De schaduwzijde van de New age

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Devious
Erelid
Contacteer:

De schaduwzijde van de New age

Bericht door Devious »

Onderstaande heb ik even geknipt uit een artikel van 'Stichting gebladerte'. (http://www.gebladerte.nl/20003g02.htm)
Aquarius-tijdperk: er komt een betere wereld

Zo rond het jaar 2000 gaat het gebeuren. Of misschien een tijd later. Hoe dan ook, volgens New Age-aanhangers ontwikkelt de mensheid zich de komende generaties tot iets hogers, mooiers, beters, vredigers. De New Age, de Nieuwe Tijd komt eraan, zeggen de aanhangers, en ze verwachten daarvan dat het leven op aarde veel "positiever" zal worden. Het New Age-tijdperk, het Waterman-tijdperk, gaat volgens hen ongeveer 2000 jaar duren, net als de 2000 jaar van het Vissen-tijdperk, dat is begonnen met de komst van Jezus en binnenkort dus afloopt.

Volgens New Age-aanhangers zijn de grote lijnen van de toekomst al vastgesteld. Volgens mij leidt die opvatting tot politieke passiviteit en soms zelfs tot fatalisme. Men raakt zo al snel ervan overtuigd dat de ontwikkelingen op aarde vanzelf gaan, dat alles toch al vaststaat, dat een of ander bovenzintuiglijk principe bepaalt wat er met de mensheid en met de hele aarde gaat gebeuren. Men zou dan ook niet meer hoeven te strijden voor een betere wereld, want de mensheid zou het lot niet meer in eigen handen hebben. Aan de loop van de geschiedenis zou niet meer zijn te tornen. Progressieve mensen zouden er daarentegen naar mijn mening vanuit moeten gaan dat de samenleving door mensen wordt gemaakt, niet door goden, engelen of wat voor metafysische verschijningen of verschijnselen dan ook. De samenleving kan dus ook door mensen worden verbeterd. We moeten de toekomst en een betere wereld niet willen voorspellen, maar mogelijk maken!

Er heerst vandaag de dag overal ter wereld onrechtvaardigheid, ongelijkwaardigheid, oorlog, armoede. Dat is al lang zo en dat zal helaas ook nog wel enige tijd zo blijven. Er is geen enkel steekhoudend argument om aan te nemen dat het na het jaar 2000 met de mensheid en de aarde ineens de goede kant op zal gaan en op zal blijven gaan. Dat is puur een kwestie van geloof, van blind vertrouwen in de goede afloop. Het gevolg daarvan is dat mensen de ogen dreigen te gaan sluiten voor hedendaagse en mogelijke toekomstige ellende. Deze houding lijkt op een soort self-fulfilling prophecy: "ik zeg en ik wil dat het goed gaat, dus gaat het goed". Op zich leidt zo'n stellingname niet meteen tot een extreem-rechts wereldbeeld. Maar in combinatie met de volgende kenmerken van het Nieuwe Tijds-denken krijgt het esoterische gedachtegoed al snel engere trekjes.
Natuurlijke ordening van de samenleving

In de New Age-beweging zien we voortdurend het denkbeeld opduiken dat de samenleving niet in de eerste plaats door mensen wordt gemaakt, maar integendeel wordt gestuurd of beïnvloed door buiten de mens liggende krachten, door natuurlijke en bovennatuurlijke wetmatigheden. In de astrologie gaat het daarbij om de stand van de planeten. New Age-aanhangers ondersteunen hun zienswijzen door een beroep te doen op 'de' natuur of 'de' natuurlijke orde.
Vergelijkingen van de menselijke samenleving met de natuur gaan maar al te vaak mank. Voor elk menselijk gedrag kun je in de natuur, bij dieren, bij planten of bij wat dan ook, vergelijkbaar handelen vinden. Daar heerst zowel het recht van de sterkste als wederzijdse ondersteuning. De mens heeft geen onveranderlijke natuur. Machthebbers hebben het idee van een natuurlijke orde vaak misbruikt om bestaand onrecht te rechtvaardigen. Ook nu gebeurt dat nog. "Het is nu eenmaal zo, dus accepteer het maar", zo spiegelt men zichzelf en anderen voor. Soms spreekt men een dergelijke visie openlijk uit, maar vaker is die verhullend en versluierend aanwezig.
Dwang van het positieve denken

In het New Age-denken heerst het dogma van het "positieve" denken. New Age-aanhangers beweren vaak dat ze open staan voor allerlei soorten meningen. Ze gaan prat op een op het eerste gezicht ontwapenend soort tolerantie. Iedereen zou z'n eigen persoonlijke waarheid hebben, iedereen zou een beetje gelijk hebben.

Helaas gaat het hier om een gevaarlijke, want verborgen schijntolerantie. Want alleen meningen die uitgaan van "het positieve", van een "positieve" werkelijkheidsbeleving, passen in het straatje van het Nieuwe Tijds-denken. Alles dat daarbuiten valt, wordt angstvallig vermeden of argwanend bejegend. Door de dwangmatigheid van het "positieve" denken nemen New Agers vaak niet meer de objectieve uitbuiting en onderdrukking waar in de kapitalistische en patriarchale samenleving. Soms leidt dat tot regelrechte censuur in het Nieuwe Tijds-denken en -handelen.

