Welkom op OntmoetingsPunt!

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Sommige van die stukjes illustreren op pijnlijk duidelijke wijze de ontstellend nare gordiaanse knoop waarin ze hun hersenen hebben gelegd. Vooral het artikel over de hel waar Theoloog naar verwijst spreekt boekdelen. Eerst wordt angst aangepraat, vervolgens is daar de liefdevolle maar ook héél rechtvaardige capo di tutti capi die zijn hemel graag 'perfect' wil houden en dus met oneindige rechtvaardigheid mensen de hel inslingert als ze zijn uitnodiging niet accepteren. Dat is je reinste maffiapraktijk waarbij mensen moeten betalen voor zogenaamde 'bescherming'. De brute martketingtactieken van deze sekte druipen ervan af: zonder blikken of blozen worden niet-gelovigen als derderangs tuig afgeschilderd, en je wilt natuurlijk niet bij het tuig horen, wel?

Nog fraaier is deze zinsnede:
God houdt zo veel van ons dat Hij onze keuzevrijheid respecteert. Als we er voor kiezen om niet van Hem te houden, waarom zou Hij ons er dan toe dwingen om eeuwig met Hem in de hemel te leven? Zou een eeuwigheid doorbrengen met iemand waar we niet van houden niet ook een hel zijn? God wil de mensen die niet van Hem houden behoeden voor een eeuwig leven met Hem onder Zijn heerschappij.
wat nog enigzins te begrijpen is. Maar waarom worden die mensen dan in de hel gedumpt met Satan en zijn handlangers? Waarom niet gewoon een simpel 'oblivion'? God respecteert die keuze toch? Is het dan rechtvaardig om iemand zijn oprechte en eerlijke keuze kwalijk te nemen? Volgens deze walgelijke leer dus wel, maar je voelt de apologetica al opborrelen: 'je zal vast wel hebben gezondigd', 'niemand kan oprecht afwijzen en toch niet zondigen', enzovoort.

Brr. Ik zou me als capo di tutti capi doodschamen dat mijn boodschap annex VIP all backstage pass zo wordt gepresenteerd.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Nietzsche in zijn Genealogie van de moraal overdacht de gedachte waarom de mens altijd klakkeloos straf (pijn en bloedvloeien, dus lijden) als passende reactie op overtredingen als antwoord op aangedaan onrecht geeft. Straf kan tenslotte de overtreding niet ongedaan maken, en is dus in het geheel geen oplossing. Hij kwam met de enige logische conclusie, tegelijk ook de doodsteek voor het christelijk geloof: het denkbeeld dat lijden van de schuldenaar schuld teniet kan doen is alleen mogelijk indien degene die recht heeft op de uitvoering van straf plezier heeft (voldoening, genot ervaart) in het zien van lijden op zich. De benadeelde krijgt dus als compensatie voor aangedaan onrecht een buitengewoon tegengenot: het doen lijden. Deze gedachte toegepast op God maakt het begrip God tot het toppunt van absurditeit, oftewel gelijkvormig aan de primitiefste vorm van menszijn. De gedachte aan goddelijk toebediende helstraf is volgens mij dan ook het beste te zien als de manier waarop de mens zijn eigen diepgewortelde brute natuur camoufleert en slinks omzet in iets waarvoor hij zich niet behoeft te schamen.

Het christelijk geloof maakt van God natuurlijk een nog grotere karikatuur. Volgens de christelijke redenering kan iemand ook nog eens plaatsvervangend een straf ondergaan voor het morele onrecht dat iemand anders heeft begaan! Morele schuld wordt behandeld alsof het om financiële schuld gaat, met lijden als het betaalmiddel. Indien het er in principe niet toe doet wie de straf ondergaat, dan hebben we te maken met een strafeiser aan wie we bovendien nog de benaming 'sadist' kunnen geven.

