Volgens mij hadden wij al eens uitgebreid gediscuteerd.
Desalniettemin ben ik echt niet te beroerd om het één en ander nog eens te herhalen of extra toe te lichten. Hieronder volgen enige citaten van jou vergezelt van mijn reactie.
Welnee! Die kennis heb ik helemaal niet!Otter schreef:...Ik heb een aantal van die links bekeken. Wahler zal waarschijnlijk alle beweringen met grote bombarie en veel zuchten en steunen volledig kunnen ontkrachten...
Maar ik beschik vaak wel over de kennis waar door anderen de creationistisch argumenten volledig wetenschappelijk ontkracht zijn!
Dit alles los van mijn eigen bescheiden wetenschappelijke achtergrond, die overigens niet ligt in het domein van de biologie! Ik heb een wiskundig/natuurkundige achtergrond. Wetenschap is slechts mijn hobby. Een hobby zoals anderen de hobby hebben om postzegels te verzamelen. Ik ga naar wetenschappelijke congressen, universiteiten, lees wel eens universitair werk (Nb hier valt over het algemeen moeilijk aan te komen! Het ligt niet echt op de schappen in de doorsnee boekhandel!), en ik correspondeer van tijd tot tijd wel eens met echte vak-wetenschappers...zoals laatst met Gert Korthof, zie o.a.: http://home.wxs.nl/~gkorthof/ .
Geen enkele wetenschapper beweerd de waarheid in pacht te hebben. Dus ook wetenschappers die zich met één of meerdere aspecten van de moderne synthese [de evolutie theorie] bezighouden beweren dit niet!Otter schreef:...Dat er teveel ogen zitten aan de evolutietheorie en het daarom maar als waarheid te zien gaat voor mij te ver.
Integendeel!
Er is gezonde wetenschappelijke kritiek over o.a. de taxonomie!
Creationisten maken, bijna allen zonder uitzondering, de fout door dit te zien dat de wetenschappers het dus niet eens zijn over het feit evolutie en de geldigheid van de evolutie theorie (beter geformuleerd, maar minder bekend, onder de naam: de moderne synthese)!
Bij mijn weten verward geen enkele vrijdenker 'religieuze zaken' met de wetenschap!Otter schreef:...Zoals vrijdenkers hier de gevoelige vinger kunnen leggen bij religieuze zaken, kunnen ID-ers/creationisten de gevoelige plekken aanwijzen van de evolutietheorie. Het ontkennen van ook maar een enkele gevoelige plek is slechts een bevestiging van mijn veel eerder gedane bewering dat levensbeschouwing van (grote) invloed is op de praktijk van de wetenschap.
Dus je eerste opmerking is een non-argument.
En jouw opmerking over de vermeende 'gevoelige plekken' in de evolutie theorie, zoals beweerd in jouw bewering , heb ik uitgebreid en afdoende beantwoord.
De wetenschap is inherent eerlijk! De wetenschap is immers zelf corrigerend!Otter schreef:... Een eerlijke houding ten opzichte van wetenschap, en in dit geval van de ET zou wat meer terechte terughoudendheid opleveren. Of ID nu de waarheid is of niet, doet voor mij niet terzake. ET is heeft nog een redelijk lange weg te gaan.
Juist omdat de wetenschap per definitie onderschrijft dat ze de waarheid niet in pacht heeft maar slechts een benadering is, een afspiegeling is, een model is, van de werkelijkheid. En de wetenschap onderkent dat deze benaderingen/afspiegelingen/modellen gedeeltelijk of geheel incorrect kunnen zijn en de wetenschap accepteert eveneens dat deze benaderingen/afspiegelingen/modellen bijna altijd, zo niet altijd, onvolledig zijn! In deze heeft de evolutie theorie [beter geformuleerd: De moderne synthese] geen uitzonderingspositie!
Wel kunnen, van tijd tot tijd, personen bedriegen of bedrogen worden. Maar dit is, tot nu toe, altijd gecorrigeerd en het bedrog was in het grotere geheel altijd marginaal!
De wetenschap is extreem conservatief in haar conclusies en extreem progressief in haar aannames.
Bij de creationisten is het precies omgekeerd!
Creationisten zijn extreem progressief in hun conclusies en extreem conservatief in hun aannames!
D.w.z., als voorbeeld:
Creationisten weigeren te accepteren, zijn dus extreem conservatief, dat er zeer veel potentiële mogelijkheden zijn voor het ontstaan van de flagellum, vaak evolutionair onderbouwd met zeer overtuigende en solide (bio)chemische argumenten.
Creationisten weigeren ook maar iets anders te zien dan 'design'!
Daarentegen zijn creationisten uitermate progressief met hun conclusie! God heeft het gedaan! Progressief hier in de betekenis van: 'zonder onderbouwing'!
Otter,
Ik raad je dringend aan om onze berichten correspondentie serieus door te lezen.
Overigens had ik met de volgende links in dit bericht al veel van jouw beweringen ontkracht!
Nogmaals, jij hebt - waarschijnlijk door charlatans zoals Dekker - een totaal verkeerd beeld [gekregen] van de evolutie theorie!...En dat is jammer! Het is jammer omdat juist deze wetenschappelijke theorie juist één van de meest betrouwbare en stabiele wetenschappelijke theorieën is die we kennen! Er zitten meer gaten in de moderne natuurkunde!...Maar dat vertellen de creationisten je natuurlijk niet!...En natuurlijk kan ik zeer éénvoudig deze gaten aantonen!
MvG, Wim.