New Agers nemen in het algemeen een middenklasse-positie in: wereldwijde honger, armoede en vervolging zijn voor hen hooguit wat randproblemen ver weg. Belangrijker wordt "de individuele ontplooiing" geacht. Dit schrijnende gebrek aan realiteitszin leidt ertoe dat veel New Agers nauwelijks acht slaan op de "negatieve" kanten van de "materiële" werkelijkheid. Voorzover ze zich in politiek-ideologisch opzicht bekommeren om het "grofstoffelijke" bestaan, doen ze dat maar al te vaak ook weer vanuit "een positieve grondhouding". Want volgens het New Age-denken heeft de loop van de geschiedenis en de ontwikkeling van de mensheid een bovennatuurlijke verklaring, ook als het gaat om de holocaust in de Tweede Wereldoorlog, om de eeuwenlange knechting van inheemse volken, om de milieuvernietiging, of om welke ziekte, welk leed van welk mens dan ook. Niet alleen een bovennatuurlijke verklaring, maar tegelijk ook een verklaring die afdoende is, die geruststelt, die het geweten sust. Immers, wat er ook gebeurt in de wereld, het is "positief". Het is goed, enkel en alleen al omdat het plaatsvindt
.
Een ander fenomeen dat opduikt als men diep in de geschiedenis en achtergronden duikt van de New age' is een band met facisme. Bij veel van de grondleggers van de moderne new age gedachte vind men een rassenleer met een duidelijke hierarchie. Aan de top, het blanke arische ras, en vervolgens het gele ras etc. Onderaan staat het zwarte ras (afrikanen en aboriginals).
Onderstaande citaten zijn wederom afkomstig van stichting gebladerte. (http://www.gebladerte.nl/20003g02.htm)
Een voorbeeld. Het bekende "medium" Jomanda is naar eigen zeggen beïnvloed door haar "spiritueel leraar" Jozef Rulof. Tijdens haar openbare bijeenkomsten heeft ze boeken van het occult-christelijke "medium" Rulof verkocht. Die boeken, geschreven in en rond de Tweede Wereldoorlog, zijn de weergave van de boodschappen die Rulof zegt te hebben ontvangen van "Gene Zijde", van de "Meesters". Ze vormen een aaneenschakeling van volstrekt immorele en gewetenloze spiritualiteit.

Wat citaten uit zijn in 1941 geschreven boek "De volkeren der aarde door gene zijde bezien": "maar de meesters van gene zijde weten beter. Hun doel is Adolf Hitler de ene overwinning na de andere te laten behalen." [-X (1) De Meesters trekken namelijk aan de marionetpop Hitler: "Achter de schermen, onzichtbaar voor iedereen, doen de Meesters zet na zet en ze zien, dat alles goed gaat." (1) En voor wie nu mocht wanhopen: "Al lijkt het, dat de winst aan Hitler is, de geschiedschrijvers zullen eens vaststellen, dat de winst aan God en daardoor aan de mensheid is." (1) Volgens Rulof bracht Hitler niet alleen onzin: "Bij alle ellende bracht hij tevens het goede, :^o hij bracht het stoffelijk ontwaken op aarde. Hij bracht door zijn revolutie: evolutie! Hij bracht het ontwaken in de geest voor de enkeling, de massa en de mensheid! Dat wilt u van hem niet aanvaarden, maar de Eeuw van Christus dwingt u ertoe." (2) En zo gaat het maar verder, het hele boek door
.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

Een voorbeeld. Het bekende "medium" Jomanda is naar eigen zeggen beïnvloed door haar "spiritueel leraar" Jozef Rulof. Tijdens haar openbare bijeenkomsten heeft ze boeken van het occult-christelijke "medium" Rulof verkocht. Die boeken, geschreven in en rond de Tweede Wereldoorlog, zijn de weergave van de boodschappen die Rulof zegt te hebben ontvangen van "Gene Zijde", van de "Meesters". Ze vormen een aaneenschakeling van volstrekt immorele en gewetenloze spiritualiteit.

Wat citaten uit zijn in 1941 geschreven boek "De volkeren der aarde door gene zijde bezien": "maar de meesters van gene zijde weten beter. Hun doel is Adolf Hitler de ene overwinning na de andere te laten behalen."
Naar Jomanda heb ik uitgebreid onderzoek gedaan en echt alles gelezen/gezien wat er van en over haar is verschenen. Mensen gesproken (uitgehoord) die bij haar "healings" geweest zijn en mijn mening over haar is niet voor plaatsing op een fatsoenlijk en net forum als dit geschikt. :evil:

Dan Jozef Rulof, om te beginnen zijn die boeken niet om door te komen. In mijn spirituele zoektocht heb ik lang en veel onderzocht binnen de New Age beweging en dan is er altijd wel iemand die met die rotzooi aankomt. Die boeken zijn niet om telezen dat is op zich al een opgave en dan de aperte vuiligheid die er onder het mom van "doorgegeven door hogere geesten" uitkomt. Gatverdakkie, dat is pas smerig. Trouwens Steiner heeft ook van die rasssenideetjes hoor. Blijkbaar was het tot voor een halve eeuw terug zeer moeilijk voor de mensen zich voor te stellen dat er geen verschill tussen de rassen bestaat.
In de New Age-beweging zien we voortdurend het denkbeeld opduiken dat de samenleving niet in de eerste plaats door mensen wordt gemaakt, maar integendeel wordt gestuurd of beïnvloed door buiten de mens liggende krachten, door natuurlijke en bovennatuurlijke wetmatigheden. In de astrologie gaat het daarbij om de stand van de planeten. New Age-aanhangers ondersteunen hun zienswijzen door een beroep te doen op 'de' natuur of 'de' natuurlijke orde.
Een toenmalige vriendin van mij uit die periode is van haar beroep astrologe en door dat jaar in jaar uit van dichtbij mee te maken heb ik wel gezien hoe star en dogmatisch dat denken is. Astrologie gaat ook uit van iets overanderlijks. Het is zoals het is en niets kan dat veranderen. Je wordt geboren met dat karakter, die eigenschappen en dat blijft je hele leven zo! Staan de sterren zo, dan gaat het goed, staan de sterren zus, dan mislukt alles wat je beetpakt. Kan je niets aan doen. Voorbestemd, voorbeschikt overgeleverd aan........ Persoonlijk kan ik dat dus niet verenigen met de volstrekte autonomie die mi de mens heeft over zijn eigen leven en zijn.
In het New Age-denken heerst het dogma van het "positieve" denken. New Age-aanhangers beweren vaak dat ze open staan voor allerlei soorten meningen. Ze gaan prat op een op het eerste gezicht ontwapenend soort tolerantie. Iedereen zou z'n eigen persoonlijke waarheid hebben, iedereen zou een beetje gelijk hebben.

Helaas gaat het hier om een gevaarlijke, want verborgen schijntolerantie. Want alleen meningen die uitgaan van "het positieve", van een "positieve" werkelijkheidsbeleving, passen in het straatje van het Nieuwe Tijds-denken. Alles dat daarbuiten valt, wordt angstvallig vermeden of argwanend bejegend. Door de dwangmatigheid van het "positieve" denken nemen New Agers vaak niet meer de objectieve uitbuiting en onderdrukking waar in de kapitalistische en patriarchale samenleving. Soms leidt dat tot regelrechte censuur in het Nieuwe Tijds-denken en -handelen.
Ja, dat is mijn ervaring ook, niets positief en tolerant maar juist dwingend en heel arrogant vaak. Degene die het niet met hen eens is............, dat is natuurlijk een sufferdje die het nog niet snapt. Zoals Jomanda die dan tegen een publiek van hooggeleerde heren en dames zegt dat zij nog "slapen" (nog niet "geestelijk ontwaakt" zijn) omdat zij met haar van mening verschillen. In al hun superieure "al-wetendheid" verliest men het vermogen tot zelfktritiek en steekt elkander vele pluimen in een zekere plaats. :evil:

Verder worden tegenspoed en dergelijke bij de mens zelf neergelegd. Net zoals in India men middels karma in een bepaalde kaste geboren wordt en dus zelf verantwoordelijk is voor het leven (of de ellende die voor leven door moet gaan) dat men lijd. Het is een makkelijke manier om je niet meer medeverantwoordelijk voor anderen te voelen en om alle sociale solidariteit af te schaffen.

Kortom het "eigen schuld dikke bult" principe dat in onze huidige tijd toch al zo van zich laat horen en zien.

Ik ben dus geen liefhebber van New Age, dat moge duidelijk zijn en niet om dat niet ook daarbinnen parels te vinden zijn, want die zijn er wel degelijk maar er zit teveel kaf onder het koren dat veel ellende veroorzaakt.

groet Enigma.
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Enigma schreef:
Naar Jomanda heb ik uitgebreid onderzoek gedaan en echt alles gelezen/gezien wat er van en over haar is verschenen. Mensen gesproken (uitgehoord) die bij haar "healings" geweest zijn en mijn mening over haar is niet voor plaatsing op een fatsoenlijk en net forum als dit geschikt. :evil:

Ben erg blij dat je dit forum fatsoenlijk en net vindt. Zolang er niet te erge schuttingtaal wordt gebruikt mag je je mening over haar best uiten. Maar je punt is nu al heel helder.
Dan Jozef Rulof, om te beginnen zijn die boeken niet om door te komen. In mijn spirituele zoektocht heb ik lang en veel onderzocht binnen de New Age beweging en dan is er altijd wel iemand die met die rotzooi aankomt. Die boeken zijn niet om telezen dat is op zich al een opgave en dan de aperte vuiligheid die er onder het mom van "doorgegeven door hogere geesten" uitkomt. Gatverdakkie, dat is pas smerig. Trouwens Steiner heeft ook van die rasssenideetjes hoor. Blijkbaar was het tot voor een halve eeuw terug zeer moeilijk voor de mensen zich voor te stellen dat er geen verschill tussen de rassen bestaat.

Sommige boeken van Rulof zijn best aardig als je van :^o fantasy houdt. Neem bijvoorbeeld 'Een blik in het hiernamaals'. Al zijn hier ook heel subtiel rassenideologietjes [-X in verwerkt. Maar het kan wat de literaire kwaliteit natuurlijk niet in de schaduw staan van 'Lord of the rings' of Harry Potter :lol: .
Boeken als 'Het ontstaan van het heelal' en 'De volkeren der aarde vanuit gene zijde gezien' zijn echter zware kost en deze bevatten kwalijke racistische trekjes.
Andere Newage guru's en auteurs met rassenleer zijn Rudolf Steiner (zoals jij al aangaf), Madame Blavatski, Alice Bailey en Neale D Walsch (een ongewoon gesprek met God).
Ik ben dus geen liefhebber van New Age, dat moge duidelijk zijn en niet om dat niet ook daarbinnen parels te vinden zijn, want die zijn er wel degelijk maar er zit teveel kaf onder het koren dat veel ellende veroorzaakt.
Parels zijn er zeker in te vinden als men heel en heel kritisch is. Er wordt in de Newage wereld bijvoorbeeld veel aan zenmeditatie gedaan en ik ben daar geen tegenstander van.
8) Devious... 8)
Laatst gewijzigd door Devious op 26 mei 2004 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

en Neale D Walsch (een ongewoon gesprek met God).
Aaah die staat ook nog ergens in mijn boekenkast, gekregen en na met veel moeite tot de helft gelezen te hebben weggelegd om het nooit weer in te zien, zal het toch nog eens proberen want het rasicsme is me helemaal niet opgevallen. Vond het vooral een ontzettende egotripperij en heel erg Amerikaans gedoe.

