Astrologie volgens Kiwiwoman

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

doctorwho schreef:Sararje,

Hoe zat het ook al weer met schijnbare postieverandering in de tijd? Precessie of zo dat is toch ook van betekenis bij het vermeend waarheidsgehalte van astrologie en tijdstippen.
Klopt. Die precessie zou inhouden dat de dierenriem 1 graad per 71 jaar terugschuift. Men beweert dat de romeinen ongeveer 2000 jaar geleden de datums voor de dierenriem voor het laatst aanpasten. Dat betekent dan dat iedereen tegenwoordig één of twee sterrenbeelden terug moet gaan om zijn 'eigenlijke' sterrenbeeld te vinden (een sterrenbeeld duurt 30 graden lang).
Born OK the first time
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Een sterrenbeeld is niet exact 30 graden lang Rereformed. De sterrenbeeldsgrenzen zijn pas in 1930 vastgelegd bij een vergadering vand e IAU (International Astronomical Union) en zijn niet gelijk. Het sterrenbeeld Kreeft, Ram of Weegschaal is bijv. veel kleiner dan het sterrenbeeld Leeuw of Maagd. Bovendien is die 360 graden een verkeerde rekensom van 360graden gedeeld door 12 sterrenbeelden. Echter: de zon trekt ook door (of de zodiak loopt door, betekent overigens hetzelfde) het sterrenbeeld Slangendrager. Maar deze teruggang die jij beschrijft is juist die precessie zoals ik die beschreef alleen doe ik het aan de hand van de poolster en jij aan de hand van de dierenriem/zodiak.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Sararje schreef:Een sterrenbeeld is niet exact 30 graden lang Rereformed.
Dat klopt, maar doet er verder weinig toe. Het punt waar het om gaat is dat iedereen dus een sterrenbeeld terug moet om zijn 'ware sterrenbeeld' te vinden, iets dat de astrologie en de gelovers erin nogal in de war brengt. Dacht je net Tweeling te zijn, en je vond net dat dat het zo'n geode beschrijving van je karakter was, blijkt het niet waar te zijn, je bent opeens Stier enz.

Wat die Slangendrager betreft, nooit van gehoord, geen idee wat astrologen daarmee doen.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 28 aug 2008 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Dat doet er wel toe Rereformed. De periodes die men associeert met een bepaald sterrenbeeld zijn ongeveer even lang. Echter, die associatie komt doordat men ongeveer 2000 jaar geleden heeft vastgesteld dat bij die datum de zon in het desbetreffende sterrenbeeld staat. Echter, de zon doet er veel langer over om door het sterrenbeeld Leeuw of Maagd heen te lopen dan door het Sterrenbeeld Weegschaal of Kreeft. Hier wordt niet voor gecompenseerd. Aan kiwiwoman de vervolgvraag (het worden er aardig wat zo) om dit probleem voor me op te lossen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Sararje schreef:Dat doet er wel toe Rereformed. De periodes die men associeert met een bepaald sterrenbeeld zijn ongeveer even lang. Echter, die associatie komt doordat men ongeveer 2000 jaar geleden heeft vastgesteld dat bij die datum de zon in het desbetreffende sterrenbeeld staat. Echter, de zon doet er veel langer over om door het sterrenbeeld Leeuw of Maagd heen te lopen dan door het Sterrenbeeld Weegschaal of Kreeft. Hier wordt niet voor gecompenseerd. Aan kiwiwoman de vervolgvraag (het worden er aardig wat zo) om dit probleem voor me op te lossen.
Goed, dat is dan een tweede probleem. Hoeveel verschil is dit overigens? Het ene sterrenbeeld in de astrologie duurt soms wel enkele dagen langer of korter dan het andere.
Born OK the first time
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Wat je Slangendrager betreft Rereformed: dan moet je maar een keer naar het zuiden afzakken, die is niet vanuit Finland te zien, vandaar dat je het niet wist :P (overigens: ook niet tot nauwelijks vanuit Nederland)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Dit topic zal ik even netjes afsplitsen vanaf het moment dat kiwiwoman wenste te spreken over Astrologie. Veruit de meeste vragen komen op dit moment van mij en ik zal ze in een onderstaande posting even netjes bij elkaar zetten. Vriendelijk verzoek aan kiwiwoman om deze toch te beantwoorden.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Wat direct opvalt is een yod (alle betekenissen moet je maar googlen, da's beter) van Jupiter, Saturnus en Pluto.
Gelieve zelf deze betekenissen te geven dmv referenties.
We gaan er even van uit, dat dat brok steen Pluto ook een planeetje is.