Het ergste is dat vele mensen die op een moreel veel hoger niveau staan en dus de christelijke God wel móeten zien zien voor wat hij is, namelijk de Duivel, dus omreden van hun morele hoge ontwikkeldheid door christenen doorverwezen worden naar de hel: "De hel is een plaats van eeuwige afscheiding van God, en mensen gaan er naar toe wanneer ze sterven omdat ze er in hun leven op aarde voor gekozen hebben om zichzelf van God af te scheiden." Want hier heeft men het niet over over 'verdorven, door en door boze' mensen, maar is eenvoudig het afwijzen van de christelijke God al reden genoeg. Ik vind dit één van de meest stuitende en verachtelijke argumenten die christenen altijd gebruiken.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

bijbelaars schreef:Zelfs atheïst Friedrich Nietzsche zei dat hij liever voor een eeuwig lijden zou kiezen dan voor een niet-bestaan.
Met 'lijden' bedoelde Nietzsche het eeuwige aardse bestaan (bijvoorbeeld via reïncarnatie) te prefereren boven het niet-zijn, en niet bepaald lijden in een hel, hetgeen hij als de grootste perversie in het menselijk denken beschouwde, het wraaknemen van de machteloze, depressieve, zwakke mens. Zijn levensfilosofie was ophouden met klagen over het leven, maar het omarmen als iets wat je wilt, inclusief het lijden en de pijn. Het leven willen bezien als: "Was dat het? Welaan, dan nog eens een keer."

Het is trouwens opvallend hoezeer ook deze bijbelaars die per sé in hel willen geloven en niet bang zijn het neer te zetten als 'eeuwige wraak', het tóch mijden om te hel neer te zetten voor wat het in het christendeom altijd geweest is: een plaats van eeuwige foltering. Liever schrijven ze 'gescheiden te zijn van God'. Wat dat betreft zijn ze tóch oneerlijke hypocrieten.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Rereformed schreef:Nietzsche in zijn Genealogie van de moraal overdacht de gedachte waarom de mens altijd klakkeloos straf (pijn en bloedvloeien, dus lijden) als passende reactie op overtredingen als antwoord op aangedaan onrecht geeft. Straf kan tenslotte de overtreding niet ongedaan maken, en is dus in het geheel geen oplossing. Hij kwam met de enige logische conclusie, tegelijk ook de doodsteek voor het christelijk geloof: het denkbeeld dat lijden van de schuldenaar schuld teniet kan doen is alleen mogelijk indien degene die recht heeft op de uitvoering van straf plezier heeft (voldoening, genot ervaart) in het zien van lijden op zich. De benadeelde krijgt dus als compensatie voor aangedaan onrecht een buitengewoon tegengenot: het doen lijden. Deze gedachte toegepast op God maakt het begrip God tot het toppunt van absurditeit, oftewel gelijkvormig aan de primitiefste vorm van menszijn. De gedachte aan goddelijk toebediende helstraf is volgens mij dan ook het beste te zien als de manier waarop de mens zijn eigen diepgewortelde brute natuur camoufleert en slinks omzet in iets waarvoor hij zich niet behoeft te schamen.
Plezier...? Ik vind dit lastig. Is het plezier als je weet dat degene die jou onrecht heeft aangedaan zelf nu een pijnlijke behandeling ondergaat? Het is natuurlijk in wezen de oog om oog, tand om tand filosofie, een nogal morbide variant op de gulden regel. Als jij iemand iets aandoet, betekent dat automatisch dat je het niet erg vindt dat anderen dat ook met jou doen. Hedentendage doen we dat nog steeds, alleen is ons idee van 'gepaste straf' veranderd: in Europa kennen we geen lijfstraffen meer, omdat we vinden dat de straf naast 'straf' veel meer moet zijn gericht op gedragsverbetering. Dit is echter een relatief erg moderne manier van denken over dit onderwerp, terwijl het ten tijde van het schrijven van de bijbel de gewoonste zaak van de wereld was. Als ik weet dat een gewetenloze seriemoordenaar wordt opgehangen (bijvoorbeeld iemand als Hussein), ondervind ik daar geen plezier van. Ik geil ook niet op de filmpjes die ervan zijn gemaakt. (Daarentegen keur ik zijn doodstraf om diverse redenen ook niet af.) In die zin is de hellestraf inderdaad te zien als een goddelijk antropomorfisme van een heel normale gangbare praktijk in die dagen.

Punt is natuurlijk dat wij ons enigzins ontwikkeld hebben (alhoewel er nog hele volksstammen zijn die zware lijfstraffen zó weer zouden invoeren) waardoor het idee van de hellestraf op losse schroeven kwam te staan. De huidige paus heeft al geprobeerd om de letterlijke hel om te toveren tot een algemeen niets, maar dit vereist bijzonder creatief bijbellezen dat nog lang niet is aangeslagen, zeker niet bij het conservatieve Schuld & Boete-gedeelte van de bevolking.

