Even persoonlijk

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Even persoonlijk

Bericht door dikkemick »

lost and not found yet! schreef:
dikkemick schreef:
Floris1976 schreef:
en dat laatste (bekeren dus...)gaat haar zeker niet lukken!!!
Oordeel zelf. Lees. Stel vragen. Trek je eigen conclusies gebaseerd op rede en logica, betrouwbare kennis en informatie. Als je dan op een god uitkomt, so be it.
En zolang je je daar aan houd kom je nooit bij wat voor god dan ook uit!
Dat denk ik dus ook. Maar als een god verantwoordelijk is voor ons bestaan, dan kan het niet anders, of je komt er met bovenstaande methode op uit. Niet door naar autoriteiten te luisteren (want welke moet je wel of niet serieus nemen en waarom). Niet door je vast te houden aan traditie of je te beroepen op openbaringen. Want welke traditie of openbaring gebruik je dan en ... waarom?
Het kan natuurlijk zo zijn dat ****** gelijk heeft met zijn "DE God" Het kan zijn dat ****** gelijk had met zijn persoonlijke interveniërende God. of de God van *******, de goden van mijn Hindoeïstische buurman of Mormoonse buurvrouw. Het kan ook zijn dat de Romeinen gelijk hadden, of de oude Grieken. Onderzoek alles en behoudt het goede. Wat ik wel denk is dat deze god(en) moeten passen in het wetenschappelijke wereldbeeld van evolutietheorie, kosmologie, geologie etc. Of...Je moet in staat zijn dit te ontkrachten of een god er deel aan te laten nemen. Vervolgens moet je uiteraard die godshypothese aannemelijk kunnen maken.
Tot nu toe is dat nog niemand gelukt, maar Floris of Bileam Faustina zou zo maar de eerste kunnen zijn.

Het vervelende alleen... Als we voor goden open moeten staan, moeten we ook voor geesten, feeën, spoken, ufo-ontvoeringen, telekinese, helende kristallen etc open staan.
Namen van medeleden die niet participeren gewist. Maria.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Floris1976
Forum fan

Bericht door Floris1976 »

Tot nu toe is dat nog niemand gelukt, maar Floris of Bileam Faustina zou zo maar de eerste kunnen zijn.
Ik hoop het niet.
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Verdere onderlinge discussies in de diverse andere discussiefora.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Re: Beweerde uitgekomen profetien: Romeinse rijk achteraf?

Bericht door Maria »

@ Floris
Misschien is het goed ook een cursus "zoeken op internet" te doen. :wink:
Hoe stel ik een vraag en wat zijn de steekwoorden ervoor?

Maar dat geldt evenzo bij vragen stellen hier.
Geef exact aan wat je vraag is.
Je onderwerpen, zoals deze weer, zijn van een zo veelomvattende aard, niet exact gesteld, dus zo vaag, dat mensen vaak niet weten wat ermee te doen.

Ook ik krijg dan de neiging om te denken:
Is de algemene ontwikkeling zo gering, dan kan niemand jarenlange kennisvergaring in een paar berichtje ophoesten.
Dan moet je toch wat prioriteiten gaan stellen, maar minstens je vragen specificeren of jezelf af gaan vragen, of het nodig is om alles te weten om van je geloof af te komen.

En dat is wat nu de vraag is.
Van jou uit klinkt dit steeds door.
Je eigen wens tot meer kennis om sterker te kunnen staan.
Je geeft aan veel steun te hebben van hier.

Maar hoe sta je nu in je geloof?
Of ontken je in het geheel het bestaan van een God, welke dan ook.
Geloof je wel in een God, maar accepteer je niet de kwaadaardige God die je nu steeds ziet?
Of denk je dat de God van je zus misschien toch wel eens zou kunnen bestaan?
Daar is eigenlijk nog niet echt duidelijkheid in.

Of..
En dat gevoel heb ik ook weleens.
Je kwam vooral hier met de wens van je dwanggedachten over profetieën af te komen.
Het lijkt erop dat dit sterk is verminderd in die vorm, die je beschreef.
Of heeft zich deze sterke behoefte aan weten en ook nu ook weer over profetieën daarvoor in de plaats gezet.
Het toch er constant zo mee bezig zijn, dat je anderen daarbij nodig hebt?

Is het zo, dat je nog steeds de steun en de ontkennende bevestiging van hier/de ander nodig hebt?
Floris1976
Forum fan

Ik snap de reacties wel. Ik zal mijn huidige situatie uitleggen en dan wordt e.e.a. misschien duidelijker.

