Is er leven na de dood?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Frodo schreef:In het -overigens prachtige- bijbelboek Prediker staat al dat er na de dood geen verschil is tussen mens of dier.
maar in anderebijbelboeken is dit verschil heel duidelijk aangegeven. Hoe verklaar jij dit en is dit een bijbels inzicht van een hoger niveau?
ik hoop dat je antwoordt
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Frodo schreef:In het -overigens prachtige- bijbelboek Prediker staat al dat er na de dood geen verschil is tussen mens of dier.

Het kan natuurlijk ook dat er bedoeld wordt, dat je na je dood niet meer zal zijn dan een dier. Dit zou wel moeten kloppen met de voorstelling van de hemel waar geen enkele emotie meer nuttig is. Saaie boel dus.

En had God ons niet bedoeld als dieren? Want pas na het eten van de boom van de kennis van goed en kwaad werden we volwaardig mens. Zonder dit besef ben je inderdaad op verstandelijk en emotioneel niveau niet meer dan een dier. Het komen in een hemel zou dus ook moeten impliceren dat je dus wordt zoals de bedoeling was, dus het zijn voor het eten van de bewuste boom.
Al je kennis zul je dus moeten inleveren, en ook het besef van goed en kwaad, want dat is voortgekomen uit een zonde, dus kan nooit meer als geldig worden gezien in het hiernamaals waar zoals gezegd geen zonde is.

Dus als je al in een hemel gelooft, is het ronduit onzinnig om er van uit te gaan dat je die op de huidige manier zal ervaren. De vraag is of je na zo'n geestelijke lobotomie nog wel zo blij moet zijn met die hemel.

Ik redeneer nu even vanuit een kritische blik op waar nu eigenlijk in geloofd wordt.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Frodo
Forum fan

Bericht door Frodo »

appelfflap schreef:
maar in anderebijbelboeken is dit verschil heel duidelijk aangegeven. Hoe verklaar jij dit en is dit een bijbels inzicht van een hoger niveau?
ik hoop dat je antwoordt
Mijn verklaring is dat verschillende bijbelboeken verschillende auteurs hadden, die natuurlijk ook verschillende inzichten hadden.

Zelf ben ik van mening dat de auteur van Prediker geen domme jongen is, ondanks dat hij erg verbitterd overkomt. Ik ben het niet in alles met hem eens, maar hij schrijft vaak rake dingen. Die zijn overigens heel vaak niet in overeenstemming met de gangbare geloofsbelijdenissen van allerlei christelijke stromingen.

Ik heb het altijd opvallend gevonden hoe een "anti-christelijk" boek als Prediker een plaats heeft gekregen in de Bijbel. Ik heb het ook altijd opvallend gevonden dat het boek Prediker nauwelijk wordt gebruikt bij discussies over het christelijk geloof. Maar misschien komt dat wel door het filosofisch/wijsgerig getint is.

doeidoei
Frodo
anders is niet hetzelfde als slechter; anders is ook niet hetzelfde als beter
Frodo
Forum fan

Bericht door Frodo »

Kitty schreef:

Het kan natuurlijk ook dat er bedoeld wordt, dat je na je dood niet meer zal zijn dan een dier. Dit zou wel moeten kloppen met de voorstelling van de hemel waar geen enkele emotie meer nuttig is. Saaie boel dus.
Prediker leefde natuurlijk in een andere tijd dan de schrijvers van het NT. Voor hem is er domweg één hiernamaals waar iedereen, goede én slechte mensen, én dieren, naar toe gaan.

In de Bijbel is er een duidelijk chronologisch verloop van de ideeen over het hiernamaals waar te nemen. Iedere schrijver schrijft met de gangbare ideen van zijn eigen tijd in het achterhoofd.
Kitty schreef:En had God ons niet bedoeld als dieren?
Dat is een heel interessante vraag. Feitelijk gaan hier alle controverses over. In de Bijbel staat niet of nauwelijks hoe God iets bedoeld heeft. Vanddar dat allerlei mensen naar eigen inzicht gaan interpreteren wat God wel of niet zou bedoelen. Het is niet meer dan logisch dat dit vooral uitkomsten oplevert over wat de betreffende persoon graag bedoelt ziet worden!
Kitty schreef:Want pas na het eten van de boom van de kennis van goed en kwaad werden we volwaardig mens. Zonder dit besef ben je inderdaad op verstandelijk en emotioneel niveau niet meer dan een dier. Het komen in een hemel zou dus ook moeten impliceren dat je dus wordt zoals de bedoeling was, dus het zijn voor het eten van de bewuste boom.
Er zijn gelovigen die de 'zondeval' zien als de evolutionaire overgang van 'dier' naar 'mens'. Als metafoor vind ik dat zeker geen slechte verklaring.
Kitty schreef:Al je kennis zul je dus moeten inleveren, en ook het besef van goed en kwaad, want dat is voortgekomen uit een zonde, dus kan nooit meer als geldig worden gezien in het hiernamaals waar zoals gezegd geen zonde is.
Dus als je al in een hemel gelooft, is het ronduit onzinnig om er van uit te gaan dat je die op de huidige manier zal ervaren. De vraag is of je na zo'n geestelijke lobotomie nog wel zo blij moet zijn met die hemel.
Ik redeneer nu even vanuit een kritische blik op waar nu eigenlijk in geloofd wordt.
Denken en voelen doe je met je lichaam. Het is nu juist je lichaam dat vergaat na je dood, dus het lijkt me erg logisch dat evt ervaringen na je dood weinig te maken hebben met de ervaringen die je nu tijdens je leven ervaart.

doeidoei
Frodo
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Frodo schreef:Denken en voelen doe je met je lichaam. Het is nu juist je lichaam dat vergaat na je dood, dus het lijkt me erg logisch dat evt ervaringen na je dood weinig te maken hebben met de ervaringen die je nu tijdens je leven ervaart.
Daarom wordt er ook een nieuw lichaam verzonnen, omdat men drommels goed doorheeft dat er niets valt te ervaren zonder een lichaam. Zonder dat maakt het een 'leven' na de dood ongelooflijk onwaarschijnlijk of liever gezegd onmogelijk.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Frodo
Forum fan

Bericht door Frodo »

Kitty schreef:
Frodo schreef:Denken en voelen doe je met je lichaam. Het is nu juist je lichaam dat vergaat na je dood, dus het lijkt me erg logisch dat evt ervaringen na je dood weinig te maken hebben met de ervaringen die je nu tijdens je leven ervaart.
Daarom wordt er ook een nieuw lichaam verzonnen, omdat men drommels goed doorheeft dat er niets valt te ervaren zonder een lichaam. Zonder dat maakt het een 'leven' na de dood ongelooflijk onwaarschijnlijk of liever gezegd onmogelijk.
Iedereen verzint maar raak, maar feit is dat niemand het weet.

Zowel de groep gelovigen die heel stellig is dat er een leven na de dood is, als ook de groep atheïsten die heel stellig is dat er geen leven na de dood is, allemaal hopen of gokken ze maar wat.

Het enige dat overblijft: we weten het niet, en we zullen het tijdens dit ondermaanse niet te weten komen. mocht er iets zijn dan merken we dat na de dood wel. Meer valt er eigenlijk niet over te zeggen.

doeidoei
Frodo
Geloof
Forum fan

Bericht door Geloof »

Ah, Frodo, een verstandige opmerking. Het begin van de wijsheid is vaak het ontkennen van de mens dat hij niet alles kan weten. Een dwaas beweert alles te weten, terwijl een wijze juist door meer kennis te vergaren leert dat hij lang niet alles kan weten. Hoe meer ik leer, hoe meer ik ontdek hoe weinig ik eigenlijk weet.

Toch ben ik het niet met je eens dat we niet kunnen weten wat er na de dood is. Als er een God is, zo is mijn redenatie, zal hij ongetwijfeld zijn best doen om ons dat te laten weten.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Geloof schreef:Toch ben ik het niet met je eens dat we niet kunnen weten wat er na de dood is. Als er een God is, zo is mijn redenatie, zal hij ongetwijfeld zijn best doen om ons dat te laten weten.
Geloof
ALS er een spaghettimonster is, dan is mijn AANNAME (je hebt geen redenering) dat hij mij elke donderdag gehaktballen op zal dienen.
Mijn aanname is dat jouw als-god minder god is als mijn als-monster.
Dát levert in mijn fantasie tenminste gehaktballen, de jouwe moet zijn best nog doen.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Tony jaah
Contacteer:

Bericht door Tony jaah »

We kunnen niet weten wat er na de dood is, het is slechts een aanname. Ik geloof dat er een leven na de dood is omdat alles oorzaak en gevolg heeft. Dus te denken dat het na de dood alles ophoudt is niet logisch. Maar het is zoals gezegd slechts een aanname. :wink:
Kami suka pesta-pesta.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Tony jaah schreef:We kunnen niet weten wat er na de dood is, het is slechts een aanname. Ik geloof dat er een leven na de dood is omdat alles oorzaak en gevolg heeft. Dus te denken dat het na de dood alles ophoudt is niet logisch. Maar het is zoals gezegd slechts een aanname. :wink:
Tony-J,
Er zijn best wat aannames over "dood zijn" te maken die ontzettend plausibel zijn:
* Mijn oren doen het niet meer,
* Mijn ogen verrotten en functioneren niet meer
* Mijn hersenen waar al mijn zintuigelijke waarnemingen worden gewaardeerd zijn wurmenvoer.
* Bewustzijn zonder zintuigelijke waarnemingen kan nergens over gaan
* Want ook mijn herinneren, een funktioneren van mijn hersenen, zijn samen daarmee verloren.

Dus alles wat zo een beetje bepaalt wat leven is, dat is foetsie.
Want leven is geen ding, maar een functioneren van mijn lijf en leden.

Prima te verdedigen conclusie:
Na het doodgaan is er geen leven.
Kort samengevat door een spitse geest:
Als ik er ben is de dood er niet en als de dood er is ben ik er niet.

Roeland
Tony jaah
Contacteer:

Bericht door Tony jaah »

Zeker, ik zeg ook alleen wat ik het meest aannemelijke vind.
Kami suka pesta-pesta.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Tony jaah schreef:Zeker, ik zeg ook alleen wat ik het meest aannemelijke vind.
Dan gaan we die twee aannames eens tegen elkaar aanhouden, want ze zijn volgens mij, zoals ik heb beredeneerd met wat argumenten, onverenigbaar.
Als jij vindt dat ze allebei waar kunnen zijn, dan ben ik benieuwd naar je argumenten.
Jij gebruikte "oorzaak & gevolg" als argumenten en juist die heb ik in de mijne verwerkt.
Bijvoorbeeld: Het gevolg van niets meer herinneren als je dood bent gegaan is gelegen in de oorzaak dat je hersenen niets meer herinneren als ze dood zijn. Dood zijn betekent gewoon: niet meer functioneren.

Jij stelt dat er wel iets zou functioneren. Wat dan ?

Roeland
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Het hele concept na de dood is gebaseerd op zingeving van een misschien wel niet altijd even prettig bestaan. Om mondiale deprssie en opstandigheid der gelovigen/horigen te voorkomen is er in veel gevallen een sluitend verdichtsel gemaakt. Zeker is echter: Je leeft en stopt hier op een zeker moment mee dat is zeker. Dit heet doodgaan. De idee dat er is leven ==> dood ==> en dan nog wat is een soort escapisme. Tot nu toe is er geen aantoonbare grond aan te nemen dat er na het doodgaan een vervolg komt.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Frodo schreef: Iedereen verzint maar raak, maar feit is dat niemand het weet.
Dat is waar.
Meer valt er eigenlijk niet over te zeggen.
Inderdaad, zo zou het eigenlijk moeten zijn. Maar genoeg mensen stoppen niet daar, ze willen hun "religie" als waarheid naar buiten brengen. Terwijl ze geen poot hebben voor op te staan, om het als waarheid naar buiten te brengen. En dan kun je m.i twee dingen doen : of je negeert ze volkomen en denkt b.v dat mens is gek of je vraagt naar bewijzen die hem/haar geloof steund.
Fuck met alles.
Geloof
Forum fan

Bericht door Geloof »

Maar genoeg mensen stoppen niet daar, ze willen hun "religie" als waarheid naar buiten brengen.
Hetzelfde kan gezegd worden over het atheïsme, jullie willen ook persé bewijzen dat er geen God is en geen leven na de dood.

Als je het er daadwerkelijk mee eens bent met het 'feit' dat niemand het weet, dan zou je zelf ook geen standpunt in mogen nemen.
Plaats reactie