Software-darwinisme?

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hallo Bongo.
Mijn excuses voor mijn late reactie. Mijn laptop ging naar de filistijnen, net op het moment dat ik besloten had om jouw laatste bijdrage te gaan bestuderen. Dat kan onmogelijk toeval zijn! :)
bongobrain schreef:
Devious schreef:Jij laat je kaarten niet zien; óf je durft niet toe te geven dat je eigenlijk een agnost bent, óf je durft niet te vertellen wat je écht gelooft.
Even nergens om hoor, maar jij komt met de vraag naar de ontwerper achter de ontwerper, en als ik daar een antwoord op heb, schakel je over naar mijn persoonlijke geloofsovertuiging.
Jij spreekt ook continu mensen aan op hun persoonlijke overtuiging ('atheïst', 'agnost'), ook al gaat de discussie slechts over de evolutieleer. Maar jij verbergt jouw persoonlijke overtuiging, en probeert deze buiten de discussie te houden, (en dat is verdraaid handig van je) terwijl ik héél zeker weet dat jouw persoonlijke overtuiging de belangrijkste drijfveer is waarom je met zoveel fanatisme de evolutieleer aanval. Het is dan ook noodzakelijk voor je om niets los te laten over de 'goddelijke openbaring', omdat deze er in het debat dan veel ongunstiger zal uitspringen dan de evolutieleer. De tactiek is daarom om je slechts te beperken tot het zoeken naar veronderstelde 'gaten' in de ideeën van de tegenstander, en deze uit te vergroten, en wat je ook vaak ziet is een soort socratische methode van onoplosbare vragen stellen. Deze debateertactiek heeft slechts als functie om onrust en irritatie bij de tegenstander te veroorzaken, en als de tegenstander zijn irritatie laat blijken, en degene die de tactiek toepast zich heer en meester over de discussie waant, dan trekt deze tacticus zelfvoldaan de conclusie 'zie je wel, ik heb gelijk', terwijl het slechts een vorm van zelfbedrog is, want de eigen opvatting (die dan de plaats inneemt van de Evolutieleer), blijft even absurd als ze altijd was. Deze tactiek ben ik zo vaak tegengekomen, dat ik het beestje een naam heb gegeven; de Incubustactiek. Een Incubus is een soort mythische vampier, die s'nachts naar zijn slachtoffers komt om deze te ontdoen van hun levensenergie. Hij speelt geen open kaart, nee, dat durft hij niet :idea: . Hij komt als het slachtoffer slaapt; wanneer hij niet alert is.
Het internet-equivalent van deze Incubus doet eigenlijk hetzelfde. Hij komt met zijn spitsvondige (op dit moment) onoplosbare vragen, en probeert op sluwe wijze gaten te prikken in de ideeën van de tegenstander, en verpakt het één en ander in een humoristisch jasje om de eigen onzekerheid te verbergen. Hij ziet zijn tegenstander tevergeefs worstelen om waterdicht bewijs te leveren dat 'de Matrix' niet bestaat, of dat de transformatie van Ambulocetus naar iets wat lijkt op een moderne walvis, of de niesbui van een bouwvakker, niet het werk van God kan zijn. En hij heeft er veel plezier in om dit alles gade te slaan..., totdat men wakker wordt, het licht aandoet, en men de slimmerik aan de tand voelt.

:!: De reden waarom ik (en enkele anderen) meer wil weten van jouw persoonlijke overtuiging, is omdat we open kaart willen spelen. We verbergen onze persoonlijke overtuigingen niet, en zijn bereid om over alle aspecten ervan in discussie te gaan.
Het is bij jou niet de veronderstelde onjuistheid van de evolutieleer, waarom je al die tijd in deze discussies steekt, maar de discrepantie tussen de evolutieleer en de 'goddelijke openbaring' waar jij in gelooft, die jij wilt wegwerken door de evolutieleer 'onschadelijk' te maken. Jouw persoonlijke religieuze overtuiging is de enige reden waarom je deze discussie voert. Jouw beweegreden is niet om de wetenschap te dienen, maar om te 'bewijzen' dat God bestaat. En omdat we doorhebben dat er een complexe levensbeschouwing schuilgaat achter al die missiedrang die jij tentoonspreidt, willen we daar meer over weten. Wanneer je geen open kaart speelt, ben je niet eerlijk. Je verbergt je eigen opvattingen om een voordeel in de discussie te behouden, terwijl die opvattingen de belangrijkste beweegredenen zijn waarom je de discussie voert. Het motto 'Quid pro Quo' is ons wijwater :wink: Met andere woorden: wij spelen open kaart, en jij speelt open kaart, en anders spelen we liever niet :D
(uiteraard kan ik er volkomen naast zitten met mijn analyse, maar ik vermoed van niet)

