Ben Hobrink's 'Moderne wetenschap in de Bijbel'

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

cluny schreef:Ik begrijp dan ook niet dat er volwassenen met een normaal verstand het dan ook wetenschappelijk noemen.
Gelovige zijn net net Alcohol verslaafden, ze bedenken allerlij smoesjes om de realiteit maar niet onder ogen te hoeven zien. Het is dus volstrekt logisch dat gelovige uitvluchten kiezen om hun geloof bevestigd zien.

Gelovigen zijn het meest bang om hun geloof verliezen, net als alcohol verslaafden hebben daarom een hekel aan de morgen, wanner ontnuchterend waker worden en de bittere realiteit tot hun door dringt.
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Achnaton
Forum fan

Re: Ben Hobrink's 'Moderne wetenschap in de Bijbel'

Bericht door Achnaton »

Marcus Scaurus schreef:Een vriendin van me heeft zojuist mij het boek 'Moderne wetenschap in de Bijbel' van drs. Ben Hobrink te leen gegeven. Heb het boek even doorgebladerd, ziet er overtuigend uit. Wie heeft dit boek gelezen? Enige reactie erop?
Ja, ik heb er wel een reactie op. Ten eerste is het inderdaad overtuigend, en in zekere zin de moeite waard om te lezen.
Toch is er iets wat wat typisch is namelijk de feiten worden niet naar hun waarde verwoord en de toonzetting is niet neutraal.

Wat bedoel ik hiermee? Wel laat ik het zo zeggen, ga terug naar de tijd waarin dergelijke geschriften zijn vervaardigd, zie dan ook dat er geen duidelijke scheiding was tussen wetenschap (als dat al zo genoemd werd) en religie. In feite gingen deze nagenoeg samen op.
Neem de bestudering van de sterrenhemel de getijden sociale zaken en gezondheid en meer.
Als je gewoon de feiten neemt kun je nagaan dat destijds er heel wel een redelijk bewustzijn was van wat dingen deden en veroorzaakten.
Simpele zaken als overdraagbaarheid van ziekten werden wel degelijk opgemerkt, ook was het niet voor iedereen onmogelijk het verband tussen persoonlijke hygiene en vatbaarheid voor ziektes te onderscheiden. Bepaalde zaken werden gewoon in de religie opgenomen indien het het "algemeen" belang kon dienen.

Nu is het zaak indien men direkt de aanval opent op zo'n werk als 'Moderne wetenschap in de Bijbel' dan ook op de juiste manier te doen.
Het heeft geen zin te ontkennen dat bepaalde zaken op zijn minst opmerkelijk zijn, en daarvoor moet je ze zien in het perspectief zoals het is, namelijk dat er geen wetenschappelijke" verklaringen zijn te vinden in de "Bijbel" die die zaken aangaat maar gewoon de verwerking van de ervaringen die bekend waren. Dus inderdaad vermenging van "oude wetenschap" met religie, en het mag best vernoemd dat het "oude wetenschappelijke (ervaringsdeel)" een enorme meerwaarde gaf aan religie.

En nu terug op wat ik noem de feiten naar hun waarde en de toonzetting. Helaas zie ik met weer zo'n werk, de feiten niet genoemd naar hun waarde.
Het is niet neutraal omdat Ben Hobrink eigenlijk weinig ruimte laat voor een andere conclusie dan hijzelf wil trekken.
Laat ik het zo zeggen als religie op was blijven trekken met wetenschap en religie zich hierdoor liet aanpassen met vernieuwde inzichten had het mischien nog wat kunnen worden.
Maar dit is nu net waar het om draait, vernieuwde wetenschappelijke inzichten werden op een gegeven moment niet meer ingepast daar ze contradictionair bleken. Sterker sommigen nieuwe inzichten vagen sommige oude inzichten volledig weg. Vanaf dat moment bleken religie en wetenschap niet meer samen op te kunnen gaan omdat er gehecht werd aan bepaalde "contradictionaire" zaken.

In feite ontstonden hieruit twee competieve modellen religie versus wetenschap. Wat Ben Hobrink lijkt te doen (ik heb een samenvatting gelezen, ook van ander werk van hem) is een eigen eenzijdige context te geven aan interessante zaken. Naar mijn mening veel te doorzichtig(denk aan wetenschap halfbakken erkennen en het steeds maar draaien tot het religieus pluisibel lijkt), niet neutraal, duidelijk bedoelt twijfelaars te beinvloeden op zijn manier.