Om antwoordt te geven op Maria's vraag of ik nog in een god geloof:

Dit is met de dag verschillend. Het ene moment denk ik, de bijbel met al haar wonderen slaat nergens op de andere dag neemt de twijfel weer toe. Hiervoor heb ik best veel bewijs. De evolutietheorie waar ik verstandelijk zo goed als 100% in geloof, maar die gevoelsmatig moeilijk te bevatten is. Het probleem hierbij is o.a. dat ik 2 zaken hier niet in begrijp. Ten eerste hoe is het leven dan ontstaan. Ik denk dat dit een vraag is waar ik waarschijnlijk nooit echt een antwoord op krijg. Wellicht dat mijn dwangmatige neiging naar afronding mij neigt toch te blijven zoeken, maar ik denk dat ik gewoon moet accepteren dat dit een vraag blijft. De tweede is dat ik geloof in de ET, maar dat ik niet kan begrijpen hoe man en vrouw ontstaan zijn. Aan één kant zijn er dieren die zich in hun eentje voort kunnen planten, maar 2 organismen waarvan de één cellen in de ander propt, dit voelt fijn en daarom gebeurt het vaker waardoor er door evolutie een penis groeit is voor mij moeilijk te bevatten.

Ik kan inderdaad de god uit de bijbel niet bevatten. Hij staat voor mij gelijk aan een hitler, maar gezien zijn eeuwige straf nog vele malen erger. ik kan niet bevatten dat zo'n god liefde zou zijn. christenen om mij heen redeneren zo dat god al het verschrikkelijke in het OT toegelaten en gedaan heeft om daarna via het NT te laten zien dat hij alles voor ons over heeft en wat liefde is. Dit klinkt reëel als je nog volop geïndoctrineerd bent, maar voor mij voelt het OT en het NT als 2 totaal verschillende geloven met 2 totaal verschillende goden die de zelfde basis hebben. Een god uit het OT en het NT kan gewoon in mijn beleving niet tenzij hij zo schizofreen als een deur is. Ik lees dan ook genoeg bewijs dat de bijbel niet klopt. Dit zijn de argumenten waar ik mij momenteel aan vast houdt:

1) De ET moet gezien het bewijs kloppen. Zonder scheppingsverhaal geen god, want dit is de basis voor alle straf narigheid en de hel.

2) Het feit dat er geen bewijs is gevonden van de uittocht uit Egypte. Dit is voor mij een zeer krachtig bewijs. Een paar miljoen mensen moeten sporen achtergelaten hebben. Volgens documentaires die ik gezien heb is dit niet het geval. Op Youtube zie ik telkens titels van filmpjes langs komen die suggereren van wel.

3) De vertaling van Maria waarin jonge vrouw per abuis vertaald is naar maagd en dat dat vervolgens "spontaan" in de evangeliën vertellen over dat jezus uit Maria de maagd geboren is. Dit is voor mij een zeer krachtig bewijs en ik zou willen dat ik meer van dit soort bewijs had. Dit lijkt zo'n duidelijk geval van ik heb het gelezen in het OT en nu schrijf ik in het NT dat dit zo gebeurd is.

4) Het valt mij op dat "Evolutionisten" discussies met "Creationisten" telkens winnen. Dit kan ook komen doordat ik filmpjes uitzoek waarvan de titel of de naam van de auteur doet vermoeden dat deze pro Evolutietheorie is. Toch zie ik veel "weerlegfilmpjes" waar de oren van "Creationisten" eens goed gewassen worden en men de vloer aan veegt met hun beweringen die soms heb ik het idee ronduit leugens zijn.

5) De drie eenheid schijnt pas eeuwen na het ontstaan van het NT geïntroduceerd te zijn. Als de drie eenheid niet klopt, waarom maakt de Heilige Geest dit dan niet duidelijk aan de huidige christenen? Ook mijn zus die beweerd zo'n krachtige band met god te hebben heb ik hierover nooit gehoord. Als het wel klopt zou dit betekenen dat de bijbel ook nu nog aangevuld zou mogen worden door ieder die meent dat hij een boodschap van god krijgt. Ondanks één Heilige Geest die overtuigd zijn er zoveel verschillende meningen en stromingen. Dit is niet logisch.

Nu even op het commentaar op mijn gedrag op dit forum. Ten eerste wil ik mijn excuses aanbieden voor mijn nogal felle reactie gisteren eerder in dit topic. Men geeft aan dat ik niks leer van eerdere antwoorden. Dit is zeker niet waar. Deze antwoorden sterken mij zeer, maar je moet niet vergeten dat 27 jaar geloven in iets niet zo makkelijk weg te halen is gevoelsmatig. Een god uitleg zou alles zou alles zo versimpelen. Maar in deze god wil ik niet geloven. Een deel van mij doet dit ook niet meer. Voor een heel groot deel dankzij dit forum. Toch ben ik telkens nog op zoek naar de KLAPPER die mijn volledige geloof ineens wegvaagt. Daarom blijf ik zoeken op Youtube en Google. Probleem is dat ik eens in de tijd iets tegen kom dat lijkt uit mijn beoogde kamp te komen, maar dat ineens van christelijke origine blijkt te zijn. Zo worden titels ook nog wel eens gebracht. Het schijnt voor sommige christenen moeilijk te zijn om recht door zee te zijn en ik denk dat voor hun het doel de middelen heiligt. Als ik zulke filmpjes tegen kom zoals gisteren dan begin ik weer te twijfelen. bij het filmpje van de profetieën staat dat dit filmpje spot on bewijs is dat profetieën tot in details uitkomen. Ik durf dan niet te kijken uit angst dat hun theorieën houd snijden. Daarom vraag ik jullie. Ik voel me op dat moment al bezwaart, want ik weet dat er dan iemand drie kwartier moet gaan kijken naar dit filmpje om mij te kunnen antwoorden. ik kom dan waarschijnlijk ook te lui over om het zelf te doen. Dit is echter zeker niet het geval. Ik durf gewoon niet!! En omdat er tot nu toe mensen zijn die zo behulpzaam zijn om toch zulke dingen voor mij te doen blijf ik dit vragen bij terugkeer van twijfel en dus angst.

Al met al vraag ik veel van de mensen op dit forum. Meer dan met goed fatsoen gevraagd kan worden. Jullie moesten eens weten hoe dankbaar ik ben voor sommige antwoorden. het is niet dat ik zelf niet kan Google-en. Ik ben niet hoogbegaafd, maar zeer zeker ook niet dom. Voor mijn werk als grafisch vormgever Google ik zeer regelmatig naar zaken, waarvan soms dingen die niet makkelijk te vinden zijn. Het valt me wel op dat het moeilijk voor me is zoveel informatie vast te houden. Het is ook allemaal nieuw voor me.Daarom noteer ik belangrijke zaken nu in mijn Evernote.

Al met al sta ik op het punt dat ik een keuze moet maken wel of niet te geloven. ik voel me hierin zo verscheurd. verstandelijk geloof ik (vaak) niet, gevoelsmatig wel. Ik weet niet goed wat de weg is. vroeger stak ik in de tijd dat ik niks met god te maken wilde hebben mijn kop in het zand, tot er weer eens iets gebeurde dat ne bang maakte. Een opmerking door of een gesprek met een christen. Dat wil ik niet meer. Ik wil bewapend zijn. ik raak langzaam maar zeker bewapend, maar eens moet het moment komen dat ik weer gewoon ga leven zonder constant met deze vragen bezig te zijn.

Één van de grote problemen waardoor ik niet keihard durf te zeggen dat er geen god is, is dat ik bang ben te lasteren tegen de Heilige Geest. Aan één kant zegt mijn verstand soms dat hij er niet is, maar deze persoonlijkheid heeft mijn leven zo getekend, doordat ik vanaf mijn 12e altijd bang geweest ben dat ik de Heilige Geest gelasterd had. Over god durf ik van alles te zeggen, maar over de Heilige Geest niet. God en jezus schrijf ik behalve aan het begin van een zin niet meer met een hoofdletter, omdat als ze bestaan dit niet verdienen, maar bij de Heilige Geest durf ik dit niet. Dit is denk ik hetzelfde als dat laatst een kameraad aangaf niet meer bij een familielid het dak op te durven, omdat hij daar eens afgevallen was, terwijl hij regelmatig op andere daken klimt voor zijn werk en er dan geen enkel probleem is. De angst voor de Heilige Geest is ondertussen gehardwired. Ik heb weleens gehoord dat het brein vormt naar gedrag en gedachten. Wellicht is dit mede het probleem.

Nogmaals mijn excuses als ik teveel heb gevraagd. Ik zal dit vast nog wel eens doen. Wil je niet antwoorden, negeer de vraag dan. Wil je wel antwoorden, weet dan dat ik hier zeer dankbaar voor ben en hier zeker niet lichtvaardig over denk.