Wat betreft de vraag naar de ontwerper achter de ontwerper. Op die vraag naar heb je geen echt antwoord gegeven. Ik zal het even herhalen:
Oh, heeft Deze altijd al bestaan? Waarom zou voor het Universum dan niet hetzelfde kunnen opgaan?
Deze stap heb ik eerder gezien, en oprecht nooit begrepen. Het komt op mij over als "als jij mag fantaseren mag ik het ook", maar dat versterkt de positie van de scepticus niet en komt op mij over als een zwaktebod.
Ik vind het zo verrassend dat juist mensen die zeer hechten aan wetenschap op zo'n moment plotseling het beginpunt van het heelal/de big bang ter discussie stellen. Daarover zijn nu juist wel uitspraken te doen, lijkt me. Kijk, het is prima als we dan van alles gaan verzinnen over harmonica-heelallen, multiversa en parallel gedoe, maar dat is natuurlijk precies net zo wetenschappelijk bewijsbaar als beweren dat God bestaat.
De eerste fout die jij hier al maakt, is te veronderstellen dat ik fantaseer. Ik fantaseer niet, en ik veronderstel ook niets, maar ik stel slechts een vraag. Jij ziet daar meteen al een standpunt in, terwijl het slechts een gedachtenexperiment is; slechts een vraag; een vraag waar jij nog geen antwoord op hebt gegeven :!:
Daarom nogmaals de vraag: 'Oh, heeft Deze altijd al bestaan? Waarom zou voor het Universum dan niet hetzelfde kunnen opgaan?'
Je weet heel goed wat ik geloof: ik ben een christen.
Dat wist ik niet, maar ik vermoedde het wel :lol:
Jij mag het een zwaktebod vinden, maar probeer toch eens de vraag te beantwoorden. Je denkt zo handig te zijn in het omzeilen van vragen. Probeer het eens.
Nou, bij mijn weten duiden alle gegevens op een begin van het heelal. Ik weet dat dat een teer punt is voor atheisten, maar toch. Het zwaktebod zit er in dat de wetenschappelijk geïnspireerde atheist/agnost zich toch altijd beroept op zijn superieure wetenschappelijke onderbouwing. Die verlaat hij als hij (zijns inziens) ook aan het fantaseren gaat: dan wordt het gelijkspel.
Oh, aha, gelijkspel. Dat is heel mooi; een grote vooruitgang in deze discussie :wink: De ongelovige bevindt zich nu op gelijke hoogte met Bongobrain. Er is echter verschil. De ongelovige - althans, in ieder geval de agnost, maar waarschijnlijk óók de meeste zware atheïsten - zegt niet dat hij zeker weet hoe het huidige heelal is ontstaan. Hij zal uiteindelijk volmondig toegeven, zelfs al is hij hoogleraar in de Quantumwetenschappen, dat hij grotendeels, zo niet, volledig in het duister tast, en dat al zijn wetenschappelijke theorieën over wat zich in de singulariteit van voor de oerknal heeft afgespeeld, slechts theorieën zijn. De gelovige echter, wéét precies waardoor het heelal ontstaan is. Dat is namelijk het werk van de Heer. Maar als men wat dieper doorgraaft, en men graag een definitie wil hebben van die Heer dan laat men het afweten.
Als het agnosticisme niets claimt, wat is dan de belangwekkende inhoud daarvan voor een niet-agnost?
Oh, dat agnosticisme heeft een schier onvoorstelbaar belangrijke inhoud. Het biedt een rationele nuchtere kijk op de wereld, waarin absolute waarheden niet meer bestaan; slechts waarschijnlijkheden en onwaarschijnlijkheden. Vanwege de absolute overtuigingen van mensen zijn de meest afschuwelijke oorlogen gevoerd. Rivieren van bloed zijn vergoten door mensen die hun veronderstelde absolute waarheid aan anderen wilden opleggen. Agnosticisme is de gedachte accepteren dat je geliefde (voorlopige) conclusies onjuist kunnen zijn, waardoor je in principe altijd open staat voor de argumenten van de tegenstander, en je voor jezelf de kans creëert om iets nieuws te leren.
En moet een atheist niet ook bewijzen dat zoiets als een God niet kan bestaan, voordat zijn claim belangwekkende inhoud krijgt voor de niet-atheisten?
Nou, aan degene die als eerste is begonnen te claimen, is de eer om de waarheid van de claim aannemelijk te maken.
Ik ken iemand die in kaboutertjes gelooft, en die écht beweert ze te hebben gezien (dit is geen grap). Op zich zou deze persoon gelijk hebben als hij/zij zegt dat ik niet kan bewijzen dat ze niet bestaan, maar dat geldt ook voor roze giraffes, eenhoorns, marsmannetjes en zombies. Ik kan het niemand kwalijk nemen wanneer hij ronduit zegt dat kabouters niet bestaan.
Het boeiende is dat als jij een alternatief vraagt, dat vermoedelijk wel een naturalistisch alternatief moet zijn. Want als ik beweer dat een intelligente entiteit zich bemoeid heeft met het ontstaan/de ontwikkeling van het leven, kom jij natuurlijk weer aan met het platgetreden pad dat een dergelijke entiteit dan empirisch bewezen moet worden, terwijl in een naturalistische omgeving het enige en het enig mogelijk bewijs uit het ongerijmde komt.
Naturalistische of onnaturalistische is mij om het even. Ik heb geloof ik al gezegd dat ik de doctrine aanhang van graden van waarschijnlijkheid, waarin sommige dingen zeer onwaarschijnlijk zijn (dat wandelende lijken, sprekende ezels en kabouters bestaan bijvoorbeeld), en andere dingen zelfs juist zó waarschijnlijk, dat het niet de moeite loont om aan andere mogelijkheden te denken (dat de aarde rond is bijvoorbeeld).
Als christen geloof je dat de Bijbel het Woord van God is, waarschijnlijk. Nou, de Bijbel is bestaat uit papier en inkt, met letters die ik kan waarnemen. Probeer de tientallen contradicties in de bijbel te verklaren die al lang geleden op dit forum zijn opgesteld (in de sticky draad in het forum 'Christendom/Judaïsme'). Probeer dat maffe zondvloedverhaal eens in overeenstemming te brengen met de wetenschappelijke ontdekkingen van de laatste honderd jaar. En verklaar eens een keer hoe een Boek van een veronderstelde liefdevolle God, voor ons een morele richtlijn kan zijn, terwijl die liefdevolle God in Zijn Boek opriep tot het massaal slachten van babies, peuters en vrouwen, en waarom hij verkrachting legitimeerde. Kortom, toon aan dat de Bijbel een volmaakt en wetenschappelijk correct boek is, en dan heb je misschien nog geen waterdicht en absoluut bewijs voor het bestaan van de Heilige Drieëenheid geleverd, maar je bent dan wel al een heel eind op weg.
Je hebt zelf zeer treffend betoogd waarom een God nooit wetenschappelijk te bewijzen valt. Vanwaar dan die vraag naar bewijs van God?

Omdat de evangelist de claim neerlegt dat God bestaat, en dat ik dat ook zou moeten geloven. Ik vind het prima dat mensen zoiets claimen. Dat mag allemaal. Men mag in kabouters geloven, in Allah, Jahwe, de grote Manitou, of in welk bizar wezen dan ook. Dat is inherent aan de vrijheid van meningsuiting. Maar ik mag vragen om bewijs voor deze stellingen. Ik ben niet tegen de mogelijkheid van het bestaan van een God. Ik heb niets tegen een verlicht deïsme of pantheïsme. Dit soort 'isme' is niet opdringerig. Hoewel deïsten niet de evolutietheorie verwerpen, geloven ze wel dat alles ooit geschapen is door 'iets'. Je zou deze mensen volgens de letterlijke betekenis van het woord ID'ers kunnen noemen. Waarom we dat niet doen is omdat vrijwel iedereen wel weet dat de hele ID beweging slechts bestaat uit evangelische/orthodoxe christenen en nog wat moslims zoals Harun Yahya. Dat is een opdringerig soort van mensen dat via een omweggetje het evangelie aan de man probeert te brengen, en vaak ook nog politiek bezig is.
Afgezien daarvan: ik zie niet in waarom je niet zou kunnen aantonen dat een theorie niet deugt, zonder dat je een betere hebt. Ja, ik snap dat de wetenschap daar niet echt van vooruit gaat, maar dat lijkt me geen argument.
:idea: Maar je hébt een betere! Jij hebt het evangelie; het Woord van de 'Almachtige Schepper' van het universum; de zaligmakende boodschap van de Heere Jezus. In plaats van dat je ons dat geweldige evangelie gaat verkondigen, dat onze onwetendheid doet versplinteren, probeer je slechts aan te tonen dat 'onze' theorieën niet kloppen. Met andere woorden; je probeert alleen maar puntjes te scoren voor je eigen leerstellingen, terwijl die door jou achtergehouden leerstellingen (volgens de predikanten) voor ons zieleheil zo ontzettend belangrijk zijn, en daarmee kom je in ieder geval op mij over als iemand die wat zijn geloof betreft, niet sterk in zijn schoenen staat. Toon aan dat het Bijbelse scheppingsverhaal beter en geloofwaardiger is dan de evolutieleer.

Ik heb het reeds gezegd. Het gaat er niet alleen om of de evolutieleer waar is, maar vooral of we er wat mee kunnen, of het inspireert tot onderzoek. Op dat punt scoort de evolutieleer enorm. Wat heeft bijvoorbeeld de viroloog of arts aan ID?

'Oh, beste patiënt, u bent besmet met de multiresistente staphylococ. We doen geen onderzoek meer naar nieuwe medicijnen, omdat dit zinloos is gebleken. Micro-organismen kunnen niet vanzelf muteren! Nee, beste patiënt, we zijn overgeleverd aan de wil van de Almachtige, en daar is geen kruid tegen gewassen. Hij doet wat Hij wil. Inshallah!' Ga toch bidden!

De evolutieleer geeft mij het idee dat de natuur een ordelijk geheel is, waarin alles verloopt volgens bepaalde natuurwetten; en dat de mens daarom in staat is om zélf, tot op zekere hoogte, iets aan zijn deplorabele toestand te verbeteren. Halen we ID in huis, dan openen we de poorten naar de duisternis; een diep gat van waaruit een duizelingwekkende hoeveelheid demonen, geesten, duivels, goden, elementalen en elfen ons tegemoet fladderen. Niesbuien worden niet noodzakelijkerwijs veroorzaakt door pollen of verkoudheidsvirussen, maar kunnen ook veroorzaakt worden door boze geesten of de wil van Allah. En bacteriën, virussen en kakkerlakken kunnen dan niet meer door toeval muteren tot resistentere soorten, maar muteren door een gril van de Heilige Geest, of door een gemene streek van de Duivel, waardoor aids wel eens geen gewone ziekte zou kunnen zijn, maar een straf van de altijd toornige Vader in de Hemelen. Bah, wat een weerzinwekkend idee. Men komt met het idee van de Ontwerper, zonder enig bewijs - en minstens zo erg - zonder over die Ontwerper in details te treden, waardoor men een beerput opentrekt waarin miljoenen goden, duivels en onpersoonlijke energiën/krachten zich schuilhouden, waaruit men volgens de ID'er dan blijkbaar moet kiezen, want de ID'er heeft niet de moed om zijn diepgekoesterde evangelie aan de toets der kritiek prijs te geven.
Voordat ik het overzichtelijke en ordentelijke wereldbeeld van een universum dat onderhevig is aan vaststaande natuurwetten, aan de kant zet voor een wereldbeeld waarin ieder willekeurig 'verzinsel' waar kan zijn, en alles, van niesbuien tot blikseminslagen en gemuteerde kakkerlakken, het werk van goden of demonen kan zijn, wil ik zeer overtuigende bewijzen zien, en wil ik ook een zo compleet mogelijk wereldbeeld daarvoor in de plaats gesteld zien.
Alles wat ik van gelovigen hoor is 'oh, het is complex, en daarom moet er een intelligente ontwerper zijn?'
Dan heb je nooit goed naar gelovigen geluisterd, en nooit gelezen wat ID-ers werkelijk schrijven.
Oh jawel hoor. Hoeveel woorden ze ook gebruiken; het komt uiteindelijk altijd op hetzelfde neer.
De door mij gemaakte vergelijking met de barbaar...Ach, ik vind hem zo leuk dat ik hem nog even herhaal :wink: :
En wie vertel je dat verhaal nu opnieuw? Aan mij, in de hoop dat je me kunt ergeren? Aan de anderen hier, om te wedijveren in wie het bloemrijkst kan betogen dat geloven onzin is? Of aan jezelf?
Nee joh, ik plaag je alleen maar een beetje, en gezien het feit dat je daar zelf ook niet vies van bent.... :wink:
Wellicht heb je niet gelezen wat ik hierboven al schreef: ID-ers houden zich niet bezig met Godsbewijzen.

