Dank je wel voor deze "les". Ik ben altijd zeer verbaasd waar mensen de lef vandaan halen om andere mensen van alles toe te dichten zonder dat ze iemand persoonlijk kennen.Rereformed schreef:Je bent geheel opgeslokt door de geloofssekte die men het dispensationalisme noemt. Jouw praat over "de waarheid" is even krom als wanneer de aanhangers van de voormalige DDR beweerden dat zij de democratie vertegenwoordigen. En jouw nederigheid is van hetzelfde kaliber als de nederigheid van een pauw. Dat is uiteraard niet leuk om te horen, maar je kan er je voordeel mee doen. Overdenk de volgende jaren eens deze levenswijsheid: enkel iemand die zijn eigen domheid kan toegeven zal iets van de waarheid ontdekken.
En als dit de manier is om een ander zijn voordeel ermee te laten doen, dan zet ik daar zo mijn vraagtekens bij.
Of het niet leuk is om te horen vind ik niet zo belangrijk. Het getuigt van weinig inzicht en klasse om op een fatsoenlijke manier met mensen om te gaan.
Dat iemand die zijn eigen domheid kan toegeven iets van de waarheid zal ontdekken lijkt een interessante wijsneuzerige uitspraak, maar het is juist een toppunt van dommigheid, waarbij de eerste vraag opdoekt , om welke waarheid het gaat. Bestaat er in deze wereld überhaupt wel een waarheid?
En wanneer is iemand "dom" is ook interessant. Het is immers een relatief begrip.
De Here Jezus riep niet de hoogstgeletterden achter Zich als volgelingen, maar gewone vissermannen.
Sterker nog de Schriftgeleerden bekritiseerde hij om hun hoogmoed en arrogantie. En Paulus schrijft later over de wijsheid in Christus en over wat het begin van alle wijsheid is ( al was dat Salomo, voordat iemand weer zegt dat ik de Bijbel niet goed citeer).
De wijsheid van de wereld zet Paulus neer als dwaasheid in Gods ogen.
"Want het woord des kruises is wel degenen die verloren gaan dwaasheid, maar ons, die behouden worden is het een kracht Gods".
Want er is geschreven: "Ik zal de wijsheid der wijzen doen vergaan en het verstand der verstandigen zal Ik te niet maken".
"Het dwaze Gods is wijzer dan de mensen en het zwakke Gods is sterker dan de mensen, want het dwaze der wereld heeft God uitverkoren, opdat HIj de wijzen zou beschamen en het zwakker der wereld heeft HGod uitverkoren, omdat Hij het sterke zou beschamen en het onedele der wereld en het verachte heeft God uitverkoren en hetgeen niet is, opdat Hij het geen iets is te niet zou maken". 1 Kor. 1 vers 25 enz...
Kijk Rereformed, ik vertel je niets nieuws dat ben ik me bewust, je hebt een theologische achtergrond en wellicht een Refo opvoeding genoten. En je doet er alles aan om dit weg te redeneren en daar zul je op sommige punten best je reden voor hebben. Ik kan me in veel aspecten van de Gereformeerde leer niet vinden en hoewel zij alles wat buiten hun systeem vallen al snel etiketteren met "sektarisch" wat jij ook doet, bevat hun leer een aantal zeer onbijbelse leerstelligheden die je ook "sektarisch" kunt noemen, ware het niet dat dit woord zijn oorspronkelijke betekenis heeft verloren.
Geloven als een kind staat boven deze topic. Ik heb die titel niet bedacht want het is uiteraard veel breder.
De Bijbel leert dat een kind zou opgroeien naar de volwassenheid. Dat de Gemeente zou opgroeien tot een volwassen man en dat de jonge gelovige zich zou laten voeden met resp. melk en daarna de honing, de vaste spijs om uiteindelijk aangesteld te worden tot erfgenamen( zonen). Termen die jou allemaal niet onbekend zijn, mag ik hopen.
Ik ga verder niet in op het dispensationalisme, maar het is in ieder geval een afgeleide van Bijbelse termen/begrippen.
De bedelingen worden zelfs met name genoemd in de brieven van Paulus dus zo sektarisch kan dat niet zijn.
Het is zo cliché op forums om elkaar maar te verwijten dat het aan argumenten ontbreekt en meestal weet ik simpelweg niet wat men ermee bedoelt als ik van zulke mensen hun eigen bijdrage lees.
Het is precies wat iemand op dit forum zei, het wordt dan een welles nietes gesprek, en gaat bijna altijd één van de twee op de man spelen met persoonlijke beledigingen.
Ik mijn laatste betoog, vlak voordat jij het topic sloot, heb ik uitsluitend de door jou aangehaalde teksten nader gespecificeerd en over de wederkomst van Christus gesproken, alleen de reformatorische Christenen verplaatsen alles naar de Jongste Dag en dan lijkt het alsof ik niet over de wederkomst spreek omdat ik geloof en dat heb ik met argumenten onderbouwd, dat de wederkomst van Christus en of je dat Parousia wilt noemen of niet doet er nu even niet toe, behelst vele aspecten en gebeurtenissen die eraan vooraf gaan, maar ook die breed gezien mogen worden binnen het licht van het Profetisch Woord. Er zijn prachtige schema's van. Die ik nog kan plaatsen bij het topic over de wederkomst.
En het verbaast mij in hoge mate dat forumleden op een forum zoals dit überhaupt geloven dat er zo een gebeurtenis zal plaatsvinden. Dus dat er veel weerstand is t.a.v. mijn Bijbelse visie vind ik heel begrijpelijk. Het is ook niet zo moeilijk Rereformed dat je evenals in de discussie met Student destijds, veel support krijgt. Ik verwacht niet anders.
Maar probeer nu eens om niet op de man te gaan spelen en mij sektarisch en dom enz... te noemen want dat is destructief en heeft geen zin en geen klasse.