He ja, waarom nu ineens weer wel? Waarom zou ik dan Ganymedes, Io, Callisto, Europa, Amalthea, Hyperion, Ceres en weet ik hoeveel manen, planetoiden, kometen, Trojanen, IJsdwergen enz niet meenemen in mijn beschouwing?
Apex Jupiter in Tweelingen (communicatie). Venus en Mercurius staan aan de overkant en hebben een driehoek met Uranus en de maan. Dus da's goed.
Kan je me even uitleggen wat je hiermee bedoelt.
Uranus staat vierkant op de zon en heeft in het verleden voor magnetische storingen gezorgd, toen hij ook vierkant op opposiet stond.
Oostelijke of westelijke kwadratuur? of bedoelde je grootste westerlijke/oosterlijke elongatie? Hoe het ook zij, ze gebeuren volgens mij tweemaal per jaar ongeveer als ik me niet vergis. Trouwens, kan je mij even laten zien hoe het magneetveld van Uranus voor invloed (welke?) hier heeft?
Je kunt dan concluderen, dat de communicatie zal uitvallen. Jammer, want dan kunnen we niet meer praten, zoals we nu praten via onze computers.
Dan zou dat volgens mij twee maal per jaar gebeuren. Bovendien heeft Jupiter een sterker magneetveld en staat dichterbij en zelfs dat veld is bij mijn weten verwaarloosbaar qua invloed. Waarom zou die van Uranus sterker qua invloed zijn.
Neptunus komt net op (ik heb het plaatje voor 0 graden Greenwich gemaakt, voor 21 december 2012 om 11.11 uur. Is voor de zon 0 graden Steenbok.

Wiedes dat op 21-12 rond 12 uur UT de zon richting steenbok staat. De zuidelijke keerkring heet niet voor niets de steenbokskeerkring.
Hebben ze expres gedaan!) en dat betekent, dat de verwarring enorm is. Neptunus staat 60 graden van de zon, dus dat kan goed uitwerken.
Als van bovenaf de hoek aarde-zon-neptunus 60 graden is, komt deze niet net op maar is deze een goed deel van de nacht zichtbaar.
Het gekke van het hele plaatje is dat Mars totaal geen connectie heeft met wat dan ook. Staat zelfs in Steenbok en zit daarmee muurvast en is heel zwak. Vreemd.
Hoe bepaal je of iets een "connectie" heeft? Waaruit bestaat die connectie? Waarom is het opzienbarend dat Mars in de Steenbok staat? Volgens mij gebeurt dat ongeveer elke zes jaar wel een keertje. Welke invloed heeft dat? Wat bedoel je met "muurvast"? Waaruit leidt jij af dat dan invloed van Mars "zwak" is? Hoe is die invloed eigenlijk te bepalen en/of te kwantificeren? Hoe is die invloed te falsificeren?

