Is Tijdreizen mogelijk? (www.johntitor.com) :

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Universal soldier
Forum fan

Is Tijdreizen mogelijk? (www.johntitor.com) :

Bericht door Universal soldier »

Hallo,

Nadat ik op het forum 'wetenschap' keek naar de onderwerpen viel mij op dat er relatief veel geschreven is over de factor 'tijd'. Graag open ik dan ook een nieuwe topic die mijzelf erg bezig houd. Namelijk het eventueel kunnen reizen door de tijd.

Er zijn al erg veel science fiction boeken en ook films over verschenen. Maar waar ik naar op zoek ben zijn harde wetenschappelijke feiten.

Leuk zijn natuurlijk films als : Back to the Future I, II, en III met daarnaast ook de toppers: 12 monkeys (Bruce Willis) en Terminator I, II en III. Zo zijn er nog vele films en ook boeken te noemen die een hoge entertainmentwaarde hebben.

Kijk voor de aardigheid eens op www.johntitor.com . Er zijn vele forums e.d. aan hem gewijt. Hij zegt een Soldaat te zijn uit het jaar 2036 die hier rond 2000 is geweest een jaar o.i.d. en gebruik heeft gemaakt van het internet. Check it out.

Graag hoor ik van mensen die meer thuis zijn in het tijdsfenomeen (Tijdreizen dus).

:?
Universal Soldier a.k.a. Fred-E Skywalker.
Universal soldier
Forum fan

Re: Is Tijdreizen mogelijk? (www.johntitor.com) :

THE TIME TRAVEL TALE OF JOHN TITOR

Although there is debate over the exact date it started, on November 02, 2000, a person calling themselves Timetravel_0, and later John Titor, started posting on a public forum that he was a time traveler from the year 2036.

One of the first things he did was post pictures of his time machine and its operations manual. As the weeks went by, more and more people began questioning him about why he was here, the physics of time travel and his thoughts about our time. He also posted on other forums including the old Art Bell site. In his posts John Titor entertained, angered, frightened and even belittled those who engaged him in conversation.

On March 24, 2001, John Titor told us he would be leaving our time and returning to 2036. After that, he was never heard from again. Speculation and investigation about who John Titor was and why he was online continues to this day.

Although it may be easy to dismiss all this as science fiction, most people who read his posts agree that there is something very haunting about John Titor and what he said. In addition, and open to more debate, he also made a series of predictions and comments that eerily seem to be coming true.

Unfortunately, I never spoke directly to John Titor but there are many out there who have and continue to wonder about their experience. As you get deeper into this site, you will find his posts, links to other sites about him, downloads and speculative information attributed to him after he left. I have taken the posts and organized them by date and subject. My editorial work is copyrighted but the unedited posts and the people who experienced it are in the public domain can be found on other sites listed inside.

As you read, please try to keep two things in mind:

1. John appeared to answer nearly every question that was asked of him over the 4-month period he was online. Because of that, many people neglected to read the previous posts and asked similar or exact questions he had already answered. It may offer a glimpse of what a time traveler goes through when having the same conversation again and again.

2. These posts were written before 9-11, the Columbia accident and the second Gulf War. Many people believe John may have known of these events and dropped clues without actually referring to them. It's also widely agreed that he made several predictions about future physics discoveries that have materialized as he stated.

I have included a guest book where you may leave your comments. I will endeavor to respond to any questions you have based on my work as well as to continue adding any relevant information and web links. Please check the guest book for news and developments.

I hope you enjoy your journey with John Titor.

- JTeditor@johntitor.com

Copyright 2003
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Harde wetenschappelijke feiten worden gegeven door o.a. Stephen Hawking. Hij schrijft het volgende:

* Tot het begin van deze eeuw geloofde men in absolute tijd. Alle klokken zullen overeenstemmen over het tijdsverloop tussen twee gebeurtenissen. Volgens de speciale relativiteitstheorie heeft iedere waarnemer een eigen tijdsmaat. Tijd werd een persoonlijk begrip afhankelijk van de waarnemer die haar mat.

