Contradicties in de bijbel.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Atli schreef: Kijk wat ik hier eens aantref, zo op een zondagavond lezend in een boekje;
"Dat niet alles wat een logisch verhaal vormt, kan deels worden verklaard door te veronderstellen dat er twee hoofbronnen voor de vroegere bijbel zijn gebruikt. De schrijvers daarvan worden E genoemd, van Elohist naar de naam Elohim die hij voor god gebruikt heeft, en J van Jahwist naar de naam Jahweh; dit is maar een gedeeltelijke verklaring aangezien men zou verwachten dat de latere verwerker de naam wel consistent zou maken.

Dit zou men juist helemaal niet verwachten, aangezien de naam voor God een centraal gegeven is, dat wel het allerlaatste te veranderen zou zijn. Je kan het vergelijken met christenen en moslims van vandaag. Als jij je hele leven tot 'God' wendt en een ander tot 'Allah' bidt, dan gaat het er nooit in tegen de God-bidder te zeggen dat hij van nu af aan tegen Allah moet bidden, of tegen de Allah-aanbidder zeggen dat hij voortaan God moet zeggen. Maar je kunt bij het samenvallen van de religies wél gemakkelijk zeggen dat je naar believen het één of het ander mag zeggen omdat ze voor één en dezelfde God staan.
De latere redacteur zat met het probleem van twee bronnen die allebei aanhangers hadden en allebei heilige autoriteiten waren. Ze móesten wel met elkaar vermengd worden op de manier als het in het verhaal over de vloed gedaan werd, omdat het alternatief, er twee verschillende verhalen op na te houden de authenticiteit van beiden in twijfel zou trekken. Indien beide boekrollen naast elkaar op de boekenplank zouden staan zou men tot in eeuwigheid met ruzies te maken hebben en aanvallen van de één op de ander; de autoriteit van beiden zou eronder te lijden hebben.
Dus het samengaan van beiden had politieke en religieuze redenen. Het tijdstip van deze redactie kan enkel en alleen geplaatst worden na het wegvallen van het Noordelijke Israël (dus ná 722), toen de twee delen weer samenvielen (via vluchtelingen uit het noorden naar het zuidelijke Juda).

E wordt als oudste bron beschouwd en; van hem is minder materiaal afkomstig. Op sommige plaatsen lijkt J wel te reageren op E. Deze vroege bronnen dateren vermoedelijk uit de 8e eeuw voor christus, al denken enkele wetenschappers eerder aan de 10e eeuw.
Inderdaad. Het is vermoedelijk uit de 8ste eeuw, omdat E vanuit het standpunt van het noordelijke Israël schrijft (connectie met priesters van Silo met Mozes als stamvader), en J vanuit een zuidelijke visie (connectie met Jeruzalem en afstammelingen van Aaron).
J moet ook vóór 722 vChr. geschreven zijn aangezien hij verwijst naar de verspreiding van de Levieten en Simeonieten, maar niet naar de versnippering van andere stammen. Het lijkt niet waarschijnlijk geschreven te zijn tijdens het koninkrijk van David en Salomo, aangezien er een grote nadruk is op de ark, op het gebod om geen gesmolten beelden te maken (reaktie op de godsdienst van het noordelijke Israël), en soms een duidelijke reaktie is op E. J verwijst ook naar Edom als onafhankelijk van Juda, dat gebeurde pas omstreeks 845 vChr.
E is met zekerheid geschreven ná David en Salomo, omdat het herleid kan worden naar het noordelijke Israël (bestond tussen 922 en 722 vChr.)
Het is de bron J waarin naar een speciale band tussen God en de Joden wordt verwezen, maar er is nergens sprake van een speciaal verbond met God om het land. Daarom wordt gedacht dat dat verbond in de zesde eeuw voor Christus is toegevoegd toen de Joden tijdens hun ballingschapin Babylon het zoroastrisme leerden kennen.
Een detail. Zou kunnen.
De derde schrijver van de Torah, het eerste deel van de Tenach wordt P genoemd, afgeleid van "als van een priester"; hij vatte (misschien, sommige geleerden betwijfelen dat) E en J samen en voegde er eigen materiaal toe, met name de voorschriften (wetten) voor rituelen en voorschriften en. P gebruikte ook Elohim, niet Jahweh"
Let op, wat betwijfeld wordt is niet dat er een P bron bestaat, ook niet dat hij de redacteur was van het werk J+E+P. Waar men over babbelt is in hoeverre P ook van een schaar heeft gebruik gemaakt om delen van J of E weg te knippen. Sommigen zeggen dat hij dit zelden of nooit gedaan heeft, anderen stellen dat hij het wel gedaan móet hebben, aangezien zowel J als E op zichzelf geen compleet verhaal geven. Waarschijnlijk is er in de oorspronkelijke verhalen geknipt daar waar het mogelijk was. Maar daar waar men op zeer bekende tradities stuitte kon men dit niet doen, aangezien zoiets onmiddellijk tot protesten zou leiden.