Even een paar algemene vragen over astrologie: stel ik zou naar mars reizen: welke invloed heeft de aarde dan? Hoe houd jij dan rekening met de invloeden van de planeten? Hoe compenseer je dan voor de invloed van de andere stand van de planeten tov de sterren?
ingelezen ex astrologie gelovige
Ingelezen is onvoldoende. Gelovige heeft niets met astrologie te maken. Die wekelijkse horoscopen is rubbish en heeft totaal niets met astrologie te maken.
Okee, die slaan we dus over in de discussie.
Ik heb die skepsis sites maar even niet gelezen. Heb ik ook weinig tijd voor. Waar ik wel tijd voor heb, is de studie zelf. En het is buiten kijf, dat een geboorteplaatje potenties in zich draagt, die het een mens gemakkelijker maken zich in een bepaalde richting te ontwikkelen. Ook karakter laat zich weten.
Jammer dat je die skeptische sites niet hebt gelezen. Ik raad je ten zeerste aan die alsnog te lezen. Die linkjes verwijzen onder andere naar onderzoeken waarin de beroepsgroepen vs. sterrenbeeld met elkaar statistisch worden vergeleken. Om een e.o.a. reden is hier geen statistisch verband tussen te vinden. Kan je me uitleggen hoe dat kan?
Kan je me ook uitleggen hoe je op de (vrij arbitraire) keuze van geboortemoment komt. Waarom bijvoorbeeld niet het moment van conceptie? Lijkt me logischer. Bovendien: kan je me uitleggen op welke manier een enorm grote planeet zijn invloed uitoefent op een klein net geboren mensje? Is die invloed er alleen op mensen?
Tevens is de invloed van ons zonnestelsel op elkaars planeten ook duidelijk. Ook de aarde krijgt zijn deel.
Prima, kan je die even voor me kwantificeren en omzetten in falsificeerbare stellingen/voorspellingen?
Te zien met bepaalde hoeken die planeten en de zon en maan met elkaar maken, die bijv. overstromingen en aardbevingen veroorzaken.

Kan je me even de verbanden tussen aardbevingen en overstromingen mbt planeetstanden statistisch hardmaken?
Ook electriciteit wordt beinvloed door ons zonnestelsel en nog veel meer, want we behoren tot dat zonnestelsel, niet?
De (electrisch geladen) deeltjes die door met name de zon en jupiter bij tijd en wijle worden uitgestoten, worden alleen door de planeten met een magnetisch veld beinvloed en kan resulteren in noorderlicht. Op ons gestel heeft het bij mijn weten geen invloed. Als die er wel is, prima, linkje met peer reviewed referentie ajb.
By the way: we zijn van de topic af, hoor, mag dat wel? :D
Ja hoor, ik vind voorlopig nog van wel hoewel ik dit waarschijnlijk op korte termijn moet gaan afsplitsen omdat ik een lange discussie voorzie.

Ook heeft volgens mij astrologie een ander probleem: de periodes die men associeert met een bepaald sterrenbeeld zijn ongeveer even lang. Echter, die associatie komt doordat men ongeveer 2000 jaar geleden heeft vastgesteld dat bij die datum de zon in het desbetreffende sterrenbeeld staat. Echter, de zon doet er veel langer over om door het sterrenbeeld Leeuw of Maagd heen te lopen dan door het Sterrenbeeld Weegschaal of Kreeft. Hier wordt niet voor gecompenseerd. Aan kiwiwoman de vervolgvraag (het worden er aardig wat zo) om dit probleem voor me op te lossen.

Daarnaast vraag ik me hardop af hoe de astrologie voor precessie&nutatie compenseert. De precessie is ervoor verantwoordelijk dat de poolster niet altijd de poolster blijft en dat de dierenriem langzaam “terugloopt”. Het lentepunt lag eens bij het sterrenbeeld Ram maar inmiddels is dat opgeschoven naar het sterrenbeeld Stier. Hoe lost een goede astroloog dit probleem op?
Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper »

Kiwiwoman, jij bent van mening dat astrologie "de moeder van alle wetenschap" is. We hebben hier op het forum een topic genaamd Astrologie, een wetenschap?.