Ik heb dat trouwens wel meer met boeken die zeg maar "onecht' zijn, als mensne steeds meer gaan aantonen hoe spiritueel ze wel niet zijn, hoe bijzonder en uitverkoren, krijg er òf heel erg jeuk van, òf een sterk verlangen naar de kotstüte.
Er wordt in de Newage wereld bijvoorbeeld veel aan zenmeditatie gedaan en ik ben daar geen tegenstander van.
Zen , zazen dat is gewoon heel erg lekker! :wink:

Groetjes, Enigma

PS Vond nog een mooi citaat voor jou Devious; "Zelfs de duivel kan de bijbel voor zijn doeleinden citeren." :twisted:
"The devil can cite scripture for his purpose." W.Sheakspeare, The merchant of Venice (1597)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Enigma schreef: Aaah die staat ook nog ergens in mijn boekenkast, gekregen en na met veel moeite tot de helft gelezen te hebben weggelegd om het nooit weer in te zien, zal het toch nog eens proberen want het rasicsme is me helemaal niet opgevallen. Vond het vooral een ontzettende egotripperij en heel erg Amerikaans gedoe.
Het racisme staat misschien in de tweede helft.
Onderstaande heb ik uit een artikel van Eric Krebbers en Harry Westerink. http://www.adbhaarlem.nl/utnf.htm

In "Een nieuw gesprek met God" legt God in twintig pagina's uit waarom Hitler naar de hemel is gegaan. "De vergissingen die Hitler heeft gemaakt, hebben de personen wier dood hij heeft veroorzaakt geen schade berokkend. De zielen werden van hun aardse banden bevrijd als vlinders die hun cocon verlaten. De mensen die zijn achtergebleven, treuren over hun doden alleen omdat ze niet weten in wat voor vreugde die zielen zijn opgenomen." (9) God gaat volledig voorbij aan het lijden van de slachtoffers van de holocaust en ontpopt zich zo als een ware anti-semiet. "Het eerste wat je dus moet begrijpen - zoals Ik je al uitgelegd heb - is dat Hitler niemand gegriefd heeft. In zekere zin legde hij het lijden niet op, maar maakte daar een einde aan. Boeddha heeft gezegd dat het leven lijden is, en Boeddha had gelijk." (10) Let wel: volgens Walsch is hier God zelf aan het woord. Hitler was volgens God niet fout, want God heeft "keer op keer gezegd dat in het universum 'goed' of 'kwaad' niet bestaat. Een ding is niet intrinsiek goed of fout. Een ding is gewoon." (11) De nazi-misdaden zouden vergelijkbaar zijn met natuurrampen. "Jullie leven kan door zoveel zaken bruusk worden bekort... een orkaan, een aardbeving..." (12) Moeten we boos zijn op Hitler, vraagt God zich af, "moeten we broer Vos straffen voor het feit dat hij broer Konijn voor eeuwig het knollenveld heeft ingejaagd?" (13) "Is het 'verkeerd' wanneer een leven wordt bekort door ziekte?" (14)

Kassuccessen
"Het doel van de Hitler-ervaring was de mensheid haar ware gezicht te tonen." (15) Jezus en Hitler hadden wat dat betreft hetzelfde doel, zegt God tegen Walsch. "Door de geschiedenis heen hebben jullie opmerkelijke leraren gehad, die allen een buitengewone mogelijkheid vertegenwoordigden jullie eraan te herinneren Wie je werkelijk bent. Deze leraren hebben jullie het hoogste en het laagste van het menselijk potentieel getoond. Zij hebben op kleurrijke, adembenemende wijze het voorbeeld gegeven wat het kan betekenen mens te zijn." (15) De mensheid mag Hitler zelfs wel dankbaar zijn. "Jullie hebben verklaard dat Hitler 'verkeerd' was. Goed. Op die manier hebben jullie je gedefinieerd, zijn jullie meer over jezelf te weten gekomen. Uitmuntend. Maar veroordeel Hitler er niet om dat hij jullie dat duidelijk heeft gemaakt. Iemand moest het doen." (16) Iemand moest volgens God 6 miljoen joden industrieel laten vernietigen. "Waarom ging Hitler naar de hemel?" vraagt Walsch nogmaals aan God. "Hitler deed eenvoudigweg wat hij deed", antwoordt God. "Ik herinner je nogmaals eraan dat vele jaren lang miljoenen dachten dat hij 'goed' was. Hoe kon hij dan helpen hetzelfde te denken?" (17) God vergoeilijkt de misdaden van het nationaal-socialisme en voor hem staat voorop dat "Hitler dacht dat hij iets goeds deed voor zijn volk". (18) En daar gaat het om, maken Walsch en zijn God duidelijk aan hun miljoenenpubliek. Walsch' boeken zijn ware kassuccessen. "Een ongewoon gesprek met God", "het boek dat uw leven verandert" (19), was in Nederland binnen een week uitverkocht. Aldus het verkooppraatje van uitgeverij Kosmos-Z&K op de achterkant van "Een nieuw gesprek met God". De uitgeverij, die wegens de behaalde winsten in een euforische stemming verkeert, weet daar bovendien te melden dat God "onverwachte, en soms verbazingwekkend ongecompliceerde visies op de wereld" heeft. "Wij maken de wereld onnodig ingewikkeld, met al het ongemak dat dat met zich meebrengt." (20)