Lariekoek! ID is een facade! Een masker; en als je het masker afrukt, dan zie je de evangelist; een evangelist die zijn ware gezicht probeert te verbergen, omdat hij de moed niet heeft om datgene waar hij écht voor staat, tegenover de rationalist te verkondigen, omdat in de praktijk is gebleken dat men korte metten maakt met het Bijbelse verhaal. Voor de gelovigen die recht voor z'n raap de Bijbel en de gebeurtenissen die daarin staan beschreven, verdedigen, heb ik veel meer respect dan voor de ID'ers, die vanuit tactische overwegingen hun god loochenen.
Wat Dembski en Behe doen is beargumenteren waarom de evolutietheorie niet alleen maar hopeloos onwaarschijnlijk is, maar principieel technisch onmogelijk. Dat is een slagje ernstiger dan alleen maar verwonderd zijn over de complexiteit van de biochemie.
Ach ja, de rekensommetjes. Ik ben niet zo'n ster in ingewikkelde rekentruc's, dus die kunnen mij niet overtuigen. Ik heb eindeloze discussies gezien van creationisten die met getallen goochelen en sceptici die deze weer met hun rekensommetjes weerleggen, en vice versa, en vice versa.....
Behe levert ook concreet en tastbaar bewijs van de onmogelijkheid van de evolutietheorie. Zijn bewijs wordt alleen door de aanhangers van ET niet geaccepteerd. Bewijzen overtuigen iemand alleen als hij het bewijs accepteert als bewijs.
Wel, misschien deugt het bewijs dan toch niet.
Anderszijds is op deze site al honderden malen aangetoond dat de Bijbel een boek is vol tegenstrijdigheden en morele wangedrochten, en tot nu toe is hier onomstotelijk vastgesteld, alle tegenwerpingen van evangelisten ten spijt, dat het scheppings- en zondvloedverhaal van de Bijbel, onmogelijk kan hebben plaatsgevonden, zélfs als de ID hypothese zou kloppen.
Als we kijken hoe snel ziekteverwekkers zich aanpassen, dan lijkt het allemaal erg snel te kunnen gaan.
Jawel, maar je hebt maar 3,5 miljard jaar maximaal voor de ontwikkeling van ééncellig naar een mens. En ziekteverwekkers hebben wat minder tijd nodig voor de volgende generatie dan mensen of zoogdieren. [/quote]
Oh, interessant! Ziekteverwekkers kunnen zich dus tóch aanpassen, en ze kunnen dat blijkbaar heel snel. Je spreekt hier over MAAR 3,5 miljard jaar :shock: :shock:
3,5 miljard jaar is verdomd lang zeg; onvoorstelbaar lang. Evangelisten, al dan niet gemaskerd, doen altijd net alsof het gisteren is :wink:

Vriendelijke groet.
(ik denk dat ik dit ga verwerken tot een artikel voor de portalsite)
Laatst gewijzigd door Devious op 02 okt 2007 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Bongobrain schreef:Roeland,
Zou jij eens uit willen leggen hoe precies jouw veelvuldig herhaalde "dit is een Plantinga-constructie" inhoudelijk weerwoord levert op de gedachtegang die ik uitgeschreven heb?
Bb,
De Plantinga-constructie blokkeert het geven van inhoudelijk weerwoord.
Nogmaals herlezen !!!
Schrijf (hier, beter wordt inmiddels de babbelhoek) eens een uiterst compacte weergave van wat jij snapt dat Plantinga stelt inzake de "bewijslast". Dan schieten we msschien op.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
bongobrain
Geregelde verschijning

Bericht door bongobrain »

heeck schreef:Schrijf (hier, beter wordt inmiddels de babbelhoek) eens een uiterst compacte weergave van wat jij snapt dat Plantinga stelt inzake de "bewijslast". Dan schieten we msschien op.
Reageer maar eens op mijn uitgeschreven gedachtengang. Dan schieten we vermoedelijk meer op.
In een wetenschappelijke context kan een God uitsluitend bewezen worden vanuit het ongerijmde
bongobrain
Geregelde verschijning