* Bij de poging om de zwaartekracht te verenigen met de quantummechanica moest men het begrip imaginaire tijd invoeren. Daarbij is geen onderscheid tussen de voorwaartse en terugwaartse beweging van de imaginaire tijd. De natuurwetten maken geen onderscheid tussen verleden en toekomst. Het leven zal voor de bewoners van een andere planeet die zowel ons spiegelbeeld zijn als uit antimaterie zijn samengesteld in plaats van uit materie, dus precies hetzelfde verlopen als bij ons. Dit komt door de combinatie van C (charge; verwisselen van deeltjes voor antimaterie), P (pariteit; nemen van het spiegelbeeld) en T (tijd; omkeren van de bewegingsrichting van alle deeltjes).
De verklaring dat we nooit bijvoorbeeld een kopje wat op de grond is gevallen zien terugspringen in de originele staat, komt omdat het in strijd is met de tweede wet van de thermodynamica. Deze bepaalt dat in ieder gesloten systeem de wanorde of entropie, met het verstrijken van de tijd toeneemt.

* Er zijn tenminste drie tijdspijlen:
1) De thermodynamische pijl; de richting van de tijd waarin de wanorde of entropie toeneemt.
2) Psychologische pijl; De richting waarin de tijd voor ons gevoel verstrijkt.
3) Kosmologische pijl; Richting van de tijd waarin het heelal uitdijt en niet samentrekt.

* Wat gebeurt er als het heelal niet meer uitdijt maar begint samen te trekken? Zou de thermodynamische pijl omkeren? Het is louter een academische vraag omdat het de komende 10 miljard jaar niet zal gebeuren. Toch zullen de thermodynamische en de psychologische tijdspijlen niet omkeren wanneer het heelal begint samen te trekken. Evenmin is het in zwarte gaten het geval omdat de wanorde blijft toenemen. Intelligent leven is niet mogelijk meer omdat er geen uitgesproken thermodynamische pijl meer is. Het heelal is in staat van totale wanorde en bijna alle sterren zijn opgebrand.

Tijdreizen naar het verleden is dus onmogelijk. 'Binnendoor' in de tijd kan uitsluitend als je de barriere van de zwaartekracht kunt doorbreken (wat licht niet kan), door bijvoorbeeld gebruik te maken van een zwart gat; echter dat zul je niet overleven.

Tijdreizen is niet gestaafd aan wetenschappelijke argumenten en komt vaak voort uit speculaties en romantische en dromerige ideeen. De harde werkelijkheid is echter anders. Het spijt me maar het is niet anders.... :wink:
Donnie Darko
Forum fan

Bericht door Donnie Darko »

Someone schreef :
1. John appeared to answer nearly every question that was asked of him over the 4-month period he was online. Because of that, many people neglected to read the previous posts and asked similar or exact questions he had already answered. It may offer a glimpse of what a time traveler goes through when having the same conversation again and again.
Wel, van het hele spervuur van vragen dat gesteld werd bleven er toch wel een heel deel onbeantwoord, want hij was wel echt bedreven in het ontwijken van de vragen, en hulde zijn antwoorden in vage of dubieuze verwoordingen, mits enige training denk ik dat er wel een heleboel personen capabel zijn om dit trucje uit te voeren.

