De Christelijke Seculiere Samenleving

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

siger

De Christelijke Seculiere Samenleving

Bericht door siger »

Een seculiere samenleving is een samenleving waarin mensen met allerlei overtuigingen naast elkaar leven onder een neutrale overheid, zonder regelmatige erupties van bloedvergieten. Zij is de hoeder van eerlijke rechtspraak, mensenrechten, onderwijs, wetenschap, emancipatie, lotsverbetering. Dit concept is misschien het belangrijkste ideaal van de moderne tijd.

Er bestaan seculiere christenen, joden, moslims, atheisten, hindoes, boeddhisten etc.... Ze hebben allemaal gemeen dat ze, behalve het hebben van een persoonlijke levensvisie, voorstander zijn van een samenleving waarin zij en anderen hun levensvisie vrij kunnen aanhangen of wijzigen.

Er bestaan ook voorstanders van een christelijke, joodse, moslimse, atheistische, boeddhistische etc... seculiere samenleving. Dat zijn mensen die wel voor een zogenaamd “seculiere” samenleving zijn, maar dan wel een waarin hun levensvisie de lakens uitdeelt of tenminste een bevoorrechte positie bekleedt.

Het verschil tussen bijvoorbeeld seculiere christenen en christelijke seculariteit is dus hemelsbreed.

De seculiere samenleving is nog jong. Ze is feitelijk een kind van de Franse revolutie. Ze ontstond later in gebieden die niet onder Frans bestuur hadden gestaan – Engeland en Wales bijvoorbeeld kennen het burgerlijk huwelijk sinds 1837, Duitsland sinds 1875.

De seculiere samenleving is nog onvoltooid. In de meeste Europese landen, waaronder Nederland en Belgie, worden nog steeds religieuze bedieningen (onderwijs, counseling,...) gefinancierd door de overheid.

De seculiere samenleving, jong en onvoltooid als ze is, is ook kwetsbaar. Wat verwezenlijkt is wordt met lede ogen bekeken door, onder meer, mensen die menen dat enkel God of zijn vertegenwoordigers met recht gezag kunnen uitoefenen. Voor hen is de seculiere samenleving wat azijn is voor een haring: je zit erin, maar niet zoals je het graag zou hebben. Op dit ogenblik spreken we misschien over enkele procenten, maar iedereen weet hoe emotionele mobilisatie rond zich heen kan slaan als cholera, en hoe snel redelijke mensen tot woede te bewegen zijn, als ze geloven dat de essentie van hun wezen onder bedreiging staat – men dient zich slechts de dertigjarige oorlog of de schoolstrijd te herinneren.

Net zoals “Intelligent Design” de waarde van wetenschap niet ontkent maar de bijbel tot wetenschap wil verheffen, zo lijken sommige gelovigen de waarde van seculariteit niet te ontkennen, maar verheffen hún geloof tot seculariteit. Dat is nu wat er bijvoorbeeld gebeurt in een artikel met de naam “De christelijke seculiere samenleving” waaruit ik hieronder enkele citaten van commentaar voorzie. Het werd artikel werd geschreven door Henk-Jan Prosman, die promovendus is aan de theologische faculteit van de Universiteit Utrecht. Het verscheen op IMPACT, “een site voor jonge christelijke professionals”, en werd ook gepost op het forum van Maroc.NL, waar het geen reacties ontlokte. Het is dus niet een groot filosofisch werk, maar gewoon de weergave van een reele gedachtenstroming.

In een eerste citaat – de basis van het artikel - wordt Rouvoet 's angst voor “een seculiere dictatuur” als uitgangspunt gekozen:
De plaats van de religie in de moderne samenleving staat weer eens ter discussie. In deze discussie klinkt een sterk appèl voor een van de kernwaarden van de moderniteit: de seculariteit. De seculariteit van de samenleving wordt door velen gezien als de beste garantie tegen de ongewenste effecten van de religie en de daarmee gepaard gaande intolerantie. Het beroep op een seculiere samenleving lijkt een nobel streven, maar met André Rouvoet kunnen we ons ook afvragen of we niet het risico lopen in een “seculiere dictatuur” terecht te komen.
Niet ten onrechte vervolgt de auteur met een verwijzing naar de wetenschap, die in de seculiere samenleving uitzonderlijke suksessen boekt. Want, zo schrijft hij, uit de discussie omtrent Intelligent Design...
...komt naar voren dat het seculiere samenvalt met datgene wat strikt wetenschappelijk kan worden beredeneerd. Het is natuurlijk goed om niet onnodig religieuze voorstellingen in te brengen in een wetenschappelijk debat. Maar als wetenschappelijkheid vervolgens religieus gemotiveerde bijdragen op voorhand uitsluit zeg je meer. Dan verplicht je wetenschappers tot een eed van trouw aan een bepaalde grens van redelijkheid. Echte wetenschap heeft zo'n eed van trouw niet nodig, lijkt me. Dan wordt het een sekte.
Maar wat zou een “eed van trouw aan een bepaalde grens van redelijkheid” toch betekenen? Wetenschap werkt met veronderstellingen en testen. Aan geen van beide wordt een grens gesteld, integendeel: wetenschap bloeit net wanneer de meest roekeloze veronderstellingen het breedste spervuur van testen overleven. Zou de auteur bedoelen dat wetenschap een sekte is wanneer religieuze stellingen niet wetenschappelijk getest worden, of bedoelt hij net dat religieuze stellingen van wetenschappelijk onderzoek vrijgesteld moeten worden? In het eerste geval is vrees ongewettigd: ook Intelligent Design, mirakuleuze genezingen etc... komen in aanmerking voor wetenschappelijk onderzoek. Het tweede geval is niet te rijmen met een seculiere samenleving: de vreedzame coexistentie van verschillende religies houdt op wanneer één religie haar waarheid wil opdringen aan de samenleving als geheel, en de wetenschap verwijt zich als een sekte te gedragen als ze dat weigert.

Het vreemde besluit dat het sektarisch is om godsdienst te weren uit de wetenschap, is echter maar een eerste stap.
Kan het artikel op de vrijheid van onderwijs wel onverkort gehandhaafd blijven? Het is toch geschreven voor een onderscheiding van christelijk en openbaar onderwijs? Een gelijkschakeling van islamitisch en christelijk onderwijs veronderstelt eenzelfde houding ten opzichte van de samenleving. Ik begrijp wel dat het de juridische helderheid bevordert, maar ik word als christen of jood toch niet graag op de problemen van bijvoorbeeld de moslim afgerekend. De “gelijke monniken, gelijke kappen”-redenering veronderstelt dat de verschillende religies eenzelfde structuur hebben. Dus moeten er bijvoorbeeld ook van alle religies geestelijk verzorgers zijn in de strijdkrachten en de instellingen. Terwijl de geestelijke verzorging een bij uitstek christelijk concept is.
De auteur twijfelt er blijkbaar niet aan dat de overheid religies moet financieren, alleen heeft hij wat problemen met gelijke behandeling. Zo komen we terug bij wat er vóór de moderne seculariteit bestond: de strijd tussen religies, en wordt aangetoond dat onvoltooide seculariteit vraagt om problemen: zolang niet elke overtuiging voor de eigen winkel zorgt, ook voor godsdienstonderricht, counseling,... zal strijd tussen religies de kop opsteken.
Een tweede probleem is diepgaander en betreft juist de verhouding tot de seculiere samenleving. De ironie van het begrip seculariteit, is dat het een christelijke oorsprong heeft. Het werd al gebruikt in het middeleeuwse kloosterleven, om het verschil tussen het kerkelijke en het wereldlijke mee aan te duiden. Juist de term die uit moet drukken dat er voor godsdienst geen plek is in het publieke domein, is ontwikkeld in de christelijke traditie.
Het woord “seculariteit”stamt inderdaad uit de middeleeuwen, maar daar gaf het geen onderscheid aan tussen het kerkelijke en het niet-kerkelijke, maar tussen het kloosterleven en het leven buiten het klooster. De seculiere “aardse” wereld omvatte ook kerkelijke zaken en personen zoals bischoppen. Zoals dikwijls heeft het woord een nieuwe betekenis gekregen in een andere tijd. Vandaag staat het woord voor de gedachte dat het beter is voor alle burgers dat religie niet aan de macht is, en dat ze die macht ook niet nodig heeft voor haar beleving. Deze gedachte is zo onchristelijk als iets maar onchristelijk kan zijn.
Wat betekent dit voor de huidige discussie? Ik denk twee dingen. Ten eerste dat de interpretatie van “seculariteit als levensbeschouwelijke neutraliteit” het risico loopt te vergeten dat de westerse seculiere cultuur eeuwenlang is gevoed door een christelijke levensbeschouwing. Een terugdringen van de religie in de privé-sfeer loopt het risico dat een areligieuze publieke sfeer kil en onverschillig wordt en mensen hun motivatie tot burgerschap ontneemt. Het loochenen van deze verbondenheid tussen christelijk geloof en seculiere cultuur, en kiezen voor een levensbeschouwelijke neutraliteit kan uithollend werken.
Zo beschouwd zegt de auteur dat elke regio terug moet grijpen naar zijn eeuwenoude tradities: Europa moet christelijk zijn, China confuciaans, de Arabische wereld islamitisch, Afrika animistisch. Misschien zouden we allemaal best terug gaan leven zoals in 1009.