Groeten Floris
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Je bent eerlijk Floris, en dat is voor mij heel belangrijk.
Jij bent degene die jezelf in de spiegel moet kunnen aankijken.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Beste Floris,

Het ontstaan van het leven is vooralsnog een raadsel waarvoor we slechts wat aanwijzingen hebben. Er zijn wel wat vorderingen gemaakt in sommige richtingen maar hoe de Abiogenese zich voltrokken heeft, staat absoluut niet vast. Richard Dawkins noemt vaak de mogelijkheid dat het ontstaan van leven wellicht zo onwaarschijnlijk is geweest, dat het gemiddeld nooit het moeten gebeuren, een onwaarschijnlijk toeval dus. Als dat zo is dan zou het minstens zo toevallig zijn als wij zouden raden hoe het gegaan is, en in dat geval komen we er wellicht nooit achter. De laatste ontdekkingen doen nu zelfs vermoeden dat het al ontstaan is, terwijl het “later heavy bombardment” (een bombardement van asteroiden en kometen dat zo heftig was, dat het aardoppervlak doorlopend op vele plaatsten gesmolten was) nog aan de gang was, en dat is al helemaal niet voor te stellen. Zeker is slechts dat het gebeurd is.

De evolutie van geslachtelijke voortplanting. is eveneens een lastig vraagstuk. De huidige kennis schijnt er op te wijzen, dat dit al ontstaan is, nog voordat het dieren en het plantenrijk zich scheidden. Dus ook in een stadium dat te vroeg is om er veel fossiele aanwijzingen voor te hebben. Ook hiervan weten we slechts dat het gebeurd is, en blijkbaar zeer heeft geholpen om grotere – meercellige - levensvormen mogelijk te maken.

Dat wij niet alles weten, wil echter niet zeggen dat hetgeen we wél weten, daarom minder waar zou zijn. Dus dat de evolutie heeft plaatsgevonden kun je gevoegelijk aannemen. Dat doet bijvoorbeeld de Rooms-katholieke kerk óók. Evolutie sluit immers een god nog niet uit. Ik vindt het wel ietwat grappig dat je die god niet durft te ontkennen uit angst te zondigen. Denk je echt dat als er wél een god is deze boos zou worden als iemand niet in hem gelooft? Mij dunkt dat als hij wil dat we in hem geloven, hij wel een manier zou vinden om ons van zijn bestaan te overtuigen. Dus als hij bestaat, dan kan het hem waarschijnlijk niet zo veel schelen of wij dat geloven of niet. En waarom ook?

Er is nog heel veel dat we niet weten, en dat wordt nog steeds erger, want met elk antwoord, komen weer nieuwe vragen naar boven. Zo duurt de wetenschappelijk speurtocht altoos voort.
Ik wens u alle goeds
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Floris1976 schreef:..... Het is ook allemaal nieuw voor me. Daarom noteer ik belangrijke zaken nu in mijn Evernote.
Het is goede gewoonte om te noteren wat je niet kunt onthouden, zou ik ook vaker moeten doen.
Maar om honderden details over het geloof op te schrijven heeft niet zoveel zin denk ik.
Belangrijker is je een aantal basisgedachtes eigen te maken. Ik noem er een paar, je kunt ze zelf aanvullen of vervangen:
- Het is onzin om te denken dat waar de wetenschap geen verklaring voor heeft een God achter moet zitten.
- De bijbel is niet uit de hemel komen vallen maar is een boek met een verzameling van verhalen door meerdere
mensen geschreven.
- Het christelijk geloof zoals wij dat nu kennen (met o.a een drieënig God) is opgezet na de dood van Jezus. Jezus was éen van de vele predikers in die tijd.
- Ook al hebben een aantal gebeurtenissen in de bijbel echt plaats gevonden dan zegt dat nog niets over het bestaan
van de God van dat volk.
- Predikers proberen altijd indruk te maken met hun eigen contact of dat van hun voorgangers met God. Gelooft ze niet, voorspellingen worden verdraaid of er worden een foutieve betekenissen aan gegeven.

Zodra je hiervan overtuigd bent kun je zelf al heel wat argumenten die volgens anderen voor een godsbestaan zouden pleiten weerleggen.
NB: Doe wel en zie niet om.
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

even een complimentje Floris , voor je uitgebreide bijdrage omtrent je twijfels.

