Welke ethiek is het beste voor het welzijn van de mens

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

fbs33
Bevlogen

Een schande om religist te zijn

Bericht door fbs33 »

Rereformed zegt het iets andere bewoording :lol: , maar ik vraag mij af, "Wat,.......als je met die constatering dat punt van bezinning voorbij bent"?
Welke ethiek is de beste voor welvaart en welstand v.d. mens?
Waarmee zouden zijn egoistische instincten het beste door hemzelf te beteugelen zijn, en.....als gevolg daarvan, wat voor soort economie zou het opleveren?
Kortom, "Wat voor soort ideologie, met welke leiding aan de top, met welk gezag om de anderen zonder klagen en morren, hard mee te laten hollen"?
Volgens mij zijn we dan weer bij de oerproblematiek van vingervluggen, krachtpatsers en slimmerikken met in hun kielzog een stel krachtpatsers die extra bonussen verdienen.
Wat is in staat om boven dit alles uit te glinsteren, en in staat om morrend, dan wel juichend, maar in iéder geval te doen volgen?
Wie heeft de kwaliteit om de verantwoordelijkheid voor zijn goede visie te nemen en te doen volgen? (want iedereen wil leider zijn, en iedereen verbeeldt zich de kwaliteit voor zo'n visie te hebben.
Wie durft bv. een ecologisch evenwicht na te streven op een wijze die tegen de dierlijke instincten indruisen, en wat doet hij tegen mogelijke overtreders?
Tot op heden is de mens zoals hij is als uitgangspunt genomen, maar aan alle kanten blijkt dat het niet voldoende is voor welstand en welvaart voor iedereen, weet een kliek mensen aldoor boven te blijven drijven.
En hebben dat al vele eeuwen m.b.v. hun diverse goden gedaan.
Gad mag blijven bestaan om voor de prikkeling v.h. nieuwsgierige intellect te zorgen,
maar die waterige derivaten (aftreksels) die de mensen voor eigen gebruik van gad hebben getrokken (en hun god(en) noemen,
uit angst voor bliksem, tornado's, aardbevingen, ..............in de hoop ze met offers en gebeden te kunnen beheersen en goedgunstig te stemmen?
Als je belachelijkheid een schande noemt, een aanfluiting voor ijdel/trots naar zichzelf wijzende mensen die roepen, "Ik ben bewust", of, "Ik heb verstand".........of nóg erger, "Ik ben gemaakt naar god's gelijkenis"?
JA, dan is het een schande, dat we op dat vlak nog steeds even ver zijn als TIG-duizend jaren geleden!
Speelballen van onze instincten, en weerspiegeld worden in al die mooie [overheengelezen] bijbelteksten, waaruit dan duidelijk blijkt dat god is gemaakt naar de gelijkenis der mensen
"De wereld wordt door misdadigers geregeerd", heb ik ooit ergens gelezen, en het klopt als ik kijk naar al dat geld dat wordt verslingerd aan reclame in de media en andere zaken, door de hen steunende goden, met macht en moeite overeind te houden?
collegavanerik
Superposter

Re: Een schande om religist te zijn

Bericht door collegavanerik »

fbs33 schreef:Rereformed zegt het iets andere bewoording :lol: , maar ik vraag mij af, "Wat,.......als je met die constatering dat punt van bezinning voorbij bent"?
Zorg en samenwerking: heeft mijn handelen nadelige effecten voor anderen?
(Welk nadeel vind ik zo ernstig dat ik het nalaat? :? ) Dat is dus het dilemma van de ethiek, en de basis van politieke partijen.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