Het is onjuist dat moderne seculariteit levensbeschouwelijk neutraal wil zijn. In een seculiere maatschappij is niet iedereen atheist, integendeel, ieder individu kan een vrij een mening vormen. Dat is natuurlijk iets wat sommige mensen stoort, ook of vooral zij die hoog opgeven van judeo-christelijke of christelijke tradities of zelfs van atheisme.

Een moderne seculiere samenleving is niet levensbeschouwelijk neutraal, zij is levensbeschouwelijk pluralistisch. Zij is evenwel geregeld door een neutrale overheid. De legitimering van deze overheid en haar wetten is gelegen in het verlangen van de bevolking naar vrede en coexistentie. Dat impliceert noodzakelijk de bescherming van minderheden. Deze wetten leggen, in de ideale toestand, dezelfde grenzen op aan alle burgers, maar binnen deze grenzen is elke burges vrij zijn of haar eigen wereldbeeld te beleven. Wanneer het verlangen van de burgers naar coexistentie ophoudt, stopt ook de seculiere samenleving.

Dit is de morele basis van de seculiere samenleving. Zij heeft er geen andere nodig.

Hoe dit mensen hun motivatie tot burgerschap kan ontnemen is me een raadsel. Eerder biedt het mensen kans op meer vrijheden en rechten, zonder vrees voor slachtpartijen.
bipolair
Forum fan

Re: De Christelijke Seculiere Samenleving

Bericht door bipolair »

siger schreef:De seculiere samenleving is nog jong. Ze is feitelijk een kind van de Franse revolutie. Ze ontstond later in gebieden die niet onder Frans bestuur hadden gestaan – Engeland en Wales bijvoorbeeld kennen het burgerlijk huwelijk sinds 1837, Duitsland sinds 1875.
Wat twijfelachtig is, een bepaalde direct na de Franse revolutie kan men misschien ook wel eens beschouwen als religieuse onderdrukking. Van de kerk werden alle bezittingen geconfisceerd en de overheid zou de benoemingen doen binnen de kerkelijke hiërarchie.
siger schreef:Een seculiere samenleving is een samenleving waarin mensen met allerlei overtuigingen naast elkaar leven onder een neutrale overheid, zonder regelmatige erupties van bloedvergieten. Zij is de hoeder van eerlijke rechtspraak, mensenrechten, onderwijs, wetenschap, emancipatie, lotsverbetering. Dit concept is misschien het belangrijkste ideaal van de moderne tijd.
Wat natuurlijk wel leuk is deze definitie. Maar een gekozen overheid kan in meer of mindere mate de invloed van religie vertegenwoordigen en dus ook de belangen van de religieuse mensen. Hoe neutraal is een democratische overheid eigenlijk?
siger schreef:Een seculiere samenleving is een samenleving waarin mensen met allerlei overtuigingen naast elkaar leven onder een neutrale overheid, zonder regelmatige erupties van bloedvergieten. Zij is de hoeder van eerlijke rechtspraak, mensenrechten, onderwijs, wetenschap, emancipatie, lotsverbetering. Dit concept is misschien het belangrijkste ideaal van de moderne tijd.
Wat natuurlijk wel leuk is deze definitie. Maar een gekozen overheid kan in meer of mindere mate de invloed van religie vertegenwoordigen en dus ook de belangen van de religieuse mensen. Hoe neutraal is een democratische overheid eigenlijk?
Siger schreef:De seculiere samenleving is nog onvoltooid. In de meeste Europese landen, waaronder Nederland en Belgie, worden nog steeds religieuze bedieningen (onderwijs, counseling,...) gefinancierd door de overheid.
Dat kan jij vinden dat kan ik vinden maar moet een ander dat ook vinden?

