Wonderbaarlijke genezingen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PietV.
Erelid

Wonderbaarlijke genezingen

Bericht door PietV. »

In het ellenlange verhaal van een ander topic kwam ik de opmerking tegen dat er Asthma-patienten genezen waren in Leiderdorp. Eerlijk is eerlijk. Ik heb bladzijde 3 tot 16 niet gelezen. Dus het onderhoudende gebabbel over iemand, die leidt onder het Elvis-effect daar voeg ik op dit moment niets aan toe.

Laten we enkele aspecten even hier vervolgen. Pastor welke ziektenbeelden zijn genezen. Zijn er buiten de psycho-somatische aandoeningen, nog mensen naar huis gegaan die een duidelijker klachtenpatroon hebben. Of blijft het beperkt tot het verminderen van emoties, woede en angst als oorzakelijke factoren en creeer je een placebo-effect. Waarbij de dwarsleasie patient blijft zitten en de vrouw met bekkeninstabiliteit enkele pasjes maakt. Die een fysiotherapeut met enig overwicht ook kan bewerktstelligen.

En hoe sta je tegenover Jomanda. Die met haar ingestraalde kaarten, water en dito healings hetzelfde bereikt. Bestaat er ook een wijsheid "gedeelde smart is halve smart".

Groeten,

Tjeerdo.

Nb. Ik zie dat Leiderdorp al geopend is. Het kan verkeren. :)
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Een man, die verlamd in een rolstoel zat, werd in Lourdes met behulp van een takelmechanisme met stoel en al in 'het bad' neergelaten. Weer terug op droge grond stond hij op uit de stoel en viel op de grond. "Verdomme, had ik het niet gedacht" was zijn reactie.

Zijn rolstoel had wel nieuwe banden. :-)

Groeten.

Fons.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

FonsV schreef:Een man, die verlamd in een rolstoel zat, werd in Lourdes met behulp van een takelmechanisme met stoel en al in 'het bad' neergelaten. Weer terug op droge grond stond hij op uit de stoel en viel op de grond. "Verdomme, had ik het niet gedacht" was zijn reactie.

Zijn het de kreupelen die beter gaan lopen of de geamputeerden die hun lichaamsdeel terug kregen. Waar ligt het criterium "wonderbaarlijke" genezingen. Waar zijn de bewijzen?

Tjeerdo.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Tjeerdo schreef:Waar ligt het criterium "wonderbaarlijke" genezingen. Waar zijn de bewijzen?
Twee zeer juiste vragen.

Het criterium wordt duidelijk door een god vastgesteld, hij bepaalt of hij je wel helpt of niet helpt.
Of het daarbij van belang is dat je in hem gelooft schijnt ook van invloed te zijn hierop.

Bewijzen zijn een groot probleem.
Ten eerste zul je het bestaan van een god aan moeten tonen, daarna zul je moeten aan tonen dat er een relatie is tussen de genezing en deze god.
Andere mogelijkheden zoals het placebo-effect, toeval etc. zul je moeten kunnen uitsluiten.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Nou,

Een bewijs van een 'wonder' zou bv. een goed gedocumenteerd geval kunnen zijn van een genezing die absoluut niet te verklaren is: Als jij bv. een oogaandoening hebt vanaf je geboorte (bv. genetische blindheid als al zoiets zou bestaan - het is maar een voorbeeld), en als je daarvan geneest - dat zou dan wel als bewijs gebruikt kunnen worden van een wonder.

Daarvoor zou je controle vooraf en achteraf moeten bewerkstelligen.

Maar zoals ik al eerder aangaf met links (prayer studies) in een andere thread wordt er vaak genoeg wat gelogen hierover - ook niet verwonderlijk, want mensen doen er alles aan om hun geloof bevestigd te zien koste wat kost.
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Maar zoals ik al eerder aangaf met links (prayer studies) in een andere thread wordt er vaak genoeg wat gelogen hierover - ook niet verwonderlijk, want mensen doen er alles aan om hun geloof bevestigd te zien koste wat kost.
Het gebeurt altijd in de 'ver weg' landen. JE kunt van veel genezingen lezen, maar nooit een grondige check doen.
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

Het gebeurt altijd in de 'ver weg' landen.
JE kunt van veel genezingen lezen, maar nooit een grondige check doen.
Dit is allemaal mogelijk hetzelfde "memetische " mechanisme dat bij "Stadslegenden " en hun verspreiding behoort ;
http://www.serendib.be/gievandenberghe/ ... ebeurd.htm