collegavanerik schreef:
fbs33 schreef: Welke ethiek is de beste voor welvaart en welstand v.d. mens?
Zorg en samenwerking: heeft mijn handelen nadelige effecten voor anderen?
(Welk nadeel vind ik zo ernstig dat ik het nalaat? :? ) Dat is dus het dilemma van de ethiek, en de basis van politieke partijen.
Als 'quote' ben ik het 100% eens met je, maar doorredenerend dáárop kom je nergens, omdat het te overziene veld onoverzichtelijk is en bovendien niet juist is in te schatten.
Zelfs als een mens goedwillend is en eerlijk, dan is het zijn goedwillendheid en eerlijkheid die in een kooi met tralies van(door zijn omgeving opgelegde) maatstaven zit, en daarom door een ander als niét-goedwillend en eerlijk wordt beschouwd.
Als voorbeeld wil ik de verschillende invalshoeken die mannen, dan wel vrouwen hanteren, m.b.t. deze begrippen!
Hun uitgangspunten worden bepaald door lichamelijke eigenschappen en de uiteenlopende bedoelingen ervan, die de kooien creëren, en zijn noodzakelijkerwijs verschillend.
Wat onoverkomelijk leidt naar de kwalificatie 'oneerlijk' op de eerlijke bedoeling v.d. ander!
(meestal gelukkig slechts kleine vlekjes op het witte blazoen, maar tóch!)
Waardering van arbeid, hoe moet die gedaan worden?(de 'asman' vs de 'prof', enz.)?
Want de kaders zijn (soms) zó verschillend, dat er van congruentie of gelijkvormigheid amper sprake is.
Uitgaande van de mens is een gelijke beloning een waarde, maar wél eentje die in de praktijk van alle dag (bewezen)! niet werkt [USSR]
De uitgevonden 'god' is een te simpele denker, en heeft bovendien totaal geen rekening gehouden met het veranderende veld dat vanuit die 'kooi' optrad in de loop der tijden.
Het 'handelen van bv. moslims dat wordt ingegeven door een ad hoc-antwoord dat hoofdzakelijk wordt ingegeven door een te hoog geboortecijfer (lebensraum)
Verandering van mentaliteit die zeer moeilijk, zo niet onmogelijk te bewerkstelligen is in de (korte) tijd die daarvoor gegeven wordt?(de orthodoxe christen cs. niet te vergeten eerlijkheidshalve)
Hoe moet deze vorm van handelen tegemoetgetreden worden?
Met welke ideologie?
Of via de moslim over te stappen op het christelijke kapitalisme (USA) dat geldmaken tot op een smeltende ijsschots aan toe, voorstaat?
Wat is de rangorde van art. 1 in onze grondwet?(volgens Moh. B. een héél eenvoudige)
Het zijn maar een paar v.d. gedachtenspinsels die door mijn kop malen.
Ik zou bijna zeggen, "Ik word maar gelovig, dan ben ik van het denken tenminste verlost"!
:lol:
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ratrace en ratcage zolang er zoveel mensen zijn als nu en economische belangen prevaleren heb ik weinig hoop op een betere algehele ethiek. :(
Laatst gewijzigd door doctorwho op 12 jun 2007 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Witi
Forum fan

Bericht door Witi »

dan ben ik van het denken tenminste verlost!
Onder gunstige omstandigheden wordt het nodige vaak geleerd en vaak begrepen, maar door andere omstandigheden ook zo snel weer vergeten.
Ik ga er vanuit dat het goed is om te proberen datgene wat je ziet of hoort meer vanuit het hart te vatten dan het verstand.
Ik vermoed dat de mens vanuit het gevoel (hart) - het ethisch handelen - eerder zal behouden, dan vanuit het verstand.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

doctorwho schreef:Ratrace en ratcage zolang er zoveel mensen zijn als nu en economische belangen prevaleren heb ik weinig hoor op een betere algehele ethiek. :(
E.e.a. zal wel met paddestoelwolken geschreven gaan worden, vrees ik.
Misschien dat de radioactiviteit nou eindelijk een een goede mutatie gaat verzorgen daarna?
DigiHeld
Geregelde verschijning

Bericht door DigiHeld »

fbs33 schreef:Rereformed zegt het iets andere bewoording :lol: , maar ik vraag mij af, "Wat,.......als je met die constatering dat punt van bezinning voorbij bent"?
Zo goddeloos een vrijdenker/atheist is, zo "ethiek" aanbiddend zij is !
Schrap godsdienst EN ethiek en ik zag dat het goed was :twisted:
Waarmee zouden zijn egoistische instincten het beste door hemzelf te beteugelen zijn, en.....als gevolg daarvan, wat voor soort economie zou het opleveren?
Een economie die drijft op "rede" ? Eentje zonder winstoogmerk (Rabobank), een samenleving die gericht is op wetenschap ?

Tot op heden is de mens zoals hij is als uitgangspunt genomen, maar aan alle kanten blijkt dat het niet voldoende is voor welstand en welvaart voor iedereen,
Natuurlijk is er plenty voor iedereen ! Helaas zorgt onze ethiek voor een overbevolking en, oh de ironie, wordt er steeds meer geleden door steeds meer mensen.
De diversen geloven zijn er allang achter dat er zo natuurlijk niet genoeg is voor iedereen, uitdunnen van de mensheid is hun programmapunt nummer 1 !
En eerlijk is eerlijk, ze doen dit uiterst bekwaam !

Overigens denk ik dat de evolutie(of was het nu de vooruitgang?) niet te stoppen is, de eerst volgende halte is misschien het punt waar wij onze volledige (100%) hersencapiciteit hebben bereikt.
Het is geel/blauw en als je het in je oog krijgt ben je dood !

(thcirtsaam tiu yticretni ed)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Rabobank zonder winstoogmerk????? :roll:
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

doctorwho schreef:Ratrace en ratcage zolang er zoveel mensen zijn als nu en economische belangen prevaleren heb ik weinig hoop op een betere algehele ethiek. :(
Broeder, schudt mij de hand! :(
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Witi schreef:
dan ben ik van het denken tenminste verlost!
Onder gunstige omstandigheden wordt het nodige vaak geleerd en vaak begrepen, maar door andere omstandigheden ook zo snel weer vergeten.
Ik ga er vanuit dat het goed is om te proberen datgene wat je ziet of hoort meer vanuit het hart te vatten dan het verstand.
Ik vermoed dat de mens vanuit het gevoel (hart) - het ethisch handelen - eerder zal behouden, dan vanuit het verstand.
Ik kan het helaas niet met je eens zijn, want gevoelens worden m.i. door de instincten aangestuurd, terwijl het verstand wordt gebruikt om het pad voor die gevoelens te bereiden.
Dit is (m.i.) een gang van zaken die al vele duizenden jaren bon-ton is, en géén vooruitgang laat zien.
Ik denk dat de op rationele gronden genomen beslissingen, in het begin tot veel zelfvervloeking zal leiden, maar op langere termijn paden kan creëren naar uiteindelijk geluk en harmonie.
In de erkenning dat de 'ratio', in het verleden tóen uiteindelijk, toch de beste beslissing heeft genomen.
Bewustzijn is een hele zware last, die (voor zover ik om mij heen kan zien) maar door héél weinigen gedragen kan worden.(óók ik val herhaaldelijk door de mand daarbij:( )
'Bewustzijn' in zijn vólle betekenis van dat begrip is m.i. noodzakelijk om een god naar het rijk der fabelen te kunnen verwijzen en 'MENS' te worden (mét een erkénd ratio)
Velen missen de moed om dat instinct (of liever benaamd 'gevoel') opzij te zetten en ondergeschikt aan de ratio te maken, want het betekent, 'de strijd aangaan'
Dáárom de gequote verzuchting (uit laffe luiheid geuit door mij, maar niet echt gemeend!)
Mea culpa
Laatst gewijzigd door fbs33 op 13 jun 2007 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
atma
Geregelde verschijning

Bericht door atma »

Misschien een idee om de Ramayana te lezen. Het verhaal over Rama. Een koning die leefde vanuit Dharma, Shanti, Ahimsa, Sathya en Prema. (juistgedrag, vrede, geweldloosheid, waarheid en liefde)

Wat we nodig hebben mijn inziens zijn spirituele leiders of te wel leiders die bewustzijn van wie ze Zijn en hier na leven. Zoals bijv. Ghandi deed. Maar zulke leiders zullen pas komen wanneer de een groot deel van de bevolking daar klaar voor is, wanneer een groot deel van de bevolking ontwaakt uit de illusie van gescheidenheid.

atma
Met een gebald vuist kun je geen hand schudden. Mahatma Ghandi
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

atma schreef:Misschien een idee om de Ramayana te lezen. Het verhaal over Rama. Een koning die leefde vanuit Dharma, Shanti, Ahimsa, Sathya en Prema. (juistgedrag, vrede, geweldloosheid, waarheid en liefde)

Wat we nodig hebben mijn inziens zijn spirituele leiders of te wel leiders die bewustzijn van wie ze Zijn en hier na leven. Zoals bijv. Ghandi deed. Maar zulke leiders zullen pas komen wanneer de een groot deel van de bevolking daar klaar voor is, wanneer een groot deel van de bevolking ontwaakt uit de illusie van gescheidenheid.