Devious schreef:Maar jij verbergt jouw persoonlijke overtuiging, en probeert deze buiten de discussie te houden, (en dat is verdraaid handig van je)
Waarom handig? Maakt het uit of een christen beweert dat 1+1=2 of een agnost? Als een christen iets beweert - ook al heeft dat een relatie met zijn persoonlijke overtuiging - gaat het om de inhoudelijke argumenten. Ik heb inderdaad geen zin om de vluchtroute open te zetten: hij is een christen, dus wat hij zegt telt niet, want hij vindt dat toch alleen maar omdat hij christen is. Dat is namelijk op geen enkele manier een inhoudelijk argument.
Het internet-equivalent van deze Incubus doet eigenlijk hetzelfde. Hij komt met zijn spitsvondige (op dit moment) onoplosbare vragen, en probeert op sluwe wijze gaten te prikken in de ideeën van de tegenstander, en verpakt het één en ander in een humoristisch jasje om de eigen onzekerheid te verbergen.
Waarom zie ik toch in het verhaal van de 10 vragen aan de christen een schoolvoorbeeld van deze tactiek?
Hij ziet zijn tegenstander tevergeefs worstelen om waterdicht bewijs te leveren dat 'de Matrix' niet bestaat of dat de transformatie van Ambulocetus naar iets wat lijkt op een moderne walvis, of de niesbui van een bouwvakker, niet het werk van God kan zijn.
Van mij hoeft dat niet. Ja mag het ook met me eens zijn dat die dingen onbewijsbaar zijn. En eigenlijk geloofsovertuigingen.
Het is bij jou niet de veronderstelde onjuistheid van de evolutieleer, waarom je al die tijd in deze discussies steekt, maar de discrepantie tussen de evolutieleer en de 'goddelijke openbaring' waar jij in gelooft, die jij wilt wegwerken door de evolutieleer 'onschadelijk' te maken.
Waar ik mij primair tegen verzet is dat "wetenschap" als absolute waarheid worden gepresenteerd, omdat aan wetenschap zoals die nu beoefend wordt, de onbewijsbare vooronderstelling vooraf gaat dat we ons alleen met het empiririsch waarneembare bezighouden. Wetenschap kan dus niets zeggen over het al dan niet bestaan van een God, anders dan uit eht ongerijmde (strijd met eerdere aanname). Ik krijg de indruk dat er wat lieden daar zenuwachtig van worden en dus toch maar willen gaan bewijzen - nou ja, zie de vorige quote van jou.
Jouw persoonlijke religieuze overtuiging is de enige reden waarom je deze discussie voert. Jouw beweegreden is niet om de wetenschap te dienen, maar om te 'bewijzen' dat God bestaat.
Kijk, het probleem als je zegt dat je christen bent, is dat mensen dus gaan reageren op hun eigen vooroordelen over christenen in plaats van op wat je zegt. Daarom vind ik dat je dat buiten deze discussie moet houden.
Wat ik in deze discussie telkens aangeef is dat er beperkingen aan de wetenschap zitten. Maar die simpele constatering wordt door tal van respondenten al als heiligschennis beschouwd, want ik "verwijt" de wetenschap dan van alles. Ik kan zelfs een onderschrift maken wat aangeeft dat God niet wetenschappelijk te bewijzen is, maar dan nog schrijf jij doodleuk op dat ik alleen maar God wil bewijzen.
Het enige wat ik betoog is dat iedereen die meent dat wetenschap een argument tegen het (kunnen) bestaan van God is, die fundamentele beperkingen van de wetenschap over het hoofd ziet, en zelf bezig is met geloofsuitspraken.
Je verbergt je eigen opvattingen om een voordeel in de discussie te behouden, terwijl die opvattingen de belangrijkste beweegredenen zijn waarom je de discussie voert.
Ik stel dat de opvattingen die iemand heeft geen argument pro of contra zijn. Het gaat om argumenten.
Devious schreef:Oh, heeft Deze altijd al bestaan? Waarom zou voor het Universum dan niet hetzelfde kunnen opgaan?
Deze stap heb ik eerder gezien, en oprecht nooit begrepen. Het komt op mij over als "als jij mag fantaseren mag ik het ook", maar dat versterkt de positie van de scepticus niet en komt op mij over als een zwaktebod.
Ik vind het zo verrassend dat juist mensen die zeer hechten aan wetenschap op zo'n moment plotseling het beginpunt van het heelal/de big bang ter discussie stellen. Daarover zijn nu juist wel uitspraken te doen, lijkt me. Kijk, het is prima als we dan van alles gaan verzinnen over harmonica-heelallen, multiversa en parallel gedoe, maar dat is natuurlijk precies net zo wetenschappelijk bewijsbaar als beweren dat God bestaat.
De eerste fout die jij hier al maakt, is te veronderstellen dat ik fantaseer. Ik fantaseer niet, en ik veronderstel ook niets, maar ik stel slechts een vraag. Jij ziet daar meteen al een standpunt in, terwijl het slechts een gedachtenexperiment is; slechts een vraag; een vraag waar jij nog geen antwoord op hebt gegeven :!:
Daarom nogmaals de vraag: 'Oh, heeft Deze altijd al bestaan? Waarom zou voor het Universum dan niet hetzelfde kunnen opgaan?'
Oh, dat is een gewone vraag, en niet een retorische? In retorische vragen pleeg ik niderdaad een standpunt te zien. Het inhoudelijke antwoord heb je zelf hierboven al gequoteerd en staat nog een keer gequoteerd verderop in je reactie. Kijk, van mij mag jij geloven dat het universum eeuwig is. Maar van mij mag jij ok geloven dat de aarde plat is.
De gelovige echter, wéét precies waardoor het heelal ontstaan is. Dat is namelijk het werk van de Heer. Maar als men wat dieper doorgraaft, en men graag een definitie wil hebben van die Heer dan laat men het afweten.
En daar gaan we weer. Ik dacht dat we dit toch al wel gehad hadden. Als de wetenschap zichzelf zodanig definieert dat daarin geen plaats is voor God, getuigt het van bijzonder weinig inzicht om te menen dat het niet kunnen definieren van een God binnen dergelijke wetenschappelijke kaders een argument tegen het bestaan van een dergelijke God is.
Als het agnosticisme niets claimt, wat is dan de belangwekkende inhoud daarvan voor een niet-agnost?
Oh, dat agnosticisme heeft een schier onvoorstelbaar belangrijke inhoud. Het biedt een rationele nuchtere kijk op de wereld, waarin absolute waarheden niet meer bestaan; slechts waarschijnlijkheden en onwaarschijnlijkheden.
Hm.
Is het een absolute waarheid dat er geen absolute waarheden bestaan?
En moet een atheist niet ook bewijzen dat zoiets als een God niet kan bestaan, voordat zijn claim belangwekkende inhoud krijgt voor de niet-atheisten?
Nou, aan degene die als eerste is begonnen te claimen, is de eer om de waarheid van de claim aannemelijk te maken.
Een negatieve claim is ook een claim.

Als christen geloof je dat de Bijbel het Woord van God is, waarschijnlijk. Nou, de Bijbel is bestaat uit papier en inkt, met letters die ik kan waarnemen. Probeer de tientallen contradicties in de bijbel te verklaren die al lang geleden op dit forum zijn opgesteld (in de sticky draad in het forum 'Christendom/Judaïsme'). Probeer dat maffe zondvloedverhaal eens in overeenstemming te brengen met de wetenschappelijke ontdekkingen van de laatste honderd jaar. En verklaar eens een keer hoe een Boek van een veronderstelde liefdevolle God, voor ons een morele richtlijn kan zijn, terwijl die liefdevolle God in Zijn Boek opriep tot het massaal slachten van babies, peuters en vrouwen, en waarom hij verkrachting legitimeerde. Kortom, toon aan dat de Bijbel een volmaakt en wetenschappelijk correct boek is, en dan heb je misschien nog geen waterdicht en absoluut bewijs voor het bestaan van de Heilige Drieëenheid geleverd, maar je bent dan wel al een heel eind op weg.
Begin ik geeneens aan. Dient namelijk geen enkel doel. Net zo min als dat ik jou kan dwingen te geloven in God, kan ik jou dwingen om mijn uitleg van al die verhalen te accepteren. Ik kan daar wel oeverloze verhalen over schrijven, maar als je wilt dat mijn antwoord niet deugt, is er toch altijd wel iets om commentaar op te hebben.
omdat vrijwel iedereen wel weet dat de hele ID beweging slechts bestaat uit evangelische/orthodoxe christenen en nog wat moslims zoals Harun Yahya. Dat is een opdringerig soort van mensen dat via een omweggetje het evangelie aan de man probeert te brengen, en vaak ook nog politiek bezig is.
Kijk, dit is nou een drogredenering van het zuiverste soort. Je argument hier is: het zijn christenen die aan het evangeliseren zijn, dus ze hebben ongelijk. Dus hun argumenten deugen niet. Maar dat is natuurlijk op geen enkele wijze een valide inhoudelijke tegenwerping. Dat is alleen maar het lucht geven aan je vooroordelen.

Jij hebt het evangelie; het Woord van de 'Almachtige Schepper' van het universum; de zaligmakende boodschap van de Heere Jezus. In plaats van dat je ons dat geweldige evangelie gaat verkondigen, dat onze onwetendheid doet versplinteren, [....]
Hm. Zo te zien weet je er van. Zou het helpen, denk je, als ik het nog een keer vertel?
Met andere woorden; je probeert alleen maar puntjes te scoren voor je eigen leerstellingen,
Nee hoor. Ik zaag aleen maar aan de poten van die van anderen.
Het gaat er niet alleen om of de evolutieleer waar is, maar vooral of we er wat mee kunnen, of het inspireert tot onderzoek. Op dat punt scoort de evolutieleer enorm. Wat heeft bijvoorbeeld de viroloog of arts aan ID?
In een van mijn eerdere reacties aan jou heb ik al eens geschreven dat zelfs als je zou kunnen bewijzen dat God bestaat, je nog steeds de ET kunt gebruiken. Welke beperking legt ID op aan onderzoek? Jij lijkt het idee te hebben dat ID-figuren de ontkenning van de ET verkondigen, maar misschien moet je dan toch eens wat inlezen in wat ze nou echt beweren.
Halen we ID in huis, dan openen we de poorten naar de duisternis; een diep gat van waaruit een duizelingwekkende hoeveelheid demonen, geesten, duivels, goden, elementalen en elfen ons tegemoet fladderen. [...]
Het enige wat je lange verhaal aangeeft is dat jij niet kunt leven met de consequenties als er wel een God zou bestaan. Maar dat is een keuze van jou, en geen argument.
Alles wat ik van gelovigen hoor is 'oh, het is complex, en daarom moet er een intelligente ontwerper zijn?'
Dan heb je nooit goed naar gelovigen geluisterd, en nooit gelezen wat ID-ers werkelijk schrijven.
Oh jawel hoor. Hoeveel woorden ze ook gebruiken; het komt uiteindelijk altijd op hetzelfde neer.
Waar het op neer komt is dat jij het feit dat ze christen zijn op voorhand een argument contra hun standpunt vindt, oftewel dat je behept bent met een licht vooroordeel.
Wellicht heb je niet gelezen wat ik hierboven al schreef: ID-ers houden zich niet bezig met Godsbewijzen.