Ik kan me goed inleven in wat je schrijft. Zelf ben ik nu zover dat ik alle christelijke leringen door het toilet heb gespoeld, maar altijd maar weer dat knagende ...er moet toch meer zijn gevoel....persoonlijk geef ik daar steeds minder aandacht aan...ik leef in het nu...wat later komt zie ik dan wel...heb al te lang in de toekomst en voor de toekomst geleefd.
Martim Cymbron -
Floris1976
Forum fan

Ik merk dat ik mede dankzij dit forum steeds sterker in mijn schoenen sta. De angst neemt soms nog wel bezit van me, maar ik weet het sneller van me a te zetten.

Ik voel gewoon dat er iets aan het geloof niet klopt. Het rare is dat het zo versmolten is met mijn leven dat het niet zo eenvoudig is los te laten. Één van d ingen waar ik mee af wil werken is iets dat ik al eerder besproken heb. Ik moet zeggen dat dit toch wel 1 van mijn grootste obstakels is om mijn angst voor het geloof volledig kwijt te raken.

Het is me destijds overkomen dat ik een straatnaambordje in de verte zag. Het was op een plek waar ik wel vaker langs was gekomen (niet heel vaak), maar ik kon me het straatnaambordje niet herinneren. Ik weet niet waarom, maar ik bedacht een vergezochte niet voor de hand liggende rare straatnaam. Ik dacht nog dit kan er nooit staan, maar toen ik er langs kwam was dat wel zo. Ik probeer dit al jaren weg te redeneren met de stelling: misschien heb ik de naam al onbewust op de TomTom gezien. In ieder geval niet bewust. De TomTom stondt wel aan, maar ik weet niet of die naam daadwerkelijk in beeld heeft gestaan. Volgens mij ben ik toen nog een stuk terug gereden om te controleren of die naam ook in beeld kwam (het was een zijstraat op mij route). Volgens mij kwam die naam wel in beeld, maar het is ook alweer jaren geleden en het ligt me allemaal niet meer helder voor de geest. Ik probeer me steeds ook voor te houden dat in mijn beleving de evolutietheorie niet samengaat met de bijbel en in de evoltietheorie geloof ik. Verder is er zoveel dat er op wijst dat veel bijbelse gebeurtenissen niet gebeurd zijn. Toch komt dit punt zo eens in de zoveel tijd terug.

Vanmorgen zat ik er weer over na te denken toen ik aan het wachten was bij de tandarts. Ik dacht ik zou er nog eens heen kunnen rijden en na kunnen gaan wat de TomTom aangeeft. Maar ik weet niet zeker of ik mijn systeem na die tijd nog een keer geupdate heb, dus het hoeft ook niet meer overeen te komen. Bovendien weet ik echt niet meer waar het precies was. Wel in welke omgeving. Ik weet het eigenlijk wel zeker dat ik toen bij de controle na het terugrijden die naam in beeld kreeg, maar het lijkt me zo onwaarschijnlijk dat ik deze onbewust in mij opgenomen heb. Het zou kunnen. Ik acht de kans echter zeer klein dat ik me de naam nog herinner van mijn rit 3 maand daarvoor. Als ik nu langs een route richting het cenrum van mijn woonplaats rijd herinner ik me de namen al vaak niet en daar rijd ik meerdere keren per week langs heen. Al denkend hierover bij de tandarts overwoog ik om mijn TomTom gewoon leeg te halen. Dan kan ik het niet meer controleren en het misschien laten rusten. Dan was het bewijs weg. Al denken keek ik voor me uit en ja hoor op tafel lag een aantal magazines. Op de bovenste stond iets van: "Deze artikelen zijn schoolproof". Dar gaan we weer. Net nagedacht over "het bewijs" weghalen en nu lees ik het woord proof. Is dit gewoon toeval in jullie ogen? Ik denk aan 1 kant van wel, aan de andere kant maak ik het zovaak (soms wel meerdere keren op een dag) mee en redeneer ik het zo vaak weg dat het me soms laat denken: redeneer jij niet teveel weg onder de noemer toeval.

Ik realiseer me dat ik dit geheel uit zijn context haal. Dat is vor mij al heel wat. Ook realiseer ik me terwijl ik dit schrijf dat dit EIGENLIJK echt nergens over gaat. En toch laat het me niet los. Nu mij vragen en ik zou get fijn vinden als meerderen hun mening geven. Als meerdere mensen er op een bepaalde manier overdenken geeft dat gewicht tenopzichte van mijn eigen (soms vertroubelde) manier van denken:

1) Schatten jullie de kans groot in dat ik de naam van die weg toch onbewist opgepikt heb en daarom een rare naam verzin die ook nog klopt?

