Ik wil graag meer leren over de evolutietheorie!!

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Waarom?
Bevlogen

Re: Ik wil graag meer leren over de evolutietheorie!!

Bericht door Waarom? »

Floris1976 schreef:
Ik heb vanuit mijn geloof altijd geleefd dat de bijbel 100% accuraat en waar was. Dat komt dus niet overeen met de ET en het feit dat de uittocht uit Egypte geen greintje bewijs achtergelaten heeft en dus waarschijnlijk nooit gebeurd is doen mijn geloof in de bijbel behoorlijk wankelen. Er zijn mensen die in de ET en in de bijbel geloven, maar dat kan ik niet. Als genesis figuurlijk is waar is de straf voor de mensheid dan op gebaseerd?
Dat is een fout welk elk geloof/geloofsboek maakt: iets kan niet 100% accuraat, compleet en waar voor zijn voor elke tijd. Dat zou een uitputtendheid moeten hebben van het oneindige (de bijbel dus niet) of een beknoptheid waarmee je geen enkele fout kunt maken (naderen tot nul). DIe beknoptheid heeft die bijbel ook niet...

Tevens is de bijbel geschiedenis en geen Historie.. En geschapen door duizend(en) jaren redactie .... Maar dat wou jouw geloofsrichting waarschijnlijk ook niet onder ogen zien.

En waarom zou de mensheid straf hebben?. Er zijn theologen die in de volgende tekst de sleutel vinden dat alles gewoon zinloos is geschapen en dat Christus altijd de schepping op zijn kruis draagt van het eerste begin af..

Romeinen 8 : 20
Want de schepping is aan de zinloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar door hem die haar daaraan onderworpen heeft.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Floris1976 schreef: .....en het feit dat de uittocht uit Egypte geen greintje bewijs achtergelaten heeft en dus waarschijnlijk nooit gebeurd is doen mijn geloof in de bijbel behoorlijk wankelen.....
Let op, waar geen bewijs voor is geldt niet automatisch dat datgene niet waar gebeurd kan zijn. Zolang je je daar aan vastklampt blijft je ongeloof kwetsbaar, men kan immers zomaar morgen wel een bewijs vinden?
Zo wil het feit dat de twee stenen tafelen er niet meer zijn niet zeggen dat Mozes ze destijds niet van de Heer kan hebben ontvangen. Om dat niet te geloven is er meer nodig dan enkel hun afwezigheid.
Want als ze er wel waren, zou je dan geloven dat de tien geboden door de God van de Joden zijn uitgebeiteld?
(Ik dacht vroeger wel eens dat Mozes misschien stiekum een hamer en beitel bij zich had toen hij die berg op ging, een echte God zou zijn eigenhandig geschreven tafelen nooit stuk hebben laten gooien maar ze door een paar engelen hebben laten opvangen. De kalfaanbidders hadden bij dat schouwspel dan direkt geweten in wie ze moesten geloven)
Als je de bijbel goed leest ligt het ongeloof voor het oprapen !!!
NB: Doe wel en zie niet om.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Floris1976 schreef: waar is de straf voor de mensheid dan op gebaseerd?
Er is helemaal geen straf voor de mensheid, dus die kan ook nergens op gebaseerd zijn.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Floris1976 schreef:Er zijn mensen die in de ET en in de bijbel geloven, maar dat kan ik niet. Als genesis figuurlijk is waar is de straf voor de mensheid dan op gebaseerd?
Zoals eerder gezegd is die straf er niet.
We weten met bewijs dat er nooit een mensheid is geweest die maar uit 2 mensen heeft bestaan. Nooit is de groep van onze voorouders zo klein geweest. Adam en Eva zijn dus een verzinsel. Maar Jezus en Paulus refereren een paar keer naar Adam. Dat heeft heel veel implicaties: Zij hebben dus gedaan alsof ze heel veel kennis hadden, maar hadden dat niet echt. Dat is niet echt een goede positie voor een zoon van God of een door God geïnspireerd bijbelschrijver.
Doen alsof je iets weet wat je niet weet komt in de buurt van oplichterij.

Er zijn nog meer problemen tussen ET en Genesis. We weten dat een deel van de mensheid Neanderthaler DNA bezit. Maar dat komt bij oorspronkelijke Afrikanen niet voor. De theorie is dat de groep mensen die in Europa aangekomen is zich met Neanderthalers gemengd hebben. Maar hoe pas je zoiets in in een ark met 8 mensen, zonder Neanderthalers aan boord die zich vervolgens vanuit Babel verspreid hebben?
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Floris1976 schreef: Er zijn mensen die in de ET en in de bijbel geloven, maar dat kan ik niet. Als genesis figuurlijk is waar is de straf voor de mensheid dan op gebaseerd?
Ik begrijp je overweging.
Dit soort vragen heb ik me ook vaak gesteld, toen ik nog midden in mijn twijfelfase zat.
Je moet daarvoor zijn bij gelovigen die Genesis als metafoor zien (ea. teksten) en daarom de Bijbel kunnen geloven.
Op hun voorwaarden. :evil3:

Maar nooit aan atheïsten vragen.
Dan weet je het antwoord. :wink:
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Bonjour schreef: Maar hoe pas je zoiets in in een ark met 8 mensen, zonder Neanderthalers aan boord die zich vervolgens vanuit Babel verspreid hebben?
Huh?
Hallo meneer God, met Anna.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Goed argument. Nu herzie ik mijn mening.
#-o
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Willempie schreef: Huh?
Is dit een vraag zoals in hèèèèèè?
Of een uiting van ongeloof, zoals in duhhhhhh?