Gelezen op credible ;
"ik zou echt heel graag eens iemand willen spreken die op een echt wonderbaarlijke wijze is genezen, tot nu toe heb ik echt alleen 'van horen zeggen' gevallen gehoord of anders gevallen die aan het placebo-effect zijn toe te schrijven....."
het Placebo effect is nog altijd controversieel
http://www.kwakzalverij.nl/php/display/ap/148/2
http://en.wikipedia.org/wiki/Placebo_effect
http://www.csicop.org/si/9701/placebo.html
http://www.bcx.net/hypnosis/placebo.htm

Verder aan dit topic gerelateerd materiaal ;

Uit
http://www.tbm.tudelft.nl/webstaf/gertj ... degem.html
[
b]Mirakels, [/b]tussenkomsten van God in de natuurlijke loop der dingen.
Hume's argument dat het nooit rationeel is om te geloven dat er een mirakel heeft plaatsgevonden blijkt te kunnen worden geformaliseerd met behulp van de Bayesiaanse kansrekening en elementaire beslissingstheorie.
Het blijkt overigens niet gemakkelijk te zijn om een voor iedereen acceptabele definitie van de term "mirakel" te geven.
Er zijn vele alternatieven in omloop
http://answers.google.com/answers/threadview?id=25547
David Hume put it pretty well in his essay "On
Miracles": a miracle is by definition the least likely thing that can
happen - a suspension of the normal laws of physics. So for any given
phenomenon, there will *always* be some natural explanation for it
that is more likely than a supernatural one - however extraordinary or
well-documented it may be. It will always be more reasonable to
suppose that, for example, the witnesses were mistaken, or that there
is some natural explanation unknown to science. That is not to say
that miracles are impossible - simply that it can never be rational to
believe that one has taken place.

Katholieke mirakels ;
uit
http://www.skepsis.nl/eoshomeo.html
EOS oktober 1998
....Een gebrek aan wetenschappelijke bewijzen heeft nog geen bedevaarder belet zich naar Lourdes te begeven.
Wat nochtans geen goed idee is.
Zelfs als Lourdes - zoals de katholieke kerk beweert - de voorbije honderd jaar een vijftigtal mirakels telt, leert een eenvoudige berekening dat de kans om daar te genezen veel kleiner is dan de kans om op weg naar dit oord in een verkeersongeval om te komen.
Maar dit terzijde......

Overigens komen gebedsgenezing en medische mirakels voor in alle soorten godsdiensten .....

Keus genoeg :
er is altijd wel eentje elders = zeker als het ergens " misloopt " bij de concurentie ....
---> Para-shopping

Volksgeloof en Islamitische genezers.
uit
(NRC Handelsblad 8 april 2000
http://www.skepsis.nl/sdp-2000.html

Islamitische genezers werken met een combinatie van gebedsgenezing, amuletten, zalfjes, kruiden, massage, handoplegging en veel praten. Ze leven van een uitkering of pensioentje en raken hun goede naam kwijt als ze veel verdienen. Subiet erkennen, zeker als je gelooft in alternatieve genezerij.

http://answers.google.com/answers/threadview?id=25547
Q: Evidence of a miraculous healing ( No Answer, 5 Comments )

Waaronder ( na enig zoekwerk op de namen Hinne en Bonnhke )
zelfs een opwekking uit de dood door R. Bonnkhe in Nigeria ...
( ook te gortig voor de meeste christenen )
http://www.letusreason.org/popteac13.htm
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Ik wil een zeer duidelijke klacht zien. Een geamputeerd been bijvoorbeeld, dat voor mijn ogen, en voor de camera, weer aangroeit. Of iemand met het syndroom van Down, die na gebed een IQ test gaat doen en boven de 120 komt. Maar zelfs dan is het nog niet genoeg om mij te bekeren tot christendom of Islam, maar wel om te erkennen dat er bovennatuurlijke krachten ontstaan. Islam en Christendom kúnnen niet waar zijn, evenmin als 1+1=3.

Ciao...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Devious schreef:Ik wil een zeer duidelijke klacht zien. Een geamputeerd been bijvoorbeeld, dat voor mijn ogen, en voor de camera, weer aangroeit. Of iemand met het syndroom van Down, die na gebed een IQ test gaat doen en boven de 120 komt. Maar zelfs dan is het nog niet genoeg om mij te bekeren tot christendom of Islam, maar wel om te erkennen dat er bovennatuurlijke krachten ontstaan. Islam en Christendom kúnnen niet waar zijn, evenmin als 1+1=3.
Beste Devious,

Echt duidelijke wonderen gebeuren niet. Ook in Lourdes is nog nooit een stomp weer uitgegroeid tot nieuw been. Het kan natuurlijk aan de moeilijkheidsgraad liggen.
Het is natuurljik gemakkelijker om iemand met migraine (tijdelijk) te bevrijden van zijn/haar hoofdpijn. En dan te genieten van de verwondering die ontstaat bij deze "zichtbare" vorm van genezingsexhibitie. Maar goed wat de Sangoma kan; dat kunnen ze in Europa ook. Het zijn tenslotte bezweringsrituelen.
Trouwens Rasta Rostelli kan ook iemand van zijn of haar klachten afhelpen. Ook een leuke show.

