Bijbels verbannen in Canadees ziekenhuis

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gerard
Bevlogen

Bijbels verbannen in Canadees ziekenhuis

Bericht door Gerard »

Afbeelding
In een Canadees ziekenhuis zijn de bijbels uit de nachtkastjes van de patienten verwijderd. De reden was voor de hand liggend: bacillen kunnen makkelijk blijven bestaan in een boek dat zo van patient op patient wordt overgedragen. Wel erg ironisch als je bedenkt dat datzelfde boek eeuwenlang werd gebruikt om ziektes te bestrijden. Nu blijkt het bij nader inzien een boek te zijn dat ziektes kan verspreiden
Bron: http://blog.seniorennet.be/ongeloof/
Bij nader inzien??? Dat het de ziekte van de angst en de zwakte verspreid is toch al lang bekend bij wel denkende mensen.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

GH schreef:
Dat het de ziekte van de angst en de zwakte verspreid is toch al lang bekend bij wel denkende mensen.
Dag GH,

Waarschijnlijk bedoel je weldenkende mensen.

Het is mij niet bekend dat de Bijbel de door jou omschreven ziektes verspreidt.

Ajuus,
Stan
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Stanhope schreef:Waarschijnlijk bedoel je weldenkende mensen.
Bedankt voor de correctie.
Stanhope schreef:Het is mij niet bekend dat de Bijbel de door jou omschreven ziektes verspreidt.
Wat dacht je dan van angst voor de werkelijkheid van het leven, de hardheid, het verdriet, de pijn, het verlies. Angst voor de afrekening aan de poort, het eindoordeel, "heb ik het wel goed gedaan in de ogen van......?" "Zal hij genadig zijn?"

De zwakte die die opstelling oplevert, de zwakte door de slaafse afhankelijkheid, het verlies van zelfrespect, verlies van waardigheid door erkenning van de minderwaardigheid,
Je zou je er tegenaan moeten gaan, de strijd aanbinden met het leven, je rug sterken.
maar in plaats daarvan leert de bijbel je te knielen, je ogen te sluiten, je hoofd naar boven te richten en je héél hard in te denken dat daar iemand naar je luistert, naar iedereen die zich zo onderdanig wil opstellen, en hopen dat je gehoord wordt en een steuntje in je rug krijgt.
Het is ook het verlies van eigen kracht die als het uit jezelf komt krachtiger voelt dan een zgn. gegeven kracht waar je uit dankbaarheid maar wéér voor op de knieën gaat.
De zwakte van de onderdanigheid.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Dag GH,

Bedankt voor je uitleg.

Ik vind het trouwens wel grappig dat jij als goddeloze zoveel waarde hecht aan de Bijbel. Anders gezegd: Dat jij denkt (gelooft) dat de Bijbel zoveel “kracht” heeft.

Ik als ongoddeloze denk (geloof) namelijk dat indien iemand de door jou omschreven aandoeningen heeft dit aan de persoon zelf ligt. Ik “ken” de Bijbel op dit gebied helemaal geen kracht toe.

Zo zie je maar weer.

Ajuus,
Stan
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Stanhope schreef:Ik vind het trouwens wel grappig dat jij als goddeloze zoveel waarde hecht aan de Bijbel. Anders gezegd: Dat jij denkt (gelooft) dat de Bijbel zoveel “kracht” heeft.
Heel goed dat je het woord kracht in deze context tussen aanhalingstekens zet. Daarmee ontkracht je, geheel terrecht, gelijk de waarde die ik aan de bijbel hecht.
Ik ken de bijbel namlijk geen enkele waarde toe dan een negatieve. En kun je dat dan nog een waarde noemen?
Stanhope schreef:Ik als ongoddeloze denk (geloof) namelijk dat indien iemand de door jou omschreven aandoeningen heeft dit aan de persoon zelf ligt. Ik “ken” de Bijbel op dit gebied helemaal geen kracht toe.
Zie jij op zondag dan nooit auto's bij de kerken staan? Hoor jij nooit op de EO die zoete stemmetjes uit zuinige gezichtjes de here de hemel in prijzen. (Hoe toepasselijk zo vlak voor hemelvaart.)
Zijn die niet allen onder zware hypnose van een self forfilling prophese? Zwaar onder invloed dus. Had die oude Marx toch in één ding gelijk. Religie is opium voor het volk.
Zwaar verslavend en ondermijnend.
Friedrich Nietzsche
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Dag GH,

Bedankt voor de aanvulling. Ik stel vast dat mijn standpunt, dat hiervoor is vermeld, hierdoor niet verandert.