:lol: :lol:
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Willempie schreef:Huh?
Willempie, is dit je voorbereiding op wat je zal antwoorden mocht de Heer straks tegen je zeggen dat het allemaal onzin was waar jij je hele leven in hebt geloofd?
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

writer schreef:
Willempie schreef:Huh?
Willempie, is dit je voorbereiding op wat je zal antwoorden mocht de Heer straks tegen je zeggen dat het allemaal onzin was waar jij je hele leven in hebt geloofd?
:D Ik gun Willempie een lang, gelukkig en gezond leven, en laat hem in zijn waan dat hij denkt dat meteen na zijn overlijden hij een bepaalde vorm van verantwoording moet afleggen. Maar o wee, Willempie, als je vanuit de beginning der wereld niet uitverkoren bent? Wat dan? Je kent de tekst toch die God zegt: Jacob heb ik liefgehad en Ezau heb ik gehaat. Maar die zal ik waarschijnlijk wel weer verkeerd uitleggen.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Hadden we het niet over meer leren over evolutie en Neanderthalers? :wink:
BOT
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Klopt, Willempie was nog correct, hij sprak de taal der Neanderthalers, daarna ging het mis.
Floris1976 schreef: Er zijn mensen die in de ET en in de bijbel geloven, maar dat kan ik niet. Als genesis figuurlijk is waar is de straf voor de mensheid dan op gebaseerd?
Mensen die in beiden geloven behoren niet tot de allerstrengste christenen en zullen dus zeker niet in een eeuwigdurende straf geloven. Dominee's die graag met hel en verdoemenis dreigen zullen daarom niets van de ET willen weten. Niet op grond van wetenschappelijke argumenten maar puur omdat de ET niet past bij de zondeval van de "eerste" mens.
Laatst gewijzigd door writer op 29 okt 2015 22:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

:lol: :lol:
Floris1976
Forum fan

Bericht door Floris1976 »

Bonjour schreef:
Floris1976 schreef:Er zijn mensen die in de ET en in de bijbel geloven, maar dat kan ik niet. Als genesis figuurlijk is waar is de straf voor de mensheid dan op gebaseerd?
Zoals eerder gezegd is die straf er niet.
We weten met bewijs dat er nooit een mensheid is geweest die maar uit 2 mensen heeft bestaan. Nooit is de groep van onze voorouders zo klein geweest. Adam en Eva zijn dus een verzinsel. Maar Jezus en Paulus refereren een paar keer naar Adam. Dat heeft heel veel implicaties: Zij hebben dus gedaan alsof ze heel veel kennis hadden, maar hadden dat niet echt. Dat is niet echt een goede positie voor een zoon van God of een door God geïnspireerd bijbelschrijver.
Doen alsof je iets weet wat je niet weet komt in de buurt van oplichterij.
Daar heb je een heel goed punt. Weet je toevallig waar dat precies staat dat Jezus over Adam en Eva spreekt?
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Matteus 19: Jezus gelooft Genesis:
4 Hij zei: ‘Hebt u niet gelezen dat de schepper de mens bij het begin mannelijk en vrouwelijk heeft gemaakt?’

Romeinen 5: Paulus gelooft in Genesis:
12 Door één mens is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood, en zo is de dood voor ieder mens gekomen, want ieder mens heeft gezondigd.

16 Romeinen 5:14
Toch heerste de dood in de tijd van Adam tot Mozes over alle mensen, ook al begingen ze met hun zonden niet dezelfde overtreding als Adam. Nu is Adam de voorafbeelding van hem die komen zou.

17 1 Korintiërs 15:22
Zoals wij door Adam allen sterven, zo zullen wij door Christus allen levend worden gemaakt.

Verder gaat de stamboom ook terug naar Adam in Lucas.

Ook rereformed heeft hier al eens een reactie op gegeven:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 84#p423384" onclick="window.open(this.href);return false;
Rereformed schreef:En niet alleen Jezus...alle latere verwijzingen in de bijbel naar Genesis laten zien dat de schrijvers Genesis lazen als historische gebeurtenissen.
Zo wordt in het vierde gebod (van de tien geboden) gezegd dat men de wekelijkse sabbat moet eren, en wordt de reden erbij gegeven: 'want in zes dagen heeft Jahweh de hemel en de aarde gemaakt en de zee met alles wat daarin is, maar op de zevende rustte Hij."

Lukas geeft een geboorteregister van Jezus dat tot Adam teruggaat.

In 1 Kor. 15:21-22, 45, 1 Kor. 11-8-12 en Rom. 5:12 vv kun je lezen dat Paulus in een letterlijke Adam en Eva en zondeval geloofde.

In Mt. 23:35 en 1 Joh. 3:12 kun je lezen dat zowel Jezus als de schrijver van de Johannesbrief geloofde dat het verhaal van Kaïn en Abel letterlijk gebeurde geschiedenis is.

In Lukas 17 kun je lezen dat Jezus ook het zondvloedverhaal opvatte als letterlijk gebeurd. Ook in 2 Petrus 3 kun je zien dat de schrijver het verhaal opvatte als letterlijk gebeurd.
Plaats reactie