Theoloog schreef:Sorry dat ik het zeg, maar je laat je wel eenzijdig informeren.
Ok, theoloog, ik heb al zo'n donker bruin vermoeden wat er komen gaat, maar kom er toch maar mee. :P
De auteur van "Prophet of Doom" geeft zelf aan dat hij na 9/11 naar Israël is gereisd en met allerlei fundamentalistische terreurgroepen is gaan praten. Dat is dus de lens waarmee hij 'de islam' bekijkt.
Verder zegt hij vermakelijke dingen als:
Yet only Muhammad heard these "revelations." He offered no evidence of his divine inspiration - we take the Qur'an solely on his word. The Bible, by comparison, had forty authors, all literate, who told a consistent story over the course of fifteen centuries. Muhammad, who was admittedly illiterate, acted alone in the formation of Islam and is alleged to have invented his religion over the course of twenty-two years.
(...)
And there are no fulfilled prophecies, like the exacting and detailed predictions that Biblical prophets routinely made to demonstrate their divine authority.
(...)
By way of confession, I came to see the Bible as the inspired word of Yahweh because of the prophecies it contained. I recognized that it was impossible for a 2,000 to 4,000 year-old book to accurately foretell today’s events if it were not authored by a spirit who existed outside of time.
(...)
Muhammad’s dependence on the Bible requires us to compare his text with the original. To understand Islam, we must determine why they are so different. I believe that the answer is obvious. Yahweh’s spirit authored one and Lucifer inspired the other.
Dat is dus het niveau van het 'scholarship' waar jij je door laat informeren.
And the Sunnah, which professes to be inspired scripture, is no better.
Feitelijk incorrect. De Soenna pretendeert niet het geïnspireerde Woord van God te zijn. De Soenna is belangrijk omdat de profeet van de islam het meest zuivere leven zou hebben geleid, en het dus belangrijk is te weten welke beslissingen hij nam. Iedereen pikt hier natuurlijk uit wat hij leuk vindt.
Bukhari:V2B21N245 "A person slept in and missed the morning prayer. So the Prophet said, 'Satan urinated in his ears.'" Satan wouldn't be troubled by a Muslim missing a prayer to Allah unless Islam served his interests.
Toont duidelijk aan dat de schrijver van "Prophet of Doom" niet werkelijk geïnteresseerd is in de betekenis van teksten. Die is immers niet dat Satan de moslim straft vanwege het missen van het gebed, maar dat de Satan vrij spel heeft als je het gebed mist. Ledigheid is des duivels oorkussen en zo meer.
Voetnoten ontbreken voor veel van de beweringen van de auteur, die in essentie een christen is die een hekel heeft aan de islam. Zou hij naar Mozes of David hebben gekeken met dezelfde kritische blik als naar de islam, dan zou het plaatje er niet veel anders hebben uitgezien.
Theoloog schreef:Dat is dus het niveau van het 'scholarship' waar jij je door laat informeren.
Zoals ik zei verwachte ik deze kritiek al en in deze moet ik je in deze gelijk geven. De auteur van Prophet of Doom zijn duidelijk christenen die proberen aan te tonen dat de Islam geen alternatief is voor het Christendom en dat de Bijbel wel "Geinspireerd" is. Desalniettemin vond ik vooral de absurditeiten van de Islam en hun analyse van de Profeet interessant , en de Koran staat er letterlijk bomvol mee waarin de Profeet duidelijk laat zien dat hij geen Theoloog was die zijn huiswerk goed had gedaan. .
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 07 jul 2007 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Mijn kritiek gaat nog wel wat dieper dan dat. Mijn kritiek op dit soort 'scholarship' is dat het nogal bevooroordeeld en eenzijdig is.
De analyse is altijd zó: de islam propageert verbreiding van de islam via geweld. God zegt volgens de Koran dat hij verschrikking zal zaaien in de harten van de ongelovigen. Daarom volgt terreur en terrorisme direct uit de islam.
Prima. Maken we dan de vergelijking met het christendom, dan hebben we een stichter die geweld duidelijk afzwoer, en een godsdienst die zich in zijn historie aan precies dezelfde dingen heeft schuldig gemaakt als de islam.
Aan de andere kant zijn er tientallen miljoenen moslims die moslim zijn zoals katholieken katholiek.
Kennelijk maakt het dus geen bal uit wat de godsdienst voorschrijft. Als het zegt: "Doodt elke ongelovige" dan kan dat mensen opleveren die gewoon hun leven leiden in naam van dat geloof. Als het zegt: "Geef al je bezittingen op, en doe goed aan hen die je kwaad doen." kan dat mensen opleveren die met geweld bezit vergaren in naam van dat geloof.