Met andere woorden: het is mij absoluut niet duidelijk dat het doen lijden altijd gepaard gaat met het ervaren van plezier in dat doen lijden. Een veel belangrijker punt is volgens mij dat zo'n goddelijke capo zich moet verlagen tot het uitdelen van een lichamelijke straf om duidelijk te maken dat bepaald gedrag (i.e., niet in hem geloven of zelfs verloochenen) niet door te beugel kan. Met een knip van de vingers maakt hij je tot een meest devote aanbidder, of hij lult in je in een oogwenk omver door een fantastisch logisch betoog neer te zetten waar de tranen je van in de ogen springen. Het is dus, met andere woorden, de primitieve barbaarsheid van de hel die het tot zo'n karikatuur maakt, en niet het plezier dat eraan wordt ontleend.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Rereformed
Moderator
Contacteer:

cymric schreef:Met andere woorden: het is mij absoluut niet duidelijk dat het doen lijden altijd gepaard gaat met het ervaren van plezier in dat doen lijden.
'Plezier' is het woord dat de mens uiteraard vermijdt in dit verband. Men gebruikt er tegenwoordig liever een plechtig woord voor, zoals 'genoegdoening' of 'voldoening'. Enkele voorbeelden van christelijk denken uit de geschiedenis:

Spurgeon (de Billy Graham van de 19e eeuw):
"De rechtvaardigen in de hemel zullen volkomen tevreden zijn met de veroordeling van hen die verloren gaan. Vroeger dacht ik dat als ik de veroordeelden zou kunnen zien in de hel, ik hen wellicht zou gaan bewenen. Zou ik hun geklaag horen, hun vreselijk lijden zien, ik zou medelijden met ze krijgen. Maar zulk een sentiment is er niet in de hemel. De gelovige zal zo volkomen tevreden zijn met de uitvoering van Gods wil, dat hij de verlorenen volledig zal vergeten, in de gedachte dat God de uitvoerder is van al het goede, dat hun oordeel te danken is aan hun eigen kwaad, en dat God oneindig rechtvaardig is. Zouden mijn ouders mij zien in de hel, dan zouden ze er geen traan om laten, want ze zouden zeggen: Gij zijt rechtvaardig, en Uw rechtvaardigheid zal geloofd worden gelijk uw genade. Ze zouden ervaren dat God zo ver verheven is boven ons schepselen, dat ze tevreden de vernietiging van alle schepselen zouden aanschouwen als dit ter meerdere glorie van God zou zijn."

Thomas van Aquino:
"De zaligen in de hemel zijn toeschouwer van de straffen der verdoemden, opdat de gelukzaligheid hun des te meer bevalt."

Tertullianus:
"Maar er komen nog heel andere schouwspelen: de dag van het laatste en definitieve oordeel, die de heidenen niet verwachten, waarover zij spotten, de dag waarop de oud geworden wereld en al haar voortbrengselen in één alomvattende brand verteerd zullen worden. Welke grootse tonelen zullen zich dan afspelen?
Wat zal het voorwerp zijn van mijn verbazing, van mijn lachen zijn? Waar de plaats van mijn vreugde, mijn jubel? Wanneer ik zo vele en zulke machtige koningen, van wie men zei dat zij in de hemel waren opgenomen, in gezelschap van Jupiter en hun getuigen zelf in de uiterste duisternis zie zuchten; wanneer zo vele stadhouders, de vervolgers van de naam des Heren, in verschrikkelijker vlammen dan die waarmee zij honend tegen de christenen woedden te gronde gaan! Wanneer bovendien die wijze filosofen met hun leerlingen, die zij wijsmaakten dat God zich over niets bekommerde, die zij leerden dat een mens geen ziel heeft, of dat de ziel toch niet in het vroegere lichaam zal terugkeren –wanneer zij dus samen met hun leerlingen en door hen beschaamd gemaakt branden in het vuur en tegen hun verwachting in voor de rechterstoel van Christus staan te beven!...Ik zou dan niet zozeer de hier genoemden willen zien, als wel er de voorkeur aan geven, mijn onverzadigbare blik op hen te richten die tegen de persoon van de Heer zelf gezondigd hebben...Zulks te aanschouwen en daarover te jubelen, dat kan geen praetor, geen consul, geen quaestor of afgodenpriester, hoe vrijgevig ze ook zijn, geven! En toch zijn deze dingen door het geloof reeds in zekere zin in de geest en in de voorstelling aan ons tegenwoordig. Ik meen dat het lieflijker moet zijn dan het circus, het toneel en de renbaan!"

De historicus Joseph McCabe heeft in zijn boek De Geschiedenis van het Folteren erop gewezen dat er geen cultuur in de gehele geschiedenis van de mensheid heeft bestaan die zoveel gefolterd heeft als de christelijke middeleeuwen, en de paar eeuwen daarna. Hij schrijft hierover dat pausen en kerkleiders vaak redeneerden dat als God zijn tegenstanders straft met eeuwige foltering in de hel, zij dit ook mogen doen met iedereen die het juiste geloof ondermijnt. Van de 16e eeuwse koningin Mary, die bekend staat als ‘Bloody Mary’, wordt gezegd dat ze de uitspraak deed: ‘Als de zielen van ketters voor eeuwig in de hel zullen branden, dan betaamt mij niets zo goed dan deze goddelijke straffen hier op aarde al met verbranden na te volgen’. Van Luthers grote vriend Melanchton wordt gemeld dat hij als volgt dacht over gevangenen: ‘Waarom zouden wij ze beter behandelen in dit leven dan dat God hen behandelt in het volgende?’

Het zou een interessante bezigheid zijn de geschiedenis door te gaan en uitspraken van christenen over de hel te verzamelen en de psychologie erachter levendig geïllustreerd te zien.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

De christelijke psychologie van de wraak en wreedheid kan pas begrepen worden wanneer men het koppelt aan de specifiek christelijke invulling van liefde. Al even pervers als eeuwige helstraf uit te vinden en zoiets 'rechtvaardig' noemen is de christelijke opvatting van de liefde.
Om dit specifiek christelijke te vinden (hetgeen je niet in andere leren en filosofieën tegenkomt) hoeft men slechts drie bekende en centrale uitspraken van Jezus naast elkaar te leggen, uitspraken die gevonden kunnen worden in de beroemde bergrede (Matth. 5):

-Ik zeg jullie je niet te verzetten tegen wie kwaad doet, maar wanneer je op de rechterwang geslagen wordt, keer ook de linkerwang toe.

-Hebt uw vijanden lief, zegen hen die u vervloeken, en doe goed aan degenen die u haten.

-Gelukkig zijn jullie wanneer ze je omwille van mij uitschelden, vervolgen en van allerlei kwaad betichten.

Merk op hoe deze ethiek geen oproep tot vermijden van geweld is, of geweldloos verzet á la Gandhi voorschrijft, maar oproept tot totale passiviteit ten overstaan van het kwaad. Aan de basis van dit denken staat de gedachte dat de gelovige uiteindelijk -in het hiernamaals- ervoor beloond zal worden; de uitspraken van Jezus staan geheel in een context van "en uw loon zal groot zijn" en "gij zult niet geoordeeld worden".
Het pathologische van deze uitspraken is duidelijk wanneer men het onherroepelijk gevolg van deze denktrant maar voor ogen ziet: slachtoffer zijn is het kenmerk voor degenen die loon zullen ontvangen. Terwijl deze denktrant dus martelaarschap als hoogste deugd neerzet, schenkt ze tezelfdertijd een grenzeloze vrijheid aan geweldplegers en allerlei beestachtige mensheid om maar ongehinderd hun gang te kunnen gaan. Wanneer men de hoogste ethiek van Jezus bekijkt vanuit het gezichtspunt van de verdukker, uitbuiter, geweldpleger, machtsbeluste persoon, kan men stellen dat dit soort figuren zich geen betere ethische voorschriften voor jan en alleman zouden kunnen wensen dan juist deze ethiek van Jezus. Anders gezegd: de leer van Jezus is alsof ze door de misdadiger zelf geschreven is. Het voorbeeld dat Jezus zelf gaf, -een lam dat zijn mond niet opendoet en gewillig ter slachting gaat-, is natuurlijk de perfecte illustratie van de gevolgen van deze leer.

Het perverse van deze kijk op de liefde komt ook tot uiting op een andere manier. Jezus roept op tot het liefhebben van de naaste als onszelf, maar doet nooit iets om ons te leren onszelf lief te hebben. Integendeel, zijn leer is altijd het eisen van het nog hogere, het aanklagen van de mens, 'je hebt wel zus en zo gedaan, maar dit ontbreekt je nog', het voortdurend ontmaskeren van de innerlijke verdorvenheid van de mens die met zichzelf oftewel met het leven in zijn schik is. Het christelijk geloof van alle eeuwen staat dan ook op en groeit uit walging aan zichzelf, aan al het aardse, aan al het lichamelijke.

De perversiteit van 'de hoogste christelijke ethiek' komt tot uiting in de werking van wat men in de psychologie opgemerkt heeft als de band tussen geweldpleger en slachtoffer (abuse-bonding). Slachtoffers van misbruik ontpoppen zich in een later stadium veelal als misbruikers, anders gezegd: misbruik, geweldpleging en pijn dat een mens als slachtoffer ervaart, is oorzaak voor het later zelf optreden als misbruiker, geweldpleger en veroorzaker van pijn. Hoe in vredesnaam was men in de christelijke cultuur in staat anderen te verbranden vanwege andere religieuze opvattingen? Hoe is het mogelijk dat golven van religieus geweld al tot het christendom van de de vierde en vijfde eeuw behoorde, vanaf het eerste moment dat zij een machtspositie bezat? Hoe gebeurde dit alles in naam van een religie die zogenaamd de naastenliefde predikt? Hoe in vredesnaam was men in staat met een schoon geweten heidenen en vooral hun religie met wortel en al uit te roeien, slavenhandel uit te voeren, andere werelddelen uit te roven, de gehele amerikaanse bevolking te decimeren, terwijl men een religie aanhangt die zogenaamd de liefde heeft uitgevonden?

Het wordt mij steeds duidelijker dat het antwoord op deze vragen ligt in een perverse godsdienst die onze cultuur opgedrongen is, een godsdienst die een vreemde samenknoping is van allerlei vertakkingen van verdorven denken -vaak tegengesteld aan elkaar: het autoritaire patriarchale denken dat absolute onderhorigheid eist en het vrouwelijke minacht, het narcisme tot de enige uitverkorenen te behoren dat verdeelt en opblaast, de minachting voor en afwijzing van het aardse leven dat moedeloos en ongevoelig maakt en verhardt, het ziekelijke geloof in de reddende kracht van lijden en in de noodzaak van ongenadige straf.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Nou, na zo'n 17 uur kwam er een reactie van gebruiker Dex op mijn kritische vraag naar de hel.

Dex is blijkbaar nogal onder de indruk van mijn retorische vragen...

"Geen berouw tonen? Waarover? Over het feit dat ik fantaseerde over een leuk meisje, of gevloekt heb toen ik op mijn duim sloeg? Iedereen die een grief tegen me heeft kan langskomen, en zijn grief op tafel leggen. Eisen mijn overtredingen oneindige foltering?"

... want hij interpreteerde dit als een verontwaardigde reactie op het oordeel van deze of gene heeft, en vraagt zich vertwijfeld af waar hij dat dan terug kan vinden.

Een en ander kan al gauw een zijspoor worden, dus ik heb maar verhelderd waar het dan wel om ging.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Interessant dat Dex aan iemand die Theoloog als gebruikersnaam draagt meent te moeten uitleggen wat de Heidelbergse Catechismus is. Het sterkt mijn indruk dat fundamentalisten altijd alleen tegen zichzelf praten en de andere mens nooit zien staan.

Al evenveel boekdelen sprekend is de opmerking "Niemand op dit forum, of op deze aardbol heeft het recht om te vertellen wie er wel of niet het eeuwige leven erft." en er notabene gelijk op laten volgen: "Joh 14: 6 Jezus zei: Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij."
De fundamentalist is altijd een opsommer van bijbelteksten. Hij schijnt nooit te zien dat veel bijbelteksten elkaar uitsluiten.

Zowel vraag als antwoord 8 van HG zijn trouwens een ongelooflijke uitspraken waar ik altijd kippevel van gekregen heb en waar mijn oren altijd van getuit hebben:
"Maar zijn wij zo verdorven, dat wij helemaal onbekwaam zijn tot iets goeds en uit zijn op elk kwaad?
Antwoord: Ja, behalve wanneer wij door de Geest van God opnieuw geboren worden."

Haten van het leven en hypocriet wat eigen kwaliteiten betreft. Dé beste combinatie om de meest fanatieke religie in leven te roepen.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Rereformed schreef:Interessant dat Dex aan iemand die Theoloog als gebruikersnaam draagt meent te moeten uitleggen wat de Heidelbergse Catechismus is.
Misschien weet hij nog niet eens wat Theoloog betekend :?.
Maar die Dex is me er eentje nou zit hij ook in discussie met Appelflap en z'n discussie techniek bestaat uit zoveel mogelijk van het onderwerp afgaan (op een onhandige domme manier) en komt met bijbelteksten aan zoals deze
.
"Joh 14: 6 Jezus zei: Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij." .
om z'n gelijk te behalen en op zich is er niks mis mee met deze zin ware het niet dat hij een belangrijk punt heeft weg gelaten n.l als je deze weg niet wilt bewandelen kom je op een weg die leid naar de hel, en daar zit de bedreiging en de oneerlijkheid en voor genoeg mensen betekent dat ze geen keus hebben want ze zijn doodsbang om de weg naar de "zogenaamde hel" te nemen dus ze nemen liever de andere weg en sluiten hun ogen en oren voor alle redelijkheid en logica.

Ik wil nog wel even vermelden dat ik heb genoten van Theoloog z'n laatste post en nu maar afwachten wat voor antwoord hij krijgt (zal niet veel bijzonders zijn) en trouwens waar is BJ :?:
Fuck met alles.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Plons schreef:Ik wil nog wel even vermelden dat ik heb genoten van Theoloog z'n laatste post en nu maar afwachten wat voor antwoord hij krijgt (zal niet veel bijzonders zijn) en trouwens waar is BJ :?:
BJ is hard opweg een Big Joke te worden, net zoals zijn forum. Hij trekt veel mensen aan zoals dit slag:

-"Ik ben X, zit bij bart-jan en lois in de kerk en moest vooral maar eens op het forum kijken... ik zal hier vast vaak te vinden zijn tziet er erg gezellig uit !"

-"Gezellig? Zeker weten!"

-"Ja, ook namens mij welkom! Het is hier ook echt gezellig! Soms lekker babbelen over niks, maar soms beetje discussieren over vanalles. Prima vermaak hier! "

-"...Verder ben ik wel aardig veel met het geloof bezig en ga ik, met superveel plezier, naar de Evangelische gemeente."

-"En t wordt alleen maar gezelliger!"

-"Gezellig dat je ook op het forum beland bent. Super! We gaan gezellig babbelen met elkaar, over vanalles en nog wat... "

Kijk, als zulke mensen met Theoloog is discussie gaan is het als een voetbalwedstijd Real Madrid tegen de kindercreche van Tjietjerkstradeel, oftewel het spreekwoordelijke paarlen voor de zwijnen werpen. Gelukkig heeft Theoloog aandachtige toeschouwers op dit forum en zijn zijn teksten niet voor noppes geschreven.

Ik kwam ook deze woorden tegen:

-"Ik ben een kleine drie kwart jaar geleden begonnen met een eigen bedrijfje samen met een vriend van mij het is een bedrijfje dat ten doel heeft het evangelie te verspreiden wij doen dit nu d.m.v kleding."

Daarna las ik van een kennis van BJ die op hetzelfde werk terechtkwam als hij:

-"Hele grappige dingen zijn er ook gebeurd in die tijd dat ik daar werkte, bv droegen de medewerksters altijd rokken en na een week vroeg ik waarom dat was, want ik kwam er altijd in een broek werken. Dus legden ze uit dat het voor het geloof moest.
Wat mij ook stoorde was dat, al vielen in de zomer de mussen van het dak, wij niet buiten mochten wandelen met de clienten, vreselijk vond ik dat....dat kon ik echt niet begrijpen...."

