Hulp gevraagd

Wil je iets persoonlijks aan anderen kwijt. Vertel het hier.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Hulp gevraagd

Bericht door dikkemick »

Start een oefen-topic.(?)
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Weet zoveel niet
Forum fan

Bericht door Weet zoveel niet »

Beste Maria,

Niet wetende wat de exacte reden is van mijn "synesthesie" maar dat het vermoeden bestaat (niet officieel bevestigd) dat het door mijn hersen beschadigen komt. Dit betekend dat ik uitgeput raak en weg begin te zakken en kleuren, om vervolgens geuren en smaak er ook in te betrekken. Voor mij betekend dit dat ik als voorbeeld de smaak van suiker proef maar in het woord energie bedoel. Het kost mij dan heel veel moeite om het woord er bij te vinden omdat de smaak van suiker dan overheerst.

En zo zijn er bepaalde smaken of geuren die iets verwoorden maar waarbij de intensiteit van smaak,geur of kleur zo overheersen is dat ik het niet meer kan koppelen met spraak en taal. En veelal weet ik niet eens wat het soms betekend, dus kan het dan ook soms niet meer verwoorden. Toch lijkt het op dat moment voor mij logisch en begrijpelijk te zijn.

Zo is de geur van gebrande koffie voor mij een soort noodsignaal dat ik direct moet stoppen met alles en rust moet nemen, een bepaalde vorm van waarschuwing. Meestal als ik dit negeer zak ik dan weg in kleuren "aanvallen" die zo heftig kunnen zijn dat ik letterlijk mijn omgeving niet meer kan zien. Mijn gevoel en ervaring zegt dat het voorbodes zijn van overbelasting en uitputting waardoor de verwerking van mijn zintuigen in het gedrang komt.

Dit is wat ik bedoel met synesthesie in een simpel uitgelegde vorm zoals ik het ervaar.
Praat liever open op het forum dan in PB.
Weet zoveel niet
Forum fan

Beste Peter,

Bedankt voor de reactie en ben het met je eens dat ik er zorg voor moet dragen dat ik beheerst en niet persoonlijk aanvallend begin te worden. Wellicht dat door veel onbegrip uit het verleden ik een defensieve positie aanneem om mensen te weren die gevoelsmatig mij teveel energie gaan kosten.

Gevoelsmatig ben ik sterk genijgt om mijn topic te ontdoen van persoonlijke ervaringen van anderen. Zeer snel voel ik het als verlies van overzicht en het vervuilen van de hoofdlijn waar het om zou moeten gaan. Zo is dan ook het thema van dit onderwerp een hulpvraag bij communicatie. Indien ik dan verheldering zou vragen van wat een ander met zijn persoonlijke ervaring bedoeld, ervaar ik dit als zijnde dat ik mij niet meer richt op waar het om zou moeten gaan.

Zoals aangegeven vraag ik dus om hulp met communicatie en daar zou ik absoluut ook kritiek in moeten kunnen verwerken van een ander. De feedback die ik wens en waar ik om vraag zou ik willen verwerken om tot een heldere en vriendelijke open vorm van communicatie te komen.

Op dit moment denk ik dat het goed is om voorlopig nog niet direct op andere berichten te reageren of mij daarin te mengen zolang ik niet beheerst of in rust kan reageren. Maar hoop en verwacht dat dit in de toekomst anders zal zijn. Uiteraard zal dit door oefening en herhaling te behalen zijn, en moet ik hier aan werken en mijn best daar voor doen.

Met betrekking tot wonderen en geloof denk ik dat dit forum en haar leden hier een duidelijke stelling in nemen en saamhorigheid ervaren in deze gedachte. Wellicht dat in een later stadium ik hierin ook mijn ervaringen kan delen, maar denk dat op dit moment het goed is om rust en verbetering van mijn communicatie te vinden alvorens hier met frustratie en onmacht losse flodders te gaan schieten over deze zaken.
Weet zoveel niet
Forum fan

Beste Dikkemick,

Mogelijk dat dit draadje wat ik nu heb een mooie oefening is en van hieruit een basis kan leggen voor de toekomst. Zo merk ik dat Maria mij gerichte vragen stelt zodat ik even terug moet gaan in gedachten en met meer nuance en uitleg een meer helder beeld kan schetsen voor een ander. Op deze manier oefen ik dus om in meer concrete bewoording iets duidelijk te maken.