Tjeerdo.
a.r.

Bericht door a.r. »

De wonderen zijn de wereld nog niet uit, soms stelde zelfs de E.O. zaken aan de orde, maar dat was in 2005:

http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?tv ... schiede.rm

2007:
http://martindejong.web-log.nl/

Moet kunnen, we leven in een vrij land! :?
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

FonsV schreef:Een man, die verlamd in een rolstoel zat, werd in Lourdes met behulp van een takelmechanisme met stoel en al in 'het bad' neergelaten. Weer terug op droge grond stond hij op uit de stoel en viel op de grond. "Verdomme, had ik het niet gedacht" was zijn reactie.

Groeten.

Fons.
Mijn tante ging ooit met een pijnlijke arm naar Lourdes en kwam met een gebroken been terug!
Een goddelijke bedoeling volgens Henk Binnendijk, waar mensen slechts kunnen piekeren!
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

En over de openingspost gesproken; bij astma wordt een grote psychosomatische component aanwezig geacht. Het is veel erger bij stress.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Die kan aanwezig zijn windsurfer maar lang niet bij alle gevallen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
a.r.

Bericht door a.r. »

Devious schreef
Ik wil een zeer duidelijke klacht zien. Een geamputeerd been bijvoorbeeld, dat voor mijn ogen, en voor de camera, weer aangroeit. Of iemand met het syndroom van Down, die na gebed een IQ test gaat doen en boven de 120 komt. Maar zelfs dan is het nog niet genoeg om mij te bekeren tot christendom of Islam, maar wel om te erkennen dat er bovennatuurlijke krachten ontstaan. Islam en Christendom kúnnen niet waar zijn, ev

Ik weet zeker, dat ik ergens gelezen heb over een jongen die genezen is van syndroom van down, maar kan het momenteel niet terug vinden, ik kom er op terug, hoop ik, tot die tijd kun je je hiermee amuseren. Tis echt waar hoor..............echt wel..........heus.......... gevonden op life-shop.nl :?
Nou ja, kijk eens op die site zou ik zeggen, de foto van "mama" Heidi spreekt boekdelen, werkelijk heel byzonder! :roll:

MAMA HEIDI (Documentaire)
Het inspirerende verhaal van Roland en Heidi Baker

'Maar liefst veertien doden zijn opgewekt de laatste twee jaar, tientallen blinden, doven en verlamden zijn op slag genezen! Voedsel wordt miraculeus vermenigvuldigd: een maaltijd voor vier voedt honderden uitgehongerde kinderen, enz.

Bekijk het wonderlijke verhaal van Gods almacht,
in een gewone vrouw: Mama Heidi

'Je zult sterven!' riep de arts boos.
'Dat kan me niet schelen, antwoordde Heidi en ze stapte resoluut het dodelijke gebied binnen. Ze bevond zich in een ziekenhuis waar een vijftigtal stervende cholera-lijders lagen. Medicijnen waren er niet, vanwege de hevige overstromingen. Tientallen mannen, vrouwen en vooral kinderen waren ten dode opgeschreven.

Huilend greep Mama Heidi de een na de ander vast.

In wanhoop riep ze uit: 'God, je hebt beloofd dat je er zou zijn voor de kinderen! Hier liggen ze nu... te sterven. Doe iets!!!' Haar teamleden kwamen ook binnen, eveneens met gevaar voor hun eigen leven. Het ziekenhuis lag immers onder strenge afzondering.

Huilend en vol liefde grepen Heidi en haar team elke patient vast, en terwijl hun tranen over de stervende lichamen rolden, gebeurde er een groot wonder... Gods genezende kracht raakte ze aan en langzaam maar zeker werden alle patienten genezen!

Het ziekenhuis bleef uiteindelijk leeg achter.

Dit is een film die je diep zal raken:
Het inspirerende verhaal van Roland en Heidi Baker.

Ideaal om je geloof op te bouwen.
Ook zeer geschikt voor kerken en jeugdgroepen.
En een krachtig getuigenis voor je ongelovige vrienden en familie!

Label / Uitgever: Eric Velu Productions
ISBN Nummer: HEIDI01
Formaat: DVD
Prijs: € 14,95

enmin als 1+1[/quote]
Plaats reactie