Protest
Maar zijn het niet Walsch' boeken zelf die "ongemak" teweegbrengen? Het wordt hoog tijd dat er actie wordt ondernomen tegen de uitspraken die de God van Walsch doet over Hitler en de holocaust. Gelukkig komt het protest langzamerhand op gang. In de editie van 9 december 1998 van het Witte Weekblad, een huis-aan-huiskrant in Alphen aan den Rijn, werd aangekondigd dat het psychologisch adviesbureau De Praktijk en het trainingsinstituut Integratie een week later een bijeenkomst over "Een ongewoon gesprek met God" zouden organiseren. "De aanwezigen zullen de gelegenheid hebben om met elkaar studiegroepen te vormen, of eventueel een cursus te volgen", aldus de krant. Volgens Cees Arisz, organisator van de bijeenkomst en medewerker van De Praktijk en Integratie, biedt het boek "een duidelijk concept wat de mens kan doen om een beetje meer harmonie in het dagelijks leven te scheppen." (21) Arisz roemt de "heldere en verfrissende bewoordingen" (21) van "Een ongewoon gesprek met God". Hoe "helder" en "verfrissend", dat blijkt uit Gods woord op bladzijde 67: "Ik houd niet meer van 'goed' dan van 'kwaad'. Hitler ging naar de hemel. Wanneer je dit kunt begrijpen, dan begrijp je God." (22) Half december 1998 had een medewerker van SIMPOS, een organisatie van kritische new age-watchers, in nr. 32 van het anti-racistische blad De Fabel van de illegaal het artikel "Hitler ging naar de hemel" gepubliceerd. Dat artikel maakte duidelijk hoe krenkend de "ongewone gesprekken" waren die God met Walsch zou hebben gevoerd. Het Alphense GroenLinks-raadslid Bart Dekkers trok daarom aan de bel. Hij tekende in samenwerking met Henk van der Zanden, medewerker van het regionale Anti-Discriminatie Bureau, protest aan tegen de voorgenomen bijeenkomst over Walsch' boeken. Organisator Arisz annuleerde naar aanleiding daarvan de bijeenkomst. Volgens Arisz, die Gods woord tot dan toe blijkbaar onvoldoende tot zich had genomen, kunnen de uitspraken in "Een nieuw gesprek met God" "zeer kwestend zijn voor de Joodse gemeenschap en voor andere mensen die hun dierbaren door de genocide in de Tweede Wereldoorlog verloren hebben of in hun dagelijkse leven gebukt gaan onder hun persoonlijke ervaringen". Arisz schreef in een persbericht het tweede boek niet gelezen te hebben. Echter, in "Een ongewoon gesprek met God", het eerste boek, waarop de bijeenkomst zou zijn gebaseerd, werd ook al beweerd dat Hitler naar de hemel ging. Deze twijfelachtige uitspraak vormde voor Arisz kennelijk geen probleem. Enige dagen na het annuleren van de bijeenkomst heeft de Alphense boekhandel Haasbeek besloten om "Een nieuw gesprek met God" niet langer ter verkoop aan te bieden. Het zou goed zijn als andere boekhandels dit initiatief zouden overnemen. Zo kan er wat tegenwicht worden geboden tegen de steeds verder oprukkende invloed van Walsch' boeken.
Harry Westerink en Eric Krebbers zijn medewerkers van het blad De Fabel van de illegaal en van SIMPOS
PS Vond nog een mooi citaat voor jou Devious; "Zelfs de duivel kan de bijbel voor zijn doeleinden citeren." :twisted:
"The devil can cite scripture for his purpose." W.Sheakspeare, The merchant of Venice (1597)

Ik geloof trouwens niet dat de duivel zo slecht is, maar dat is weer een andere discussie. (topic: Rehabilitatie van Lucifer)
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

Quote:
PS Vond nog een mooi citaat voor jou Devious; "Zelfs de duivel kan de bijbel voor zijn doeleinden citeren."

Ik geloof trouwens niet dat de duivel zo slecht is, maar dat is weer een andere discussie. (topic: Rehabilitatie van Lucifer)
Ik lees daarin niet dat de duivel slecht is maar dat de algemeen als tegenstander van God geziene "duivel", òòk de bijbel kan gebruiken om zijn visies en standpunten te onderbouwen met bijbelse argumenten. Misschien gooi ik 'm (dit citaat) vandaag of morgen op FAQ :twisted: leuke invalshoek over de bruikbaarheid van de bijbel ter onderbouwing van.........geloof/ongeloof.

Bedankt voor het artikel ik kon het in de eerste niet zo sterk vinden maar ik vroeg me af.......volgens mij heeft Jozef Rulofs dit toch ook al beweerd? Ik weet nog dat ik jaren geleden alweer een gesprek heb gehad met een New Ager die nogal "in" Rulofs was die precies dit ook al beweerde. Hitler als actief onderdeel van God's plan, ook zij beweerde dat Hitler gewoon naar de hemel was gegaan want hij had niets meer gedaan dan zijn bestemming in het leven gevolgd! Hij was dus voorbestemd geweest om dit alles te doen!

Ik sla echt op tilt van dit soort verderfelijkheid en het contact met de "Rulofs-adept" heeft niet lang stand gehouden. Opvallend aan dit soort mensen is dat als je met ze in discussie gaat over de verwerpelijkheid van dit soort ideeën ze met zo een "Mona Lisa" glimlachje jòu gaan uitleggen dat als jìj dit niet kunt aanvaarden dit komt omdat je geestelijk nog niet voldoende bent ontwikkeld.

Wekt mij op tot een "crime passional", een passionele heilige :twisted: verontwaardiging.

Enigma.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Enigma schreef: Ik weet nog dat ik jaren geleden alweer een gesprek heb gehad met een New Ager die nogal "in" Rulofs was die precies dit ook al beweerde. Hitler als actief onderdeel van God's plan, ook zij beweerde dat Hitler gewoon naar de hemel was gegaan want hij had niets meer gedaan dan zijn bestemming in het leven gevolgd! Hij was dus voorbestemd geweest om dit alles te doen!
Ik heb zelfs dingen gelezen van Rulof aanhangers die Hitler vergeleken met Jezus. Hij (Hitler) zou zich hebben opgeofferd voor de mensheid, net als Jezus. En inderdaad, als je daar wat van zegt dan krijg je dat glimlachje, met het praatje dat je het niet kunt bevatten omdat je nog op een laag bewustzijnsniveau bevindt. En dat is heel irritant, want het is een heel effectieve methode om een einde te maken aan de discussie.
Bumblebee
Geregelde verschijning

Re: De schaduwzijde van de New age

Bericht door Bumblebee »

Devious schreef:Onderstaande heb ik even geknipt uit een artikel van 'Stichting gebladerte'. (http://www.gebladerte.nl/20003g02.htm)
Het bekende "medium" Jomanda is naar eigen zeggen beïnvloed door haar "spiritueel leraar" Jozef Rulof. Tijdens haar openbare bijeenkomsten heeft ze boeken van het occult-christelijke "medium" Rulof verkocht. Die boeken, geschreven in en rond de Tweede Wereldoorlog, zijn de weergave van de boodschappen die Rulof zegt te hebben ontvangen van "Gene Zijde", van de "Meesters". Ze vormen een aaneenschakeling van volstrekt immorele en gewetenloze spiritualiteit.

Wat citaten uit zijn in 1941 geschreven boek "De volkeren der aarde door gene zijde bezien": "maar de meesters van gene zijde weten beter. Hun doel is Adolf Hitler de ene overwinning na de andere te laten behalen." [-X (1) De Meesters trekken namelijk aan de marionetpop Hitler: "Achter de schermen, onzichtbaar voor iedereen, doen de Meesters zet na zet en ze zien, dat alles goed gaat." (1) En voor wie nu mocht wanhopen: "Al lijkt het, dat de winst aan Hitler is, de geschiedschrijvers zullen eens vaststellen, dat de winst aan God en daardoor aan de mensheid is." (1) Volgens Rulof bracht Hitler niet alleen onzin: "Bij alle ellende bracht hij tevens het goede, :^o hij bracht het stoffelijk ontwaken op aarde. Hij bracht door zijn revolutie: evolutie! Hij bracht het ontwaken in de geest voor de enkeling, de massa en de mensheid! Dat wilt u van hem niet aanvaarden, maar de Eeuw van Christus dwingt u ertoe." (2) En zo gaat het maar verder, het hele boek door
Allemachtig wat een gezwam.
Ik weet er niet veel van maar wel twee dingen:
1. Occult en christelijk gaan niet samen want het christelijk geloof is tegen occultisme.
2. Hoe deze meneer Rulof zich ook noemt, hij is GEEN christen.
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

Ik heb een paar boeken van Walsch gelezen.
Ik moet zeggen dat ik er in eerste instantie moeite mee had. Niet alleen om de schrijfstijl maar ook omdat ik christen ben en in zijn boeken wordt God geportretteerd als iemand die aan de zijlijn staat en nooit ingrijpt. Dat vond ik erg moeilijk. Ik geloof(de) in een goede God en dit boek leek dit beeld te weerspreken.

Ondanks het vreselijk amerikaanse ego gedoe (want dat straalt het boek ook af) vind ik er toch veel waarheid in zitten. Ik begrijp dat het moeilijke kost is en ik wil echt niet zeggen dat de mensen (niet alleen Joden) die bv. in de kampen hebben gezeten in de tweede wereld oorlog het niet moeilijk hadden (zachtjes uitgedrukt). Maar Devious quote alleen een stukje uit alle boeken van Walsch.