Er werd geen sluitend antwoord gegeven omtrent zaken in de nabije toekomst, omdat dat de tijdlijn zou kunnen vervormen, onze tijdlijn weliswaar.
Nu ben ik er van overtuigd (hypothetisch) dat 1 kleine verandering in de tijdlijn een kettingreactie zou ontketenen en de toekomst zodanig zou vervormen blijkbaar was zijn aanwezigheid en de acties die hij ondernam niet inherent aan mogelijke schadelijke gevolgen zijns inziens, maar een banale voorspelling in verband met allerhande triviale zaken kon niet.
Een calamiteit als een nakende burgeroorlog uit de doeken doen, dan weer wel, begrijpen wij begrijpen kan. Een ander frappant feit was dat hij koste wat koste zich niets kon herinneren van feiten uit zijn verleden omtrend die alledaagse dingen, wel,.. ieder persoon zal zich wel kleine onnozele dingen onthouden omdat ze in een bepaald tijdskader aan een bepaalde emotie of gebeurtenis gekoppeld waren, of gewoon omdat ons brein soms een eigen willetje heeft omtrend het onthouden van zaken, hoe futiel ze ook kunnen zijn en buiten onze wil om. Dus what’s up?
2. These posts were written before 9-11, the Columbia accident and the second Gulf War. Many people believe John may have known of these events and dropped clues without actually referring to them. It's also widely agreed that he made several predictions about future physics discoveries that have materialized as he stated
.

Wie hard genoeg zoekt zal overal wel ‘clues’ vinden, zo zag ik vorige week dat mijn horoscoop me weer de juiste informatie verschafte omtrend mijn financiële toestand. :wink: Voorspellingen worden altijd ingevuld na de feiten, meestal zijn ze cryptisch, onduidelijk of voor meerdere interpretaties vatbaar, zodat er genoeg variabelen voorhand zijn.

Om af te sluiten las ik in een van zijn posts dat hij terug naar het goede oude 2035(nostalgie!) wou reizen om zijn vrouw terug te zien, een tijdje later las ik dat hij beweerde nooit getrouwd te zijn,een glitch? :? of hoe parallelle werkelijkheden kunnen ontwricht worden door op visite te gaan in dimensie X. :lol:

Groeten vanuit the tangent universe. 8)
Een God die een hel schept van eeuwige duisternis en pijn, verdient als enige om erin te branden.
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Ik vermoed dat tijdreizen altijd wel een 'pipe dream' zal blijven. Maar het is een concept dat zich leuk leent voor het schrijven van verhalen.
~Als je het denken aan pappa overlaat, blijf je een kind.~
The ?uestionmark Shaped Hole :a rationalist's fairytale in the making.
Universal soldier
Forum fan

Ik ben blij met 2 standpunten van jullie:

Dat is de ene kant van het verhaal wat wetenschappelijk (tenminste wat we nu aan wetenschap kunnen beredeneren anno 2004) John Titor zijn theorie ontkracht.

En het andere is het kijken naar tegenstrijdigheden in zijn uitlatingen ten tijde dat hij op internet beweringen deed omtrent tijdreizen. Hier kom ik zeker weer verder mee.

Het doet me enigszins denken (van mijn kant) aan die poster die Agent Mulder (van de populaire serie X-files) op zijn kantoor heeft hangen met : ' I want to believe ' . Je komt dan op het terrein van aanname en niet van rede. De aanname is typerend voor fundamentalistisch denken omdat het de rede voorbij gaat.

Langzaamaan komt er in mijn bewustwording meer plaats voor de rede. Omdat het 'makes sense'. In de hele Startrek series (populaire S.F.) is er een volk dat een hele cultuur en religie heeft opgebouwd omtrent de rede / logica( de Vulcans). Leuke invalshoek. Kijkend ook naar de vrucht van hun beschaving (is natuurlijk fictief) denk ik dat het (na veel te hebben gepraat met Lanier en Devious face 2 face) de beste oplossing is voor de grote wereldproblemen.

Met vr. groeten,
U-soldier
:!:
Universal soldier
Forum fan

Ik heb (nog) een vraag.

Heb me op een quasi-wetenschappelijke manier bezig gehouden met het volgende vraagstuk (ruimte tijd-paradox ?) :
fictief vraagstuk:
Als ik vertrek uit 2004 (dinsdag 7 december 18:45 uur ) en met mijn zogenaamde tijdmachine naar 1972 ga (dinsdag 7 december 18:45 uur) en ik leef daar één week (dus t/m dinsdag 14 december 18:45 uur) en zou vanaf dat punt (dus daar één week hebben geleefd) weer terugkeren naar 2004 dinsdag 7 december 18:45 uur. Kom ik dan weer uit bij het vertrekpunt of in een parallel universum met een andere tijdlijn?