Ajuus,
Stan
Christiaan
Geregelde verschijning

Bericht door Christiaan »

De zwakte die die opstelling oplevert, de zwakte door de slaafse afhankelijkheid, het verlies van zelfrespect, verlies van waardigheid door erkenning van de minderwaardigheid,
Wat de één gebrek aan zelfrespect noemd en erkenning van minderwaardigheid wordt door iemand anders wellicht gebrek aan misplaatste arragontie genoemd.
Zie jij op zondag dan nooit auto's bij de kerken staan? Hoor jij nooit op de EO die zoete stemmetjes uit zuinige gezichtjes de here de hemel in prijzen. (Hoe toepasselijk zo vlak voor hemelvaart.)
Zijn die niet allen onder zware hypnose van een self forfilling prophese? Zwaar onder invloed dus. Had die oude Marx toch in één ding gelijk. Religie is opium voor het volk.
Dus je houdt van self forfilling prophecies. God niet (onder)zoeken en dan vervolgens roepen dat hij niet bestaat vind ik ook wel een mooie.
frans
Forum fan

Bericht door frans »

Christiaan schreef:
GH schreef: Zie jij op zondag dan nooit auto's bij de kerken staan? Hoor jij nooit op de EO die zoete stemmetjes uit zuinige gezichtjes de here de hemel in prijzen. (Hoe toepasselijk zo vlak voor hemelvaart.)
Dus je houdt van self forfilling prophecies. God niet (onder)zoeken en dan vervolgens roepen dat hij niet bestaat vind ik ook wel een mooie.
.
Ben jij al op zoek geweest naar odin, zeus, thor, boedha en noem al die godenfiguren maar op? En zo ja, welke van hen bestaat wel en welke van hen bestaat niet en waar baseer je die mening dan op en hoe lang heb je naar hem of haar gezocht? Mocht je voor ieder van deze goden een antwoord hebben dan kunnen we daarna met de zelfde vraag nog wel 1000 goden doorgaan.
Los daarvan, diverse mensen op dit forum (ik weet niet in hoeverre dit voor GH ook geldt) zijn wel degelijk op zoek geweest naar een god, en hebben die blijkbaar niet gevonden. Dan kun je wel eens tot de conclusie komen dat een god die zich voor je verstopt het zelfde is als een god die niet bestaat. Je hebt aan beiden in ieder geval even veel en je kunt de waarde van die god dan afronden op precies 0,0.
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Christiaan schreef:Wat de één gebrek aan zelfrespect noemd en erkenning van minderwaardigheid wordt door iemand anders wellicht gebrek aan misplaatste arragontie genoemd.
Dus kiezen voor euthanasie omdat je getroffen bent door MS en in je laatste levensfase alleen maar pijn verdriet en ellende moet ondergaan noem jij misplaatste arrogantie? Ik noem maar een voorbeeld.!
Christiaan schreef:Dus je houdt van self forfilling prophecies. God niet (onder)zoeken en dan vervolgens roepen dat hij niet bestaat vind ik ook wel een mooie.
Of ik was niet duidelijk of je hebt mij niet begrepen. Ik sta met beide benen op de grond, op deze aarde, deze bol van vergankelijkheid en hou dus niet van self forfilling prophecies.
En ik heb god wel degelijk onderzocht. Ben katholiek opgevoed, ben oprecht gelovig geweest en heb geloof, hoop en liefde ervaren, heb ervaren dat je verhoord wordt (althans zo voelde ik dat op dat moment). Maar ja, dan komt de tijd dat je met de dooddoener antwoorden op levensvragen geen genoegen neemt en ga je opzoek naar wat meer intelligente antwoorden vanuit de religie. Als die uitblijven ga je twijfelen, zoeken naar alternatieven. Het eerste alternatief was het atheïsme maar ik bleef daar steken in de zingeving. Ik zocht verder. In die zoektocht kwam ik uiteindelijk bij het Therravadda Boeddhisme. Daar vond ik véél aannemelijkere antwoorden