Prief.
Fijn dat je na veelvuldig aandringen toch antwoord op mijn vraag hebt proberen te geven. Ik mis
alle aanwijzingen nog, maar ik ben al tevreden met eentje.
Ik zal je post eens doornemen:
Schepsels hebben nu eenmaal een schepper
Wat een conclusie is dat? Wat betekent schepper? Ik neem aan dat
jij in deze bedoelt een transcendente buiten ruimte en tijd staande 'geest' o.i.d.? Maar wat zeg je hier? Wat is b.v. geest zonder hersenen/materie?
Helemaal niets. Wat betekent het om buiten tijd en ruimte te staan? En hoe grijp je dan in in deze tijd en ruimte?
Welke kennis heb je hierover? Wat weet jij meer van ruimtetijd dan de fysici?
Verder is het ontwerp-argument zelfvernietigend. Als je zegt dat een schepsel een schepper nodig heeft, dan heeft met deze definitie De God ook een schepper nodig. Anders klopt je definitie niet. En waarom
De God en niet Poseidon, Thor, Diana, Jahweh etc. Thor bestaat nog slechts als donderdag. Mensen wisten vroeger dat Thor verantwoordelijk was voor donder en bliksem, maar bestaat Thor nog? Vroeger wel. Mensen wisten het ZEKER.
En wat is nog over van jouw (DE) God? Waar grijpt Hij nog in? Want pas op! Zodra Hij ingrijpt in deze ruimtetijd moet Hij (Het/Zij) meetbaar zijn. En tot nu toe bestaat Hij slechts in boeken....geschreven door ...mensen! Mensen die fouten maken.
En dus vraag ik nogmaals naar jouw
argumenten voor het bestaan van deze (DE) God?
Je schrijft ook:
Ik zei dankbaar voor dat Hij JOU leven in heeft geblazen. Maar jij begint je nu te irriteren aan andere dingen. Ik had het slechts enkel over JOUW leven en niet over rampen, ziektes etc.
Dankbaar? Ik kan me verwonderen over mijn ontstaansgeschiedenis en dat zou jij ook eens moeten doen. Maar ik vind als jij zegt dat ik dankbaar moet zijn omdat ik er ben, dan moet ik blijkbaar dankbaar zijn dat (DE) God de mens geschapen heeft. Laat ik nu net de mens de grootste mislukking van de natuur vinden. Alleen....de natuur is onverschillig. Evolutie heeft geen richting/doel..
Verder vind ik, als jij (DE)God dankbaar bent voor jouw bestaan dat je ook zo eerlijk moet zijn dat je inziet dat (DE) God ook de sluipwesp, kinderkanker en natuurrampen schept/geschapen heeft. Waarom moet ik dit negeren? Op de natuur kan ik niet boos zijn, op een eventuele (DE) Schepper dus wel.
STEL dat jouw (DE) Schepper bestaat! Moet ik dan knielen voor zo'n prutser, die een hel heeft geschapen voor ons die niet geloven omdat er totaal geen bewijs is? Moet ik DE Schepper gaan bedanken voor het bestaan van de mens? Dan moet ik HEM ook bedanken voor de kinderkanker en natuurrampen! Consequent blijven heet dat.
Moet ik mezelf gelukkig prijzen dat ik op zachte kussens kan gaan knielen (omdat ik in HEM geloof) en later al mijn atheïstische vrienden/kennissen de huid af zie branden (om dit vervolgens weer aan te laten groeien) ad infinitum?
(Zie voor nog meer vredelievendheid van DE God:
http://www.ex-moslims.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; )
Verdient zo'n God het aanbeden te worden? Verdient überhaupt iemand het aanbeden te worden?
Stel ik heb een mierenkolonie en in onderhoud ze. Moeten ze dan voor mij 5X/dag knielen en mij eren? Wat ben ik dan voor narcist?
Dan schrijf je:
Jij en ik weten heel goed dat met wat ik ook aankom jij al een klaar staat om mij te laten zien dat datgene met waar ik mee aankom helemaal niets voorstelt. Al had ik gezegd kijk naar het heelal, dan had jij gezegd "WOH!!! wat een enorme aanwijzing is dat! Hoe moet ik daar een aanwijzing voor God zien, en waarom moet het jouw God zijn en niet van mijn buurman en waarom niet de spaghetti monster?". Het is allemaal heel voorspelbaar.
Jij hebt al besloten om niet in God te geloven, dan kan ik nu een auto spontaan voor je neus laten opstijgen (alsof dat dan een aanwijzing of bewijs moet zijn, maar goed) maar jij zal niet geloven. Sterker nog binnen no-time hebben we nieuwe mechanica die het spontaan opstijgen van die auto ook moet verklaren en alle atheisten zijn weer blij
Als jij met redelijke goed beargumenteerde onderbouwde argumenten aankomt (zoals ik de ET kan uitleggen aan iemand die interesse toont) ben ik altijd bereid iets aan te nemen. Maar alleen maar roepen: "Water!", "Het heelal" "Jouw bestaan"
Wat kan ik daarmee? Ik weet wat water is, waar het uit bestaat, hoe de elementen gevormd zijn na de oerknal en in (super)nova explosies, dat het bestaat uit protonen, neutronen en elektronen (quarks/kernkrachten) etc. En ik weet ook dat als jij een glas water drinkt dat de kans redelijk groot is, dat jij waterstofprotonen binnen krijgt welke onderdeel zijn geweest van Napoleon. En dit klinkt ook als fantasie, maar is wel goed te beredeneren (lees: De levens van een atoom, van Lawrence Krauss).
Water wijst niet op DE God, niet op de Joodse God, de Mormoonse God, de Indiase goden, de oude goden van de Grieken etc. Als je water met je (DE) God wilt verklaren moet je teruggaan tot voor de big bang. Want alles hierna is zo goed als verklaard. En dat brengt jou toch weer tot de zoveelste "God of the gaps"
En Prief, mag ik jou erop wijzen dat jij in mijn onderschrift terecht bent gekomen en zelf hebt aangegeven dat je bepaalde zaken nooit kunt geloven? (Ik denk dat er niets zal zijn wat mij nog ooit in twijfel zal kunnen brengen over het bestaan van De God.) En dat wil jij mij dan verwijten? Niet zo netjes!!!!
water=schepsel
schepsel=iets
iets kan niet uit niets ontstaan dus heeft het een schepper. Simpel toch, begrijpt iedere kleuter.
God = algoed, almachtig, alrechtvaardig, alomtegenwoordig, alwetend en dit zijn allemaal begrippen welke passen bij een schepsel.
Schepsel = iets
Iets kan niet uit niets ontstaan, ergo DE God heeft een übergod nodig (ad infinitum).
Maar als je zegt dat God geen schepsel is en buiten onze ruimte en tijd staat, dan is God gewoon:
NIETS! Een gedachteKRONKEL. Wat de uitleg van wat een God zou zijn is al intern inconsistent.
Dus nee, ik ben niet tevreden met je argumenten/aanwijzingen dat DE God (Een God) bestaat. Wat had je verwacht?
Dikkemick: "Geef me een goed valide onderbouwd argument/aanwijzing dat God bestaat"
Prief: "Water!"
Dikkemick: "Verdomd! Je hebt gelijk!" "Hoe kon ik zo kortzichtig zijn?"
Kom op Prief, je kunt beter! Vraag desnoods wat inspiratie van boven.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick