Welke ethiek is de beste voor welvaart en welstand v.d. mens?
Waarmee zouden zijn egoistische instincten het beste door hemzelf te beteugelen zijn, en.....als gevolg daarvan, wat voor soort economie zou het opleveren?
Kortom, "Wat voor soort ideologie, met welke leiding aan de top, met welk gezag om de anderen zonder klagen en morren, hard mee te laten hollen"?
Volgens mij zijn we dan weer bij de oerproblematiek van vingervluggen, krachtpatsers en slimmerikken met in hun kielzog een stel krachtpatsers die extra bonussen verdienen.
Wat is in staat om boven dit alles uit te glinsteren, en in staat om morrend, dan wel juichend, maar in iéder geval te doen volgen?
Wie heeft de kwaliteit om de verantwoordelijkheid voor zijn goede visie te nemen en te doen volgen? (want iedereen wil leider zijn, en iedereen verbeeldt zich de kwaliteit voor zo'n visie te hebben.
Wie durft bv. een ecologisch evenwicht na te streven op een wijze die tegen de dierlijke instincten indruisen, en wat doet hij tegen mogelijke overtreders?
Tot op heden is de mens zoals hij is als uitgangspunt genomen, maar aan alle kanten blijkt dat het niet voldoende is voor welstand en welvaart voor iedereen, weet een kliek mensen aldoor boven te blijven drijven.
En hebben dat al vele eeuwen m.b.v. hun diverse goden gedaan.
Gad mag blijven bestaan om voor de prikkeling v.h. nieuwsgierige intellect te zorgen,
maar die waterige derivaten (aftreksels) die de mensen voor eigen gebruik van gad hebben getrokken (en hun god(en) noemen,
uit angst voor bliksem, tornado's, aardbevingen, ..............in de hoop ze met offers en gebeden te kunnen beheersen en goedgunstig te stemmen?
Als je belachelijkheid een schande noemt, een aanfluiting voor ijdel/trots naar zichzelf wijzende mensen die roepen, "Ik ben bewust", of, "Ik heb verstand".........of nóg erger, "Ik ben gemaakt naar god's gelijkenis"?
JA, dan is het een schande, dat we op dat vlak nog steeds even ver zijn als TIG-duizend jaren geleden!
Speelballen van onze instincten, en weerspiegeld worden in al die mooie [overheengelezen] bijbelteksten, waaruit dan duidelijk blijkt dat god is gemaakt naar de gelijkenis der mensen
"De wereld wordt door misdadigers geregeerd", heb ik ooit ergens gelezen, en het klopt als ik kijk naar al dat geld dat wordt verslingerd aan reclame in de media en andere zaken, door de hen steunende goden, met macht en moeite overeind te houden?
Hebr 6: