks kunnen doen?
Een hel scheppen en jou daar blootstellen aan eeuwige marteling?
Lucas schreef:Schiep God de hel dan? Als niemand tegen God zou hebben gekozen, was de hel er niet geweest.
Als ook maar 1 iemand tegen God kan kiezen is God daarmee NIET almachtig.
Zou het kunnen zijn dat het christendom iets vertelt dat niet correct kan zijn?
Lucas schreef:Wederom inspelen op gevoelens.

Het intuïtieve antwoord is namelijk: natuurlijk kan dit zo zijn; niets op aarde is immers perfect.
Voor het christendom is de aarde een verdorven oord. Het enige dat lijkt te tellen is de hemel waar alles dan perfect zou zijn. Het is jammer dat je de perfectie niet kunt zien op aarde.
Een God van liefde, en liefde in de meest zuivere en pure vorm, want daar gaan we wel van uit he? Een dergelijke God zou nooit zoiets scheppen als een hel.
Evenmin zou een dergelijke God voorwaarden stellen om in die liefde te worden ondergedompeld. Zuivere en pure liefde is onvoorwaardelijk. Dat is dus geen valse liefde die stelt: ik hou van je tenzij..... Ik hou van je mits....
dit vind ik een erg goed punt. Ik had er nog nooit zo over nagedacht en ik kan er geen speld tussen krijgen. Dit is in ieder geval een enorm geruststellende gedachte. Danke
Lucas schreef:Ik niet. Ten eerste betwijfel ik of God de hel schiep. Ten tweede stelt God geen voorwaarde om in liefde te worden ondergedompeld. De mens krijgt Zijn liefde onvoorwaardelijk aangeboden. Ten derde: zuivere liefde, hoe puur ook, kun je niet opdwingen. De mens heeft de keuze om de pure liefde van God te aanvaarden of niet.
Sararje toonde het al aan dat je niet eens door lijkt te hebben dat je de voorwaarde van God over het hoofd ziet. De voorwaarde namelijk om Jezus te volgen maakt de liefde van God voorwaardelijk. Onvoorwaardelijk is duidelijk iets anders. Precies het tegenovergestelde.
En ook heeft het christendom je vertelt over God die almachtig is.
Denk je (sta hier echt even bij stil) dat het mogelijk is dat jij iets kunt doen tegen de wil van een almachtige God? Zou jij de wil van een almachtige God kunnen dwarsbomen?
Als dat namelijk zou kunnen, kan die God niet almachtig zijn. Snap je de consequentie?
Er geschiedt niets tegen de wil van een almachtige God. Dat ben ik op zich met je eens, maar deze gedachte heeft ook een andere consequentie. De consequentie is dit: God wil ook het kwaad. Is dit niet een geweldig groot probleem? God is volgens jou ook deel van het Ebola virus en Hitler. Is het niet zo dat God het kwaad gedoogd ter wille van onze vrije wil? Ik geloof in een Algoede God, als God het kwaad wil is Hij niet algoed. Volgens mij kon God er echter niet omheen het kwaad te scheppen; anders kan het goede namelijk niet schitteren, dan kan het geen echte waarde krijgen. Sterrenlicht zien wij slechts als er genoeg duisternis is.
Lucas schreef:Het is inderdaad niet mogelijk om de wil van de almachtige God te dwarsbomen. Tenzij de almachtige God er zelf voor kiest. De almachtige God koos ervoor om de mens de ruimte te geven om zowel voor als tegen Hem te kiezen. Dit weerspiegelt gelijk het liefdevolle van God: Hij houdt zoveel van jou dat Hij je zelfs de gelegenheid geeft tegen Hem in te gaan.
Als God toestaat dat zijn wil gedwarsboomd wordt, is dat Gods wil.
Het lijkt mij juist de bedoeling dat wij alles kiezen wat we wensen te kiezen, individueel en collectief, en dat daarom ook nooit interventie plaatsvindt.
God die tegen alle mensen zegt: Jullie wil is Mijn wil. En dat de wereld er zo uitziet als nu omdat we collectief/gezamenlijk deze wereld kiezen.
Ook heeft een almachtige God niets nodig. Een almachtige God verlangt niets, laat staan dat die God iets zou vereisen. Dit snap ik niet. Als God niks verlangt of nodig heeft, waarom zou Hij dan een wereld scheppen? Een almachtige God kan inderdaad ervoor KIEZEN meteen aan eigen wensen te voldoen. Hij (of Zij, voor het gemak vanaf nu Hij) kan er echter OOK voor kiezen zich van de mens afhankelijk op te stellen. Als de mens dan voor Hem kiest is dat voor Hem een eer. De mens had ook tegen Hem kunnen kiezen. Als een agent een dwangbevel heeft kan hij bij mensen gewoon naar binnen lopen. Als hij het echter voor elkaar weet te krijgen dat die mensen hem ook binnenlaten als hij het vriendelijk vraagt heeft hij blijkbaar respect van die mensen.
Lucas schreef:Confused heeft gelijk als hij zegt dat een almachtige God ervoor kan kiezen om zich afhankelijk van mensen op te stellen, ook al zou Hij dat niet nodig hebben vanwege zijn almachtigheid.
God zou alles kunnen kiezen, God is toch almachtig? En juist omdat God almachtig is en daardoor zonder behoefte, zit God niet te wachten op aanbidding en verering.
Als er zoiets bestaat als een hemel, is dat voor jouw oudere zus de enige plek waar ze naar toe heeft kunnen gaan. En jij zult haar daar t.z.t. dan vergezellen.
Een God van liefde, als die bestaat, accepteert jou onvoorwaardelijk.
Lucas schreef:Een God van liefde accepteert je inderdaad onvoorwaardelijk. Dit houdt echter niet in dat Hij al je daden accepteert en blij is met alles wat je doet.
Als Gods liefde onvoorwaardelijk is, accepteert hij jou volkomen. Dan accepteert God jou onvoorwaardelijk. Heb je zelf door hoe je tegenstrijdigheden zit te verkopen? Het KAN gewoon NIET kloppen wat je stelt.