Bovendien is Al Qaeda een vrij recent verschijnsel, evenals madrassa's die haatliteratuur verspreiden. Nog niet zo heel lang geleden gold het wahhabisme binnen de islam als een verachtelijke sekte. Je kunt vrij nauwkeurig de historische ontwikkelingen nagaan die ons tot dit punt hebben geleid.
De juiste insteek naar moslims toe zou zijn, te zeggen: terroristen lijken wel degelijk bepaalde Koranteksten en overleveringen aan hun kant staan; dus de islam heeft een theologisch/ideologisch probleem. Een probleem dat teruggaat op de intolerantie van het monotheïsme. Wat denken jullie er aan te gaan doen? (Dat ze dat wel moeten, is duidelijk: er zijn meer moslims gestorven door islamitische terreur dan niet-moslims).
Theoloog schreef:Kennelijk maakt het dus geen bal uit wat de godsdienst voorschrijft. Als het zegt: "Doodt elke ongelovige" dan kan dat mensen opleveren die gewoon hun leven leiden in naam van dat geloof. Als het zegt: "Geef al je bezittingen op, en doe goed aan hen die je kwaad doen." kan dat mensen opleveren die met geweld bezit vergaren in naam van dat geloof..
Inderdaad, het zit simpelweg niet in de menselijke aard om dat soort onmenselijke dingen te doen. De Meeste moslim hebben een vreedzame religie geleerd omdat hun Imams dat wilden. Net als christelijke theologen lezen de meeste Moslim theologen over de meest onmenselijke verzen heen en creëren een eigen vredige en vriendelijke versie van de islam, gebaseerd op verzen waar ze zich wel in kunnen vinden, en deze dragen ze dan uit. Het is daarom volstrekt logisch dat Moslims zeggen dat Islam vrede is, ze weten simpelweg niet beter. Ik vraag me alleen af of dat goed of slecht is.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 08 jul 2007 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Ik heb enkele jaren geleden (en af en toe nog...maar de engelstalige informatie is merkwaardig genoeg tegenwoordig een stuk schaarser) uitgebreid de meest vooraanstaande soenitische Al-Azhar universiteit van Caïro bestudeerd.
En het is onder andere precies deze bron die mij niet vrolijk stemt.
Lees ook eens de Volkskrant van gisteren!
Ik heb persoonlijk en zeer nadrukkelijk het kontakt tot stand gebracht tussen Nasser Bostan (Nb ik kan zijn naam nu vrij geven) en Janny Groen van de Volkskrant!
Daarmee wil ik ondere andere zeggen dat ik wel degelijk en rechtstreeks kontakt heb met Moslims. Niet veel, dat geef ik toe, en ik wil ook nog wel bevestigen dat een enkel kontakt niet altijd even objectief is, maar ik ben wel degelijk geïnformeerd!
Het valt mij namelijk op dat jij naar mijn mening iets te over-kritisch bent. Het schijnt mij zo dat jij geen enkele bron die negatieve kritiek spuit over deze religie, de Islam (dit is immers het onderwerp), goed genoeg vindt.
Overigens heb ik Janny Groen persoonlijk ontmoet (tijdens een besloten bijeenkomst in Brussel).
Er bestaat natuurlijk altijd het gevaar, of dat nu bij jou, bij Sebastiaan of bij mij is, dat je je laat meeslepen in eenzijdige berichtgeving. Daar ben ik me meer van bewust dan menig forumlid op dit forum en andere forums, juist omdat ik ooit zelf onderdeel van het nieuws geweest ben in 1985! Waarbij ik wel degelijk geconstateerd heb - en nu uit eerste hand! Ik was namelijk zelf onderdeel van dit nieuws! - dat je erg kritisch moet zijn met welke berichtgeving dan ook!
Maar mijn observaties, persoonlijke ontmoetingen, persoonlijke kontakten, drie doodsbedreigingen, eigen onderzoek, verificaties (onder andere maar niet alleen bij de door jouw verguisde arabist Jansen!), bestudering van diverse (geschreven en internet) literatuur, diverse documentaires, maar ook de door jou zwaar bekritiseerde MEMRI filmpjes (Nb. Ja natuurlijk laten deze alleen maar de misstanden zien! Dat is precies hun opzet en daar ben ik me ook van bewust!) en zelfs het doelbewust kijken naar de nieuwsuitzendingen van Al Jazeera, en gebaseerd op de objectieve waarneming waarin je toch echt kan stellen dat het met name de op Islamitisch geschoolde doctrine is waar we last van hebben, ja dit alles, heeft mijn mening gevormd dat de fundamenten van de Islam, in zijn huidige onverlichte vorm, niet verenigbaar zijn met de fundamenten van de democratie en de fundamentele menselijke vrijheden.
Ik heb niet de illusie dat ook maar één bron objectief is, maar ik meen dat ik over het algemeen redelijk grondig ben. Wat natuurlijk niet wegneemt dat ik, net als iedereen, zo af en toe ook een menselijke fout maak.