2) Hadden jullie het proberen te controleren of gewoon de TomTom gewist (gebruik ik toch niet meer) en dan er proberen vanuit te gaan dat ik het gewoon onbewust opgenomen heb.

3) Onthouden van een vorige rit of onbewust opgenomen op de TomTom, dat zijn de verklaringen die ik hiervoor kan bedenken. Nu heb ik hier al een paar keer meegemaakt dat mensen met optie kwamen voor iets dat ik zelf niet bedacht had. Het lijkt me niet, maar toch de vraag. Iemand suggestie?

) of misschien lag het ergens achter in je geheugen. Maar ik was er nog niet zo vaak langs gereden. Eens in de maand voor de kwartaalaangifte van mijn bedrijf.

P.s.: Maria ik weet dat ik weer teruggrijp naar iets, maar dit is een heelbelangrijk punt voor mij dat ik in welke vorm dan ook achter me wil laten. Nu overdenken en dan met rust laten.

Alvast bedankt voor jullie hulp. Ik wil gewoon een checklist voor mezelf afwerken en dan proberen het te laten rusten.

Groeten Floris
Bileam Faustina
Geregelde verschijning

Bericht door Bileam Faustina »

Floris1976 schreef:Is dit gewoon toeval in jullie ogen? Ik denk aan 1 kant van wel, aan de andere kant maak ik het zovaak (soms wel meerdere keren op een dag) mee en redeneer ik het zo vaak weg dat het me soms laat denken: redeneer jij niet teveel weg onder de noemer toeval.
Tja ik zou hier wel op kunnen antwoorden maar dat wil je liever niet, dus dat zal ik respecteren. Gelukkig zijn er hier heel veel mensen die je uit kunnen leggen en misschien zelfs wel kunnen bewijzen dat alles toevallig is. Dat er achter dit monsterlijke decor geen speelse vriendelijke God schuilt, die mind games met je speelt.
At the other side of Poseidons realm there is a constellation that never sinks behind the horizon, shaped like a hunter! Sail to his brightest star and you will find the sea street of Scylla and Caribdis...
https://vrolijkewetenschap.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Floris1976
Forum fan

HankS schreef:
Floris1976 schreef:
HankS schreef:Dit forum kan jou daar niet echt bij helpen, ik denk ook dat het te veel gaat worden .
Het boek De ongelovige Thomas heeft een punt geeft misschien wel een hoop meer inzicht in je eigen psyche, ik vermoed dat als je er werkelijk voor open kunt staan een Aha erlebnis niet uit zal blijven.
Heeft iemand op dit forum het boek "De ongelovige Thomas heeft een punt" misschien te koop? wel graag de NL versie.

Groeten Floris
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Floris1976 schreef: Net nagedacht over "het bewijs" weghalen en nu lees ik het woord proof. Is dit gewoon toeval in jullie ogen?
Ja
Ik realiseer me dat ik dit geheel uit zijn context haal. Dat is vor mij al heel wat. Ook realiseer ik me terwijl ik dit schrijf dat dit EIGENLIJK echt nergens over gaat.
:)
1) Schatten jullie de kans groot in dat ik de naam van die weg toch onbewist opgepikt heb en daarom een rare naam verzin die ook nog klopt?
Wie zal het zeggen?
Of ter plekke of heel ergens anders.
2) Hadden jullie het proberen te controleren of gewoon de TomTom gewist (gebruik ik toch niet meer) en dan er proberen vanuit te gaan dat ik het gewoon onbewust opgenomen heb.
Ik wis regelmatig mijn gps. Om verschillende redenen.
Maar nooit om me tegen dwanggedachte te beschermen, want die heb ik niet.
Misschien kan dat voor jou toch ook een reden zijn, om jezelf verder af te schermen van weer een nieuwe dwanggedachte, nl. zal ik nu wel of niet mijn tomtom raadplegen. :wink:
3) Onthouden van een vorige rit of onbewust opgenomen op de TomTom, dat zijn de verklaringen die ik hiervoor kan bedenken. Nu heb ik hier al een paar keer meegemaakt dat mensen met optie kwamen voor iets dat ik zelf niet bedacht had. Het lijkt me niet, maar toch de vraag. Iemand suggestie?
Nieuwe opties zie ik niet.
Zijn ook niet nodig, want jouw nu genoemde opties zouden voor mij voldoende zijn.
P.s.: Maria ik weet dat ik weer teruggrijp naar iets, maar dit is een heel belangrijk punt voor mij dat ik in welke vorm dan ook achter me wil laten. Nu overdenken en dan met rust laten.
Goed plan.
Ik hoop met jou, dat het je zal lukken.
Floris1976
Forum fan

Ik hoop dat jullie de moeite willen nemen om onderstaand verhaal te lezen. Ik sta momenteel even weer wat zwak in mijn schoenen en zou over een aantal zaken graag jullie visie horen.