D.w.z. 2004 is dan punt A, 1972 / 7 december is punt B en 1972 / 14 december is punt C. Moet ik dan vanuit punt B weer teruggaan naar punt A om de juiste tijdlijn te houden en te voorkomen dat het een andere tijdlijn krijgt?
(BRON: BACK TO THE FUTURE DEEL 2, Gestaafd of science fiction : Ik zou graag willen weten in hoeverre dit makes sense ? In deze film word beweerd dat het zo werkt. Zie ook deze film eventueel al is het alleen maar voor het vermaak ).

Graag hoor ik van de heren en dames Béta denkers hoe één en ander zit aansluitend op wat hierboven allemaal al is ingetikt. Ga er ééns vanuit dat het zou kunnen? Tenminste als het al mogelijk is om hierop te suggereren (ben een Gamma denker weet je).

U-S.
:lol:
Universal soldier
Forum fan

Re: Is Tijdreizen mogelijk? (www.johntitor.com) :

Een forum omtrent tijdreizerij (suggeren van...). Staan leuke dingen op. Het blijft erg moeilijk. De gammadenkers want to believe en de Bétadenker maakt die groep duidelijk dat het dagdromerij is. Is mijns inziens ook erg herkenbaar op dit forum. D.w.z. suggestie en aanname versus harde rede en feiten.

Heb als kind altijd erg graag naar dr. Who gekeken :lol: . Moet zeggen dat het een zeer fascinerend fenomeen is voor mij ...Met de komst van info over John Titor lichte het tijdreis vlammetje weer op...

Zou er dan toch in het geheim een groepering zijn die zich op slinkse aard en wijze bedient van het fénomeen ufo's en tijdreizerij....?? (oeps daar ga ik weer...)...

Anyway, Graag krijg ik nog een theorie voorgeschoteld / of ontkrachting van mijn fictiefe tijdreisvraag over Punt A, B en C (parallel universum).

Groet U-S.
8)
Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton »

Hmm, ik vraag me af stel iemand vriest zich in en word 200 jaar later weer
ontdooid (even vooropgesteld dat dit zou kunnen maar dat heb je al gauw
met zulke vragen) is hij dan 200 jaar vooruit in de tijd gereisd?
Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton »

Jammer dat hier geen mening over komt, ik denk namelijk dat je tijdsreizen waarschijnlijk ook anders kunt bekijken.
Voorbeelden zijn bevoorbeeld klimaatsonderzoeken simpel gezegd stop je een model in een programma, laat hier factoren
zijn gang gaan in simulaties welke zich in versneld tempo afspelen en eruit rolt een toekomstmodel. Met al zijn beperkingen
die er inzitten word het wel al redelijk bruikbaar.
Met het voorbeeld wat ik gaf met het invriezen zit wel een mogelijkheid (geselecteerde informatie onveranderd naar de toekomst sturen).
Dan kun je ook denken wat is er nog mogelijk, zou je naar het verleden kunnen reizen? (ik weet dat het niet kan , maar toch) dan zou je
een backup moeten hebben gemaakt van een punt in het verleden (een soort ingevroren heelal) en daar naar toe gaan en de boel weer ondooien.
In die zin is tijdsreizen dan heel iets anders en heeft meer te maken met de eigen snelheid (vergaan van informatie) dan snelheid in het
algemeen.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Als je terug wilt reizen in de tijd, bijvoorbeeld naar het tijdstip van de astroide inslag die de dinosauriers uitroeide, dan zit je niet alleen met het probleem van het tijdreizen zelf. Je moet ook exact uitrekenen waar de aarde zich 65 miljoen jaar geleden bevond :) . De aarde staat namelijk niet stil, het zonnestelsel niet en het melkwegstelsel ook niet. Misschien zelfs het hele universum niet. Je moet jezelf dus niet alleen terugsturen in de tijd, maar je moet jezelf ook teleporteren naar het exacte punt waar de aarde zich op dat moment bevond, anders beland je ergens midden in de ruimte, of als je heel, heel veel pech hebt, midden in een ster :x
En dan ben je er nog niet, want je moet ook precies weten hoe het oppervlak van de planeet er destijds uitzag. Je tijdmachine staat nu misschien in een mooi Nederlands polderlandschapje, op een mooie solide betonnen vloer, maar misschien stond er 65 miljoen jaar geleden wel een berg, dan teleporteer je jezelf midden in het graniet, en vinden creationisten over 65 miljoen jaar wellicht een gefossileerde mens, dat lijkt me niet zo'n goed idee :) .