dan in het christendom en al snel bleek dat het achtervoegsel van christen (dom) een terrecht toevoeging bleek. In het boeddhisme vond ik ook véél meer geloof, hoop en liefde en vooral ook veel meer voldoening en véél meer realisme. Een veel grotere gelukzaligheid dan ik ooit ervaren heb in het chistendom werd mijn deel. Ik voelde me gelukkig in het idee het juiste gevonden te hebben. Dan ga je denken over Karma en reïncarnatie, nirwana en concludeer je dat ook dat maar zoethoudertjes zijn om je eigen vergankelijkheid te verbloemen. De behoefte aan ontkenning dat je maar een vergankelijk bestaan hebt was in mij nog niet gedoofd. Ik wilde nog niet accepteren dat het aan het eind van mijn leven gewoon over was. Maar de diverse fantasieën die religies daarop verzonnen hebben doen niets anders dan die behoefte voeden. Dat inziend viel ik weer terug op het "kale" atheïsme. De meest realistische levensovertuiging na alle fantastische ideeën die vooraf gingen. Bleef ik tóch met het aloude probleem van de zingeving zitten. Waarom waren we hier op aarde? Als je uiteindelijk ontdekt dat het leven 'an sich' geen zin heeft en dat jij zelf zin aan je leven moet geven dan is ook het laatste opstakel geslecht en dan weet je Atheïsme is 'my thing'. Je hebt geaccepteert dat je het, net als alle dieren en alle planten moet doen met dit leven. Is de natuur je niet welgevallig en krijg je maar een klein deel dan is het simpel en hard, pech gehad. Hard maar realistisch. Niet wat je wilt horen maar wel wat je zult horen. Als een antiloop door een leeuw wordt verslonden, pech gehad. Dat wordt hem toch ook niet als straf voor zijn zonden voorgehouden? Waarom wij als diersoort met een meer ontwikkeld brein dan wel?
In de erkenning van die zinloosheid van het leven die ook een enorm potentieel opent om er enorm veel zin aan te geven ervaarde ik een zelfde gelukzaligheidsgevoel maar nog weer eens sterk versterkt als ik voelde toen het boeddhisme het dichts bij de waarheid leek. Hetzelfde gevoel waar ik ze bij de EO steeds over hoor praten, ze moesten eens weten hoe je dat nog veel verder kunt ontwikkelen.
Friedrich Nietzsche
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Christiaan schreef:
God niet (onder)zoeken en dan vervolgens roepen dat hij niet bestaat vind ik ook wel een mooie.
Dag Christiaan,

Hoe is het met je?

Ik vind dat je nu wel een behoorlijk afwijkend Bijbels advies geeft. :twisted:

Zoals je weet is er niemand die God zoek. De apostel der heidenen schrijft daarover in Romeinen 3:11 er is geen mens die God zoekt.

Jij geeft een verwerpelijk evangelisch advies. Jezus onderwees dat God in de hemel is. In de Bijbel kunnen we lezen dat God af en toe neerdaalde om te kijken hoe het op de aarde er aan toe ging (gaat ?) en de hemel is voor zover ik weet maar een enkele keer open gegaan. Om nu op zoek te gaan naar de hemel om daar God te vinden lijkt me zinloos en onhaalbaar.

Paulus is in de derde hemel geweest en heeft daar mogelijk God ontmoet. :wink:

Trouwens zei Jezus niet dat het koninkrijk Gods binnenin ons is? Lijkt je dat niet voldoende? Wees eens een keer tevreden ! :evil:

Ajuus,
Stan
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Stanhope schreef:Jezus onderwees dat God in de hemel is. In de Bijbel kunnen we lezen dat God af en toe neerdaalde om te kijken hoe het op de aarde er aan toe ging (gaat ?) en de hemel is voor zover ik weet maar een enkele keer open gegaan. Om nu op zoek te gaan naar de hemel om daar God te vinden lijkt me zinloos en onhaalbaar.

