nieuw speelgoed

Hier kunt u alles kwijt over computers en software

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

nieuw speelgoed

Bericht door sjun »

Afbeelding
Psion Netbook op Epoc R5

Ik liep al een 'tijdje' rond met het idee mijn zwaar verouderde Psions uit 1999 te gaan vervangen vopor een meer eigentijds apparaat maar wilde er daarbij wèl op vooruit gaan. Dat Pocket-pc-windiows beviel me bijzonder matig, al was het alleen al omdat ik voortdurend tot scrollen binnen applicaties gedwongen werd en de meeste apparaatjes nauwelijks over een vlot bedienbaar toetsenbord beschikten. ik heb enige weken met verschillende apparaten gespeeld maar zelfs de HP 6915 kon me maar matig bekoren.

Afbeelding Afbeelding

Ik ben daarom uitgekomen bij de aanschaf van een Asus R2H 'laptop/PDA' met ingebouwde Sirfstar III navigatiechip, lopend op Windows XP Tablet edition, een aanraakscherm, een extra opklapbaar USB-toetsenbordje en een losse Plextor PX-608CU DVD-(her)schrijver en een extra 80 GB laptopdisk met Externe USB2 Digiconnectbehuizing.

Afbeelding Afbeelding

Hoewel de Psion-accu 4x zo lang meeging en deze vlotter gebruiksklaar was heb ik nu een veel beter beeld, een exte multimediamachine, annex GPS en ben ik af van een dubbele strandaard aan documenten, spreadsheets, databases, agenda's en adresboeken.

Nadfat office 2007 beta afviel twijfel ik nog tussen installatie van Microsoft's Office 2003 en IBM's Lotus SmarSsuite 9.8.1.
Fenomeen
Superposter

Re: nieuw speelgoed

Bericht door Fenomeen »

sjun schreef:...maar wilde er daarbij wèl op vooruit gaan.
Dat lijkt mij aardig gelukt.
De voordelen van een laptop zonder de nadelen van een PDA?
Geen gepriegel en een acceptabele resolutie.
Je bent de Finger Print Reader vergeten te noemen. ;)
Plextor doet het goed bij de freaks en HDD ruimte kan je nooit genoeg hebben.
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Re: nieuw speelgoed

Bericht door sjun »

Fenomeen schreef:
sjun schreef:...maar wilde er daarbij wèl op vooruit gaan.
Dat lijkt mij aardig gelukt.
De voordelen van een laptop zonder de nadelen van een PDA?
Geen gepriegel en een acceptabele resolutie.
Je bent de Finger Print Reader vergeten te noemen. ;)
Plextor doet het goed bij de freaks en HDD ruimte kan je nooit genoeg hebben.
Die vingerafdruklezer functioneert niet goed. Gezien ik er niet op zat te wachten heb ik hem daarom maar uitgeschakeld om extra opstartsnelheid te genereren.
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

Lotus WordPro gaat niet lekker om met de managing van plaatjes. In beeld geeft deze tekstverwerker ook een in resolutie gemankeerd plaatje weer. Jammer hoor dat betekent dat de Lotus SmartSuite weer verdwijnt en dat Office 2003 op dit apparaatje komt.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Sjun: Open Office overwogen? Gratis, open source en werkt bij mij op m´n pc uitstekend.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

Sararje schreef:Sjun: Open Office overwogen? Gratis, open source en werkt bij mij op m´n pc uitstekend.
Ja maar het voldoet niet aan mijn wens de Exchangeserver op diverse locaties te kunnen benutten. Thuis werk ik er wel mee op een van de Linuxbakken.
Baruch
Forum fan

Bericht door Baruch »

Sjun, gefeliciteerd met je nieuwe speelgoed (van St. Nicolaas gekregen?). Het ziet er aantrekkelijk uit. Hopelijk is het een robust apparaatje.

Groetjes,

Baruch
"Deorum offensae diis curae" [een Romeins principe]
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ik hoop dat je nieuwe aanschaf tot lezenswaardige postings blijft leiden.

Het bezit van de zaak is het eind van het vermaeck. Misschien moet ik ook maar eens een nieuwe aanschaffen.

Afbeelding

Hoewel het nog ouder kan.
Afbeelding
Mechanisme Griekse 'computer' ontleed
Door Peter de Boer - vrijdag 1 december 2006 10:24 - Bron: BBC - Submitter: Wouterke89 - Views: 35.495 - Permalink
De Grieken hadden rond 100 voor Christus al de beschikking over een 'rekenmachine' die de omloopbaan van hemellichamen kon voorspellen; tot deze conclusie komen onderzoekers na uitvoerige studies van een apparaat dat werd opgedoken in de Middellandse Zee.

In een Romeins wrak werden aan het begin van de vorige eeuw onderdelen gevonden van wat nu bekend staat als het Antikythera-mechanisme. Op 40 meter diepte werden 81 onderdelen van het rekentuig gevonden, volledig bedekt onder een laag roest. Onder de onderdelen bevonden zich 30 handgemaakte bronzen tandwielen, waarvan de grootste 27 tanden had. De onderzoekers, onder leiding van de Brit Tony Freeth van de universiteit van Cardiff, vermoeden dat de onderdelen in een platte houten doos hebben gezeten, en dat met hulp van het toestel de baan van de maan en zonsverduisteringen konden worden voorspeld. Met onder meer röntgenstraling werd een 3d-beeld van het apparaat gemaakt. Met behulp van dit beeld, en een reconstructie van de positie van de onderdelen, kon de functie van het apparaat vastgesteld worden.

De onderzoekers waren erg onder de indruk van het technische vernuft van de draagbare astronomiekalender; zo werd onder meer rekening gehouden met het feit dat de baan van de maan een ellips beschrijft. De onderzoekers hebben ook gedeeltes van de oude inscripties kunnen lezen; deze teksten suggereren dat het apparaat ook gebruikt werd om de baan van andere hemellichamen te bepalen. De techniek is volgens de onderzoekers zo verfijnd, dat in de duizend jaar na de bouw niet een vergelijkbaar technisch hoogstandje is afgeleverd. Al eerder dachten onderzoekers dat het oude mechaniek gebruikt moest zijn voor astronomische doeleinden. De Britse historicus Derek Solla Price was ook al tot die conclusie gekomen, maar kon geen directe bewijzen aanvoeren. De meest recente studie, gepubliceerd in het toonaangevende blad Nature, levert nu wél de wetenschappelijke bewijzen hiervoor.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Baruch
Forum fan

Bericht door Baruch »

doctorwho schreef:De meest recente studie, gepubliceerd in het toonaangevende blad Nature, levert nu wél de wetenschappelijke bewijzen hiervoor.
Erg interessant en bijzonder hoeveel studie naar dit Antikythera mechanisme is gedaan. Het Nature artikel over de studie is overgens hier te vinden! :wink:

Groetjes,

Baruch
"Deorum offensae diis curae" [een Romeins principe]
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

@ doctorwho

Die SUN van je kan nog jaren mee. :)
Plaats reactie