Conclusie: Er wordt niet getwijfeld aan de documentaire hypothese. Er bestaat wél verschil van mening over enkele details ervan. En over vele details kan men gemakkelijk een oordeel vellen waarschijnlijk/niet waarschijnlijk.

Kunnen we weer vriendjes worden?
Ik heb niets tegen jouw tegenstribbelen. Je zet me mooi steeds aan het werk om voor argumenten te zorgen. Ik word er wel moe en bezweet van, maar dat is nu eenmaal het oordeel dat God over Adam uitsprak en dus onvermijdelijk in het leven :wink: Heb je Who wrote the Bible al aangeschaft? Waar je nu mee aankwam is geen boek gewijd aan de documentaire hypothese.
Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli »

Nog een opmerking terzijde over "het weer samenvallen van twee delen" en ten aanzien van "koning David en Salomo". Alles wijst erop, ook de geographie en de rijkheid van de gebieden datr we met iets bijzonders te maken hebben. De origine van het Hebreeuwse volk is omstreden / onbekend. Uit resten van ca. 1200 vC. heeft men kunnen opmaken dat er een gezamelijke deler in cultuur en taal was. Is dit ontstaan doordat de bevolkingen tot één cultuurmatig iets zijn geculmineert, althans qua taal en sommige gebruiken? Of hebben we het hier inderdaad over een binnendringent volk. Zeker is dat dit niet met geweld is gegaan (althans, qua datering is er niets gevonden wat erop duid dat er een volk geweldadig is binnengetrokken). De aslagen van de steden die verslagen zouden zijn zijn veel ouder of vele malen jonger. De laatste grote inval die zou samenvallen met het geval Jozua dateert van het zeevolk, verre van semitisch.

Daarbij komt nog dat ca. 1200 vC heel Israel gefortificeerd was door Ramses II die net z'n "verbond" met de Hittieten had gesloten.

Dan reist de grote vraag, zijn Israel en Juda eens samenhangende koninkrijken geweest culminerend in de macht van David en Salomo, heel onwaarschijnlijk. Een dergelijke macht moet kruisverwijzingen hebben gehad.

En nu komt er nog een verhaal die het oorspronkelijke eenheids verhaal geheel op losse schroeven zet. Namelijk (en ik weet zo uit m'n hoofd niet meer precies) de Noord Israelische staten hebben een korte oorlog gehad met een Assyrische koning en werden verslagen. De Assysriërs echter, verwikkeld in een grotere oorlog, hebben Noord Israel niet bezet. Wel waren ze onder de indruk van de ruiter en wagenmenner kunsten van de noord Israeliërs en zodoende waren Noord Israeliërs lange tijd een soort vreemdelingen legioen van "zeer bekwame wagenmenners" voor de Assyriërs. Dit staat zelfs vermeld op oud Assyrische klei tabletten.

