Wat hoor of beleef jij bij het volgende muziek nummer?

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Weet zoveel niet
Forum fan

Wat hoor of beleef jij bij het volgende muziek nummer?

Bericht door Weet zoveel niet »

Muziek kan vele gedachten ontlokken en op vele verschillende manieren iemand aanspreken. Muziek is vaak een persoonlijke beleving en is voor iedereen anders, maar wat ervaar jij bij muziek?

Regels:

1 De persoon die reageert plaatst een nieuw muzieknummer met Youtube video clip en vermelding van artiest/nummer. Indien meerdere personen per toeval tegelijk reageren, altijd de eerste reactie met nieuwe videoclip volgen.

2 Reageer niet direct maar laat het nummer even bezinken, soms moet je een bepaald muziek nummer even voor een tweede of derde keer horen. (mits je een zeer sterk gevoel bij het nummer hebt)

3 Probeer zo goed mogelijk te beschrijven wat en waarom het nummer iets met je doet. Verklaar eventueel wat de video met je doet en wat je daarin ziet.

4 Als de eerste reageerder graag wil weten wat een ander over het nummer denkt, kan men het nummer een tweede keer plaatsen, of derde voor de eerstvolgende en etc.

5 Probeer het beknopt te houden wat betreft omschrijving.

6 Ga niet in discussie met elkaar waarom dit iets met je doet of wat een verdere betekenis van het nummer kan zijn :!:

En voor de aftrap:

Queen - Bohemian Rhapsody
Praat liever open op het forum dan in PB.
DiMensie

Re: Wat hoor of beleef jij bij het volgende muziek nummer?

Bericht door DiMensie »

Weet zoveel niet schreef: Queen - Bohemian Rhapsody
Ik kan helemaal in dat nummer opgaan,
al word ik daar wel wat verdrietig bij,
of beter gezegd wat melancholisch,
het is meeslepend en ik wil bewegen.

Waarom?
Omdat ik het tot op zekere hoogte op mezelf kan betrekken.
Althans, op een bepaalde periode in mijn leven.

Ik plaats 'Del Amitri - "Driving With The Brakes On"'

Weet zoveel niet
Forum fan

Het eerste wat ik wil doen is direct diepere betekenis toepassen en herken direct een vliegtuig. Even later komt de kaart van een Joker in het zicht en spreekt mij persoonlijk heel erg sterk aan door het dubbelbeeld wat ik vertegenwoordig: In oorsprong was een Joker een gek, maar vertelde dan uiteindelijk aan de koning de waarheid. Een Joker is dan ook niet zozeer een gek, maar iemand in opdracht om mensen te misleiden. ben bij 1:49 en ga nu het nummer verder afluisteren zonder gedachten.

Het probleem wat ik ervaar is dat ik direct in thema begin te denken en daarbij ook een angst voel, deze angst zit hem in de Joker die zich voordoet als een gek.

Steve Aoki feat Kid Cudi and Travis Barker - Cudi the Kid (Official Video)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Bohemian rhapsody hoefde ik niet te luisteren. Ken ik van binnen en van buiten en blijft wat mji betreft op nummer 1 in de top 2000 aller tjiden staan. http://www.nu.nl/muziek/4151781/freddie ... psody.html" onclick="window.open(this.href);return false;

2e nummer van Del Amitri vond ik zelf "vlak" en eentonig. De tekst heb ik niet geluisterd, maar de muziek sprak me niet echt aan.

3e nummer word ik verdrietig van. Heeft wat mij betreft niet heel veel meer met muzierk te maken. Maar...dat ligt aan mij. Ik ben nog van de ouderwetse stempel die vind dat muziek bestaat uit zang, gitaar, piano, drum, bas, saxofoon e.d.
Zeker geen computers!

Mijn lange tijd favoriete nummer was deze:

Het orchestrale van Bohemian rhapsody komt er volgens mij ook wel in terug. Nummer is overigens geschreven voor een overleden bandlid.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Weet zoveel niet
Forum fan

Vind het een moeilijk nummer om te luisteren, het brengt verwarring en onrust. Maar naarmate ik wat verder luister voel ik ergens opluchting en rust. Aan het einde begint het energie te geven en maakt het mij zelf blij dat ik zin krijg om wat leuks te gaan doen of even het huis wil gaan opschonen.