edit Sararje: Postings samengevoegd
siger

Bericht door siger »

bipolair schreef:
Siger schreef:De seculiere samenleving is nog onvoltooid. In de meeste Europese landen, waaronder Nederland en Belgie, worden nog steeds religieuze bedieningen (onderwijs, counseling,...) gefinancierd door de overheid.
Hoi Bipolair, blij dat je er ook weer bent.

Nee, niemand hoeft iets te vinden. Als mensen vinden dat een seculiere samenleving niet goed is, is er geen.
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

Siger schreef:Een moderne seculiere samenleving is niet levensbeschouwelijk neutraal, zij is levensbeschouwelijk pluralistisch. Zij is evenwel geregeld door een neutrale overheid. De legitimering van deze overheid en haar wetten is gelegen in het verlangen van de bevolking naar vrede en coexistentie. Dat impliceert noodzakelijk de bescherming van minderheden. Deze wetten leggen, in de ideale toestand, dezelfde grenzen op aan alle burgers, maar binnen deze grenzen is elke burges vrij zijn of haar eigen wereldbeeld te beleven.
Siger schreef:Wanneer het verlangen van de burgers naar coexistentie ophoudt, stopt ook de seculiere samenleving.
Die neutrale overheid is denk ik in een democratisch systeem het eerste wat je moet laten vallen en ten tweede is de overheid niet de enige machtsfactor.

Hoewel mensen en groepen misschien een vreedzame coexistentie wensen is het nog niet gezegd dat belangen niet kunnen botsen. Een overheid zal een keuze moeten maken waarbij, hoe dan ook, vrijheden beperkt worden. En in een democratie is het meerderheidsbelang bij (niet neutrale) partijen gelegd.
Siger schreef:Dit is de morele basis van de seculiere samenleving.
Grappig dat dan de vraag verschuift naar; "Wat is de basis van moraal?"
siger schreef:
bipolair schreef:
Hoi Bipolair, blij dat je er ook weer bent.

Nee, niemand hoeft iets te vinden. Als mensen vinden dat een seculiere samenleving niet goed is, is er geen.
Nee Siger, ik vind bijvoorbeeld dat Nederland wat mij betreft nog wat meer seculier mag worden. Zoals afschaffing van religieus onderwijs instellingen. Dat kan ik wel vinden maar vind de rest van de Nederlandse stemgerechtigden dat ook?

Edit Sararje: opnieuw postings samengevoegd
axxyanus
Moderator

Re: De Christelijke Seculiere Samenleving

Bericht door axxyanus »

bipolair schreef: Wat natuurlijk wel leuk is deze definitie. Maar een gekozen overheid kan in meer of mindere mate de invloed van religie vertegenwoordigen en dus ook de belangen van de religieuse mensen. Hoe neutraal is een democratische overheid eigenlijk?
Dat hangt natuurlijk af van hoe je "neutraal" invult. Ik ken mensen die "neutraal" gebruiken in de betekenis van "op geen enkele manier een voorkeur hebben". Iemand die dus een keuze moet maken tussen twee personen en na een examen/onderzoek tot de vaststelling komt dat de ene geschikter is dan de ander, is volgens die mensen na die vaststelling niet langer neutraal omdat hij nu een voorkeur heeft.