Ciao...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Het verhaal van Devious impliceert gelijk dat fysiek tijdreizen niet mogelijk is. Als je je ervan bewust bent, zou je jezelf kunnen sturen. We moeten dus vooral denken aan het stappen in een of andere machine en vervolgens wordt je naar een andere periode geflitst. Is dit niet totaal ongeloofwaardig?

Hoever kun je terug in het verleden? Waarom niet terug naar het totale beginstadium van het heelal; weten we gelijk wat meer over het e.e.a. Je zou kunnen aanvoeren dat we niet zouden overleven, maar dan stuur je gewoon een robot die opnames maakt. Ook dan blijf je zitten met het probleem van lokaliseren; hoe lokaliseer je jezelf of een robot in een heelal vlak na de oerknal? Hoe meet je uberhaupt een positie in het heelal rekening houdend met het uitdijen van het heelal? Wat gebeurt er als ik mezelf flits naar een positie buiten het heelal?

Als terug in de tijd reizen in de toekomst mogelijk zou zijn (misschien over 1 miljoen jaar), dan zou het tijdens belangrijke gebeurtenissen moeten stikken van de ' toeristen'. Wie wil nu niet bij de eventuele kruisiging zijn geweest van Jezus; bij de bouw van de Pyramides, etc.
Tevens zouden tijdreizigers uit de toekomst eenvoudig zich nu kunnen melden om misverstanden uit het verleden recht te zetten; zaken waar we al eeuwen over discussieren.

Ik heb al eerder aangegeven waarom tijdreizen volgens mij totaal onmogelijk is en daar blijf ik ook bij, hoe mooi het idee op zich ook is. Maar ja, niet alle leuke ideeen zijn nu eenmaal te realiseren.
Universal soldier
Forum fan

Als terug in de tijd reizen in de toekomst mogelijk zou zijn (misschien over 1 miljoen jaar), dan zou het tijdens belangrijke gebeurtenissen moeten stikken van de ' toeristen'. Wie wil nu niet bij de eventuele kruisiging zijn geweest van Jezus; bij de bouw van de Pyramides, etc.
Daar heb je gelijk in beste Lanier. Jah, jullie zien het goed, ik laat mij ook weer es zien op het freethinker forum :D . Het is een heel paradoxaal gebeuren. Er zouden ik weet niet hoeveel paralelle tijdlijnen open komen te staan indien dit al mogelijk is. Dan kom je op die theorie (paralelle universa). www.johntitor.com is trouwens vernieuwd cq geactualiseerd. Er zal volgens zijn zeggen toen in 2001 rond 2005 een burgeroorlog uitbreken in Amerika. Met de theorie van de parallele universa kun je daar natuurlijk alle kanten mee op (verschillende tijdlijnen, dimensies naast elkaar). En up we go verder into het aanelkaar breien van theorieen... :roll:
Tevens zouden tijdreizigers uit de toekomst eenvoudig zich nu kunnen melden om misverstanden uit het verleden recht te zetten; zaken waar we al eeuwen over discussieren.
Je zou nog kunnen suggereren dat tijdreizigers de instructie krijgen zich niet te mengen of weinig te mengen in de maatschappelijke situatie om de tijdlijn in stand te houden, maar ook dat klinkt (op dit moment qua wetenschap en harde feiten anno 2005) erg zweverig. It's all about aanname. Het is niet moeilijk iets te geloven ...Als je het echt wilt geloven dan is die realiteit ook zo...Kijk maar naar cultureel bepaald geloof of een andere traditie. Zet een kind in een christelijk dorp en 10 tegen 1 hij word christen (uitzonderingen bevestigen natuurlijk de regel).

