BR schreef:Nogmaals zal ik mij moeten herhalen ,
Ik ben en blijf in principe tegen de doodstraf, hoe gruwelijk sommige misdaden ook mogen lijken.
Maar één ding weiger ik te doen, het menselijke gevoel geheel uitschakelen omwille van een verwrongen logica, dat zou geheel onlogisch zijn. Saddam en dergelijke dictators hebben zo ongelooflijk veel schade toegebracht dat men niet meer kan spreken van misdaden plegen; maar een misdaad zijn voor de mensheid En in dat geval wanneer zo overduidelijk is moet je deze levende misdaad wissen, m.a.w. zo'n hond dood maken!
Ik vind het hypocriet nog wat anders mee te willen, nog hypocreter is mij, vanwege mijn mening in deze zeer extreme situatie, in mijn mond te leggen dat ik voor de doodstraf ben. Het getuigt van een smakeloos gebrek aan onderscheid!
Tatar schreef:Hij formuleert zijn visie op de doodstraf van Saddam Hussein zeer tegenstrijdig en (naar mijn mening) hypocriet. Als hij had gezegd dat hij in dit soort gevallen de doodstraf een goede straf vind, respecteer ik dat. Maar waarom zegt hij er dan weer (schijnheilig) bij dat hij ´in principe tegen de doodstaf is´. Laat dat weg, en ik ben het met je eens.
Het smakeloze onderscheid ligt hem dus in de grote logica fout van Tatar en co. zelf. Namelijk, "principe" als wetmatigheid formuleren. Dus als ik de menselijke mogelijkheid zich voorbehoud om uitzonderingen te kunnen maken, i.p.v. wetmatigheden wordt dit als schijnheilig gezien.
maar Tatar en co. gaan verder;
Tatar schreef:Dat ben ik niet met je eens, kitty. Het gevaar schuilt naar mijn mening in het subjectieve.
Dat zegt misschien iets van jouw. Ik hoef geen wetmatigheden vast te stellen in ieder standpunt dat ik heb. Daarmee kan ik flexibel inspringen, en zeker op deze extremen, en naast mijn gevoel nog steeds rationeel keuzen maken. Het meest absurde is eigenlijk dat meningen volgens Tatar omtrent morele kwesties kennnelijk wetmatig gevormd moeten worden hetgeen weer onlogisch is. Men kan namelijk het subjectieve nooit uitsluiten. Het ontkennen van het laatste is juist gevaarlijk, en uiterst dogmatisch!
Tatar schreef:BR is in principe tegen de doodstraf, maar in dit geval niet, omdat naar zijn mening Saddam Hussein te moordlustig was. Zoals ik als aangaf, als mijn overbuurman zijn auto dubbel parkeert en ik dat reden genoeg vind voor de doodstraf, dan mag ik het in dat geval dus ook uitvoeren omdat ik bij dit specifieke geval deze straf wel gepast vind?
Dit zij eerder de extremen waarin Tatar denkt, puur omdat Tatar niet het verschil tussen "principe" en wetmatigheid begrijpt. Ik ben nu ineens verworden tot een potentieel gevaar omdat bij mij de mogelijkheid tot differentiatie nog bestaat. Tatar heeft kennelijk allmaal heilige wetten en is een robot geworden.
Tatar schreef:Het gaat mij wel degelijk om dat 'in principe tegen de doodstraf'. Hij is helemaal niet tegen de doodstraf, hij is 100% voor als het hem uitkomt.
Wederom reken je me af op "principe" die als wetmatigheid moet gelden. Omdat ik in dit zeer extreme geval voor de doodstraf bent ben ik altijd voor de doodstraf. Tatars logica gaat niet verder dan een vereenvoudigde weergave van het komen tot standpunten. Erger nog, iemand woorden in de mond leggen vanuit zijn eigen verkeerde logica;
"Iemands standpunt moet ten alle tijden voldoen aan een wetmatigheid waarop nooit een uitzondering gemaakt kan worden." Ik hoop dat je dit voor jezelf consistent doorvoert, en, dat al jouw principes wetmatig zullen zijn.
Tatar schreef:Gewoon omdat Saddam Hussein naar zijn mening medogenloos genoeg was, krijgt hij de doodstraf. Zeer gevaarlijk. Waar leggen we de grens de volgende keer?
In dit geval kunnen we spreken van een absurde simplificatie om deze extreme omstandigheid terug te gaan brengen naar ieder geval. Ik zou misschien de volgende keer de doodstraf willen als "iemand dubbel parkeert". Immers, ik wijk nu in dit ene extreme geval af van het feit dat ik
in principe tegen de doodstraf bent dus zal ik dit, volgens Tatars' kromme logica vrijwel altijd kunen doen, als betreffende een wetmatigheid.
Het is erg denigrerend en dom deze voorstelling die Tatar schept. Tatar's logica gaat niet verder dan begrippen te verwisselen, aannames dat ik......,en wetmatigheden aannemen die er niet zijn!
Tatar schreef:En zo zie je maar weer: met een beetje relativeringsvermogen, BR, kom je er wel.
Commandeer de hond en blaf zelf......