Fast car -Tracy Chapman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Tracy Chapman. Een heerlijke rustgevende stem om naar te luisteren. Nadeel van dit nummer is de herhaling van het ritme (als dit de juiste term is). Het continue herhalen van slechts enkele akkoorden. Maar ik kan hier prima naar luisteren en zou meer willen horen van Mw. Chapman.
En om even bij dezelfde band te blijven en de verwarring en onrust weg te nemen:

Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Weet zoveel niet
Forum fan

Ja lekker, helemaal in volgorde zoals je het plaatst! Onrust en verwarring, dan energie en vrolijk worden om vervolgens rustig te worden. En zo heb je een playlist van twee nummers die goed bij elkaar passen en begin je een verhaal te spelen. Heb "Rain" even opgeslagen voor mijzelf, wil ik wel vaker luisteren.

What a wonderful world - LOUIS ARMSTRONG.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Niets op aan te merken! Heerlijk nummer. Ik kan dan ook veel genres waarderen.
Ook Heerlijke (met hoofdletter) stem. Prima rustige sfeervolle begeleiding. Muziek zoals muziek hoort te zijn.

Zal er vooralsnog 1 plaatsen, omdat het anders wel erg 1 op 1 wordt.
Laat de veelzijdigheid van Mercury zien en het feit dat klassiek en rock goed samen gaan.
Einstein/Mick
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Fantastisch nummer DM! Hier krijg ik echt kippevel van! Een paar keer gehoord in Barcelona waar ze dat op bepaalde tijden met waterfonteinen spelen.

[youtube]http://youtu.be/wVyggTKDcOE[/youtube]

Dit is een van mijn top 5 favorieten en beschrijft super goed mijn scheiding en de relatie die ik hier voor had. En ja, we zijn nog steeds beste vrienden!

Ps, hoe plaats ik hier een youtubelink? :oops:
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

lost and not found yet! schreef:
Ps, hoe plaats ik hier een youtubelink? :oops:
Niet zoals je gedaan hebt... :lol:
Maar druk even op "citeer" en kijk wat ik tussen [youtube] [/youtube] heb geplaatst.
Het gedeelte na v= moet je selecteren en ertussen plaatsen.
Succes.
Einstein/Mick
Weet zoveel niet
Forum fan

lost and not found yet! schreef: Ps, hoe plaats ik hier een youtubelink? :oops:
En ja, we zijn nog steeds beste vrienden!
Mooi gesproken!

[youtube] wVyggTKDcOE [/youtube] Spatie weglaten

James Blunt - Goodbye My Lover
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Hartelijk dank beiden! Was de eerste keer dat ik een youtubelink plaatste! :D Zal er op letten in het vervolg.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

In eerste instantie deed dit nummer me precies denken aan waar het over gaat: een relatie loopt op de klippen en je vraagt je af : "hoe en waarom in godsnaam".
Dat speelde bij mij toen, vandaar.
Gaandeweg de tijd ben ik de zanger een steeds grotere kwal gana vinden en ben ik me gaan realiseren waarom:
Wat hij hier die is niet bedoelt voor mannen om zich in te herkenne, het is bedoeld voor vrouwen.
Zij zien graag dat een man reageert zoals hij zingt.

Tijd voor mijn jeugdhelden

“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Dat beloof ik
"Hi-ja-jo- Hi-jai-jo Hi ja-ja-ja-ja-ja..." Wat bedoel je met
Zij zien graag dat een man reageert zoals hij zingt.
Deze band (The police) gaf ik altijd het voordeel van de twijfel wat betreft jaren 80 (eind 70) muziek. Ik hield destijds altijd vol dat muziek was op houden te bestaan vanaf 1980. Achteraf gezien onzin uiteraard .
Maar aan The Police heb ik toch wel goede (muzikale) herinneringen. Niet heel ingewikkelde lekker in het gehoor liggende meezingers. Volgens mij was het nummer dat hierop volgde: "Walking on the moon". Ook zo'n heerlijk nummer.

Hier dan nog zo'n jaren 80 band waar ik goede herinneringen aan heb. Surfen met een fietskarretje en een walkman met cassettebandje op (op de fiets dan...niet op de plank)
Einstein/Mick
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

https://youtu.be/wsl-KHGe4Kk" onclick="window.open(this.href);return false; Eivør Pálsdóttir: Tròdlabùndin

Mysterieus, meeslepend alsof ik indianen hoor zingen, trommelen. Maar ook lieflijk(het uiterlijk van de zangeres). De natuur die zo mooi is, de mensen die op eenvoudige bankjes zitten. Te veel poespas zou m.i uit de toon vallen. Een mooiere concertzaal kan ik me niet voorstellen.
Wat lijkt het me heerlijk daar te zitten en te luisteren.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Plaats reactie