Dan heb je mensen die schijnen te argumenteren dat mensen die neutraal gebruiken in de betekenis van niet-vooringenomen, niet neutraal zijn, want zij hebben een voorkeur voor niet-vooringenomenheid t.o.v. vooringenomenheid.

Om tot de vraag terug te komen, een democratische overheid is niet per definitie neutraal. Toen de meerderheid van de mensen in België gelovig was, hadden we hier een overheid die de katholieken bevoordeelde t.o.v. de anderen. Het is bv. pas van de jaren '50 dat de overheidsscholen de keuze bieden tussen godsdienst volgen en n.c. zedenleer.

Maar ik denk dat over het algemeen mensen in principe akkoord zijn dat de overheid neutraal moet zijn. Ze zijn over het algemeen akkoord dat de reglement om bv een bouwvergunning te verkrijgen voor iedereen het zelfde zijn en dat het lidmaatschap van een religie of politieke partij daar geen rol inspeelt -- behalve natuurlijk als het om hun eigen bouwvergunning gaat.
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

Een voorbeeld van die neutrale overheid is dus de zogeheten "weiger-ambtenaren".
siger

Bericht door siger »

bipolair schreef:Een voorbeeld van die neutrale overheid is dus de zogeheten "weiger-ambtenaren".
Nee Bipolair, je bent nu weer hopeloos of topic. We hebben het hier niet over de democratie of over Nederland.
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

siger schreef:
bipolair schreef:Een voorbeeld van die neutrale overheid is dus de zogeheten "weiger-ambtenaren".
Nee Bipolair, je bent nu weer hopeloos of topic. We hebben het hier niet over de democratie of over Nederland.
Siger schreef:Een moderne seculiere samenleving is niet levensbeschouwelijk neutraal, zij is levensbeschouwelijk pluralistisch.
Ik denk toch dat je je nu simpel er vanaf probeert te maken, ik ben hlemaal niet of topic. Juist in een moderne democratie is seculariteit altijd iets waar het debat over gevoerd kan worden. En, zoals andere postings van mij aangeven, het idee van seculariteit kan in conflict komen met het idee van democratie.

Siger schreef:Dit is de morele basis van de seculiere samenleving.
Grappig dat dan de vraag verschuift naar; "Wat is de basis van moraal?"

Grappig dat je seculariteit misschien kan definiëren maar dat het in de praktijk een wat moeilijker verhaal wordt om er vaste waarden aan te plakken.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Wat ik mij enigzins afvraag is waarom niemand geprobeerd heeft om deze regeling als ongrondwettig aan te vechten.

Als ik het goed voorheb zegt het eerste artikel van de Nederlandse grondwet dat er geen discriminatie mag zijn vanwege religie of levensbeschouwing. Maar deze regeling lijkt me op de maat van bepaalde gelovigen geschreven en enkel in een bepaalde functie. Als iemand levensbeschouwelijke problemen heeft met buitenhuwelijkse kinderen, dan kan hij als ambtenaar niet weigeren om die in te schrijven. Of als een ambtenaar uit levensbeschouwelijke overtuiging problemen heeft met bestemming van een bepaald stuk grond, kan hij dat niet gebruiken om te weigeren de bouwvergunning in orde te brengen.