Waarom erkent hij niet dat de bijbel en andere religieuze geschriften het werk van mensen zijn? Waarom doet hij niet de moeite te zoeken naar de bronnen waaruit blijkt dat veel kennis al bekend was voordat het in oa de bijbel terechtkwam? Het mag duidelijk zijn dat dat teveel gevraagd is.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Een afgrijselijk boekje. Het is pseudowetenschap van het zuiverste water omdat Hobrink nergens aangeeft hoe zijn hypothese (God dicteerde de bijbel: dit blijkt wel uit het feit dat de bijbel allerlei regels geeft die perfect stroken met wat we vandaag weten over hygiene) weerlegd zou kunnen worden.

Hobrink pleegt voortdurend anachronismen. Hij legt allerlei wetten uit Leviticus uit vanuit een medisch-biologisch oogpunt, terwijl die wetten voortkomen uit magisch denken enerzijds (bloed, dood etc.) en een streven naar heelheid en zuiverheid anderzijds.

Voorbeeldje: Hobrink weidt lang uit over dr. Semmelweis die het wassen van de handen tussen het uitvoeren van een autopsie en het inspecteren van de kraamafdeling introduceerde. Vervolgens leest hij deze praktijk terug in het Oudtestamentische gebod om zeven dagen in afzondering te leven, en zich dan op de zevende dag helemaal te wassen.

Maar als vijf minuten de handen wassen voldoende is, waarom dan zo omslachtig? "Hij die het lijk van enig mens aanaakt, zal zeven dagen onrein zijn .... en hij zal op de zevende dag zijn kleren wassen, zich in water baden en des avonds rein zijn." (Num. 19:11, 19). Hobrink geeft daarvoor als reden dat in de primitieve maatschappijen de hygiene-maatregelen veel slechter waren dan nu. De meeste mensen stierven volgens Hobrink aan een besmettelijke ziekte (hij geeft hiervoor overigens geen bewijs). Verder zaten de meeste mensen onder de vlooien en luizen die hun besmette bloed hadden opgezogen. Maar dit is eigenaardig, omdat Hobrink tegelijkertijd hoog opgeeft van de hygienische maatregelen van Mozes, waarbij het volk zich meerdere keren per week moest wassen en ook regelmatig hun kleren.

Verder zegt hij dat de meeste besmettelijke ziekten een incubatietijd van zeven dagen hebben. Dat is echter niet waar, zoals dit overzicht duidelijk maakt.

Buiktyfus: 8 tot 14 dagen;
Kinkhoest: 7 tot 10 dagen (nooit langer dan 21 dagen);
Mazelen: 8 tot 13 dagen (gemiddeld 10 dagen) ;
Miltvuur: 1 dag tot 8 weken;
Paratyfus: 1 tot 3 weken; Polio (kinderverlamming):
3 tot 35 dagen (gemiddeld 7 tot 14 dagen). etc. etc.

Meer op:http://www.allesopeenrij.nl/index.html? ... ekten.html

En als de Bijbel de wetenschap vooruit is, waarom dan niet even het recept voor zeep, penicilline, en antibiotica erin vermeldt? Dat had werkelijk miljoenen doden gescheeld. Dat zijn de vragen die Hobrink niet stelt, omdat hij al bij voorbaat veronderstelt dat de bijbel antwoorden geeft op moderne vragen en problemen, en .

Wat Hobrink ook niet in ogenschouw neemt is dat er nergens in de Bijbel dezelfde regels gegeven worden voor als iemand bloed spuugt of braakt. Dat is gek, als het om ziekte zou gaan.

Veel aannemelijker is het dat de oude Israelieten alles wat met seks, bloed en dood te maken had met ontzag beschouwden (magisch denken) en daarom allerlei rituele wassingen moesten verrichtten om van de magische besmetting af te komen.

II Ander voorbeeld: de haas mocht niet gegeten worden omdat, volgens Hobrink, hazen de pest kunnen hebben. Maar dat is niet wat het verbod als reden opgeeft: daar staat: "omdat die wel herkauwt, maar geen gespleten hoeven heeft; onrein zal die voor u zijn (Lev. 11:6). Dat is voor Hobrink natuurlijk geen reden, en daarom verzint hij er een medische reden bij.