Pas later is het fout gegaan, een Assyrische koning die de macht over wou nemen is de ondergang geweest. De Noordelijke staten dachten goede zaken te doen door deze "rijzende ster aan het firmanent" dwars te zitten. Dat was op het verkeerde paard gewed.

Ook, gedurende de hele tijd dat er een Salomo en David zou regeren over een eenheidstaat heeft men alleen zeer rijke fortificaties in Noord Israel teruggevonden. Noor Israel was gewoon veel vruchtbaarder en hetzelfde gebeurde als in de oude Natufische beschaving, op de rijkste plekken groeiden grote culturen, gewoo geographisch bepaalt. Noord Israel is altijd veel rijker geweest. Amos (vooral) is zeer interessant, hij predikt in Noord Israel tegen de uitbuiting van armen en tegen de "valse goden".....

Dat er meerdere bronnen zijn is duidelijk, maar nog lang niet zijn alle mysteriën opgelost en ik ben zelfs bang dat archeologisch werk zelfs huidige theoriën weer op losse schroeven kan zetten.

Het belangrijkste punt is, waar komt het Hebreeuwse volk vandaan, en wat was de grote gemene (cultuurmatige) deler dat dit volk toch een aparte identiteit gaf, en kennelijk toch verdeelde?

Zelfs in de Babylonische tijd was het geen monotheïstisch geloof maar had men sterke "meningsverschillen". Het echte overtuigde Judaïsme heeft zijn wortels heel diep, maar is heel lang niet "de dominante" stroming geweest. Zelfs in de tijd van Jezus bestond er nog geenens een echt vast canon. Wel de vertalingen die later daartoe zijn gaan dienen. Dus meerdere bronnen prima, maar een solide theorie? Ik denk dat we dan moeten wachten op meer en meer archeologische vondsen waarbij het ontstaan van het volk een sleutelrol speelt omdat men van daaruit de ontwikelingen pas echt goed kan volgen.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Atli schreef:Nog een opmerking terzijde ...
Kijk, wat je hierboven allemaal opnoemt zijn inderdaad vraagtekens. Het is bovendien geen terzijde, maar zou meteen vanalles opgelost hebben in ons langs elkaar heen spreken. Ik denk dat we nu grotendeels convergeren, want deze zaken heb jij naar ik aanneem de gehele tijd in de eerste plaats in gedachten gehad. Ik daarentegen heb slechts één stelling naar voren gebracht: er wordt niet serieus getwijfeld aan de documentaire hypothese, dus aan het feit dat de Tora een verzameling is van verschillende bronnen, geschreven in veel latere tijd dan ze zeggen te beschrijven.
Zowat alles wat je hierboven neerzet bevestigt dit, aangezien er weinig of geen argumenten zijn die de teksten als historisch betrouwbare bronnen neerzetten, maar juist van alles dat het tegenspreekt.

Rest nog dat je nog steeds niet het idee hebt met een 'solide theorie' te maken te hebben, terwijl ik van mening ben dat er juist veel met verbazende precizie kan worden 'opgelost'. Ik ben zelf bijzonder onder de indruk van bijvoorbeeld Friedman, maar hoop dat je me niet dwingt om zijn lijvige teksten hier in dit topic in alle details neer te zetten, maar je hem ooit zelf gaat lezen om te testen op soliditeit.

In dit topic kunnen we misschien nu beter vervolgen met de zogenaamde profetieën van de bijbel. Contradicties en profetieën gaan namelijk zeer goed samen, zoals al bleek uit Sararjes verhaal over een maagdelijke geboorte die er in het origineel helemaal niet staat. Ze zijn zelfs bijna elkaars synoniemen.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Rereformed schreef:Contradicties en profetieën gaan namelijk zeer goed samen, zoals al bleek uit Sararjes verhaal over een maagdelijke geboorte die er in het origineel helemaal niet staat. Ze zijn zelfs bijna elkaars synoniemen.
Andere voorbeelden die me meteen te binnen schieten zijn:
-Zowel Mattheüs als Lukas laten de Messias afstammen van een tak die vervloekt werd (Jechonja).
-Lukas laat de Messias niet afstammen van Salomo en Asa, waaraan de messiasbelofte uitdrukkelijk wél gedaan was.

In de meeste gevallen geven de evangelieschrijvers bijbelteksten die in het geheel geen profetieën zijn. Bijvoorbeeld:
-Psalm 16:10 aangehaald door Petrus in Handelingen 2. Een onzin interpretatie.
-Psalm 34, aangehaald door Johannes (19:36). Het origineel heeft niets met een profetie te maken.
-Mattheüs 2 geeft in verband met de kindermoord een verwijzing naar een profetie in Jeremia (30, 31). De originele tekst heeft geen enkele betrekking hierop.
-In hetzelfde hoofdstuk laat Mattheüs een profetie uitkomen dat de messias uit Egypte zou komen. Het origineel (Hosea 11) laat zien dat Hosea niet profeteert, maar terugblikt op het volk Israël.
-Psalm 69 en 109 worden in Handelingen 1 aangehaald als profetieën. Absurd.

Enz. Enz.
Kolenboer
Contacteer:

Bericht door Kolenboer »

Rereformed schreef:In hetzelfde hoofdstuk laat Mattheüs een profetie uitkomen dat de messias uit Egypte zou komen. Het origineel (Hosea 11) laat zien dat Hosea niet profeteert, maar terugblikt op het volk Israël.
Strict genomen laat Hosea 11:1 dit niet 'zien'. Er staat dit:

(SV): ... ik heb mijn zoon (evt. zonen, KB) uit Egypte geroepen ...

In eerste instantie lijkt het hier inderdaad over het volk Israel te gaan, maar de titel "zoon" of "zonen" is toch wel een beetje opvallend. Zou het misschien kunnen dat de hebreeuwse lezers hier (ook) een profetie in lazen, een soort dubbele bodem zullen we maar zeggen?
De bovengrondse landbouw heeft de toekomst!
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Kolenboer,

het is heel goed mogelijk dat men er van alles in las. Maar om een geslaagde voorspelling te zijn, en dat moet het zijn, wil het evangelische argument werken dat de meer dan driehonderd vervulde profetieën bewijzen dat de Bijbel bovennatuurlijk geïnspireerd is, - moet het een één op één-relatie zijn. Sleutel en slot. Dop en fles.

Bekijk nu dit vers eens

Exodus 4:21 "En de HEERE zeide tot Mozes: Terwijl gij heentrekt, om weder in Egypte te keren, zie toe, dat gij al de wonderen doet voor Farao, die Ik in
uw hand gesteld heb; doch Ik zal zijn hart verstokken, dat hij het volk niet zal laten gaan.

22 Dan zult gij tot Farao zeggen: Alzo zegt de HEERE: Mijn zoon, Mijn eerstgeborene, is Israel.

23 En Ik heb tot u gezegd: Laat Mijn zoon trekken, dat hij Mij diene! maar gij hebt geweigerd hem te laten trekken; zie, Ik zal uw zoon, uw eerstgeborene doden!"

Ligt het niet erg voor de hand dat Hosea 11:1 daarnaar verwijst als het zegt:

"Toen Israel een kind was, heb Ik hem liefgehad,
en Ik heb Mijn zoon uit Egypte geroepen."

Geen voorspelling van de Messias dus.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Theoloog schreef:Ligt het niet erg voor de hand dat Hosea 11:1 daarnaar verwijst als het zegt:

"Toen Israel een kind was, heb Ik hem liefgehad,
en Ik heb Mijn zoon uit Egypte geroepen."

Geen voorspelling van de Messias dus.
Inderdaad. De rest van de tekst in Hosea maakt dit ook volledig duidelijk. Het is volledig uitgesloten dat deze tekst een profetie over de Messias is.

Toen Israël nog een kind was, had ik het lief;
uit Egypte heb ik mijn zoon weggeroepen.
2 Hoe harder ze geroepen werden,
hoe meer ze hun eigen weg gingen.
Ze brachten offers aan de Baäls
en brandden wierook voor godenbeelden –
3 terwijl ik het toch was die Efraïm leerde lopen
en hem op mijn arm nam.
Maar zij beseften niet dat ík hen verzorgde.
4 Zacht leidde ik hen bij de teugels,
aan koorden van liefde trok ik hen mee;
ik verloste hen van het juk om hen te laten eten,
ik hield hun het voer zelfs nog voor.
5 Zouden zij niet naar Egypte terugkeren,
zou Assyrië niet over hen heersen,
nu zij weigeren naar mij terug te keren?
6 Het zwaard zal huishouden in hun steden
en hun orakelpriesters neerhouwen
om alles wat ze hebben uitgebroed.
7 Mijn volk bijt zich vast in zijn ontrouw jegens mij.
Al roepen ze tot mij, de Allerhoogste,
ik zal hun lot niet verlichten.
8 Ach Efraïm, hoe zou ik je ooit kunnen prijsgeven?
Hoe zou ik je kunnen uitleveren, Israël?
Zou ik je prijsgeven als Adma,
je laten ondergaan als Seboïm?
Mijn hart wordt verscheurd,
door barmhartigheid word ik bewogen.
9 Ik zal mijn toorn laten varen
en Efraïm niet opnieuw te gronde richten.
Want God ben ik, en geen mens,
ik ben in jullie midden, ik ben heilig,
ik zal niet meer in woede ontsteken.
10 De HEER zal brullen als een leeuw en zij zullen hem weer volgen.
Wanneer hij brult, keren ze schuchter terug van overzee,
11 als bange vogeltjes komen ze uit Egypte,
als duiven uit Assyrië.
Dan laat ik hen weer wonen in hun eigen huis
– zo spreekt de HEER.

Elk vers tot aan het laatste vers 11, laat uitdrukkelijk zien dat Hosea het hier heeft over Gods volk. Hij noemt dit volk Efraïm en Israël (hij spreekt tot het noordelijke deel van het 'uitverkoren volk').
Bijna het gehele hoofdstuk is een terugblik op de geschiedenis van Gods volk (een profetie over de toekomst wordt in de laatste verzen uitgesproken; deze belofte is nooit uitgekomen).
Wanneer hij naar het prille begin kijkt noemt hij het Gods kind. Toen werd dit volk weggeroepen uit Egypte en leerde God hen het lopen en droeg hij het volk op zijn arm. Vervolgens gingen ze hun eigen weg en brachten ze offers aan Baäl (onmogelijk van toepassing op de Messias). God probeert lange tijd met zachte hand ze terug te leiden, maar ze blijven recalcitrant, zodat de maat nu vol is en het zwaard erin gehakt zal worden en ze zullen ondergaan (via de Assyriërs). En wanneer dit gebeuren zal zal gejammer en roepen tot God geen baat meer hebben.
Maar uiteindelijk zullen ze zich weer bekeren en weer terugkomen uit Assyrië. Nooit gebeurd, dus Hosea kan ook afgeschreven worden als 'ware profeet'.

De tekst heeft in de verste verten niets met de messias te maken; integendeel, de zoon wordt er juist van beschuldigd niets van God te willen weten!

De interpretatie van Mattheüs is dus ofwel volkomen naief, bizar en absurd, ofwel slinkse misleiding van het grofste niveau.
Kolenboer
Contacteer:

Bericht door Kolenboer »

Rereformed schreef:De interpretatie van Mattheüs is dus ofwel volkomen naief, bizar en absurd, ofwel slinkse misleiding van het grofste niveau.
Nou nou, overdrijven we nu niet wat?

Laten we de zaak eens voorzichtig afschatten. Mattheüs citeert een profeet zonder die bij naam te noemen. Als hij de bedoeling had zijn gehoor een rad voor ogen te draaien, zou dat een slimme zet zijn geweest omdat hij het daarmee anderen moeilijk maakte e.e.a. te controleren. Het is niet uitgesloten, ik heb het meer zien doen, maar er zijn andere mogelijkheden. Het kan ook zijn dat Mattheüs te goeder trouw was en het citaat niet zelf had gelezen maar van horen zeggen had. Er kan dan eerder in de keten sprake zijn van kwaadwilligheid, maar dat hoeft niet per se. Termen als "volkomen naïef" (Mattheüs geloofde alles wat hij hoorde?) en "bizar" (een buitengewone wending?) zijn naar mijn smaak een tikje overdreven. Wat dacht je van "slordig" of "oppervlakkig"?
De bovengrondse landbouw heeft de toekomst!
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Of gewoon de manier van lezen in die tijd. Het valt niet uit te sluiten dat men in die tijd op een esoterische manier de schriften las, er verborgen boodschappen in vernam.

Maar hoe het ook zij: wij kunnen er vandaag de dag met onze maatstaven voor wat een geslaagde voorspelling is, uiteraard geen vervulde profetie in zien.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Kolenboer schreef:
Rereformed schreef:De interpretatie van Mattheüs is dus ofwel volkomen naief, bizar en absurd, ofwel slinkse misleiding van het grofste niveau.
Nou nou, overdrijven we nu niet wat?

Laten we de zaak eens voorzichtig afschatten. Mattheüs citeert een profeet zonder die bij naam te noemen. Als hij de bedoeling had zijn gehoor een rad voor ogen te draaien, zou dat een slimme zet zijn geweest omdat hij het daarmee anderen moeilijk maakte e.e.a. te controleren. Het is niet uitgesloten, ik heb het meer zien doen, maar er zijn andere mogelijkheden. Het kan ook zijn dat Mattheüs te goeder trouw was en het citaat niet zelf had gelezen maar van horen zeggen had. Er kan dan eerder in de keten sprake zijn van kwaadwilligheid, maar dat hoeft niet per se. Termen als "volkomen naïef" (Mattheüs geloofde alles wat hij hoorde?) en "bizar" (een buitengewone wending?) zijn naar mijn smaak een tikje overdreven. Wat dacht je van "slordig" of "oppervlakkig"?
Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan te denken dat hij te goeder trouw was, net zoals de doorsnee religieuze gelovige (dus zonder gedegen scholing en kennis, zonder oog voor de historische context van de citaten, zonder absolute intellectuele eerlijkheid en streven naar objectiviteit). Dit bedoel ik met 'naief'. De gelovige is nooit bezig met het achterhalen van de waarheid. Hij heeft op een gegeven moment een keus gemaakt wat de waarheid móet zijn, en loopt daarna enkel en alleen te zoeken naar bevestiging van zijn denkbeelden; naar buiten toe is hij daarna enkel en alleen een propagandist. Hij is hierin zo vurig dat hij zelfs grove oneerlijkheid niet doorziet (zoals een moderne vrome gelovige nooit inziet hoe evident oneerlijk hij het 'Zie, ik kom spoedig' uitlegt).

Voor 'slordig' of 'oppervlakkig' valt ook wat te zeggen, zoals uit verscheidene voorvallen blijkt, zoals
-het schriftwoord in Jeremia waar hij naar verwijst, dat niet bestaat (Matth. 2:23),
-de profetie over de maagdelijke geboorte die er in het origineel niet staat,
-het laten afstammen van de messias van een tak die vervloekt werd (Jechonja),
-het incorporeren van religieuze denkbeelden uit het heidendom (de sterrenwichelaars die hulde aan de messias komen brengen),
-of Jezus laten zeggen dat de schriftgeleerden ‘Zacharia, de zoon van Berekja’ vermoord hebben (Mt. 24: 35). (In de tekst van Kronieken, waar hier over te lezen valt, staat dat Zacharia de zoon van de priester Jojada was. Berekja was de vader van een naamgenoot, de profeet Zacharia.),
-of in Mattheüs 2:23, waar de evangelist een schriftwoord aanhaalt dat helemaal niet bestaat.

Met 'absurd' en 'bizar' bedoel ik wat Theoloog hierboven opmerkt: het was de gangbare manier van het lezen van de oude teksten. Niemand las ze in de historische context, maar men las ze puur als 'magische' goddelijke teksten, met 'geheime' boodschappen voor degenen die daarin 'ingewijd' waren (oog voor hadden). Je komt zoiets bizars ook tegenwoordig nog veelvuldig tegen. In charismatische kringen schrijft men bijbelverzen op briefjes, rolt ze op, maakt er een grabbelton van en pikt er elke dag één uit, waarna men ze opvat als een door God gegeven persoonlijk woord voor die dag. Een variant is je ogen dicht doen, de bijbel openslaan, je vinger op een vers leggen en kijken wat God persoonlijk tegen jou zegt vandaag!

(Altijd wanneer ik hierover schrijf doe ik het voor de grap ook even, en ja hoor, het werkt altijd, God zegt altijd de waarheid over mij. Vandaag zei hij mij dit: "Maar de God die beschikt over uw levensadem en die al uw doen en laten bepaalt, hebt u niet verheerlijkt "(Dan. 5:23). Jammergenoeg legde ik mijn vinger niet één vers lager, dan had ik misschien eindelijk die geheimzinnige schrijvende losse hand op de muur kunnen zien!)

Misleiding wordt het wanneer gebeurtenissen worden verzonnen om bepaalde teksten te laten uitkomen. Een voorbeeld hiervan is de dood van Judas. Het verslag dat Mattheüs doet is in strijd met het verslag in Handelingen, omdat hij wat hij als een profetie ziet wil laten uitkomen. Andere voorbeelden zijn het verhaal in Lukas van de volkstelling (10 jaar ná de dood van Herodus), en het tijdstip van de kruisiging van Jezus. Het tijdstip dat de synoptische evangeliën geven voor de dood van Christus is 's middags om drie uur op de paasdag, dwz op het moment dat men op het tempelplein de massale slachting van paaslammeren begon. Dit tijdstip is in tegenspraak met het evangelie van Johannes, dat Jezus op de dag vóór Pasen laat sterven, en doet sterk vermoeden dat de evangelieschrijvers 'Jezus is het paaslam van het Nieuwe Verbond' als achterliggende gedachte hadden en de gang van zaken aan de hand van die gedachte hebben gefabriceerd. Ook het sterven van Johannes de Doper tijdens Jezus' optreden is gefabriceerd. Zijn dood hing samen met het verafschuwde huwelijk van Herodes Antipas met Herodias, de vrouw van zijn broer. Dit huwelijk vond plaats tussen 35 en 37 ná Christus, dus vele jaren ná de kruisiging.

Misleiding van het grofste niveau wordt het wanneer je je bedenkt dat de meeste mensen analfabeet waren in die tijd en boekrollen of boeken bijna nergens voorradig waren, en bijna niemand dus de mogelijkheid had zulke zaken na te gaan.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Tamara schreef:Het woord van God staat niet ter discussie.
Dan ben je op de verkeerde plek, want hier staat dat wel degelijk ter discussie.

En terecht ook, want het is absurd, immoreel en leugenachtig.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Tamara schreef:
Devious schreef:[Hup, vort meid, aan't werk!!!
Hmm foute opmerking, als ik dit zou kunnen weerleggen zou je dan geloven? Dont think so....zoek het lekker selluf uit.... :roll: Het is jouw eeuwig leven niet dat van mij...wist je dat overigens dat een ieder eeuwig leven had? De vraag is waar je het door wilt brengen? en ik heb een "vaag" vermoeden dat ik je toch niet kan overtuigen, laten we daarom de energie maar elders in steken...