Dus ja hier heeft de democratie de secularisatie in de steek gelaten en dat is waarschijnlijk het gevolg van het christelijk verleden. Ik ben wel positief als ik zie hoe veel Nederlandse gemeenten bij het aannemen van nieuwe ambtenaren er op toezien dat ze geen weigerambtenaren aannemen. Maar ik vind het spijtig dat de sekulieergezinden zo weinig geprobeerd hebben om dat aan te vechten, maar dat kan zijn omdat ik daar van hieruit in België te weinig zicht op heb.
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

axxyanus schreef:Als ik het goed voorheb zegt het eerste artikel van de Nederlandse grondwet dat er geen discriminatie mag zijn vanwege religie of levensbeschouwing. Maar deze regeling lijkt me op de maat van bepaalde gelovigen geschreven en enkel in een bepaalde functie.
a) De grondwet is niet het strafrecht. De rechter doet geen uitspraak aan de hand van de grondwet. Nieuwe wetsvoorstellen worden getoetst aan de grondwet en niet te vergeten aan internationale verdragen.

b) Het eerste artikel van de grondwet is zeker niet geschreven op de maat van bepaalde gelovigen;

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

bipolair schreef:
axxyanus schreef:Als ik het goed voorheb zegt het eerste artikel van de Nederlandse grondwet dat er geen discriminatie mag zijn vanwege religie of levensbeschouwing. Maar deze regeling lijkt me op de maat van bepaalde gelovigen geschreven en enkel in een bepaalde functie.
a) De grondwet is niet het strafrecht. De rechter doet geen uitspraak aan de hand van de grondwet. Nieuwe wetsvoorstellen worden getoetst aan de grondwet en niet te vergeten aan internationale verdragen.
Gebeurt die toetsing automatisch? Want eerlijk gezegd begrijp ik niet hoe een dergelijke regeling zo'n toetsing overleeft kan hebben.
bipolair schreef:Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Behalve in dit geval dan, want IMO is die regeling een vorm van discriminatie.
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

axxyanus schreef:Gebeurt die toetsing automatisch? Want eerlijk gezegd begrijp ik niet hoe een dergelijke regeling zo'n toetsing overleeft kan hebben.
Dat heet politieke compromissen één van de peilers van een democratie. De regeling vind ik ook verwerpelijk en in strijd met de grondwet en het strafrecht. Maar het illustreert goed hoe een moderne democratie in aanvaring kan komen met (in ieder geval ons) idee van seculariteit.
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

Maar opzich is dit niets nieuws. Neem nu de schoolstrijd en de aanloop naar de schoolstrijd.

Laten we beginnen met de Aprilbeweging.

In 1796 werd de scheiding tussen staat en kerk uitgesproken. Na de grondwetherzienig van 1848 die het recht van volledige vrijheid van kerkinrichting duidelijk erkende werd de katholieke hiërarchie in 1853 hersteld. Dit leide tot felle protesten van de protestanten.

Nederlands hervormde, de Waalse, de remonstrantse en lutherse kerkenraden boden op 15 april bij monde van ds. Bernard ter Haar koning Willem III een van meer dan 50 000 handtekeningen voorziene petitie aan. Koning 's van sympathie getuigende antwoord werd aanleiding tot de ontslagaanvrage van Thorbecke.

M.a.w. ook nu kwam de seculariteit in gedrang doordat er meerdere partijen een tegengesteld belang hadden. Het leide zelfs tot het ontslag van een staatsman.

Maar de klucht gaat nog verder met de schoolstrijd.

Tot 1848 was de mogelijkheid open voor de stichting van bijzondere - door particuliere personen of instanties te beheren scholen - mogelijk.Maar die stichting was afhankelijk van toestemming van de gemeentebesturen, die – als beheerders van de openbare scholen – in het algemeen die toestemming slechts voor aan weeshuizen en andere instellingen van liefdadigheid verbonden armenscholen verleenden.

In de grondwet herziening van 1848 was ook bepaald dat het geven van onderwijs vrij werd. M.a.w. de benodigde toestemming van de geeentebesturen verviel.

Ook alle andere politieke groeperingen waren verdeeld. De meeste liberalen waren afkerig van de door Thorbecke verdedigde onderwijsvrijheid (die door de rooms-katholieken wél werd aangehangen) en verlangden een monopoliepositie voor de openbare overheidsschool. Ook de meeste conservatieven dachten er zo over, met name de aanhangers van de zgn. groot-protestantse beweging, die in 1853 de ‘Aprilbeweging‘ ontketend hadden en volstrekt afkerig waren van een onderwijswetgeving die volle vrijheid zou geven tot het stichten van katholieke scholen. Zij eisten het monopolie op voor een openbare school van protestantse kleur, maar zonder dogmatische grondslag.