Wat een superleuk weekend had moeten worden, waar ik me op verheugde, toch weer enigszins in de soep gelopen. Ik durfde nooit te zeggen dat er geen god is, want ik was dan bang dat ik tegen de Heilige Geest lasterde. Onlangs heb ik de knoop doorgehakt en als ik nu bang ben of weer eens iets vreemd meemaak, zeg ik regelmatig hardop god bestaat niet. Ik zat van het weekend op mijn telefoon te bladeren in Facebook. Het nadeel is dat ik al met zoveel woorden iets meegemaakt heb dat ik een soort van 'zwarte lijst" van woorden heb. Ik had het met mijn vrouw over Gordon dat hij misschien wilde stoppen met het maken van media. Ik zei dat gaat hij echt niet doen hij geilt veel te veel op op de media aandacht. Ondertussen scrol ik door op mijn Facebook en er komt van een tattoo pagina die ik geliked heb een bericht in beeld met daarop een getatoeëerde halfnaakte vrouw in een seksie pose. Eigenlijk niks bijzonders. Die Facebookpagina post dagelijks getatoeëerde mensen en met enige regelmaat komen er ook mooie vrouwen in beeld. Maar ja ik heb net het woord geil gezegd en dat kun je weer koppelen aan die vrouw. Ik probeer het te negeren en scroll verder. Toch nog maar even terug scrollen en kijken want bedenk ik me net, die vrouw had haar haar grijs geverfd en toevallig had ik het dar gisteren nog met mijn vrouw over dat een moeder van mijn dochters klas dat had gedaan. Ooooooohh denk ik nu, maar op dat moment scroll ik daaropm wel terug. Dan zie ik het kopje van deze post. iets met Tattoed goddes. Dus nu ook de link naar god. Ik leg de teleffon weg en denk god bestaat niet. Om het kracht bij te zetten zeg ik het nogmaals zeer bewust hardop. ik kijk naar mijn telefoon en heb het idee dat het lichtje dat daar knipperde (berichtje gehad eerder die ochtend) ineens net iets langer doet over de volgende keer knipperen. Ik besluit te kijken. Zet mijn scherm aan, veeg van boven naar beneden zodat het menu met gemiste zaken in beeld komt. Ik druk op wissen, waarna dit menutje altijd automatisch naar boven wegschuift. normaal ga je dan naar het homefield, maar nu opende ineens Firefox en kwam een pagina van Freethinker in beeld welke ik de dag daarvoor bezocht had. Boivenaan stondt een reactie in beeld van Jan van lennip. Hij schreef in die reactie:

"Voor mij is ook god is ontstaan vanuit kwantumfluctiaties."

Spontaan ben ik weer helemaal over de zeik, want dat kon god of satan nog wel eens gedaan hebben. Ik ben er nu al 2 dagen over aan het denken en proberen hoe het kan dat vanuit het gemist menu wissen indrukken in rechtstreeks naar mijn browser Firefox ga. Dat Firefox die pagina opende is niks bijzonders, die start altijd met de laatst bezochte pagina, maar het blijft me maar bezig houden waarom nu net nu ik heel bewust hardop zei dat god niet bestaat deze tekst in beeld krijg. Mijn verstand verteld me dat ik zelf weer bezig ben met onzin en dat blijkt dat als ik weer zaken aan elkaar knoop dat ik soms in mijn ogen zeer onwaarschijnlijke zaken meemaak. dat er iets mis ging met mijn telefoon waardoor hij Firefox opende, of dat ik dit al tussendoor geopend had, maar dat weet ik niet meer. Denk van niet. Toch blijft mijn geloof gevoel knagen. Dit dat en dat gebeurd en heeft je toegeleid naar die tekst.

Ik weet gewoon dat de bijbel niet klopt!! Ik weer dat de evolutietheorie juist is. Ik weet dat de joden geen 40 jaar in de woestijn gezworven hebben zonder enig spoor. Ik weet dat er niemand over jezus in zijn tijd geschreven heeft, wat wel te verwachten is. Ik weet dat licht niet ineens anders is geworden na de belofte van god van een regenboog als gedenkteken. Maar constant blijft die angst knagen. ja maar hoe kan dat dan zo "toevallig" gebeuren met je telefoon? het is niet dat mijn telefoon nooit eerder raar heeft gedaan, maar wat dat precies was kan ik me nu net niet meer herinneren.