Lariekoek! ID is een facade!
Ik heb sterk de indruk dat ik hier weer te maken heb met een persoonlijk vooroordeel.
Voor de gelovigen die recht voor z'n raap de Bijbel en de gebeurtenissen die daarin staan beschreven, verdedigen, heb ik veel meer respect dan voor de ID'ers, die vanuit tactische overwegingen hun god loochenen.
Misschien helpt het als je onderscheid maakt tussen een wetenschappelijke context en andere contexten. Je hebt mij bijvoorbeeld nergens mijn God zien loochenen. Maar in een wetenschappelijke context geeft een persoonlijk getuigenis geen pas; dat is geen argument voor iemand anders.
Wat Dembski en Behe doen is beargumenteren waarom de evolutietheorie niet alleen maar hopeloos onwaarschijnlijk is, maar principieel technisch onmogelijk. Dat is een slagje ernstiger dan alleen maar verwonderd zijn over de complexiteit van de biochemie.
Ach ja, de rekensommetjes. Ik ben niet zo'n ster in ingewikkelde rekentruc's, dus die kunnen mij niet overtuigen. Ik heb eindeloze discussies gezien van creationisten die met getallen goochelen en sceptici die deze weer met hun rekensommetjes weerleggen, en vice versa, en vice versa.....
In het voorlaatste boek van Behe heb ik niet veel rekensommetjes gezien. Kun je je iets nader verklaren?

Behe levert ook concreet en tastbaar bewijs van de onmogelijkheid van de evolutietheorie. Zijn bewijs wordt alleen door de aanhangers van ET niet geaccepteerd. Bewijzen overtuigen iemand alleen als hij het bewijs accepteert als bewijs.
Wel, misschien deugt het bewijs dan toch niet.
Of misschien is er sprake van vooringenomenheid, omdat men doodsbenauwd is voor de consequenties als je zijn bewijs wel accepteert.
Anderszijds is op deze site al honderden malen aangetoond dat de Bijbel een boek is vol tegenstrijdigheden en morele wangedrochten, en tot nu toe is hier onomstotelijk vastgesteld, alle tegenwerpingen van evangelisten ten spijt, dat het scheppings- en zondvloedverhaal van de Bijbel, onmogelijk kan hebben plaatsgevonden, zélfs als de ID hypothese zou kloppen.
Tsja, onomstotelijk vastgesteld. Zou hier ook uitmaken wat je wel en niet bereid bent te accepteren als bewijs? Overigens, hoe verhoudt dat "onomstotelijk bewijs" zich tot jouw agnostische levensovertuiging? Wat was het? een realistische, nuchtere kijk, waarin absolute waarheden niet meer bestaan?

3,5 miljard jaar is verdomd lang zeg; onvoorstelbaar lang. Evangelisten, al dan niet gemaskerd, doen altijd net alsof het gisteren is :wink:
En evolutionisten doen altijd net alsof elk levend wezen dagelijks een keer of vijf muteert, en alsof ze zich niet realiseren dat een mutatie tegelijkertijd een generatie betekent, en dat als je het hebt over "een voordelige mutatie die zich verspreidt door de populatie" je het per mutatie al rap over een generatie of wat hebt.

Vriendelijke groet.
In een wetenschappelijke context kan een God uitsluitend bewezen worden vanuit het ongerijmde
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

bongobrain schreef:
heeck schreef:Schrijf (hier, beter wordt inmiddels de babbelhoek) eens een uiterst compacte weergave van wat jij snapt dat Plantinga stelt inzake de "bewijslast". Dan schieten we msschien op.
Reageer maar eens op mijn uitgeschreven gedachtengang. Dan schieten we vermoedelijk meer op.
Misschien begrijp je deze fabel beter:
De vos en de ooievaar
'Doe mij eens een plezier, en kom vanavond eten',
had hartelijk de vos de ooievaar doen weten.
En zo wa s d'eiber dan, in wit en zwart -heel net!-
verschenen aan de dis. Dra werd hem voorgezet
een kolossaal breed bord (puur zilver, niet te tillen!)
met heldere bouillon van maagre kikkerbillen.
Je moest een kikvors zijn als je zo iets liet staan.
'Begin m aar', zei de vos. 'Koud is er niets meer aan.'
Maar hoe de ooievaar zich wentelde of keerde,
12
het bord was te ondiep. Wat of hij ook probeerde,
één droppel slechts per keer was wat hij binnen kreeg.
De vos liet hem begaan, keek glunderend toe, maar zweeg.
Onthutst en boos verliet d e gast al gau w de tafel,
met kram pen in zijn nek en scheuten in zijn snavel.
De vogel vroeg daarna de vos bij zich terug.
'Heel graag',antwoordde Rein.''k Ben gek op hazeru g!'
Maar vreemd, hij werd onthaald op zoete melk met bessen,
fraai opgediend ('k geef het toe) in twee kristallen flessen.
De hoge slanke hals, voor d'eibersnep gepast,
bleek echter ve el te nauw voor 't snuitje van d e gast.
Die voor een beetre trek een dag niet had gegeten,
kreeg nu zijn trekken thuis; dat is: hij kreeg geen eten.
Men zegt wel 'oog om oog'; men zegt wel 'tand om tand'.
De fabel zegt:terecht! Gebruik dus uw verstand.
Uit: Phaedrus' Aesopische fabels.
(vertaling Johan van Nieuwenhuizen)
Elkaar buitensluiten van de discussie (het eten) werkt niet.
Zeker niet omdat jij iets onaantoonbaars voorrang wil laten hebben op wat wel verifieerbaar is. Die twee zijn niet gelijkwaardig.

Roeland
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

Waar ik mij primair tegen verzet is dat "wetenschap" als absolute waarheid worden gepresenteerd, omdat aan wetenschap zoals die nu beoefend wordt, de onbewijsbare vooronderstelling vooraf gaat dat we ons alleen met het empiririsch waarneembare bezighouden. Wetenschap kan dus niets zeggen over het al dan niet bestaan van een God, anders dan uit eht ongerijmde (strijd met eerdere aanname). Ik krijg de indruk dat er wat lieden daar zenuwachtig van worden en dus toch maar willen gaan bewijzen - nou ja, zie de vorige quote van jou
beste,
Naar mijn bescheiden mening gaat het hier fout en is de rest enkel een voortbouwing hierop. Jij claimt dat rekening gehouden moet worden met het niet- waarneembare. Dat is net wat de wetenschap niet doet, die gaat enkel over het waarneembare. Ergo doet de wetenschap geen uitspraak over god. Of god wel of niet bestaat, maakt wetenschappelijk gezien dus geen ene moer uit. Want als ie wel bestaat, merken we dat toch niet, want niet waarneembaar.
Daarom heeft het ook geen toegevoegde waarde om uit te gaan van gods bestaan in wetenschappelijke zin. Op het persoonlijk domein kan dat natuurlijk heel anders liggen.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Bovendien kan je in de babbelboxal zien in het laatste topic dat iemand die dat op dit forum propageert, flink het zwaar te evrduren krijgt zodra hij of zij spreekt van een absolute waarheid in de wetenschap.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
bongobrain
Geregelde verschijning