Het is goed om de regel: Extraordinary claims need extraordinary proove, te blijven hanteren. Dit gaat ook op voor een soorgenoot van Titor t.w. : www.billymeier.com maar dit gaat enigzins off-topic...

:wink:
Raycoba20

Bericht door Raycoba20 »

Universal soldier schreef:Ik heb (nog) een vraag.

Heb me op een quasi-wetenschappelijke manier bezig gehouden met het volgende vraagstuk (ruimte tijd-paradox ?) :
fictief vraagstuk:
Als ik vertrek uit 2004 (dinsdag 7 december 18:45 uur ) en met mijn zogenaamde tijdmachine naar 1972 ga (dinsdag 7 december 18:45 uur) en ik leef daar één week (dus t/m dinsdag 14 december 18:45 uur) en zou vanaf dat punt (dus daar één week hebben geleefd) weer terugkeren naar 2004 dinsdag 7 december 18:45 uur. Kom ik dan weer uit bij het vertrekpunt of in een parallel universum met een andere tijdlijn?

D.w.z. 2004 is dan punt A, 1972 / 7 december is punt B en 1972 / 14 december is punt C. Moet ik dan vanuit punt B weer teruggaan naar punt A om de juiste tijdlijn te houden en te voorkomen dat het een andere tijdlijn krijgt?
(BRON: BACK TO THE FUTURE DEEL 2, Gestaafd of science fiction : Ik zou graag willen weten in hoeverre dit makes sense ? In deze film word beweerd dat het zo werkt. Zie ook deze film eventueel al is het alleen maar voor het vermaak ).

Graag hoor ik van de heren en dames Béta denkers hoe één en ander zit aansluitend op wat hierboven allemaal al is ingetikt. Ga er ééns vanuit dat het zou kunnen? Tenminste als het al mogelijk is om hierop te suggereren (ben een Gamma denker weet je).

U-S.
:lol:

Parallel universum is wat anders. Dat is de theorie dat alles wat kan gebeuren, ook daadwerkelijk gebeurd, maar dan in steeds een ander quantum-universum.

Tijdreizen (stel dat het bestaat) ligt anders.
Als je in het verleden zou reizen en weer terug kom je niet terug op je eigen tijdlijn van waar je vetrok, maar door je reis creeer je je eigen lijn. Dit is geen parallele wereld, maar een logische vervanging van de lijn waarop je vertrok.

Stel:
<----verleden------------punt A--------------------------------punt B

.....................................punt C---------------------------------punt D--------->toekomst

Punt B is het moment dat je vertrekt. Het heden. Je wilt naar Punt A, een plaats in het verleden. Op dat moment stopt de tijdlijn van punt B. Er is geen toekomst vanaf die lijn.
Je komt aan op punt C. Punt C is hetzelfde punt als punt A, alleen met die verandering dat een reiziger uit de toekomst nu op die plek is. Die was er oorspronkelijk niet.
Hoekort je ook blijft of hoe weinig je ook veranderd, punt A is voor altijf vervangen door punt C. Voor iedereen is punt C nu de realiteit.
Ga je terug naar het heden, je vetrekpunt, dan kom je aan op punt D. Hetzelfde punt als punt B, behalve dat in het verleden er ooit een figuur uit het heden heeft rondgelopen. Als je verder niets doet, dan is er een toekomst na Punt D. Er is niets veranderd behalve dat de hele wereld zich bevind in een C-D tijdlijn. Slechts voor de reiziger bestaat de herrinering aan de A-B lijn.