atma
Een Kóning??
Als hij gewerkt zou hebben evenals zijn onderdanen deden, dan had hij nooit de tijd gevonden om een geschrift in elkaar te knutselen, maar nodig gehad om onkruid te wieden
.
En vind jij Ghandi groots?
Als je beseft dat zijn zgn. geweldloosheid gebaseerd was op een paar millioen kilo's mensenvlees,
op pootjes, op een strategische plek gedeponeerd?
Voor hetzelfde geld kun je de Britse generaal groter! noemen doordat die besloot om die paar millioen kilo (levend) mensenvlees niet te slachten.
Een grote gok van Ghandi, op mensenkennis gebaseerd, die beter uitpakte dan de gok v. Hitler die zich verslikte in de Poolse corridor (en Engeland natuurlijk!)
Overigens ben ik van mening dat e.e.a. vanuit de mensheid zelve, breed gedragen moet zijn om e.e.a. kans van slagen te bieden.
Grote leiders/koningen/goden zijn dan niet nodig, kleine leidertjes volstaan om een richting aan te wijzen die iedereen wéét (van nature)
'Utopia' waar god en de Mammon, verdwenen zullen zijn (Met St. Juttemis?)
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

atma schreef:Misschien een idee om de Ramayana te lezen.
Nou, nee.
Wat we nodig hebben mijn inziens zijn spirituele leiders of te wel leiders die bewustzijn van wie ze Zijn en hier na leven.
Praat A.U.B voor jezelf want ik heb daar helemaal geen behoefte aan.
Zoals bijv.Ghandi deed.
Of Sai Baba :roll:.
wanneer een groot deel van de bevolking ontwaakt uit de illusie van gescheidenheid.
Hilarisch dat het net uit jou mond komt :lol:.
Fuck met alles.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

atma schreef:Misschien een idee om de Ramayana te lezen. Het verhaal over Rama. Een koning die leefde vanuit Dharma, Shanti, Ahimsa, Sathya en Prema. (juistgedrag, vrede, geweldloosheid, waarheid en liefde)Misschien ook een idee over sociologie en staatsvormen te lezen en vooruit ecologische systemen.
Wat we nodig hebben mijn inziens zijn spirituele leiders of te wel leiders die bewustzijn van wie ze Zijn en hier na leven. Zoals bijv. Ghandi deed. Maar zulke leiders zullen pas komen wanneer de een groot deel van de bevolking daar klaar voor is, wanneer een groot deel van de bevolking ontwaakt uit de illusie van gescheidenheid. Wat wij nodig hebben zijn realistische gekozen leiders met oog voor hier en nu en een reele toekomsvisie voor ons en ander leven op deze blauwe bol. En de bevolking moet scholing krijgen in het ontzweven om zo met de voetjes stevig op de grond te beseffen dat wij het hier en nu met elkaar moeten doen en daar helpen geen honderd chakralezingen aan.
atma
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

doctorwho schreef:
atma schreef:Misschien een idee om de Ramayana te lezen. Het verhaal over Rama. Een koning die leefde vanuit Dharma, Shanti, Ahimsa, Sathya en Prema. (juistgedrag, vrede, geweldloosheid, waarheid en liefde)Misschien ook een idee over sociologie en staatsvormen te lezen en vooruit ecologische systemen.
Wat we nodig hebben mijn inziens zijn spirituele leiders of te wel leiders die bewustzijn van wie ze Zijn en hier na leven. Zoals bijv. Ghandi deed. Maar zulke leiders zullen pas komen wanneer de een groot deel van de bevolking daar klaar voor is, wanneer een groot deel van de bevolking ontwaakt uit de illusie van gescheidenheid. Wat wij nodig hebben zijn realistische gekozen leiders met oog voor hier en nu en een reele toekomsvisie voor ons en ander leven op deze blauwe bol. En de bevolking moet scholing krijgen in het ontzweven om zo met de voetjes stevig op de grond te beseffen dat wij het hier en nu met elkaar moeten doen en daar helpen geen honderd chakralezingen aan.
atma
'Dát =D>' staat als een bunker, maar nou de bewoners nog!
Plaats reactie