@windsurfer: bijna helemaal met je eens, een paar nuances:
windsurfer schreef:Jij claimt dat rekening gehouden moet worden met het niet- waarneembare.
Ik zou willen claimen dat je het niet-waarneembare niet uit kunt sluiten. Die gaat net wat minder ver.
Dat is net wat de wetenschap niet doet, die gaat enkel over het waarneembare.
precies.
Ergo doet de wetenschap geen uitspraak over god.
Als dat toch eens waar was. Ik ben met je eens dat het zo zou moeten zijn. Maar moet jij opletten hoeveel mensen met wetenschap komen aanzetten als argumentatie tegen het bestaan van een God, en hoevaak of je te horen krijgt dat de wetenschap bewezen heeft dat ..... en dat dus is aangetoond dat God daar niks mee te maken heeft. Dat soort claims mag je m.i. niet maken vanuit wetenschap.
Of god wel of niet bestaat, maakt wetenschappelijk gezien dus geen ene moer uit. Want als ie wel bestaat, merken we dat toch niet, want niet waarneembaar.
Kleine nuance: Als er wel een God bestaat en die wel dingen doet die op zich waarneembare gevolgen hebben, zul je vanuit wetenschappelijk perspectief die waarnemingen niet aan een God toeschrijven, maar een naturalistische verklaring geven.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Kleine nuance: Als er wel een God bestaat en die wel dingen doet die op zich waarneembare gevolgen hebben, zul je vanuit wetenschappelijk perspectief die waarnemingen niet aan een God toeschrijven, maar een naturalistische verklaring geven.
Hoe wil je dan beweren dat het wel god is die handelt? hoe kan je dat dan weten?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Als er wel een God bestaat en die wel dingen doet die op zich waarneembare gevolgen hebben, zul je vanuit wetenschappelijk perspectief die waarnemingen niet aan een God toeschrijven, maar een naturalistische verklaring geven.
Wat voor 'dingen' zou God dan doen?
Als dat toch eens waar was. Ik ben met je eens dat het zo zou moeten zijn. Maar moet jij opletten hoeveel mensen met wetenschap komen aanzetten als argumentatie tegen het bestaan van een God, en hoevaak of je te horen krijgt dat de wetenschap bewezen heeft dat ..... en dat dus is aangetoond dat God daar niks mee te maken heeft.
Wetenschap doet geen uitspraak over God, dat klopt. Jij stelt echter dat MENSEN met wetenschap op de proppen komen, dat is iets heel anders.

Als bewezen is dat er natuurlijke constanten zijn en natuurlijke krachten (bijv. zwaartekracht) waardoor natuurlijke verschijnselen zijn te verklaren, dan lijkt het me sterk dat daarnaast ook nog een God zich ermee bezighoudt; hoe zou je dat willen omschrijven? Maar ja, als een God niets zou doen, dan zou het een 'ingenieur in ruste zijn' nietwaar? Iemand die het lontje aanstak en vervolgens niets meer deed.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Bongobrain is zielsverwant aan, misschien wel alter-ego van de zich Palmolive noemende op het EO-forum:
{ ongeveer: http://www.eo.nl/forum/forum.php/list_messages/177/43 en scroll naar: "Geplaatst op Thursday 04 October 2007 14:48
Palmolive}

En beiden hebben een vleugje van McGrath (zie elders op dit forum bij "Dawkins Delusion")
Ter illustratie:
Palmolive schreef:Aangezien de 'moderne' wetenschap enkel is gebaseerd op onderzoeksmethodes, gericht op de fysiek, materialistisch waarneembare manifestaties van levende organismes, zal er nooit bewijs over zoiets gedetecteerd kunnen worden.
Immateriele, metafysische aspecten *) worden door deze wetenschapsmethodiek slechts opgemerkt, verklaarbaar gemaakt (niet verklaard) en samengevat als zijnde fysiek en volgens fysieke wetenschappelijke uitleg, volgens de maatstaven vàn die methodiek.
Bovendien stelt deze onderzoeksmethode, dat zij geen uitspraak doet over het immateriële.
Precies hetzelfde schema:
Eindelooooos doormekkeren over de gelijkwaardigheid, of zelfs meerwaardigheid van het niet verifieerbare aan het wel-verifieerbare zonder te aanvaarden dat je best niet te verifiëren fantasieën, wanen ook wel, mag hebben.
Maar dan geen gemeenschappelijke grond voor discussie hebt.

Roeland
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hallo Bongo.
bongobrain schreef: Waarom zie ik toch in het verhaal van de 10 vragen aan de christen een schoolvoorbeeld van deze tactiek?
Die tien vragen hebben hier niet zo veel mee te maken, en bovenal heb ikzélf met die tien vragen niets te maken. Ik heb die discussie amper gevolgd omdat ik het dom geformuleerde vragen vond. Ik heb ook niet gezegd dat atheïsten nooit drogredeneringen en valse discussietactieken gebruiken. Met tien vragen die van één of ander youtube filmpje heb ik verder niets te maken. Ik distantieer mij van het merendeel van die vragen.
Waar ik mij primair tegen verzet is dat "wetenschap" als absolute waarheid worden gepresenteerd.

Oh, ik zal niet de wetenschap als absolute waarheid presenteren. Wetenschap is slechts een interpretatie van de werkelijkheid, gebaseerd op logisch redeneren, ervaring en zintuiglijke waarneming.
Wetenschap kan dus niets zeggen over het al dan niet bestaan van een God, anders dan uit eht ongerijmde (strijd met eerdere aanname).
Wetenschap kan (heden ten dage) niets zeggen over het al dan niet bestaan van een God; óók niet uit het ongerijmde, want wat thans ongerijmd is, kan dat later niet meer zijn door het voortschrijden van de kennis. :idea: Wat ooit ongerijmd was (zoals de bliksem :wink: ), is dat heden ten dage niet meer. God proberen te bewijzen uit 'het ongerijmde' is onzin. Het enige wat we kunnen doen wanneer we iets 'ongerijmds' menen te constateren, is te zeggen 'ik weet het niet', de schouders ophalen, en verder te zoeken.
Kijk, het probleem als je zegt dat je christen bent, is dat mensen dus gaan reageren op hun eigen vooroordelen over christenen in plaats van op wat je zegt. Daarom vind ik dat je dat buiten deze discussie moet houden.
Wat ik in deze discussie telkens aangeef is dat er beperkingen aan de wetenschap zitten.