En het verhaal begint weer van voor af aan. Mensen vertellen zoveel verhalen over geesten, zouden ze dan toch echt bestaan? En dus god ook. Maar ik heb nog nooit iets echt wonderbaarlijks gezien op internet of TV. De wereld is begrijpelijk zoals je hem bekijkt volgens de evolutietheorie, maar door de ogen van het geloof snap ik er niks meer van. Een god die mozes zocht te doden, terwijl hij alles weet wat gaat gebeuren en dus toch al weet dat hij dat niet gaat doen. Waarom dan uberhaubt van je troon komen. Zo'n groot wezen dat ons nietige mensjes nodig heeft om aanbeden te worden klinkt ook wel heel erg sneu. het geloof klopt gewoon niet. Dat weet ik gewoon, maar waarom dan al die toeval op mijn weg?

terwijl ik dit schrijf merk ik hoe ver gezocht zaken lijken, maar dit is mijn wereld en ik zit er middenin. Ik weet dat het geloof niet klopt. Ook al zou god er wel echt zijn inclusief hel dan nog kies ik ervoor zo'n malloot met moordneigingen en grootheidswaanzin met ruim 600.000 doden genoemt in de bijbel niet te dienen.

Ik merk dat ik veel bevestiging nodig heb. Graag hoor ik van ieder van jullie persoonlijk jullie mening en antwoord op mijn vragen. Ik zit gewoon weer even op een zwak punt en heb hulp nodig.

1) hebben jullie wel eens dat je telefoon spontaan iets doet of opent want hij op dat moment niet zou moeten doen.
2) Is het niet veel aannemelijker dat ik mijzelf in deze gebeurtenissen leidt door mijn argwaan en dat er gewoon iets mis ging met mijn telefoon dan dat de wonderen uit de bijbel mogelijk zijn?
3) Een vraag die mij nog steeds vaak bezig houdt, zijn er echt veel mensen en dieren door elkaar gevonden in een laag die overeenkomt met de tijd van Noach? Ik geloof eigenlijk nit meer in Noach, maar heb gelezen dat christenen dit beweren. Als de volgorde klopt volgens de evolutietheorie, van simpel naar meer ontwikkelt is dit zeer sterk bewijs.

Sorry dat ik weer zo twijfel. het is echt niet zo dat ik niks doe met wat ik leer. ik voel me steeds sterker worden, maar dit voelt zo wonderlijk.

Floris.
Floris1976
Forum fan

"dikkemick"
Het vervelende alleen... Als we voor goden open moeten staan, moeten we ook voor geesten, feeën, spoken, ufo-ontvoeringen, telekinese, helende kristallen etc open staan
Ik las net nog even dit berichtje terug. Dat is het ook. Als ik open moet staan voor bovengenoemde zaken dan wordt de wereld ineens zo vaag. Maar er zijn zoveel mensen die schrijven over wat ze (menen) te hebben meegemaakt. Ik sus deze stelling met, er zijn ook tig mensen die beweren te zijn ontvoerd door aliens. Ik heb zelf eens een vuurbol gezien. Dacht dat hij van god kwam, maar neig nu toch meer naar een hallucinatie in moeilijke tijden. Bovendien als ik zie hoeveel ik aan elkaar knoop dat ik daar een voor mezelf reële wereld van maak, dan is de stap naar dat andere mensen dit met hun geloof doen en dingen mee denken te maken niet zo heel groot. Toch blijft de angst voor a.a. glaasje draaien en geesten aanwezig. Vroeger zou ik nooit iets hardop hierover gezegd durven te hebben, maar onlangs legde ik een pen op tafel en zei: "geest laat maar draaien!". Dit op basis van het Charlie Charlie gebeuren enkele maanden geleden in op vele scholen dat de media gehaald heeft. Wat denk je dat er gebeurde: NIKS! NOPPES, NADA!!! Ik kan niet mijn hele leven bezig met andermans beweringen ontkrachten. ik wil me dan ook vasthouden aan wat voor mij normaal voelt. helaas weet ik dat mijn wereld niet normaal is, door mijn verleden en hoe ik zaken daardoor interpreteer en aan elkaar knoop. Soms lijkt dit heel reëel voor mezelf, maar ik houdt me toch liever voor dat die zieke god van de joden er niet is.
Plaats reactie