Belgie kent een groot deel Rooms-Katholieke gelovigen. In mijn onmiddellijke vriendenkring zie ik vele gelovigen, ietsisten en dergelijke.
Deze mensen zijn op de een of andere manier losgekomen van de orthodoxie van weleer en hebben een humanistische visie op de maatschappij en hun religie.
Ik meen dat dit ook in de meeste andere landen het geval is, maar ik zie dit niet in de Islam (niet op deze schaal).
Het alevitisme is nochthans een zeer humanistische manier om de Islam te beleiden en ik denk dan ook dat indien meer in het westen wonende moslims Alevieten zouden zijn, het seculiere Westen en de Islam wél compatibel zouden zijn (iets waar ik momenteel aan twijfel)
Maar waarom komt het alevitisme dan niet van de grond?
Alevitisme komt maar niet van de grond
Moderator: Moderators
Alevitisme komt maar niet van de grond
Life is but a momentary glimpse of the wonder of the astonishing universe, and it is sad to see so many dreaming it away on spiritual fantasy.
- Carl Sagan -
- Carl Sagan -
- Secularizer
- Banned
- Contacteer:
Re: Alevitisme komt maar niet van de grond
Het is wel erg Turks natuurlijk. Islamitische nationaliteiten vermengen meestal niet dacht ik, zodat een Marokkaan er niet bij zal aansluiten.robindr schreef:Maar waarom komt het alevitisme dan niet van de grond?
Turken kunnen ook op andere manieren seculier zijn, dus als ze minder godsdienstig worden dan worden ze nog geen aleviet.
"A secular world is a sane world" - Pat Condell
Re: Alevitisme komt maar niet van de grond
Dat lijkt me duidelijk:robindr schreef:Maar waarom komt het alevitisme dan niet van de grond?
En:WikiPedia schreef:Alevieten ondernemen niet de bedevaart naar Mekka.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Alevieten
Het zijn dus nep-moslims.Koran, Soerat 3. Ayat 97 schreef:3.97. Daarin zijn duidelijke tekenen: het is de plaats van Abraham en wie het binnengaat is in vrede. En de bedevaart naar het Huis is door Allah aan de mensen opgelegd die er een weg naartoe kunnen vinden. En wie niet gelooft, Allah is voorzeker Onafhankelijk van alle werelden.