Dergelijke zeer zware verdachtmakingen vinden we ook hier op dit forum, waarbij moderatoren, maar ook individuele gebruikers zijn uitgemaakt of vergeleken met Goebbels of met fascisten, nazi's of übersturmführers. Ik vind dit een zeer ongezonde manier van discussieren. En ik vind het óók ongezond dat er óók nog mensen zijn die begrip tonen voor dit soort uitlatingen.
Van sommige mensen kun je denken: 'Die weten niet beter', maar ik constateer dat zélfs bij mensen die ik toch wel behoorlijk veel nuance toedicht, de drang om dergelijke vergelijkingen te maken, heeft postgevat.
Ik heb het kernwoordje even vetgedrukt. De meeste mensen hebben er overheen gelezen, hetgeen aan lijkt te geven dat mensen dit normaal zijn gaan vinden.Theoloog schreef: Men noemt zich wel vrijdenker, maar in hoeverre is men dat werkelijk? Atheïstisch dogmatisme leidt ook tot intolerantie.................
Sprekend voorbeeld vind ik de verbetenheid waarmee Richard Dawkins zijn geloof uitdraagt; de manier waarop hij als een inquisiteur stad en land afreist om de ketterij te bestrijden en het atheïsme te prediken. Let wel, het gaat me er niet om dat hij evangeliseert, maar de verbetenheid waarmee hij dat doet. De haat tegenover het geloof, met name het christelijke geloof, en de het exoskelet van zekerheid dat hij uitstraalt.
Beste Theoloog.
Jouw nick, en jouw grote kennis van zaken die jij vaak ten toon spreid in jouw bijdragen, lijken er op te wijzen dat jij inderdaad theologie hebt gestudeerd. Als jij theologie hebt gestudeerd, dan lijkt me toe dat jij ook het één en ander weet van de Inquisitie. Jij zult dan weten dat de Inquisitie een zeer onbeschaafd en verwerpelijk instituut is geweest. Hoe kom je er in vredesnaam bij om Richard Dawkins een inquisiteur te noemen? Dit doet mij vermoeden dat jij het woord 'inquisiteur' hier onnadenkend hebt gebruikt, of dat je aan geheugenverlies lijdt, óf je hebt niet opgelet tijdens de college's kerkgeschiedenis.
Ik zal een anekdote vertellen. Het is slechts een voetnoot uit de geschiedenis, en het toont de intense en diepe verdorvenheid van de inquisitie. Ik heb niet het allerergste geval beschreven, en het betreft geen unieke gebeurtenis die maar één keer of een paar keren is voorgevallen; nee, het is een klein onbeduidend voetnootje, deze taferelen hebben zich duizenden keren voorgedaan.
In 1765 werd in het Franse stadje Abbeville een jongeman genaamd La Barre gevangengenomen. Hij werd op een gruwelijke manier gefolterd, daarna werd zijn tong met gloeiende tang uitgerukt, zijn handen werden afgekapt aan de kerkdeur, daarna werd hij op een kar door de stad gevoerd waarbij het gepeupel hem kon bekogelen met stenen en rotte eieren. Hierna werd hij op een plein aan een paal gebonden, en werden er stro en takkenbossen aan zijn voeten gelegd. De kerkelijke rechters toonden op het laatste moment een uiterst indrukwekkend staaltje van medemenselijkheid en mededogen. Voor het verbranden werd La Barre's hoofd afgesneden.
Wat waren de afschuwelijke misdaden die La Barre had gepleegd?
Hij werd veroordeeld wegens atheïsme, en zijn verschrikkelijke misdaad was dat hij een oud houten kruis zou hebben beschadigd (hetgeen niet eens was bewezen), en hij had een boek van voltaire in huis (dat bij La Barre op het vuur werd gegooid, waarbij de inquisiteurs zeiden dat Voltaire zélf ook op deze wijze gestraft zou moeten worden, waarna Voltaire dan ook vluchtte naar Oostenrijk.)
Dat was de inquisitie Theoloog.
Nu terug naar Dawkins. Uit wat ik heb gezien en gelezen van Dawkins, meen ik te weten dat hij een bevlogen man is, die op een vreedzame manier - dwz, met de pen en via toespraken - zijn atheïstische levensovertuiging verkondigd. Ik kan, zélfs met de beste wil van de wereld, geen inquisiteur in hem zien. Maar ik heb niet alles van hem gelezen, en niet alles van hem gezien. Misschien weet jij meer. Wellicht is Dawkins lid van een geheime organisatie die met geweld de wereld wil veroveren, en iedereen met het pistool op het hoofd wil dwingen om de kerk, de bijbel of de Koran, af te zweren en deze te bespugen. Misschien ken jij uitspraken van Dawkins, waarin hij oproept tot een 'heilige oorlog' tegen de godsdienst, waarbij alle middelen zijn toegestaan, zoals foltering, genocide etc,,. Als jij hiervan weet, dan hoor ik het graag.
Met vriendelijke groet.