BJ:
- "De bewoners waren meestal van lid van de gereformeerde gemeente en daar werd sterk rekening mee gehouden..
Naast veel mooie dingen was het idd erg jammer dat op zondag niet met de bewoners gewandeld mocht worden..
'om mensen niet voor het hoofd te stoten'..."

BJ vervolgt:
-"Ik denk dan gelijk aan Jezus die met Zijn discipelen wandelde op de Sabbat
(de rustdag).. Hoe komt het, terwijl dit zo duidelijk in de Bijbel staat dat mensen nog bezwaar kunnen hebben?!"

Ja, hoe komt het, BJ? Zou het zijn dat die mensen slaven van heilige teksten zijn, oftewel aan dezelfde domme boom groeien als jouw eigen manier van denken, maar in de grabbelton van voorradige teksten uitspraken hebben gevonden die ze zwaarder laten wegen dan jouw tegentekst?
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Rereformed schreef:'Plezier' is het woord dat de mens uiteraard vermijdt in dit verband. Men gebruikt er tegenwoordig liever een plechtig woord voor, zoals 'genoegdoening' of 'voldoening'. Enkele voorbeelden van christelijk denken uit de geschiedenis:
Okee, duidelijk. Deze voorbeelden kende ik---onbelezen als ik ben---niet. Ze laten niets aan duidelijkheid te wensen over.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Rereformed,

Het beeld dat bij mij naar voren kwam was dat van kinderen van vijf of zes die een geoefend schaker uitdagen. Maar de lol is er al af, aangezien Dex volkomen langs het punt heen discussieert. Hij ervaart het helemaal niet als een probleem dat miljarden mensen volgens zijn geloof straks in kokende magma worden gezonken om daarin voor eeuwig te lijden, door een liefhebbende en rechtvaardige God.

Die liefhebbende en rechtvaardige God zorgt volgens Dex immers ook voor de oplossing door een onschuldige man dood te laten martelen (maar hij straft degenen die dat op hun geweten hebben dan wel weer door hun volk uit te roeien! Want zo is Hij dan ook wel weer).

Dit schijnt Dex allemaal volkomen normaal toe, vanuit zijn godsdienstige indoctrinatie.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Ik krijg de indruk dat Dex rotsvast gelooft in het credo van Handelingen 4:11-12. Het maakt allemaal niet uit wat er hier op Aarde gebeurt, het enige dat telt, letterlijk het enige dus, is geloven in Jezus. De rest is allemaal bijzaak. Een massamoordenaar als Hitler? Niet belangrijk, want het komt allemaal uiteindelijk neer op die ene keuze. Als je niet geloofde was je toch al reddeloos verloren, dus je moet niet zeuren, je hebt je kans gehad. Een vredestischter als Ghandi? Niet belangrijk, want het gaat niet om het aardse. Hij heeft de keuze niet gemaakt, dus zal hij branden in de hel. Eigen schuld dikke bult. Kleine moeite om oprecht in Jezus te gaan geloven.

Ik denk niet dat je hem moet aanspreken met een beroep op moraal: Dex' moraal is niet te vergelijken met die van een normaal persoon. Sterker nog, het is de moraal van een contactgestoorde psychopaat die zich geen rekenschap kan geven (of slechts met moeite) van gevoelens van anderen. Dex heeft die overwegingen diep weggestopt (als hij ze al had) en vergoelijkt alles met die ene keuze. Het heeft geen zin om hem aan te spreken over het creperen van miljoenen; die miljoenen zullen al creperen---eeuwig---als ze niet tot inkeer komen. Dat laatste is voor hem een feit gelijk aan het feit dat hij moet ademen om te blijven leven. Het maakt niet uit dat God almachtig is en met zijn vingers kan knippen: de bijbel is duidelijk want alleen blahblahblah.

In plaats daarvan zou je het moeten gooien op het feit dat de mens volgens dat vers redding nodig heeft. Het staat daar wel zo leuk, maar ik kan evengoed een briefje tikken waarop staat 'geef me al je geld'. Ergens komt die noodzaak vandaan. Dat kan niet anders dan de erfzonde zijn. Ik laat het verder aan jullie over om hem daarover te fileren, want de erfzonde is inconsistent met zichzelf.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Theoloog schreef:Maar de lol is er al af, aangezien Dex volkomen langs het punt heen discussieert. Hij ervaart het helemaal niet als een probleem dat miljarden mensen volgens zijn geloof straks in kokende magma worden gezonken om daarin voor eeuwig te lijden, door een liefhebbende en rechtvaardige God.

