Universal soldier schreef:Ik heb (nog) een vraag.
Heb me op een quasi-wetenschappelijke manier bezig gehouden met het volgende vraagstuk (ruimte tijd-paradox ?) :
fictief vraagstuk:
Als ik vertrek uit 2004 (dinsdag 7 december 18:45 uur ) en met mijn zogenaamde tijdmachine naar 1972 ga (dinsdag 7 december 18:45 uur) en ik leef daar één week (dus t/m dinsdag 14 december 18:45 uur) en zou vanaf dat punt (dus daar één week hebben geleefd) weer terugkeren naar 2004 dinsdag 7 december 18:45 uur. Kom ik dan weer uit bij het vertrekpunt of in een parallel universum met een andere tijdlijn?
D.w.z. 2004 is dan punt A, 1972 / 7 december is punt B en 1972 / 14 december is punt C. Moet ik dan vanuit punt B weer teruggaan naar punt A om de juiste tijdlijn te houden en te voorkomen dat het een andere tijdlijn krijgt?
(BRON: BACK TO THE FUTURE DEEL 2, Gestaafd of science fiction : Ik zou graag willen weten in hoeverre dit makes sense ? In deze film word beweerd dat het zo werkt. Zie ook deze film eventueel al is het alleen maar voor het vermaak ).
Graag hoor ik van de heren en dames Béta denkers hoe één en ander zit aansluitend op wat hierboven allemaal al is ingetikt. Ga er ééns vanuit dat het zou kunnen? Tenminste als het al mogelijk is om hierop te suggereren (ben een Gamma denker weet je).
U-S.

Parallel universum is wat anders. Dat is de theorie dat alles wat kan gebeuren, ook daadwerkelijk gebeurd, maar dan in steeds een ander quantum-universum.
Tijdreizen (stel dat het bestaat) ligt anders.
Als je in het verleden zou reizen en weer terug kom je niet terug op je eigen tijdlijn van waar je vetrok, maar door je reis creeer je je eigen lijn. Dit is geen parallele wereld, maar een logische vervanging van de lijn waarop je vertrok.
Stel:
<----verleden------------punt A--------------------------------punt B
.....................................punt C---------------------------------punt D--------->toekomst
Punt B is het moment dat je vertrekt. Het heden. Je wilt naar Punt A, een plaats in het verleden. Op dat moment stopt de tijdlijn van punt B. Er is geen toekomst vanaf die lijn.
Je komt aan op punt C. Punt C is hetzelfde punt als punt A, alleen met die verandering dat een reiziger uit de toekomst nu op die plek is. Die was er oorspronkelijk niet.
Hoekort je ook blijft of hoe weinig je ook veranderd, punt A is voor altijf vervangen door punt C. Voor iedereen is punt C nu de realiteit.
Ga je terug naar het heden, je vetrekpunt, dan kom je aan op punt D. Hetzelfde punt als punt B, behalve dat in het verleden er ooit een figuur uit het heden heeft rondgelopen. Als je verder niets doet, dan is er een toekomst na Punt D. Er is niets veranderd behalve dat de hele wereld zich bevind in een C-D tijdlijn. Slechts voor de reiziger bestaat de herrinering aan de A-B lijn.
Op deze manier kan je nog allerlei rare scenario's bedenken, een 'loop' in de tijd kan gemaakt worden bvb.
Belangrijk is wel om te weten, dat je niets kan veranderen in het verleden wat je van te voren bedenkt (als je nog in het heden zit).
Want stel, je wilt Hitler vermoorden omdat ie 6 miljoen mensen heeft afgeslacht. Je bouwd een tijdmachine, gaat terug in de tijd, en vermoord hem, nog voor ie aan de macht komt. Op deze C-D lijn, is er nooit een Hitler aan de macht geweest, geen Nazi-duitsland, geen Holocaust. Dus hoe weet iemand op die C-D lijn dat ie Hitler wil vermoorden? Er is geen reden. Jij word geboren ooit, op die C-D lijn, maar als je geen reden hebt om terug in de tijd te gaan, vervalt die C-D lijn weer, want je veranderd niets. Je bouwd geen tijdmachine. Dus de C-D tijdlijn vervalt weer en schiet terug naar de A-B lijn, waarin Hitler ooit de holocaust veroorzaakte en jij een machine bouwd om terug in de tijd te gaan om hem te vermoorden en zo weer een C-D lijn te maken, die vervolgens weer vervalt en terug schiet naar de A-B lijn. Zie hier een Loop.
Helaas houden maar heel weinig films zich aan deze 'regels' (eigenlijk niet 1), waardoor er altijd vage en niet verklaarbare dingen in zitten. Ik denk dat Back to the future nog het dichst in de buurt komt, maar ook daar zitten fouten in.