Hobrink noemt triomfantelijk het gebod om de uitwerpselen buiten het kamp te begraven. (Deut. 23:10-15). Hij laat buiten beschouwing dat hier uitsluitend gesproken wordt over een legerkamp. Ook laat hij buiten beschouwing dat er geen gebod genoemd wordt om naderhand de anus en handen te wassen. Dat Hobrink dat over het hoofd ziet, komt des te scherper uit wanneer hij zegt: "Opvallen hoe gedetailleerd en exact juist deze wet is." (p.55)

III. Hobrink heeft ook een hoofdstuk over evolutie. Deze creationist is nota bene een bioloog, maar desalniettemin begrijpt hij de evolutietheorie niet. Zelfs als hij slechts twee minuten naar Richard Dawkins had geluisterd had hij begrepen dat zoiets als het oog niet door 'puur toeval' (p. 176) is ontstaan maar door toeval + natuurlijke selectie. Dat lijkt mij basale kennis.

Verder doet Hobrink wat alle creationisten doen: hij rangschikt 'Lucy', de australeopithecus, eenvoudig bij de apen. Zo kun je je wel makkelijk ontdoen van 'missing links'. Als ze op apen lijken, zeg je dat het een aap is, en als ze meer op mensen lijken zeg je dat het een mens is, en als ze op beide lijken, zeg je: zie je wel, de experts spreken elkaar tegen, maar de bijbel spreekt zichzelf nooit tegen.
Laatst gewijzigd door Theoloog op 21 dec 2006 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcus Scaurus
Forum fan

Bericht door Marcus Scaurus »

Als ik er zo over denk, zou het eigenlijk zeer vreemd zijn als God regels op zou leggen om ziektes te voorkomen bij zijn volk. Dat is alsof je iemand opzettelijk een bloedneus mept maar daarna snel een doekje geeft.
All men by nature desire knowledge - Aristoteles
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Theoloog schreef:Een afgrijselijk boekje. Het is pseudowetenschap van het zuiverste water omdat Hobrink nergens aangeeft hoe zijn hypothese (God dicteerde de bijbel: dit blijkt wel uit het feit dat de bijbel allerlei regels geeft die perfect stroken met wat we vandaag weten over hygiene) weerlegd zou kunnen worden.
Ik ben ook heel benieuwd wat deze Hobrink te zeggen heeft over de talloze foute anatomische opvattingen die heersten bij vrijwel alle oude volkeren, en die we ook vinden in de Bijbel.
Namelijk het idee dat er zoiets is als vrouwelijk 'zaad', dat de kop van de slang zal vermorzelen (in genesis 3).
In oude culturen vinden we het idee dat het menstruatievocht in de baarmoeder het vrouwelijke equivalent was van het mannelijke zaad. Dit bijgeloof is te vinden bij de oude Grieken, in het oude India, en ook in de Koran. (van de Koran zal waarschijnlijk deze week nog zeer uitvoerig worden behandeld in een nieuw artikel).

Aristoteles zegt hierover het volgende: '‘Het is duidelijk dat menstruatievocht een reststof is, en dat het menstruatievocht van vrouwtjes het equivalent is van het zaadvocht van mannetjes.’ Blz 60. Aristoteles ‘Over voortplanting’.

Maar vooral Job 10:9 verduidelijkt dit.
Job 10:9 Gedenk toch, dat Gij mij als leem bereid hebt, en mij tot stof zult doen wederkeren. 10 Hebt Gij mij niet als melk gegoten, en mij als een kaas doen runnen?11 Met vel en vlees hebt Gij mij bekleed; met beenderen ook en zenuwen hebt Gij mij samengevlochten;

Volgens Aristoteles (en vele andere wetenschappers en filosofen uit de Griekse oudheid) had het mannelijke zaad de eigenschap dat het een stremmende werking had op het menstruatievocht. Door dit proces ontstaat volgens Aristoteles een bloedklonter (ja, zie hier ook de analogie met de Koran), die het begin is van het embryo.