Paulus is in de derde hemel geweest en heeft daar mogelijk God ontmoet. :wink:

Trouwens zei Jezus niet dat het koninkrijk Gods binnenin ons is? Lijkt je dat niet voldoende? Wees eens een keer tevreden ! :evil:

Ajuus,
Stan
Beste Stan,
in alle oprechtheid en met alle respect kan ik niet geloven dat jij dit werkelijk voor waarheid kunt aannemen. Een weldenkend mens kan dit soort onzin wel leuk vinden als kunst of literatuur, mits mooi omschreven, maar er werkelijk in geloven? nee daar kan ik echt niet bij zolang het niet gaat om kleine kinderen of geestelijk gestoorden.
Friedrich Nietzsche
dennievloon

Bericht door dennievloon »

Het valt mij elke keer weer op dat de discussie gaat over god, of hij bestaat of niet.Maar hoe zit het met Jezus, hoe zit het met de waarden en normen die in de bijbel staan.Het respect, de liefde.

Waarom altijd maar zeuren over de negatieve dingen in de bijbel en niet de mooie dingen ter discussie stellen?
bad_religion

Bericht door bad_religion »

dennievloon schreef:Het valt mij elke keer weer op dat de discussie gaat over god, of hij bestaat of niet.Maar hoe zit het met Jezus, hoe zit het met de waarden en normen die in de bijbel staan.Het respect, de liefde.

Waarom altijd maar zeuren over de negatieve dingen in de bijbel en niet de mooie dingen ter discussie stellen?
En zoals de wijze uitspraken als "Een boom herkent men aan zijn vruchten" nooit geweten dat een boom met appels een appelboom was. Maar alle gekheid op een stukje, het merendeel van Jezus uitspraken zijn van die moeder gans waarheden en leiden simpelweg tot het degraderen van een mens in een zielig karikatuur i.p.v. een complex wezen.

Erger nog zijn de intolerante uitspraken die Jezus doet over de mensen die hem en zijn waarheden niet volgen, dit laat geen discussie meer open voor morele waarden.

Jezus was verschrikkelijk intolerant, en waarom zou een weldenkend mens zijn woorden verheffen boven eigen gedachtes, moreel is immers geen vast gegeven dat wordt gedicteerd door een personage als Jezus, moreel is een vluchtig gegeven en geen statisch iets dat gedicteerd wordt door een profeet of messias....
metamarty

Bericht door metamarty »

dennievloon schreef:Het valt mij elke keer weer op dat de discussie gaat over god, of hij bestaat of niet.Maar hoe zit het met Jezus, hoe zit het met de waarden en normen die in de bijbel staan.Het respect, de liefde.

Er staat respect en liefde in de bijbel. Er staat ook weerzinwekkende afgunst, haat, intolerantie, levensgevaarlijke waanbeelden en andere ellende in de bijbel. De vaagheid van de bijbel is zijn redding. Mensen kunnen interpreteren wat ze willen en er zal nooit een eind aan komen. Een prachtig voorbeeld: http://www.godhatesfags.com/bible/fags.html

De goede Reverend Phelps is al tientallen jaren aan het strijden op bijbelse gronden, en hij zal volgens de bijbel nog gelijk hebben ook. Of moeten we het toch anders zien? http://www.godlovesfags.com/bible.html

Wie heeft hier gelijk? Als je zegt dat het de liefdevolle mensen zijn, waar haal je dat vandaan? Omdat jij toevallig "voelt" dat liefde de correcte weg is? Misschien bedoelde jezus wel echt dat je sommige mensen moet haten om een betere wereld te krijgen?

Kortom, we komen er niet uit en we gaan er ook niet uit komen. Elke "bijbelse leefwijze" is een leefwijze die verzonnen is door mensen die zich beroepen op de bijbel. En volgens goed religieus gebruik hoeven we ook geen verklaring af te leggen waarom we die leefwijze volgen. We mogen van geluk spreken dat we in dit tijdperk redelijk met elkaar om kunnen gaan, maar wat zal de norm zijn over 100 jaar? Wat halen we dan uit de bijbel?
Plaats reactie