Koning Willem III, die een stempel drukte op de door het ministerie-Van der Brugghen in 1857 tot stand gebrachte Wet op het lager onderwijs. Deze wet belastte de openbare school met de opleiding tot ‘alle christelijke en maatschappelijke deugden’ en sloot de bijzondere school uit van elke ondersteuning van overheidswege.

Uit de groeiende tegenstand tegen deze wet is de tweede fase van de Schoolstrijd ontstaan. De uitvaardiging van de encycliek Quanta cura van 1864 en speciaal de verschijning van het bisschoppelijk onderwijsmandement van 1868 impliceerden voor de katholieken het opgeven van de steun aan de liberalen, terwijl de strijd voor subsidiëring van de bijzondere scholen nu een soort gewetensplicht voor hen werd.

De antirevolutionairen, die gingen inzien dat de ontplooiing van het protestants-christelijke onderwijs zonder het aanvaarden van overheidssteun vrijwel onmogelijk was, maakten onder Abraham Kuyper de Schoolstrijd tot een onderdeel van hun program. Sinds de nieuwe Wet op het lager onderwijs van Kappeijne (1878, zie ook Joannes Kappeijne van de Coppello) de kosten van het onderwijs aanmerkelijk verhoogd had, werd deze schoolstrijd met te meer kracht gevoerd. Hij bracht katholieken en antirevolutionairen tot elkaar in de coalitie.

Het eerste coalitiekabinet, dat van Mackay, wist in 1889 een wetswijziging tot stand te brengen waarbij aan de bijzondere scholen een (vooralsnog geringe) subsidie werd toegekend. Onder de volgende coalitiekabinetten, die van Kuyper (1901–1905) en van Th. Heemskerk (1908–1913), werd die subsidie enige malen verhoogd.

We kunnen dus zien dat de invoering van wat in weze een seculiere grondwet was leid tot minder seculiere ideeën in het onderwijs. Althans, naar mijn mening. Ik ben namelijk van mening dat het bijzonder onderwijs (aangaande religie) niet seculier is. Ook is leuk te zien hoe groot de invloed is van het christendom op bijvoorbeeld het onderwijs dat tot op de dag van vandaag bijzondere scholen toelaat en subsidieert. Ook islamitische scholen bijvoorbeeld hebben dat recht, bevochten door christelijk Nederland.
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

bipolair schreef:We kunnen dus zien dat de invoering van wat in weze een seculiere grondwet was leid tot minder seculiere ideeën in het onderwijs. Althans, naar mijn mening. Ik ben namelijk van mening dat het bijzonder onderwijs (aangaande religie) niet seculier is. Ook is leuk te zien hoe groot de invloed is van het christendom op bijvoorbeeld het onderwijs dat tot op de dag van vandaag bijzondere scholen toelaat en subsidieert. Ook islamitische scholen bijvoorbeeld hebben dat recht, bevochten door christelijk Nederland.
Maar nu wordt het echt interessant. Ik geloof welliswaar dat bijzondere scholen (in de zin van religieus onderwijs) slecht zijn voor de secularisatie maar dat geloof ik maar. Andere mensen geloven juist dat het een voorrecht is van de secuarisatie.

Het is simpelweg mijn idee tegenover hun idee. De enige ware uitspraak in deze luid dus "christelijk nederland heeft het gezicht van seculier Nederland bepaalt." Het is simpelweg mijn belangen in conflict met andere belangen.

Kan ik stellen dat ik wordt benadeelt, nee....als ik kinderen zou hebben kan ik ze altijd naar een openbare school brengen, that's it.....
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

bipolair
een democratie kan zich op democratische wijze vernietigen. dat heet een open deur intrappen. daar gaat het Siger niet om

tuurlijk heeft de Europese christelijke geschiedenis mee gezicht gegeven aan de huidige wetgeving en samen. dat ontkent niemand

dus wat wil je nu eigenlijk zeggen?
Plaats reactie