‘Wanneer bij dieren die zaad uitstoten het zaad uit het mannetje in het vrouwtje terechtkomt, laat dit het zuiverste deel van de reststof stremmen: het grootste deel van het menstruatiebloed is namelijk onbruikbaar doordat het vocht is…. Het vermogen van het mannetje dat zich in het uitgestoten zaad bevindt doet de reststof stremmen’, Blz 91. Aristoteles ‘Over voortplanting’

Wanneer de afscheiding van een vrouwtje in de baarmoeder door het zaad van een mannetje wordt gestremd, bewerkstelligt dit zaad iets wat vergelijkbaar is met de werking van stremsel op melk.’ Blz 92. Aristoteles ‘Over voortplanting’

Als de lichamelijke deeltjes samenklonteren, verdwijnt het vocht eruit, en bij het drogen van de aardachtige delen vormen zich er vliezen omheen.’ Blz 93. Aristoteles ‘Over voortplanting’

Oók typisch in de theorie van Aristoteles is het idee dat zenuwen als functie hadden dat zij als een soort net, de organen en lichaamsdelen samenvlochten en bij elkaar hielden.

Een typische Aristotelische en anatomisch incorrecte opvatting die we in de Bijbel (en Koran) vinden, is het idee dat het zaad uit de lendenen voortkomt.
Genesis 35:11 En God sprak tot hem: Ik ben de almachtige God: wees vruchtbaar en vermenigvuldig u; een volk en ene menigte van volken zullen van u komen, en koningen zullen uit uwe lendenen voortkomen.

Koran 86:5. Laat de mens derhalve overwegen waaruit hij geschapen werd. 6. Hij werd uit een stromende vloeistof geschapen, 7. Welke voortkomt van tussen de ruggegraat en de ribben.

Aristoteles: De natuurlijke reststoffen hebben wel zo’n plaats: de onderbuik voor die van het droge voedsel, de blaas voor die van het vochtige, de hoog gelegen ingewanden voor die van het bruikbare voedsel en de baarmoeder, de geslachtsdelen, en de borsten voor de reststoffen die uit zaad bestaan; ze verzamelen zich en stromen naar deze plaatsen samen. Aristoteles ‘Over voortplanting blz 56/57.

Grtz..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Theoloog schreef: II Ander voorbeeld: de haas mocht niet gegeten worden omdat, volgens Hobrink, hazen de pest kunnen hebben. Maar dat is niet wat het verbod als reden opgeeft: daar staat: "omdat die wel herkauwt, maar geen gespleten hoeven heeft; onrein zal die voor u zijn (Lev. 11:6). Dat is voor Hobrink natuurlijk geen reden, en daarom verzint hij er een medische reden bij.
Ik begrijp dat je het een afgrijselijk boekje noemt. Maar ergens lijkt het me ook heel vermakelijk. Het lijkt allemaal heel erg veel op een christelijk equivalent van 'De wonderen van de Qoer'aan' van Harun Yahya. Ik denk dat ik het ga aanschaffen, want ik heb het idee dat het mij erg zal inspireren :wink:

Grtz...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Theoloog schreef:Een afgrijselijk boekje. Het is pseudowetenschap van het zuiverste water omdat...
Bravo Theoloog voor bovenstaand staaltje helder denken!

Ik blijf echter eens te meer zitten met deze uitspraak van je ( http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... c&start=45 ):

"Ik zie de bijbel als menselijk produkt waarin ik desalniettemin de stem van God in verneem. Dat is een subjectieve ervaring, sommigen hebben die ervaring - anderen niet. Vanuit die ervaring heb ik zelfs de overtuiging dat er een God 'is' en dat deze werkelijk wil spreken door de Bijbel."

Ik hoop dat je me de redelijkheid van deze overtuiging ooit nog eens duidelijk kan maken, of voor jezelf ooit nog eens duidelijkheid verkrijgt wat betreft de onredelijkheid ervan. Wat ik van je gelezen heb is vreemd genoeg zonder uitzondering altijd een poging jezelf tot het laatste te overtuigen. Alsof je voortdurend de raad van Nietzsche opvolgt dat 'dichters boetelingen van de geest moeten worden'. Of behoor je wellicht tot het type theoloog waar je dit over kan lezen:

"Bij zijn afscheid van de Theologische Universiteit zei hoogleraar Pieter Holtrop: ‘Religie is jezelf een vlot liegen. En het gekke is, dan blijf je nog drijven ook.’ "

Voor mij is de raad van Nietzsche opvolgen buitengewoon lovenswaardig, want het is een voortdurend overwinnen van jezelf, maar bovengenoemde uitspraak van een hoogleraar in de theologie exact het tegenovergestelde: buitengewoon triest, puur zelfbedrog uit zucht naar armzalig welbehagen. Ik zou liever verdrinken dan op zo'n ingebeeld vlot gaan liggen, reden waarom ik mijn theologie inclusief subjectieve ervaring uiteindelijk geheel overboord moest gooien.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

@Rereformed; Ik heb die uitspraak inderdaad gelezen, enige tijd geleden, en me afgevraagd of ik me daarin kan vinden. Wat Holtrop bedoelt is: net zo lang de naturalistische aard van de werkelijkheid ontkennen totdat de existentiele basis die je voor je bestaan geschapen hebt zo in je vezels is gekropen dat je je niet anders meer kan voorstellen.