Nee, jij wilt uit 'het ongerijmde' bewijzen dat God bestaat. Dat er beperkingen aan de wetenschap zitten hoef je hier niet te vertellen; dat weet iedereen al.
Ik kan zelfs een onderschrift maken wat aangeeft dat God niet wetenschappelijk te bewijzen is, maar dan nog schrijf jij doodleuk op dat ik alleen maar God wil bewijzen.
Ja, natuurlijk wil jij God bewijzen. Jij bent wat slimmer dan sommige anderen en begint niet over de volmaaktheid van de Bijbel, maar roept slechts 'daar is wat ongerijmds!, en dát is hét bewijs voor het bestaan van....' (ja, van wat eigenlijk?), terwijl er in feite niets is bewezen, slechts dat er in jouw ogen iets ongerijmds is.
Het enige wat ik betoog is dat iedereen die meent dat wetenschap een argument tegen het (kunnen) bestaan van God is, die fundamentele beperkingen van de wetenschap over het hoofd ziet, en zelf bezig is met geloofsuitspraken.
Ik heb dat niet gezegd, en ik neem daar ook afstand van. Voor zover ik dat kan beoordelen is de wetenschap het meest betrouwbare instrument om meer te weten te komen over de wereld waarin we leven, maar feilloos is het beslist niet vanwege de beperktheid van de zintuiglijke en verstandelijke vermogens van de beoefenaren. Over God (wat 'God' ook moge zijn) kan wetenschap niets zeggen, en daarom hoort God ook niet in de wetenschap thuis. :idea:
Ik stel dat de opvattingen die iemand heeft geen argument pro of contra zijn. Het gaat om argumenten.
Oké, maar de ander heeft het recht om naar een alternatief te vragen. De evolutietheorieën zijn goede werkhypothesen. Dat is ook het voornaamste doel er van. Aan het idee van ID heb ik niets. Ik heb er niets aan in mijn dagelijkse leven, en als ik werkzaam zou zijn in de wetenschap of medische industrie, heb ik er ook niets aan. Alleen als ik christen, moslim of hare krishna aanhanger zou zijn, dan zou ik er wat aan hebben, voor mijn persoonlijke overtuiging. En zelfs daar heeft het nog weinig nut, behalve dan als onoprechte methode om niet-theïstische levens- en wereldbeschouwingen aan te vallen..
Oh, dat is een gewone vraag, en niet een retorische?
Het is gewoon een vraag. Hoewel ik vermoed dat jij er een hele kluif aan zult hebben om deze vraag te beantwoorden, wat je tot op heden hebt geweigerd, is het niet speciaal retorisch bedoeld. Probeer de vraag maar te beantwoorden, of heb je vrees voor de mogelijke levensbeschouwelijke implicaties die uit het (pogen te) beantwoorden van deze vraag kunnen voortkomen?
En daar gaan we weer. Ik dacht dat we dit toch al wel gehad hadden. Als de wetenschap zichzelf zodanig definieert dat daarin geen plaats is voor God, getuigt het van bijzonder weinig inzicht om te menen dat het niet kunnen definieren van een God binnen dergelijke wetenschappelijke kaders een argument tegen het bestaan van een dergelijke God is.
Als gelovigen beweren dat het bestaan van God een absolute waarheid is, óf dat nu is omdat ze menen dat de veronderstelde volmaaktheid van de Bijbel een bewijs is, of omdat ze 'iets ongerijmds' menen te constateren, dan is het volkomen gerechtvaardigd om naar een definitie te vragen. 'God' is niet meer dan een drieletterig woord zonder inhoud, als het niet gedefiniëerd wordt. Zonder definitie kan ik niets met dat begrip, en betekent het voor mij ook niets, en iemand die dat begrip dan toch gebruikt, spreekt dan in mijn opinie, wartaal.
([edit], degenen die de veronderstelde volmaaktheid van de bijbel aanvoeren als 'bewijs', hebben natuurlijk min of meer een definitie/karakterbeschrijving in handen.)
Oh, dat agnosticisme heeft een schier onvoorstelbaar belangrijke inhoud. Het biedt een rationele nuchtere kijk op de wereld, waarin absolute waarheden niet meer bestaan; slechts waarschijnlijkheden en onwaarschijnlijkheden.
Hm.
Is het een absolute waarheid dat er geen absolute waarheden bestaan?
Wat ik bedoel is dat de agnost geen absolute waarheden aanneemt, omdat hij beseft dat hij beperkt wordt door de grenzen van zijn geestelijke en zintuiglijke vermogens, en aldus niet in staat is om te bepalen of iets absoluut waar is, maar slechts voorlopige conclusies kan trekken op basis van waarschijnlijkheid.
Een negatieve claim is ook een claim.
Het gaat erom wie het eerste begon met claimen. Als iemand zegt 'kabouters bestaan', en iemand reageert daarop door te zeggen 'nietes!', dan is het ietwat absurd om vervolgens van de laatste te zeggen dat de bewijslast bij hem ligt.
(Ik heb overigens niet 'nietes' gezegd.)
Begin ik geeneens aan. Dient namelijk geen enkel doel. Net zo min als dat ik jou kan dwingen te geloven in God, kan ik jou dwingen om mijn uitleg van al die verhalen te accepteren. Ik kan daar wel oeverloze verhalen over schrijven, maar als je wilt dat mijn antwoord niet deugt, is er toch altijd wel iets om commentaar op te hebben.
Wie zegt dat ik wil dat jouw antwoord niet deugt? Ik niet! Ik kan dat pas concluderen als het antwoord te horen krijg.
Kijk, dit is nou een drogredenering van het zuiverste soort. Je argument hier is: het zijn christenen die aan het evangeliseren zijn, dus ze hebben ongelijk.
Sorry, op geen enkele wijze kan ik in mijn betoog dit argument vinden. Ik heb niet gezegd dat ID'ers geen gelijk hebben omdat ze christenen zijn.
Jij hebt het evangelie; het Woord van de 'Almachtige Schepper' van het universum; de zaligmakende boodschap van de Heere Jezus. In plaats van dat je ons dat geweldige evangelie gaat verkondigen, dat onze onwetendheid doet versplinteren, [....]
Hm. Zo te zien weet je er van. Zou het helpen, denk je, als ik het nog een keer vertel?
Wel, toegegeven, misschien wel enkele honderden zijn je voorgegaan, maar je weet maar nooit. Misschien heb jij wel net iets betere argumenten :wink:
Het gaat er niet alleen om of de evolutieleer waar is, maar vooral of we er wat mee kunnen, of het inspireert tot onderzoek. Op dat punt scoort de evolutieleer enorm. Wat heeft bijvoorbeeld de viroloog of arts aan ID?
In een van mijn eerdere reacties aan jou heb ik al eens geschreven dat zelfs als je zou kunnen bewijzen dat God bestaat, je nog steeds de ET kunt gebruiken. Welke beperking legt ID op aan onderzoek? Jij lijkt het idee te hebben dat ID-figuren de ontkenning van de ET verkondigen, maar misschien moet je dan toch eens wat inlezen in wat ze nou echt beweren.

Als men ID binnen de kerk houdt en men het niet als wetenschap neerzet, heb ik er niet veel bezwaar tegen. Maar dit is juist niet het geval. ID presenteert zichzelf als wetenschap, terwijl het niets te bieden heeft. Het zegt slechts 'ik meen iets ongerijmds te zien, dus er moet wel een intelligente ontwerper zijn'. Voor de kerk en voor de theologie mag dat dan prachtig zijn, en voor de individuele christen ook, maar de wetenschap heeft daar niets aan. Je kunt er helemaal niets mee.
Levensbeschouwelijk kan ik er zelf ook niets mee. Wat heb ik aan het vage idee dat er 'wel een intelligente ontwerper moet zijn'? Helemaal niets. ID heeft helemaal niets te bieden, en daarmee wordt mij ook steeds duidelijker dat achter de ID-facade huichelaars schuilgaan die hun eigen god loochenen ( 'Nee hoor. Ik zaag aleen maar aan de poten van die van anderen.'), want wat heeft men vervolgens aan ID? Noppes! De ID'er gelooft in Jezus, maar stelt zich tevreden met 'zagen aan poten', en maakt zich er blijkbaar geen zorgen over dat diegene zich van de rationalistische theorieën afkeert en moslim wordt, of hare krishna aanhanger, en dan na zijn dood naar het eeuwige vuur gaat of als boom reïncarneert. Je hebt helemaal niets te bieden, behalve dat geloof waar je over zwijgt als het graf, en het uiterst magere, 'er is iets ongerijmds, dus er moet wel een ontwerper zijn'.
Het enige wat je lange verhaal aangeeft is dat jij niet kunt leven met de consequenties als er wel een God zou bestaan. Maar dat is een keuze van jou, en geen argument.

Ik heb nergens gezegd dat ik niet kan leven met de consequenties als er een God zou bestaan. Ik heb het grootste deel van mijn leven in God geloofd: 'been there, done that!'
Ik wil meer horen dan, 'oh, ik zie iets wat ik niet kan rijmen, oh, er is een intelligente ontwerper!'
Ik heb daar niets aan, en ik kan daar niets mee. En in de wetenschap kan men daar ook niets mee. Het is geen werkhypothese, slechts een slechte poging om het bestaan van God aan te tonen. Je zult met iets beters moeten komen. Ik vrees dat je daar een hele kluif aan zult hebben, want we zijn het er inmiddels al over uit dat de wetenschap het bestaan van God (wat 'God' ook moge zijn) niet kan aantonen.
Misschien kun je door middel van gebed een berg verzetten, zoals in de Bijbel voor mogelijk wordt gehouden als je geloof maar groot genoeg is. Dat zou een behoorlijk sterk bewijs zijn :)
Waar het op neer komt is dat jij het feit dat ze christen zijn op voorhand een argument contra hun standpunt vindt, oftewel dat je behept bent met een licht vooroordeel.
Nee, dat is het niet. Zij tonen niet hun ware gezicht. Ik heb liever christenen die recht door zee zijn, dan de huichelaars die tijdelijk even hun god loochenen om discussievoordeel te halen. Wie alleen komt om 'poten door te zagen' heeft namelijk altijd het voordeel. Dat de evolutietheorie niet compleet is, en niet foutloos is, hoef je niet steeds te vertellen. Dat weet ik al lang. Maar er is niets anders! Al het andere roept oneindig veel meer vragen op, en vooral veel brandhout, want zágen dat je daar kan :wink:
Misschien helpt het als je onderscheid maakt tussen een wetenschappelijke context en andere contexten. Je hebt mij bijvoorbeeld nergens mijn God zien loochenen. Maar in een wetenschappelijke context geeft een persoonlijk getuigenis geen pas; dat is geen argument voor iemand anders.