Mijn gevoel zegt dan ook dat ik even niet te veel moet uitwijken naar andere zaken en mij op dit moment moet richten op dit onderwerp. En doordat ik nu meer rust in mijn bewoording probeer te brengen en het een eenduidig onderwerp is, leer ik hiervan.

Moet er dan ook op letten dat ik nu niet te veel ga uitwijken over synesthesie of dat dit het leidend onderwerp gaat worden.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Weet niet zoveel.
Dank voor je uitleg.
Je hebt kort vermeld waar het moeilijk zit met jou.
Voorlopig hoeven we geen details, maar laten het bij jou om te antwoorden op een paar vragen.

Laten we het allemaal zo kort mogelijk houden. :wink:
Voorlopig heb ik 2 vragen, die ik je ook per PB heb gesteld.
Je hebt al aangegeven en we hebben al kennis gemaakt met het gegeven dat je veel moet schrijven.
Maar dat je vaak ook veel schrijft, omdat je gevoel met je op de loop gaat en ook de woorden dus.

Mijn voorstel is een dagboek.
Voor de belangstellende mede forumleden zou het mooi zijn als je hier antwoordt.
Probeer een kort antwoord. :)
Zou je aan kunnen geven of je zoveel schrijft?
- omdat je jezelf wil uiten
- of omdat je wil dat iemand anders het weet, wat er allemaal in jou gedachten speelt.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Weet zoveel niet
Forum fan

Zeer sterk heb ik het gevoel mij niet goed te kunnen uiten waardoor de kern van mijn onderwerp verloren gaat. En voel en ervaar dat door gebrek aan goede en heldere redenatie ik een gesprek niet terug kan brengen naar de kern. De vervorming van waar het om zou moeten gaan en mijn drang om dit dan overvloedig te gaan verhelderen.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ik begrijp dat je jezelf goed wil leren uiten.
Dan nogmaals mijn vraag.
Waarom wil je schrijven?
Ik schreef:1 - omdat je jezelf wil uiten
2 - of omdat je wil dat iemand anders het weet, wat er allemaal in jou gedachten speelt.
Met andere woorden.
1 Voor jezelf. Bijvoorbeeld om iets voor jezelf duidelijk te krijgen?
2 Of wil je dat de ander je leert kennen?

Je hoeft nu slechts het antwoord te geven wat voor jou het belangrijkste is. :)
Antwoord 1 of antwoord 2

Indien 1
Dan kun je oefenen met een dagboek.
Steeds een stukje schrijven en het zelf later, zeg maar een half uur later, zelf herlezen.
Dan weet je of je duidelijk was of niet.
Daar heb je anderen niet vaak bij nodig.
Misschien af en toe om je te helpen met het stukje waar je niet uit kunt komen.

Indien 2
Dan zou ik me eerst afvragen of de ander ook nieuwsgierig is naar jou, wat hij wil weten over jou. Dan kun je al veel gerichter zijn.
Weet zoveel niet
Forum fan

Antwoord 2
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Je leert snel =D>

En dat was al een half uur geleden met absoluut niet teveel en absoluut goed overdachte berichten vanmiddag.
Nu is het wachten op reacties voor je verder gaat op hetzelfde.
Weet zoveel niet
Forum fan

Bedankt, het doet mij goed om dit te lezen.

Uiteraard zou ik er nog veel verder en dieper op in willen gaan en heb mijn kladblok al vol met vragen staan. Maar probeerde zo concreet en on toppic mogelijk te reageren. En de vraagstelling niet te verwaarlozen en zo gericht mogelijk op de vraagstelling in te gaan met informatie.

Wel zit ik met de vraag of ik allerlei linkjes moest toevoegen, maar denk in gedachte dat er een bepaalde verwachting mag zijn van leden dat ook zij betekenis en verdieping zoeken in het geen waar het onderwerp over gaat. Uiteraard zit ik nu in brandende spanning op reactie te wachten en hoop op deze manier feedback te krijgen.