Die liefhebbende en rechtvaardige God zorgt volgens Dex immers ook voor de oplossing door een onschuldige man dood te laten martelen (maar hij straft degenen die dat op hun geweten hebben dan wel weer door hun volk uit te roeien! Want zo is Hij dan ook wel weer).

Dit schijnt Dex allemaal volkomen normaal toe, vanuit zijn godsdienstige indoctrinatie.
De lol is er uiteraard af, maar dat wisten we al voordat we met zulke mensen in gesprek raakten. Zulke mensen heb ik een leven lang om me heen gehad, en heb ik nog steeds om me heen, en het trekt het bloed onder mijn nagels weg. Zoals Cymric al aangeeft ketst alle argumentering af omdat men bezeten is van slechts één gedachte.
Men is dus letterlijk geestelijk blind, niet toerekeningsvatbaar, ontdaan van mentale vermogens.

Het is de reden waarom ik al zes jaar lang bezig ben geweest om mijn oude geloof aan te klagen. Want op de één of andere manier móet er een mogelijkheid zijn om deze mensen uit hun waanzinnige denkwereld te kunnen trekken naar gezonder menszijn. Indien niet, dan is onze wereld reddeloos verloren, overgeleverd aan de totale redeloosheid.
Wat Dex voorstaat is exact het equivalent van de wereld van de meest fanatieke Nazi's. Het is de wereld van de krankzinnigheid. Het is een wereld die opengaat wanneer iemand die tot het uiterste is gepijnigd zich wanhopig radikaal wil afkeren van de wrede, boze, onrechtvaardige wereld. Hij noemt het afkeer van het boze, maar in werkelijkheid wordt zijn leven gedicteerd door de haat. De wereld waarin hij terechtkomt is juist het absolute toppunt van boosheid, wreedheid, onrechtvaardigheid en lijden.

Aangezien Dex liet weten dat hij uitziet naar een wereld zonder lijden, kunt je nog naar voren brengen dat zoiets in alle eeuwigheid niet lukt zolang er een eeuwigheid bestaat waarin medemensen, hoe boos en verkeerd ze ook waren, gefolterd worden. Het zou mij in ieder geval noch tevredenheid schenken, noch voldoening, noch gelukzaligheid, maar ik zou het als een doorn in mijn vlees beschouwen dit alles tot in eeuwigheid te moeten aanzien. Een gedachte die mij (toen nog gelovige) zekerheid verschafte dat het denkbeeld van de hel niet waar kan zijn was dat het God tot in eeuwigheid met de brokken van zijn mislukte schepping laat zitten. Het maakt God tot een stakker en stumper. Hij zou dan wel tegen ons preken dat we het kwade moeten overwinnen door het goede te doen, maar zelf niet in staat zijn al het kwade uiteindelijk te overwinnen door het goede. Maar ik weet dat ook die redenering voor vele slachtoffers van het christelijke barbarisme niet helpt. Ik heb me er uitgebreid mee beziggehouden ( http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/10.htm#gevolgen ) en sta uiteindelijk met lege handen: niets is opgewassen, geen medicijn is voorradig tegen de in zijn denken door en door verziekte fanatiek religieuze mens. Het is om te huilen. Om mezelf niet in haat te laten vervallen of te voorkomen dat ik misantroop word, kan ik niet meer met zulke mensen van gedachten wisselen.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Rereformed schreef:Om mezelf niet in haat te laten vervallen of te voorkomen dat ik misantroop word, kan ik niet meer met zulke mensen van gedachten wisselen.
Komkom :cool:. De optimist zelve die in een eerder bericht zei dat je nooit kan ophouden om de waanzin met rede te bestrijden geeft nu op :wink: ? Ik bedoel, ik ben al bijna 34 jaar atheïst. Dat ik af en toe vermoeid, cynisch en melancholisch ben is tot daar aan toe. Jij bent het pas sinds een jaar, misschien wat langer. Jij bent nog veel te 'jong' om je als een cynische ouwe lul te gedragen. Omarm de angry young man in je en laat in ieder geval de lurkers zien wat voor waanzin Dex in zijn macht heeft :P !
Gesloten