Nee, het punt is dat ik reeds existentieel overtuigd ben van de waarheid waarvan de bijbelverhalen getuigen, nl. dat deze ene God, waarvan de verhalen spreken, werkelijk God is.

Maar ik ben me scherp bewust van het dilemma van Philipse, waar jij me attent op maakte: als ik God duidelijke kenmerken toedicht, staat mijn godsconcept onmiddelijk onder het oordeel van de kritiek van het verstand; doe ik het niet, dan is de vraag waarin ik nu eigenlijk geloof.

Ik ben geneigd om 'God' te definieren als: 'het laatste, het omvattende antwoord op de zin naar het bestaan.' Maar dit verplaatst de vraag slechts, aangezien de Bijbel 'God' duidelijk persoonlijke trekken toekent.

Dus wat ik ga doen is me wat verdiepen in religieuze epistemologie om te zien of dit de plausibiliteit van het geloof in God aannemelijk kan maken.
Bart
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door Bart »

Als de bijbel (of koran) werkelijk zulke bijzondere wetenschappeljke inzichten bevat, waarom komen gelovigen daar altijd pas mee aanzetten nadat de wetenschap ze ontdekt heeft? Dat is de eerste vraag die je gelovigen die met dit soort nonsens komen moet voorleggen.

Het antwoord is natuurlijk simpel: achteraf inleeswerk, daarbij negerend de vele passages die glashard worden tegengesproken door wetenschappelijk inzicht.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Bart Klink schreef:Als de bijbel (of koran) werkelijk zulke bijzondere wetenschappeljke inzichten bevat, waarom komen gelovigen daar altijd pas mee aanzetten nadat de wetenschap ze ontdekt heeft?
Inderdaad, achteraf zo interpreteren dat het klopt. Welke wetenschap bevat Koran of Bijbel die nog ontdekt moet worden? Dat zou pas een doorbraak zijn. Maar die wetenschap vinden ze nu net niet.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Theoloog schreef: Ik ben geneigd om 'God' te definieren als: 'het laatste, het omvattende antwoord op de zin naar het bestaan.' Maar dit verplaatst de vraag slechts, aangezien de Bijbel 'God' duidelijk persoonlijke trekken toekent.

Dus wat ik ga doen is me wat verdiepen in religieuze epistemologie om te zien of dit de plausibiliteit van het geloof in God aannemelijk kan maken.
Een boekenlijst van fietsen in de lucht met behulp van de Divine Driving Force, ook wel The Ultimate Experience genoemd:
http://www.theo.kuleuven.be/page/trefwoorden/232

Indien de definitie van God is "Het laatste allesomvattende antwoord op de zin naar het bestaan", dan is het ieder mens bij voorbaat al duidelijk dat het antwoord ons mensen altoos ontglipt. Het gaat voorbij de grenzen van het denken, en het is dus verspilde tijd met 'theologie' bezig te zijn. Het raadsel van het bestaan valt eenvoudig niet op te lossen. Het enige wat theologie zou kunnen bijdragen is met 'antwoorden' aan te komen die in werkelijkheid nep-antwoorden zijn, het 'allesomvattende antwoord op de zin naar het bestaan' grof vereenvoudigen, dus in hoge mate verdraaien, verclownen. Hetzelfde geldt voor de invulling van dit antwoord met menselijk gevoel. De definitie van christelijke- of moslimtheologie is dus deze: een oefening in godslastering.

Maar stel dat wij in de buurt van het antwoord op het raadsel van het bestaan zouden kunnen komen, dan zal het eerder bereikt worden door duizenden jaren van voortschrijdende wetenschap die voor de mens talloze zaken stukje bij beetje ontrafelt, en is de gedachte dat 'het antwoord' door de bijbel spreekt imho hilarisch, evenals de gedachte dit antwoord 'God' te noemen, aangezien het woord 'God' enkel en alleen alle waan van alle ontelbare eeuwen van menselijke domheid vertegenwoordigt.