Maar het doet mij goed en voel mij dus begrepen door jouw reactie!
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ik plaats mijn opmerking ook maar hier.
Je hebt een PB gehad.
Ik lijk wat al te streng nu met jou, maar dat is wat je toch vroeg? :)

Ik heb een paar clips verwijderd in andere topics.
Graag je beperken tot het plaatsen van video clips het subforum voor muziek en in beperkte mate hier in je eigen topic in Persoonlijk.
Niet in discussieonderwerpen, zeker niet als ze door anderen zijn gestart.
Het moet niet gaan lijken op topic kapen.

Het moet duidelijk zijn dat het plaatsen wel een behoefte kan zijn van jezelf, maar niet zal leiden tot beter begrip in discussiefora, als het gaat over iets anders dan over muziek.
Soms kan een tekst wat meer zeggen, maar die moet wel voor de ander te begrijpen zijn.
Daar zijn woorden meer geschikt voor.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ik plaats ook wel een video clips binnen een discussie, maar in die gevallen is er altijd een link tussen de woorden van mijn reactie en de woorden van video. MIjn favvoriete clip is "we benne op de wereld om mekaar te helpen nietwaar?" uit het schaap met de vijf poten. Deze geeft uistekend mijn visie op het leven weer.

NIet dat ik zoveel mensen help. Ik help voornamelijk mijn vrow en haar familie. Met drie kinderen, vijf kleinkinderen, zes achterkleinkinderen, een moeder, en een stiefmoeder is dat al meer dan ik kan behappen. Maar ik geeft wel de voorkeur aan het helpen van die familie boven mijn eigen hobbies.
Ik wens u alle goeds
Weet zoveel niet
Forum fan

Maria schreef: Ik lijk wat al te streng nu met jou, maar dat is wat je toch vroeg? :)
Absoluut, dit is wat ik vraag en het helpt mij om gecorrigeerd te worden waar nodig!
Ook begrijp ik dat het plaatsen van muziek geen bijdrage levert zonder tekst en uitleg.
Dus zal geen muziek meer plaatsen in topics, mits het al met het onderwerp te maken heeft en relevant is.

Bedankt.
Weet zoveel niet
Forum fan

Toch even mijn complimenten aan iedereen tot nu toe, ervaar dat de reacties positief van invloed zijn en ben daar dankbaar voor. Zoals afgesproken zal ik niet meer overvloedig muziek gebruiken en mij zoveel mogelijk te gaan verwoorden in tekst.

Ondertussen heb ik dus gereageerd op een onderwerp om even te kijken hoe ik dat moet aanpakken. Voor mijn gevoel moet ik iets meer bronvermelding gaan gebruiken waaruit ik de informatie haal. Ook merk ik dat ik er toch moeite mee heb om mij er op te concentreren omdat het voor mij snel onoverzichtelijk begint te worden en wat oversneeuwd raak door gedachten en informatie. Maar het is een goed om dit langzaam te oefenen en mijn best hier voor te doen.

En het geluk is dat de onderwerpen mij hier erg aanspreken.
Weet zoveel niet
Forum fan

Maria,

Ik ben blij dat we openlijk kunnen spreken en jij (als ik jij mag zeggen) openbaar reageert op mij. Het is voor mij van belang dat we geen dubbele agenda hebben en oprecht kunnen uitspreken wat hier wel en niet gepast is op het forum.
Maria schreef:Wowwwwww

Mijn PC blokkeert.
(Had nog een paar dingen open staan)
Ik krijg ze niet geladen......................
Dit kan niet bij 15 berichten per pagina.

Max 1 filmpje per bericht.

En laten we het gelijk ook houden op max. 2 x 2 per dag :wink:
Meer heeft geen enkel zin.
We zijn geen backup station. [-o<
Het voelt voor mij goed om open en eerlijk hier over te kunnen spreken en daar waar nodig mij er op gewezen mag en kan worden waar ik mij moet beperken. Indien en voor alle andere moderators er problemen ontstaan in mijn berichtgeving of intentie van uitspraken of gedachten er wijzigen nodig is, zou ik dit graag openbaar bespreken.

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 84#p486184" onclick="window.open(this.href);return false;
Gesloten