Op deze manier kan je nog allerlei rare scenario's bedenken, een 'loop' in de tijd kan gemaakt worden bvb.
Belangrijk is wel om te weten, dat je niets kan veranderen in het verleden wat je van te voren bedenkt (als je nog in het heden zit).
Want stel, je wilt Hitler vermoorden omdat ie 6 miljoen mensen heeft afgeslacht. Je bouwd een tijdmachine, gaat terug in de tijd, en vermoord hem, nog voor ie aan de macht komt. Op deze C-D lijn, is er nooit een Hitler aan de macht geweest, geen Nazi-duitsland, geen Holocaust. Dus hoe weet iemand op die C-D lijn dat ie Hitler wil vermoorden? Er is geen reden. Jij word geboren ooit, op die C-D lijn, maar als je geen reden hebt om terug in de tijd te gaan, vervalt die C-D lijn weer, want je veranderd niets. Je bouwd geen tijdmachine. Dus de C-D tijdlijn vervalt weer en schiet terug naar de A-B lijn, waarin Hitler ooit de holocaust veroorzaakte en jij een machine bouwd om terug in de tijd te gaan om hem te vermoorden en zo weer een C-D lijn te maken, die vervolgens weer vervalt en terug schiet naar de A-B lijn. Zie hier een Loop.

Helaas houden maar heel weinig films zich aan deze 'regels' (eigenlijk niet 1), waardoor er altijd vage en niet verklaarbare dingen in zitten. Ik denk dat Back to the future nog het dichst in de buurt komt, maar ook daar zitten fouten in.
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag heelal-soldaat,

Ik houd me rustig bij de definitie van tijd, zoals die is gegeven door de filosoof Aristoteles: 'Tijd is het tellen van de verandering in voor en na'.

Beetje uitleg:

1. Ik kan, als ik een poosje van huis ben geweest, de veranderingen in mijn tuin tellen (er is bloesem afgevallen, bloemen zijn in knop gekomen, andere gewassen staan in volle bloei etc.) "Sjonge, wat is er veel veranderd"! Dat is dus geen veranderingen tellen in 'voor en na' maar: aantal veranderingen 'sinds toen'.

2. Ik kan ook van iets, dat aan het veranderen IS, de veranderingen tellen. Die veranderingen komen na elkaar en dus worden ze in 'voor en na' of 'eerder en later' geteld.
Ik heb dan wel behoefte aan een 'tel-eenheid'. Bij zeer snelle veranderingen zal dat een korte eenheid moeten zijn (seconde of minuut) en verder: hoe langzamer de verandering des te langer de tel-eenheid zal/mag zijn.
Zo wordt de 100 meter sprint in seconden en honderdsten daarvan gemeten, de marathon in uren en minuten. Intussen 'verandert' de atleet van start tot finish.

3. Op die manier behoort tijd (net als ruimte overigens) tot de 'denkcategorieën' = 'manieren van denken bij de mens'. Logisch geredeneerd: als (op deze aarde) geen mens is wordt er niet geteld en is er dus geen tijd. Tijd heeft dus geen eigen 'existentie', bestaat niet op zichzelf, kan als zodanig niet geschapen worden. En dan nóg doet het 'verschijnsel' tijd pas zijn intrede als er iemand is die de veranderingen telt in een voor en een na.

Het is alleen al geestig om te zien hoeveel eeuwen de mens erover heeft gedaan om tot het huidige begrip tijd te komen. In het boek 'De Ontdekkers' van Daniël Boorstin wordt dat allerboeiendst beschreven. Hij heeft er wel 89 pagina's voor nodig. Maar..., zoals ik al zei: een heel ingewikkelde en zéér interessante ontwikkelingsgeschiedenis.

Het begrip 'tijd' waarmee die submoleculaire fysici stoeien is van een heel andere allure als het begrip tijd waarmee wij dagelijks leven. Hun begrip hoort thuis in een voorlopig theoretisch model voor een verklaring van de submoleculaire verschijnselen. En van hun termen maakt de science fiction dankbaar gebruik. :wink:

Groeten.

Fons.
Plaats reactie