Ach kom, dit heeft niets te maken met wetenschap. Je maakt mij dat niet wijs. Dit is een levensbeschouwelijke discussie. Jij kunt niet leven met het bestaan van wetenschappelijke theorieën over het ontstaan van het leven en de soorten waarin God ontbreekt. En dan probeer je poten door te zagen. Dat is alles! Probeer jezelf niet wijs te maken dat dit een wetenschappelijke discussie is.
In het voorlaatste boek van Behe heb ik niet veel rekensommetjes gezien. Kun je je iets nader verklaren?
Ik bedoelde niet Behe. Ik heb ooit lange discussies gevolgd tussen Peter Scheele en één of andere biochemicus, en daarin werd héél veel gerekend.
Of misschien is er sprake van vooringenomenheid, omdat men doodsbenauwd is voor de consequenties als je zijn bewijs wel accepteert.

Wel ja, men kan inderdaad beter niet dit alles te serieus nemen, want als men die beerput opentrekt, dan is het gedaan met de overzichtelijkheid, en heeft men de keuze tussen miljoenen goden, die allemaal aanbeden willen worden, en de volgelingen van de concurrentie naar plekken verwijzen waar geween is en knersing der tanden. Zo'n beerput kun je beter dichtlaten tot je gedetailleerdere kennis in huis hebt. Ik probeer geestelijk gezond te blijven.
Tsja, onomstotelijk vastgesteld. Zou hier ook uitmaken wat je wel en niet bereid bent te accepteren als bewijs? Overigens, hoe verhoudt dat "onomstotelijk bewijs" zich tot jouw agnostische levensovertuiging? Wat was het? een realistische, nuchtere kijk, waarin absolute waarheden niet meer bestaan?
:lol: Ik wist dat je dit zou gaan zeggen.
Laat ik het zo zeggen: óók agnosten houden er op zijn tijd wel van om een beetje te bluffen en uit te dagen :wink:
En evolutionisten doen altijd net alsof elk levend wezen dagelijks een keer of vijf muteert, en alsof ze zich niet realiseren dat een mutatie tegelijkertijd een generatie betekent, en dat als je het hebt over "een voordelige mutatie die zich verspreidt door de populatie" je het per mutatie al rap over een generatie of wat hebt.
Ach, hoe het allemaal precies is gegaan weet ik niet. Ik weet slechts dat de aarde onvoorstelbaar oud is, en dat organismen kunnen muteren, en dat er selectie plaatsvindt. Of dit alles uiteindelijk tot een mens kan leiden? Misschien wel, misschien niet. Raadsels en vragen blijven er altijd. Ik zie voor mij echter geen reden om in raadsels en vragen bewijzen voor het bestaan van een ontwerper te zien. Iedere andere theorie die ik ken, roept bij mij tientallen malen meer vragen op.

Vriendelijke groet.
Laatst gewijzigd door Devious op 05 okt 2007 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Pointer
Forum fan

Bericht door Pointer »

bongobrain schreef:Maakt het uit of een christen beweert dat 1+1=2 of een agnost?
Ja, dat maakt heel veel uit, want volgens de christen is ALLES geheel in gods hand.
Nu heb ik al enkele malen aangegeven hoe verschrikkelijk onbetrouwbaar en veranderlijk de Abrahamitische god zich in de 'heilige schrift' voorstelt. Als het in gods hand is, dat 1+1=2, dan kan dat morgen anders zijn. Je weet maar nooit en als zich zoiets voordoet, krijgen we de situatie, waarmee wij deze topic gestart zijn, want die mutatie heeft natuurlijk verwoestende gevolgen voor ieder computerprogramma.
Door ID kan een softwareprogramma zomaar muteren en het is zelfs onbegrijpelijk voor gelovigen, dat dit niet al gebeurd is, doordat god in zijn onbegrepen almacht het simpele rekenen een beetje gewijzigd heeft, zodat er niets meer klopt. Het verhaal van de spraakverwarring bij de torenbouw van Babel doet ons weten, dat dit nu typisch zo'n geintje zou zijn in de lijn van Jahwèh, even grondig alle orde verstoren. Zelfs als rotzooitrappende geperverteerde ondeugd is god onbetrouwbaar.
Maar ja, god bestaat niet, anders zou hij wel ingrijpen, want het idee van god is zo'n beetje failliet, behalve voor de onnozele.
Ik wil wel iets verder gaan dan Devious, namelijk dat wetenschap heeft aangetoond dat we god niet nodig hebben. Met god is niets te verklaren wat hout snijdt. God is nuttelozer dan een bescheten strootje in een stal en heeft minder potentie dan zo'n strootje. Dat is maar goed ook.
Stel dat god zou bestaan, zoals ID-ers zich dat voorstellen, zo'n almachtige entiteit die verantwoordelijk is voor het grote en het kleine gebeuren. Dan is hij onze gezworen vijand, nietwaar? Dan zouden we, met hemzelf, ook alle met hem solidaire mensen direct moeten ombrengen. Dan kunnen wij ons geen vrijheid van godsdienst meer permitteren.
Persoonlijk zou ik dat heel sneu vinden. Nee, zonder god zijn we veel beter af.
Voor ons, atheïsten, is 1+1=2 en dat blijft zo.
Een agnost heeft daar geen zekerheid over.
Voor een gelovige ID-er kan dit op een gegeven moment en volstrekt onvoorspelbaar veranderen, omdat het geheel in gods hand is.

Voor de koorleider. Een psalm van Pointer.
PNIëL

Zocht ik de zekerheid op mijn ontdekkingsreizen,
bij de profeten en de snakkers, die ik sprak,
was men heel goed in staat tot doorverwijzen
naar een godheid, die uiteindelijk ontbrak.

Toen heb ik god uit alle macht toch nog gevonden.
Ik geef het toe, al slaat me dat nog uit het lood,
hij was in staat mijn ziel en lichaam te verwonden.
Maar al te gretig gaf ik hem mijn zwaktes bloot.

Ik confronteerde hem met onzin, neergeschreven
als zijn woord en wees op dwaallicht dat het voert.
Ik ben hem daarbij steeds op punten voorgebleven,
heb al zijn bodyguards hartgrondig uitgevloerd.

Greep ik hem aan op misbruik van beweerde zonden,
op grond waarvan hij zoveel mensenbloed vergoot,
dan werd zijn willekeur met groot gelijk verbonden.

Terwijl mijn eigen bloed nog op de aarde spoot,
heb ik hem toen uit zelfbehoud gedood
en op een kruis te Pniël stevig vastgebonden.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Lijkt me ook logisch, dat open kaart spelen.
Ikzelf bijvoorbeeld ben mijn hele leven atheïst en wil dat zo houden.
Ik moet er niet aan denken ooit een zwamreligieus te worden die zijn eigen kinderachtige en zielige antilogische relipraatjes nog zelf gelooft ook.
Dus als je christen bent en een overtuigd creationist, gewoon zeggen, er zijn genoeg forumleden die je graag willen helpen die ongelooflijke kinderlijke levensovertuiging met rede en konkreet en stevig onderbouwd feitenmateriaal kwijt te raken.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
botjes
Ervaren pen

Bericht door botjes »

cluny schreef:Dus als je christen bent en een overtuigd creationist, gewoon zeggen, er zijn genoeg forumleden die je graag willen helpen die ongelooflijke kinderlijke levensovertuiging met rede en konkreet en stevig onderbouwd feitenmateriaal kwijt te raken.
Nu begin ik toch nieuwsgierig te worden of er al klinieken zijn waar gelovigen naar toe zouden kunnen gaan om zich te laten behandelen... :-k
Plaats reactie