Ik vraag dan ook begrip voor het feit dat ik daarbij niet meer elke bron onmiddelijk voor de geest kan halen en toch enig vertrouwen te hebben aan de mijns inziens onmiskenbare trend die de huidige doctrine van de Islam uitstraalt en vooral in daad predikt.
Dit was dus mijn kritiek op jouw kritiek. Dus de kritiek van het verlangen van (bijna) absulute waarheden en absoluut objectieve bronnen. Dit kun je niet eisen. Wel mag je natuurlijk een hoge mate van betrouwbaarheid eisen!
Bijvoorbeeld: Rouvoet is een streng christelijke SGP'er. Maar dat betekent niet dat als hij (bijvoorbeeld) een uitspraak doet over de Islam dat het dan niet waar is.
En mogelijk is de auteur van 'prophet of doom' zwaar christelijk/joods bevooroordeeld, maar dat wil niet zeggen dat hij, grosso modo, de waarheid geweld aandoet (Nb. Ik zou het niet weten! Ik heb het boek niet gelezen!).
En ik ben inderdaad ook bevooroordeeld! En ik ben er nog trots op ook!
Ik ben in het liberale Nederland opgevoed en dat heeft wel degelijk mijn kijk op de wereld bepaald! Ik ben dus niet objectief!
Verder heb ik er volkomen begrip voor dat een onwetende boerenzoon in de binnenlanden van Pakistan in al zijn onwetendheid ook bevooroordeeld is.
Deze persoon veroordeel ik ook niet!
Maar ik kan zondermeer en zonder schroom de doctrine van de Islam objectief veroordelen.
Omdat objectief deze doctrine - in zijn huidige vorm - niet verenigbaar is met de de democratie en de vrijheid.
En ik heb het dan niet over die enkele extremistische idioot die probeert een vliegtuigterminal op te blazen of twee drukke straten in Londen (om nog maar te zwijgen over de rest van de wereld).
Nee, ik heb het over de Nederlandse basisschool die luidkeels protesteerde tegen de Deense cartoons!
Nee, ik heb het een substantieel gedeelte van de Nederlandse Moslims die weliswaar, en oprecht, de moord op Theo van Gogh veroordelen, maar - maar! - Theo verwiijten, vaak en nog steeds openlijk, dat Theo dit toch ook wel een beetje aan zichzelf te danken heeft met zijn ferme uitspraken!
Nee, ik heb het over een substantieel deel van de Nederlandse Moslims die verlangen naar een halal-hypotheek omdat dit in overeenstemming is met de Sharia! En de Sharia is aantoonbaar een achterhaalde barbaarse wetgeving.
Dit zijn allen geen extremistische Moslims!
Dit zijn in (bijna) alle gevallen vredelievende aan de wet gehoorzamende Nederlandse burgers!
Maar het toont wel degelijk de trend aan dat de Islam onvereenigbaar is met de democratie en de vrijheid...tenzij je toestaat om het democratisch stemrecht te ge(mis)bruiken om de democratie en de verworven vrijheden waaraan wij zo gewoon zijn op te heffen.
En dat weiger ik!
Ik heb er nu al moeite mee dat ik over mijn schouder moet kijken als ik Mohammad een gestoorde pedofille massamoordenaar noem, weliswaar heel gewoon in zijn tijd, maar zeker geen (ver)lichtend voorbeeld voor onze huidige tijd. Laat staan een (ver)lichtend voorbeeld voor eeuwig!
Ik vind de kritiek op de Islam dus ook wel degelijk terecht! En deze kritiek kan ik onderbouwen (zie o.a. al het bovenstaande)!
Ja, mogelijk is het boek 'Prophet of Doom' niet geheel of in het geheel niet objectief. Hier kan ik geen uitspraak over doen omdat ik er nog geen woord van gelezen heb.
Maar als ik een gokje moet wagen dan denk ik dat de kernboodschap waar is (Nb. een veel krachtiger uitspraak dan te beweren dat het boek een kern van waarheid bevat). En ach, die enkele regel, waarmee hij zijn eigen levensfilosofie of religie verdedigt (of probeert te verdedigen) is inderdaad het heel menselijke subjectiviteitselement.
MvG, Wim Ahlers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
Gelukkig zijn er vast ook boeken die vast wèl door de kritische, mogelijk wat politiekcorrecte beugel van theoloog kunnen. Laat ik eens een poging wagen:
Het nut van vrome leugens, Arthur Schopenhauer (vertaald en ingeleid door Hans Driesen),
Wereldbibliotheek A’dam 2007, ISBN 978902842224 7
The Malady of Islam, Abdelwahab Meddeb,
Basic Books 2003, ISBN 0465044352
Why I Am Not a Muslim, Ibn Warraq,
Prometheus Books 1995, ISBN 0879759844