Hierbij wil ik je uitnodigen om aan dat topic deel te nemen. Ik ben benieuwd waarom je denkt dat astrologie "de moeder van alle wetenschap" is en of je vindt dat astrologie een wetenschap is, en zo ja waarom dan wel of niet.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ook heeft volgens mij astrologie een ander probleem: de periodes die men associeert met een bepaald sterrenbeeld zijn ongeveer even lang. Echter, die associatie komt doordat men ongeveer 2000 jaar geleden heeft vastgesteld dat bij die datum de zon in het desbetreffende sterrenbeeld staat. Echter, de zon doet er veel langer over om door het sterrenbeeld Leeuw of Maagd heen te lopen dan door het Sterrenbeeld Weegschaal of Kreeft. Hier wordt niet voor gecompenseerd. Aan kiwiwoman de vervolgvraag (het worden er aardig wat zo) om dit probleem voor me op te lossen.
Even mezelf quoten. zit nu eindelijk sinds anderhalve maand achter mijn eigen PC en kan dan nu eindelijk controleren in hoeverre dit argument waar is dmv een planetariumprogramma. Zogezegd, zogedaan. Op de volgende data passeert de zon om 13:00 de sterrenbeeldsgrenzen van 1930:
19 januari: Steenbok
16 febrari: Waterman
10 maart: Vissen
18 april: Ram
14 mei: Stier
21 juni: Tweelingen
18 juli: Kreeft
10 augustus: Leeuw
16 september: Maagd
31 Oktober: Weegschaal
21 November: Schorpioen
1 December: Boogschutter
5 December: terug in de Schorpioen
21 December: Slangendrager
19/20 januari 2009 Steenbok
Mogelijk passeert de zon ook nog het sterrenbeeld Sextant voor een paar minuutjes maar dit was slecht te zien. Voor de Greenwich meridiaan en UT is dit identiek maar dan ongeveer 1h40m eerder zo snel uit mijn hoofd. In elk geval is het verschil volgens mij vrij evident. In de Boogschutter staat de zon amper vijf dagen terwijl in de zon 45 dagen in de Maagd blijft. Zeg er eerlijkheidshalve bij dat dit verschil groter is dan ik zelf in mijn achterhoofd had zitten. Maar nog steeds wacht ik op een reactie van kiwiwoman.
Laatst gewijzigd door Sararje op 02 sep 2008 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Daar komt natuurlijk nog bij dat die sterrenbeelden puur menselijke creaties zijn. De betreffende sterren hebben niets met elkaar te maken en lijken voor ons op Aarde alleen maar in een bepaalde vorm te staan.

Dit is een duidelijke aanwijzing dat astrologie is gebaseerd op verouderde kennis van hemellichamen. En daarmee dus een pseudowetenschap, want zij past haar methodes niet aan aan nieuwe wetenschappelijke inzichten.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Tsja, het is natuurlijk volkomen arbitrair of je voor de zodiak de twaalf-dertien bekende sterrenbeelden neemt, de twaalf apostelen zoals in de middeleeuwen neemt, de chinese, de japanse of de Babylonische sterrenbeelden neemt. (Om maar een paar te noemen).
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ook de inbreng dat planeten invloed hebben, door aantrekkingskracht, dat zal allemaal zeker zo zijn, maar dat maakt nog lang niet duidelijk waarom planeten invloed zouden hebben op je karakter of je toekomst. Grote onzin mijns inziens.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

De aantrekkingskracht van de planeten op levende wezens op Aarde is te verwaarlozen t.o.v. de maan en de zon. Maar slimme astrologen hebben het niet over invloed / aantrekkingskracht, maar over overeenkomsten. Zo boven, zo beneden, zeggen ze dan.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Kitty schreef:Ook de inbreng dat planeten invloed hebben, door aantrekkingskracht, dat zal allemaal zeker zo zijn, maar dat maakt nog lang niet duidelijk waarom planeten invloed zouden hebben op je karakter of je toekomst. Grote onzin mijns inziens.
Als ik dat in beschouwing moet gaan nemen wiskundig gezien, dan heb ik nog wel wat leuke fysische vraagjes over wat je wel en niet mee moet nemen in je beschouwing. Wat doe je bijv. met al die satellieten, planeetmaantjes, Trojanen etc. die in ons zonnestelsel rondzwerven.
Plaats reactie