Ik verbaasde me er over dat jij de woorden van Holtrop dacht te moeten uitleggen. Voor eens is een theoloog zowat eerlijk tot op het bot, en begrijpen we hem allemaal. En dan komt er meteen een tweede theoloog die de brand moet blussen en het weer moet bedekken met een soort geleerdheid, een woordenspel dat het helder zicht op de feiten weer mooi bederft! Zie je in dat het jouw manier is om de waarheid die je niet wil zien maar niet te hoeven zien? Indien niet, dan ben je wellicht een grootmeester in de kunst waar Holtrop het over had.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 22 dec 2006 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Otter
Forum fan

Bericht door Otter »

Sebastiaan schreef:
Kitty schreef:Tamara, hoe kan er moderne wetenschap in de Bijbel staan. Dit lijkt mij Gods onmogelijk. Zou je je ook eens kunnen verplaatsen in iemand die ervan uitgaat dat er niet zoiets is als een God? Of ben je hier niet toe in staat. Ik zou zeggen doe ook eens een poging. Het heeft namelijk niet veel zin om jouw waarheid als zijnde De Waarheid te brengen naar mensen die dit dus niet als waarheid zien.
Deze ontwikkeling baart mij zorgen. Christen fundemenentalisten beginnen steeds meer op Moslim fundementalisten te lijken die ook denken Wetenschapelijke fijten uit de koran te halen. Als dat zo doorgaat voorzie ik nog extreem gedrag, zoals het uitroepen van een christelijke fatwa tegen vijanden van het christendom. :evil:
Boehaahahahahaha (dit gelach moet iets voorstellen zoals het lachje van van Dr. Evil uit de film Austin Powers.) Een lachwekkende film voor een nog lachwekkender, nog meer absurde uitspraak. Kon het even niet laten. Ben het met cymric eens: Wanneer je een discussie tot op het bot hebt gevoerd moet je het ook kunnen laten rusten. Lukt mij ook niet altijd, maar het gaat me steeds beter af... Nu lukte het weer even niet...

BOOEeeehhhaahhhahahahahahahahha

Gegroet
Some minds are like concrete, thoroughly mixed up and
permanently set......
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Conclusie: Dat belachelijke boek met zijn kinderachtige pseudowetenschappelijke inlegkunde dat geschreven is om dat waardeloze andere boek, de bijbel, te promoten, niet kopen.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Bart Klink schreef:Als de bijbel (of koran) werkelijk zulke bijzondere wetenschappeljke inzichten bevat, waarom komen gelovigen daar altijd pas mee aanzetten nadat de wetenschap ze ontdekt heeft? Dat is de eerste vraag die je gelovigen die met dit soort nonsens komen moet voorleggen.

Het antwoord is natuurlijk simpel: achteraf inleeswerk, daarbij negerend de vele passages die glashard worden tegengesproken door wetenschappelijk inzicht.
Over dat achteraf invullen:

Met een gewoon spreadsheet kan je daar een cijfermatige demo van maken:

> Maak een spreadsheet van 100 x 100 cellen.
> Vul iedere cel met een positief random-getal onder de 100.
> Vraag aan bijvoorbeeld de "Theoloog" dat je twijfelt aan Microsoft want je vertrouwt het random zijn van de gegenereerde getallen niet, want
EN DAN KOMT DE MISLEIDING:
> het is je opgevallen hoeveel getallen staan naast een getal dat precies 1, niet meer en niet minder !!, hoger is dan het getal dat er naast staat. !!
> En dat niet alleen: er zijn er waarschijnlijk evenveel die precies eentje láger zijn dan het getal ernaast.
> Bovendien kan je dan laten zien dat diezelfde regel ook lijkt te gelden voor getallen die precies een "paarden-schaaksprong" van elkaar verwijderd zijn.
> En verzin zo maar verder

>> De goedgelovige kan tot geen andere conclusie komen dan dat er "iets aan de hand moet zijn".

Roeland :wink:
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Goddelijk zou zijn als bij een willekeurige invulling van getallen in een spreadsheet van 16 bij 16 dat toevallig de getallen van 0 t/m 255 zouden zijn, die niet alleen opeenvolgend met een paardensprong verbonden zijn, maar waarvan ook nog van elk willekeurig vierkant van 4 bij 4 de getallen opgeteld exact dezelfde uitkomst geven.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Plaats reactie