Walsch zegt echt veel meer dan dit en dat is volgens mij nodig om het te kunnen begrijpen. Om niet de hele boeken aan te halen, even in het kort:
Volgens God (in zijn boek dus) is er geen kwaad en goed. Hoe weten we wat goed is? Wat voor jou goed is hoeft voor mij nog niet goed te zijn. Kijk maar eens naar alle verschillende culturen waar we vaak niets van begrijpen.
Hij zegt inderdaad zelfs dat er geen kwaad is.
Stel dat we 1 geheel zijn (dit geeft "God"als voorbeeld). Dan moet je beseffen dat als je iemand iets aan doet (in positief of negatieve zin) dat je dus eigenlijk jezelf dat aan doet. Verder wordt er gezegd dat we zelf alles bepalen. Zo wordt er ook gesproken over de collectieve gedachten (iets wat je uit meerdere hoeken hoort overigens). Vele mensen hebben baat bij de oorlogen en onrecht wat we om ons heen zien. Dit kan dus een reden zijn dat dit soort dingen nog altijd gebeuren. Omdat wij hier dus zelf voor kiezen.
God zegt niet dat het goed is wat Hitler deed. Hij zegt
Hitler deed eenvoudigweg wat hij deed
Iedereen doet wat hij doet. En een heleboel mensen deden in die oorlog wat ze deden. Ik denk dat het goed is dat we die mensen op proberen te pakken en te wijzen op hun gedrag. Hun gedrag heeft namelijk grote consequenties gehad voor anderen (en dus ook voor hunzelf). Hitler is echt niet zomaar aan de macht gekomen. Vele mensen vonden hem geweldig. Vele mensen waren medeverantwoordelijk.
Jullie hebben verklaard dat Hitler 'verkeerd' was. Goed. Op die manier hebben jullie je gedefinieerd, zijn jullie meer over jezelf te weten gekomen. Uitmuntend. Maar veroordeel Hitler er niet om dat hij jullie dat duidelijk heeft gemaakt. Iemand moest het doen.
Er zijn vele mensen doodgemaakt om ras, geloof, etc. En nog begrijpen we het niet. Nog worden er dagelijks mensen doodgemaakt om exact dezelfde redenen. Ook hier in de westerse wereld waar we zoveel van verwachten. Is het niet wij die nog steeds zo denken? Wordt er niet veel negatiefs gesproken over bepaalde rassen hier in Nederland? Houden we dit zelf niet in stand? Ondanks Hitler hebben we het nog steeds niet geleerd.

God zegt niet voor niets in de boeken dat wij helemaal niet handig bezig zijn hier op aard.

En dan tot slot nog even over het doel. Er staat in dit boek ook omschreven dat het doel van het leven is om te ervaren/leren. Onze zielen kiezen hiervoor. Stel dat er geen slecht/kwaad op de wereld was. Dat is eigenlijk onmogelijk. Je kan niet weten wat licht is zonder donker. Onze zielen en God (is immers 1 geheel) willen graag leren/ervaren. En daarom gebeuren er soms dingen die wij ons niet kunnen voorstellen.

Volgens de boeken van Walsch dus. En ik moet zeggen dat ik wel wat in deze visie zie.
Groeten van Ruby
-------------------------------------------
I don't question your existence - God
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

De citaten waren niet van mijzelf, maar heb ik uit een artikel van Eric Krebbers en Harry Westerink http://www.adbhaarlem.nl/utnf.htm
Ik moet toch maar eens wat boeken van die Walsch doorspitten. Misschien heb ik te snel geoordeeld. Ik verwacht echter weer veel van die New Age cliché's.
Wat betreft de visie dat we het kwaad nodig hebben om het goede te kunnen herkennen, kan ik mij wel in vinden. Ik heb hier zelf iets over geschreven in, ik geloof, het derde hoofdstuk van 'De rehabilitatie van Lucifer.' (http://www.vrijdenker.demon.nl)

ciao... Devious... 8)
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

Voor mensen die de boeken van Walsch pittige kost vinden om doorheen te komen. Inmiddels is een soort gelijk boek verschenen van zijn hand voor jongeren. "Een ongewoon gesprek van God met jou". Dezelfde visie (uiteraard) maar iets makkelijker omschreven.

In de tussentijd heb ik weer eens wat gedeelten van Walsch gelezen. En sta toch meer achter zijn visies dan ik in eerste instantie had gedacht. Moest waarschijnlijk even over de schok heen ivm mijn dogmatische gedachtengang mbt God/geloof.
Groeten van Ruby
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

Beste Ruby en Devious om een mooi spreekwoord aan te halen; "alleen God kan met een kromme stok recht slaan".

Ruby ik vond zijn boek niet om door te komen omdat het vooral meer van hetzelfde is, oude koek, bekende retoriek. In de New Age wereld stikt het van dit type filosofen die zich stuk voor stuk verbeelden met een hoogstaand stukje spiritualiteit bezig te zijn en onderwijl recht proberen te praten wat tot op het bot krom is.
En dan tot slot nog even over het doel. Er staat in dit boek ook omschreven dat het doel van het leven is om te ervaren/leren. Onze zielen kiezen hiervoor. Stel dat er geen slecht/kwaad op de wereld was. Dat is eigenlijk onmogelijk. Je kan niet weten wat licht is zonder donker. Onze zielen en God (is immers 1 geheel) willen graag leren/ervaren
Typisch voorbeeld dat mijn stelling onderbouwt gewoon New Age gezever in een ander jasje, de ziel wil leren en dus hoort het kwaad erbij, deze gedachte voor waarheid aannemen is stap een, de uitwerking in de praktijk van die aanname is stap twee en leid tot extreem egocentrisme om niet te zeggen egoisme. Wie er gelukkig van word moet die weg vooral gaan. :evil:

groet Enigma
Simcha

Bericht door Simcha »

“In dat schemerland leren wij het innerlijk van de aardse jood kennen. Die levens hebben iedere geestelijke betekenis verloren, zo ver ging hun gesjacher, zó hebben de joden zich uitgeleefd. Nog druipen zij van het christenbloed, nog stinken zij van de onrechtvaardigheden onder elkaar bedreven. Het is alweer de Eeuw van Christus die de joden van alle volkeren het goddelijk halt toeroept. Of dacht de jood na de oorlog voor martelaar te kunnen spelen?"–Jozef Rulofs

“Jozef Rulofs zag de werkelijke wereld, de onstoffelijke wereld, waar hij de diepste inzichten vandaan haalden.” –Jomanda

Ik ben persoonlijk meerdere malen in aanraking geweest met Theosofen en New Agers die mij er op wezen dat de jood een van de laagste vormen is. De jood is een voorbeeld voor alle volkeren “zo moet je niet zijn”. Ook ben ik Theosofen tegen gekomen die mij wisten te vertellen dat: “Alles in deze wereld heeft een plaats, zoals de blanke is voort bestemt om te heersen, zo is de negroïde voor bestemt om als een trouwe hond aan zijn (de blanke) voeten te liggen”. Wat ik met harde woorden veroordeelden, waarop ik het antwoord kreeg: “Als je de inzichten had die wij hebben zul je begrijpen.” (een mooie new age dooddoener)

Maar, er zijn ook veel mensen die door New Age een positieve levenshouding willen ontwikkelen, die zich niet bezighouden met de racistische en fascistische denkbeelden van een aantal grondleggers.

Met vriendelijke groet,
Simcha
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Simcha schreef:“Maar, er zijn ook veel mensen die door New Age een positieve levenshouding willen ontwikkelen, die zich niet bezighouden met de racistische en fascistische denkbeelden van een aantal grondleggers.
Het is heel goed dat je dit zegt. Je kunt zoiets al snel vergeten.
Al zijn er meer kwalijke kanten aan het New Age denken. Bijvoorbeeld de gedachte dat het allemaal vanzelf wel goed komt met de wereld, door 'positieve energie', de stand van de sterren (aquarius tijdperk etc..)
De wereld wordt echter niet verbeterd door koffiedik kijken, handlezen, reiki-energie sturen naar de andere kant van de wereld, etc.. maar wel door er keihard aan te werken. (uiteraard zijn er ook New Agers die dit wel doen)

ciao... Devious...
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

Enigma schreef:Ruby ik vond zijn boek niet om door te komen omdat het vooral meer van hetzelfde is, oude koek, bekende retoriek. In de New Age wereld stikt het van dit type filosofen die zich stuk voor stuk verbeelden met een hoogstaand stukje spiritualiteit bezig te zijn en onderwijl recht proberen te praten wat tot op het bot krom is.
Ik verbaas me maar weer eens over jullie know how. Voor mij was dit boek een echte vernieuwing. Nog nooit zoiets gelezen/gehoord.
Enigma schreef:
Ruby schreef:En dan tot slot nog even over het doel. Er staat in dit boek ook omschreven dat het doel van het leven is om te ervaren/leren. Onze zielen kiezen hiervoor. Stel dat er geen slecht/kwaad op de wereld was. Dat is eigenlijk onmogelijk. Je kan niet weten wat licht is zonder donker. Onze zielen en God (is immers 1 geheel) willen graag leren/ervaren
Typisch voorbeeld dat mijn stelling onderbouwt gewoon New Age gezever in een ander jasje, de ziel wil leren en dus hoort het kwaad erbij, deze gedachte voor waarheid aannemen is stap een, de uitwerking in de praktijk van die aanname is stap twee en leid tot extreem egocentrisme om niet te zeggen egoisme. Wie er gelukkig van word moet die weg vooral gaan. :evil:
Ik vatte het in dit boek niet zo op. Ik vind het wel heel goed dat je dit zo zegt. Zet mij weer aan het denken. Maar in dit boek wordt ook gezegd dat we 1 geheel zijn en dat het daardoor geen nut heeft. Als je iets iemand aan doet dan doe je dat eigenlijk jezelf aan.
Er komen zoveel bijbelse teksten in voor, met een iets andere benadering. Maar op een manier waarvan ik dacht: aha! Zo kan het ook. Volgens mij is het dus ook zeker niet de bedoeling om egocentrisch te zijn, maar ik zie wel dat sommige mensen dit eruit halen. (jammer genoeg m.i.)
Devious schreef:Bijvoorbeeld de gedachte dat het allemaal vanzelf wel goed komt met de wereld, door 'positieve energie', de stand van de sterren (aquarius tijdperk etc..)
De wereld wordt echter niet verbeterd door koffiedik kijken, handlezen, reiki-energie sturen naar de andere kant van de wereld, etc.. maar wel door er keihard aan te werken. (uiteraard zijn er ook New Agers die dit wel doen)
De wereld wordt daar misschien niet beter van (je weet het niet, misschien werkt het wel zo), maar waarschijnlijk wel. Door de positieve houding, kijk je anders tegen je omgeving aan en zal je er ook anders mee omgaan. Iets wat bv eens is getest in het onderwijs. Een klas met Mavo niveau, maar de leraar krijgt te horen dat zij Havo niveau hebben. De leraar behandelde hen daardoor anders en had toch tot gevolg dat de meeste leerlingen nog op Havo niveau kwamen. De gedachte op zich hoeft dus niet genoeg te zijn, maar het brengt waarschijnlijk ook een ander handelen/gevolg met zich mee. En ook weer.. in het boek van Walsch kreeg ik niet de indruk dat alleen de gedachte genoeg was. Het is een onderdeel van een groter geheel/handelen.
Groeten van Ruby
Plaats reactie