Hmmm, al zouden we 1000 contradicties opsommen en duidelijk aantonen, zou je dan je geloof opzeggen? Don't think so.....Het is jouw aardse leven en niet dat van mij, jij bepaalt hoe je het leven wil doorgaan, ziende of blind :wink: ...wist je overigens dat iedereen over enig verstand beschikt? Voor het ontmaskeren van de bijbel is maar heel weinig nodig. De vraag is of je er gebruik van wil maken. Ik persoonlijk heb een vaag vermoeden dat je het verstand altijd negeert wanneer het in tegenstrijd staat tot je wil tot overgave aan een voor jou voordelige fantasie. Heb daarom het idee dat je allerlei kronkelredeneringen moet verzinnen om je te weren tegen de realiteit. Gelovigen hielden het op die manier zelfs driehonderd jaar lang vol nadat het heliocentrisch stelsel was aangetoond toch voet bij stuk te houden dat de aarde stilstond en de zon om haar draait. Ze denken dat ze voor zulk voorbeeldig geloof beloond worden. Ga vooral zo door, wie weet krijg jij ook een hoofdprijs (aan de rechterkant van je held zitten, of voor een troon de hele eeuwigheid op je knieën vallen en dan een litanie moeten uitspreken ofzo).
love_jesus

judas

Bericht door love_jesus »

tis maar goed ook dnek ik dat judas zich ophing... hij heefd zich gewoon opgehangen hoor... weet je het is natuurlijk mogenlijk dat judas gewoon in leven is gebleve door die buikwond ikzelf heb een geen een heel ernstig auto ongeluk gehad waarvbij ik ook een voledig open buikwond had... ik heb het ook overleefd.. en weet je judas heefd gewoon zelfmoord gepleegd of dat nou kwam door ophanging of die buikwond...
hij werdwaarschijnlijk gek van schuldgevoel...
Blueflame
Forum fan

Re: judas

Bericht door Blueflame »

love_jesus schreef:tis maar goed ook dnek ik dat judas zich ophing...
Waarom zo'n moorddadige houding?
hij werdwaarschijnlijk gek van schuldgevoel...
Zitten er in het verhaal rond Judas contradicties ?
Zeker wel. Er staat geschreven dat er hele drommen mensen naar Jezus kwamen luisteren, dat hij bij zijn intocht in Jerusalem als een koning werd bejuicht, maar bij zijn arrestatie blijkt niemand te weten hoe hij er uit ziet. Vreemd toch ?
Mvg.
111 111 111 x 111 111 111 = 12 345 678 987 654 321
Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje »

Devious,

Devious schreef:
Stierf koning Josia in Megiddo of Jeruzalem?

2 koningen 23 vers 29: 'In zijn dagen toog Farao Necho, de koning van Egypte, op tegen den koning van Assyrie, naar de rivier Frath; en de koning Josia toog hem tegemoet, en hij doodde hem te Megiddo, als hij hem gezien had.'
versus
2 kronieken 35 vers 24: 'En zijn knechten namen hem weg van den wagen, en voerden hem op den tweeden wagen, dien hij had, en brachten hem te Jeruzalem; en hij stierf, en werd begraven in de graven zijner vaderen; en gans Juda en Jeruzalem bedreven rouw over Josia.'

ciao... Wink

te Jeruzalem, het woordje "doodde" in 2 Kon. 23:29 betekent ook iemand ter dood brengen..m.a.w. je kunt dit eveneens opvatten als een wond/steek waaraan hij zou sterven.

Je allereerste "contradictie" is wel zo duidelijk weerlegt door Tamara, dat ik me echt afvraag:
Zie je het niet, of wil je het niet zien?
Plaats reactie